13 feb 2014 17:08
Cloaca schreef:Dus wat je eigenlijk doet is het volume koelvloeistof laten toenemen.... oftewel het system vergroten....
Hoe meer vloeistof.... des te minder het systeem reageert op veranderingen....
13 feb 2014 22:39
13 feb 2014 22:45
14 feb 2014 21:55
14 feb 2014 22:06
resto schreef:
Ik heb een tiptronic eindeloos door de stad gereden en daarna 2 uur staionair laten draaien, geen temperatuurs issues meer.
Het koelsysteem heeft eindelijk capaciteit genoeg nu.
Ik ga een youtube voor en na aanpassing maken.
15 feb 2014 0:52
15 feb 2014 11:02
15 feb 2014 11:16
15 feb 2014 12:41
15 feb 2014 12:44
15 feb 2014 12:55
15 feb 2014 14:36
resto schreef:Even over cylinderschade en koelvloeistof.
Cylinders 4,5 en 6 worden minder goed gekoeld.
De waterpomp gemonteerd op de linker carterhelft pompt het koelwater rechtstreeks cylinder 1,2 en 3 in.
Cylinder 4,5 en 6 krijgen koelwater dat door de pomp door een groot waterkanaal gepompt word, dit kanaal bevind zich in de carterpan en warmt hierdoor op. Ook komt dit koelwater langs het oliefilter en word boven cylinder 6 door een warmtewisselaar gepompt.
Cylinders 1, 2 en 3 worden dus wat minder warm dan de tegenoverliggende 3.
In 9 van de 10 alle gevallen m.b.t cylinderschade betreft het cylinder 4, 5 of 6.
Voor de 3.6 geld hetzelfde dus ik denk dat het ook voor de 3.6 motor zinnig is meer koelvloeistof door de motor te laten stromen zodat de ook cylinders 4,5 en 6 beter gekoeld worden.
15 feb 2014 15:29
15 feb 2014 16:21
15 feb 2014 16:53
15 feb 2014 16:56
15 feb 2014 17:56
15 feb 2014 17:58
resto schreef:resto schreef:Even over cylinderschade en koelvloeistof.
Cylinders 4,5 en 6 worden minder goed gekoeld.
De waterpomp gemonteerd op de linker carterhelft pompt het koelwater rechtstreeks cylinder 1,2 en 3 in.
Cylinder 4,5 en 6 krijgen koelwater dat door de pomp door een groot waterkanaal gepompt word, dit kanaal bevind zich in de carterpan en warmt hierdoor op. Ook komt dit koelwater langs het oliefilter en word boven cylinder 6 door een warmtewisselaar gepompt.
Cylinders 1, 2 en 3 worden dus wat minder warm dan de tegenoverliggende 3.
In 9 van de 10 alle gevallen m.b.t cylinderschade betreft het cylinder 4, 5 of 6.
Voor de 3.6 geld hetzelfde dus ik denk dat het ook voor de 3.6 motor zinnig is meer koelvloeistof door de motor te laten stromen zodat de ook cylinders 4,5 en 6 beter gekoeld worden.
De rechter cylinderbank is dus gevoeiliger voor gebreken gebleken en de peilen wijzen naar het temperatuur verschil zoals ook algemeen bekend is.
Waar ik voor zorg is dat beide banken dezelfde koelwater temperatuur krijgen en zorg je er zo voor dat de cylinders ook allemaal evenveel uitzetten, de zuigers gekoeld door de olie krijgen allemaal de dezelfde koeling, dit doet de olie die erop gespoten word.
In de oude situatie zetten de cylinder 4,5 en 6 meer uit ten opzichte van de zuigers en zouden dus meer kantelen.
Wat ook belangrjik is dat de olietemperatuur niet te veel verschilt van de koelwatertempratuur zodat de cylinders niet te veel krimpen / uitzetten t.o.v. de zuigers. De temperatuur moet dus ook niet te veel fluctueren.
De 3.4 laat veel meer schommeling in temperatuur zien dan de latere 3.6 en 3.8 motor, komt omdat deze 10ltr. meer koelwater hebben en dat is gunstig.
Echter blijf je dan met het probleem is temeratuurverschil tuusen de linker en rechterbank zitten, ze gaan ook stuk en wat ik tot nu toe heb gezien ook allemaal cylinder 4,5 en 6.
Nog een bijkomend iets is dat er zuigers met desaxatie worden gebruikt. Een boxermotor zou volledig gespiegeld moeten zijn dus als een zuiger aan de rechter kant positieve desaxatie heeft zou je dat links ook verwachten. Vreemd genoeg is dit niet het geval, iets wat ik heel vreemd vind.
De linker bank heeft negatieve desaxatie, iets wat je ziet bij hoogtoerige race motoren, hierbij wilt men zo min mogenlijk wrijving aan de werkzijde van de zuiger om wrijving en vermogensverlies te beperken.
De rechterbank het tegenovergestelde en deze maakt dus veel meer contact met de werkzijde (hetzij met minder impact bij kanteling)Volgens de theorie van desaxatie zou deze zijde minder moeten slijten maar juist hier zien overmatige slijtage (cylinder 4,5 en 6).
Ik vermoed dat de combinatie van temperatuur en desaxatie aan cylinders 4,5 en 6 de problemen verorzaakt. De werkzijde van cylinder 4,5 en 6 ligt trouwens aan de bovenzijde van de cylinder, deze zijde word door het koelwater ook nog eens als laatste gekoeld.
15 feb 2014 18:06
15 feb 2014 18:18
15 feb 2014 18:26
15 feb 2014 19:43
15 feb 2014 22:45
RichardP schreef:Michel, wat en hoe ben je van plan om te checken dat het kwaad niet reeds geschied is in het motorblok, alvorens de modificatie door te voeren? Kan mij voorstellen dat bij een aantal blokken al beginnende of gevorderde motorschade is te zien. Dan is misschien een andere aanpak benodigd. Moet sowieso de kop eraf om de modificatie door te voeren?
16 feb 2014 1:32
16 feb 2014 12:49
André schreef:RichardP schreef:Michel, wat en hoe ben je van plan om te checken dat het kwaad niet reeds geschied is in het motorblok, alvorens de modificatie door te voeren? Kan mij voorstellen dat bij een aantal blokken al beginnende of gevorderde motorschade is te zien. Dan is misschien een andere aanpak benodigd. Moet sowieso de kop eraf om de modificatie door te voeren?
Is het idd mogelijk om de cilinderwanden te controleren op schade?
Dan koop je voor 15K een goede 996,modificatie er op loslaten en knallen maar![]()
Goed bezig Michel![]()
Zou bijna..........![]()
Nee