Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

25 jun 2006 14:13

Ik denk dat het voor elke oudere P weer anders is, gewoon omdat de meeste al een aardige boodschap hebben gedaan voordat ze in de handen van de liefhebber komen. Ook omdat je voor 99% niet zeker weet wat je voorganger ermee uitgespookt heeft.

Heb nl zelf de volgende ervaring: mn vorige P was een 964C2 (ex klpd), bij aankoop gelijk grote beurt gedaan en Penzoil vol synt. olie gebruikt. Altijd een olie verbruik van 1 liter per 1000 km gehad, totdat ik begon bij te vullen met Texaco half.synt 15w40. P begon van lieverlee minder olie te verbruiken. :roll:

Nu bij mn huidige 965, bij aankoop in 2004 ook weer grote beurt met Penzoil vol synt. olie laten doen. Per 1500 km een liter olie verbruik. Paar maanden geleden een beurt laten doen bij Erwin, die raadde vol synt.5w50 race olie van Mobil aan. Heb nu bijna 3000 km gereden en hoef nog steeds niet bij te vullen. heb wel een kleine lekkage bij de thermostaat voor het rechter achterwiel. Dus zal binnenkort wel wat bij moeten gaan vullen, maar tot nog toe niet doordat de motor het verbruikt. :wink:

05 jul 2006 13:13

al zou mijn Porsche 1l op 1000km verbruiken, ik zou er nooit 15w40 ingooien. Dat is ZO dik bij koude temperatuur, dat de smering tijdens het opwarmen, wat bij Porsches erg lang duurt, slecht is.

Als het verbruik minder wordt bij overstap van 5w40 naar 5w50 betekend dat dat de motor olie verbruikte als hij warm was, de 5w40 olie werd te warm, en daardoor te dun.

Ik gebruik zelf in mijn 930 5w40 volledig synthetisch (verbruik nog niet goed kunnen meten).
Dikker is niet nodig, maar doe ik liever ook niet vanwege de lange opwarmtijd en dus langere tijd dat de olie TE dik is (zeker bij een turbo).

5w50 of 10w60 is leuk als je motor erg zwaar belast wordt, en erg warm wordt, voor normaal weggebruik niet nodig.
Plaats een reactie