Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
06 mei 2019 17:13
Binnenkort hebben we geen keuze meer in motoren, dat hadden we wel. Hoge compressie, hoog octaan. Pingelen gaat je motor van stuk.
98Ron heeft niets met een snellere brandstof te maken, maar is gewoon het beste voor sommige motoren. Pingelsensor brengt het vermogen terug, waardoor kans op schade afneemt.
Veel motoren kunnen dus 95 of lager aan, maar kost dan wel vermogen. 98 in een lage compressiemotor tanken, levert dus niet meer vermogen op. Snap ik t?
Hebben we het nog niet over schade die ethanol kan toebrengen....dank U, EU!
06 mei 2019 20:08
Het wordt ons wel steeds moeilijker gemaakt om onze Porsche te kunnen blijven rijden ,is het de benzine niet dan zijn het de milieu zones weer.
Waar gaat dat heen?
06 mei 2019 20:16
Een simpele oplossing is geen milieuzones meer bezoeken. Kunnen ze daar lekker fietsen. Probleem lost zich vanzelf op.
Ook bedrijven weg uit de milieuzones. Nóg een probleem opgelost. Gewoon alle commercie weg uit de milieuzones.
Kan die hele linkse kliek lekker fietsen. Paard en wagen is dan ook vast en zeker toegestaan. Keutelzak eraan, en gaan!
Een probleem hebben we pas, als ze van het hele land een milieuzone maken!
Oh, het ging over een benzine-proef.....
06 mei 2019 20:50
Mijn A4 doet echt alleen Hochstleistung met RON98.
Maar met 95 rijdt hij ook. (staat op binnenkant tankklep).
06 mei 2019 20:51
Niet boven de 4000 toeren???
Advies: regelmatig door trekken naar de 6500, daar houdt een luchtkoeler van.
‘Modern’ rijden zijn ze niet voor gemaakt!
07 mei 2019 3:23
Als ie warm is trek ik ook door naar de 6000rpm, maar waarom is het goed?
07 mei 2019 7:23
Koolafzetting voorkomen/verminderen (ook bij indirect ingespoten motoren) ;
Olieflow verhogen en daarmee een betere ‘spoeling’, afvoer afzettingen in blok:
Maximaal vermogen zit bij 6000rpm;
En als p rijder weet/voel je dat het goed is. Dagje knallen in de toeren en het blok loopt als een speer.
12 mei 2019 9:06
Gisteren een lange trip naar Veghel gemaakt, met een kleine pauze bij PCG.
Tussen de 3-4 k in de vijfde en af toe als het kon bijv. met invoegen even 6k gedraaid. En de Mrs heeft weinig commentaar geleverd, behalve dat de stoelen goed zaten...
Resultaat: een mooi draaiende motor toen ik hem gisterenavond in garage parkeerde.
17 mei 2019 14:23
Aan de binnenkant van de tankklep staat wat je moet tanken. Je mag altijd een lager octaangehalte tanken, maar dan loopt de motor minder goed(pingelsensor)
Bij BP en Shell kun je RON98 tanken.
Wanneer is Porsche overgestapt naar RON95 qua motorafstelling?
17 mei 2019 14:50
Grootje schreef:Aan de binnenkant van de tankklep staat wat je moet tanken. Je mag altijd een lager octaangehalte tanken, maar dan loopt de motor minder goed(pingelsensor
Dat is een boude uitspraak. Een pingelsensor is onderdeel van een noodmaatregel die je motor in uitzonderlijke gevallen tegen schade beschermt. Ik zou zeker niet zeggen dat je altijd een lager octaangetal mag tanken omdat de pingelsensor het wel opvangt. Daar komt nog bij dat een heel aantal van onze auto's hier niet eens een pingelsensor heeft.
En nu ik toch aan het zeuren ben, het octaangetal verwijst naar een methode om te meten hoe klopvast een brandstof is. Er zit geen octaan in benzine, daarom is het octaangetal en niet octaangehalte.
17 mei 2019 15:20
Ai, wat gooi ik dan al jaren in mn tank, als er geen octaan in zit
17 mei 2019 19:33
Targa Floriaan schreef:Ai, wat gooi ik dan al jaren in mn tank, als er geen octaan in zit

Geen octaan in ieder geval.
17 mei 2019 20:03
Kappi2907 schreef:Koolafzetting voorkomen/verminderen (ook bij indirect ingespoten motoren) ;.
Had de kleppen van mn 964 gesteld en kreeg geen compressie meer
Motor ging uit elkaar en had dit nog nooit gezien, een hele dikke koollaag op de cilinderkoppen en zuigers
Was gewoon te rustig mee gereden en misschien wel verkeerde brandstof, wie zal het zeggen
17 mei 2019 20:56
Hans, de inlaatkleppen van mijn motor...glimmen zullen ze......Maarja, ik woon vlakbijde de autobahn....
17 mei 2019 21:47
Dat is dus een ouwerwetse ‘Italian Tune Up’
19 mei 2019 20:51
Een motor gemaakt voor Ron 95 of lager zoals vroeger zelfs 91 (al is dit volgens mij niet helemaal te vergelijken) loopt echt niet beter met 98 of 100 of 102 (Aral).
Wat wel helpt, is een paar uur boven de 4000 tpm zitten en de motor van zijn laatste restjes aanslag ontdoen.
Denk maar aan die rit naar Zuid-Frankrijk en dat je je later realiseert, dat de auto beter reageert en feller lijkt. Lijkt dit nou zo of is er echt iets in het blok gebeurd? Ik kan alleen maar uit eigen ervaring vetellen dat mijn toenmalige SC absoluut (nog) beter liep als ik dagenlang door de Alpen of Pyreneeën crosste. En later bij de 964 T vanuit Amsterdam in 4 uur naar Zuid-Duitsland en kort voor thuiskomst nog één keer doortrekken bij het invoegen op de Autobahn en gewoon schrikken van de snelheid waarmee het vermogen vrijkomt...... . Leek me echt het resultaat van een schoongebrande motor.
Voor mij is één ding duidelijk, regelmatig écht gasgeven is het devies om de motor gezond te houden, mits écht warm...............
Geniet van de Boxer (en het leven).
Supercarrera.
29 aug 2019 9:08
Nou slecht nieuws van Firezone, Competition102 stopt er mee.
Het was al langere tijd amper te koop maar nu is de kogel door de kerk. Balen want mijn 911 is er op afgesteld.
https://www.facebook.com/FirezoneNL/pho ... =3&theater
29 aug 2019 10:55
Het was een mooi initiatief maar ben een tijdje geleden al afgehaakt. Voor 2 euro de liter regelmatig voor niks (want geen voorraad) naar die pomp rijden verveelt snel. Zit gelukkig vlakbij de Duitse grens dus Shell V Power Race 100 en Aral Ultimate 102 in overvloed voor een fractie van de firezone prijs.
29 aug 2019 12:40
supercarrera schreef:Wat wel helpt …
.. inderdaad

niet lui rijden
Ik had dan ook de snelste 993 4S van Nederland
… nu is het wellicht de snelste 993 4S van Italie
03 sep 2019 18:09
Jaja, vandaag op de A31 te Duitsland gas gegeven; 5000 omw/min in de vijfde....resultaat was een droge en licht bruine /grijze uitlaat, op temperatuur geweest dus.....

03 sep 2019 19:10
MarkS schreef:Het was een mooi initiatief maar ben een tijdje geleden al afgehaakt. Voor 2 euro de liter regelmatig voor niks (want geen voorraad) naar die pomp rijden verveelt snel. Zit gelukkig vlakbij de Duitse grens dus Shell V Power Race 100 en Aral Ultimate 102 in overvloed voor een fractie van de firezone prijs.
Dit. Ik wilde Firezone 102 ook graag eens proberen. Had er een omweg voor over, ondanks een afspraak. Stond daarna een tijdje in heel druk verkeer met het nodige oponthoud. Aangekomen bij de Firezone 102 pomp bleek het product uitverkocht

Met Euro95 in de tank maar weer vertrokken (had express een vrijwel lege tank bij aankomst bij benzinestation). Jammer. De prijs hielp ook niet mee.
03 sep 2019 20:20
Ik tank al de tijd dat ik de wagen heb al 102, dit deed mijn voorganger ook al. Ik heb ook wel eens 95 getankt, maar voor mijn gevoel loopt de motor rustiger op 102. 98VPower nog niet getest. Woon zelf 20km van Aral tankstation in duitsland af, dus is voor mij niet zo'n punt. Wel toen ik laatst even in Eindhoven 102 deed tanken...

2euro de liter... scheelt 35cent met duitsland (best wel wat op een volle tank).
Of het echt wat uit maakt 102, 100, 98 of 95, zal best wel wat uitmaken maar ik vind t prima zo.
03 sep 2019 21:34
Dial_888 schreef:Jaja, vandaag op de A31 te Duitsland gas gegeven; 5000 omw/min in de vijfde....resultaat was een droge en licht bruine /grijze uitlaat, op temperatuur geweest dus.....


Grijs is lood.....
04 sep 2019 2:55
Ruud81 schreef:Ik tank al de tijd dat ik de wagen heb al 102, dit deed mijn voorganger ook al. Ik heb ook wel eens 95 getankt, maar voor mijn gevoel loopt de motor rustiger op 102. 98VPower nog niet getest. Woon zelf 20km van Aral tankstation in duitsland af, dus is voor mij niet zo'n punt. Wel toen ik laatst even in Eindhoven 102 deed tanken...

2euro de liter... scheelt 35cent met duitsland (best wel wat op een volle tank).
Of het echt wat uit maakt 102, 100, 98 of 95, zal best wel wat uitmaken maar ik vind t prima zo.
Het motormanagement schroeft de voor ontsteking zo ver mogelijk terug. Hoe "vroeger" de ontsteking des te groter de klap op de kop van de zuiger. De pingel sensor bewaakt dit proces, neemt deze sensor detonatie (zelf ontbranding van brandstof) waar dan wordt de ontsteking weer wat verlaat and so on. 102 octaan getal is meer klopvast (detoneert moeilijker uit zichzelf) dan 95, de ontsteking kan dus vroeger plaatsvinden voordat de pingel sensor ingrijpt. Natuurlijk zijn er zat motoren met bijbehorende ECU programma's waarbij het niet zoveel uitmaakt maar er zijn ook genoeg motoren die er echt wel winst bij hebben

Het zit dus zeker niet altijd tussen de oren
04 sep 2019 7:34
Ruud81 schreef:Het motormanagement schroeft de voor ontsteking zo ver mogelijk terug.
Je zegt het verkeerd.
Het motormanagement zet de ontsteking zo vroeg mogelijk.
Met hoger octaan is een hogere compressie mogelijk en kun dus je een hoger rendement halen. Je zou dunnere koppakkingen kunnen monteren maar ik weet niet of die er zijn voor Porsches.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.