Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

26 nov 2006 12:45

doubleb schreef:
In de tussentijd rijdt ik in ieder geval in een mooie Toyota Starlet haha. Zak op en rijden maar :shock:


Wat een pech en nu is het nog cabrio weer ook :evil: Maar alles zal rechkom :!:
Zak op is toch niet nodig,als ik het goed heb staat er PORSCHE op de Starlet :D

26 nov 2006 12:47

Taatjen schreef: nu is het nog cabrio weer ook

:ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba: :ba:

28 nov 2006 16:20

Auto weer klaar. Bleek dat de keerring schuin in het motorblok hing. Dus naar binnen gezogen. Dat was ook een primeur voor de specialisten. :shock:

Weer nieuwe koppeling, de keerring ditmaal vastgelijmd zodat dat nooit weer gebeurt. Ik ben benieuwd!

Hier trouwens een leuke link om het probleem blijkbaar voor eens en altijd te fixen:

http://www.renntech.org/forums/index.ph ... 6731&st=20

Ik zal de tekst even los posten.

Gr,
bas
Laatst bijgewerkt door doubleb op 28 nov 2006 16:22, in totaal 1 keer bewerkt.

28 nov 2006 16:20

There is a fix!

Yes incredible as it may seem it can be fixed.

If you have RMS problems DO NOT take to your OPC to fix as they will only use standard Porsche parts. Take it to an independent and ask them to order and fit a 996 GT3 Motorsport seal instead. Ask them to fit it in the crankshaft IN REVERSE!

I know this sounds hard to believe but it works. The GT3 Motorsport seal (not a Porsche standard part) is the same bore size as the 996/997 seal but has two protective flanges at the rear. If fitted in reverse the inner flange forces itself to flip backwards and touch the outer flange which is already forced onto the crank with a spring. This prevents any oil from possibly leaking even if the bore is out of tollerance.

This was done as an experiment on two cars and it works very well. Mine is next when it goes in for its service next month. But both cars had 4 RMS replacements and the motorsport seal fixed the problem. Both cars now running for almost a year after the seal was replaced and no oil leaks.

You should be aware that I have done a lot of research on the RMS problem. One thing is absolutely certain now, a faulty RMS cannot cause engine failure or have anything to do with it. A faulty IMS on the ither hand might indicate intermediate shaft problems which will probably leade to engine failure. However, even if the RMS in the 996 or Boxster actually fell out of the crank (extremely rare) it will not cause engine failure. All that will happen is that oil will leak into the bell housing (but not pour out, only slowly). However the leak will be worse than say a leaking RMS. It may be enough to cause clutch contamination. It is more likely that oil will drip onto your exhaust and cause smoking. This will cause alarm but it is not bad news.

So in summary, a leaking RMS is harmless but it is still not acceptable or desired. In most cases, if the replacement RMS is done correctly (and this is very rare) then it wont leak again.

Cheers

28 nov 2006 16:25

Mooi, dan kan je nu weer rijden! :D
Maarre, had je niet zelf ook beter een GT3 keerringetje erin laten zetten? :twisted: :mrgreen:

28 nov 2006 16:27

...dat verhaal maakt me enorm curieus!!!...stel dat het werkt, knap gevonden!!

28 nov 2006 16:28

Sja als dit ooit weer gebeurt dan ga ik dat ook voorstellen. Volgens mij is, het verkeerd om plaatsen van een GT3 keerring, geen algemeen bekende oplossing.

Heb verhalen van hele volksstammen gelezen en kwam dit slechts 1 keer tegen. Maja het goede nieuws moet ergens beginnen.. ;-)

29 nov 2006 15:05

Yes weer een Lelystads forumlid erbij :ba: :salut:
Welkom op het forum.

Groeten,

Peter 996, nog zonder lekke kering

29 nov 2006 17:19

Ja zon vliegmachine komt pas tot zijn recht op de platte polderwegen he? :drive:

Klop dat maar even af Peter, de mijne houdt het overigens nog goed. Vastlijmen haha geweldig.. why didn't I think of that :scratch:

29 nov 2006 23:33

De Porsche oplossing voor dit probleem - de zevende geloof ik - zou het nu (ook) echt moeten oplossen :idea:

En dit ongebruikelijke alternatief is wel bedoeld voor een heel ander blok he: de watergekoelde versie van het 993 blok, en niet het geheel nieuw ontwikkelde watergekoelde blok van de (standaard) 996, de Boxster etc. :!:

30 nov 2006 12:30

doubleb schreef:Ja zon vliegmachine komt pas tot zijn recht op de platte polderwegen he? :drive:

Klop dat maar even af Peter, de mijne houdt het overigens nog goed. Vastlijmen haha geweldig.. why didn't I think of that :scratch:


Mocht je een keer toevallig langs de Ketelmeerstraat 152 /Larserdreef rijden kom dan even langs dan kan ik je Porsche bekijken, en de koffie staat klaar!!


Groeten,

Peter Hogenboom

30 nov 2006 14:25

Ok doe ik.. dan woon ik precies 200m bij je vandaan. . :roll:
Nu d'oto weer weg voor een defecte olievulslang en Air-Oil-Seperator.. De nldse benamingen ben ik even kwijt. :shock:

Kapotte Air-Oil-Seperator zorgt voor olie in de gasklep en inlaatspruitstuk en dus witte wolken. Het lijkt de stoomboot van sinterklaas wel.

Kapotte (gebarsten) olievulslang (van dop tot onder het inlaatspruitstuk) zorgt voor een vacuumlek, slecht stationair lopende, haperende motor met Check Engine Light melding en een verhoogd bezine verbruik. Daarnaast spuit dat de hele rechter zijkant van je motor onder olie.

Balen zoveel pech achter mekaar, maja beter nu dan buiten garantie. :D

30 nov 2006 17:43

Dan heb je zeker veel pech zeg, zeker met zo`n jonge auto, heb zelf een aantal jaren een Boxster gehad 1997 20.000 km er mee gereden zonder problemen.
Waar heb je hem gekocht?

01 dec 2006 21:22

Vanmiddag d'oto weer opgehaald. De techneuten van Visser (waar ie in onderhoud is) hadden de nieuwe onderdelen netjes geplaats. Auto zelfs gewassen en gezogen. :shock: Super service van die mannen.

Nu lekker rijden :D

04 dec 2006 13:10

doubleb schreef:Air-Oil-Seperator.. De nldse benamingen ben ik even kwijt.


Olieafscheider

19 jan 2007 14:29

Als je 996 een nieuwe krukaskeerring nodig heeft, moet dan altijd de olie ook vervangen worden?
Kan het zijn dat bij een gewone beurt er 9l olie vervangen moet worden, maar bij een nieuwe krukaskeerring 11l?
Ik heb enige discussie met mijn P garage, vandaar.

19 jan 2007 15:24

Sjonnie schreef:Als je 996 een nieuwe krukaskeerring nodig heeft, moet dan altijd de olie ook vervangen worden?
Kan het zijn dat bij een gewone beurt er 9l olie vervangen moet worden, maar bij een nieuwe krukaskeerring 11l?
Ik heb enige discussie met mijn P garage, vandaar.


Die kering zit er om de olie binnen te houden en als je de kering er uit haalt loopt ook de olie uit het blok. Dus eerst aftappen, keering vervallen en dan weer vullen.

Ik kan me goed voorstellen dat er tijdens zo'n klus meer olie in moet dan bij een reguliere olie verversingsbeurt.
Bij mijn BMW gaat bij een reguliere oliewissel er zo'n 5 liter in het blok. Bij een volledige beurt wanneer er andere dingen aan het blok gebeuren dan gaat er vaak ruim een liter meer in.

Hoe het met jou blok precies zit kunnen andere kenners hier denk wel vertellen

19 jan 2007 15:34

Sjonnie schreef:Ik heb enige discussie met mijn P garage, vandaar.

over 2 liter olie :?: :roll:

19 jan 2007 16:07

Marco schreef:
Sjonnie schreef:Ik heb enige discussie met mijn P garage, vandaar.

over 2 liter olie :?: :roll:

Met de huidige olieprijzen :!:

19 jan 2007 17:58

Marco schreef:
Sjonnie schreef:Ik heb enige discussie met mijn P garage, vandaar.

over 2 liter olie :?: :roll:


neen neen, over het feit of er altijd nieuwe olie nodig is bij een nieuwe keerring. Als dat zo is vind ik dat de olie (11l dus) ook onder de garantie valt.

1 maand eerder werd de auto een beurt gegeven waarbij ontdekt werd dat er een nieuwe krukaskeerring nodig was. Is het normaal dat er voor die ene maand nieuwe olie in de motor gedaan wordt terwijl men toch zou weten dat er 1 maand later weer nieuwe olie in moet?

19 jan 2007 18:53

Vind het dan vrij raar dat ze jou niet contacteren om te vragen of die keerring direct bij de beurt niet vervangen mag worden.

19 jan 2007 18:59

Wanneer heeft de dealer tijdens de beurt vastgesteld dat de keerring vervangen moest worden? Voor of na het vervangen van de olie?

Indien daarna: was dat redelijkerwijs eerder niet mogelijk?

19 jan 2007 19:02

Zit er op de 996 nou wel of niet een dry-sump oliesysteem.. :?:

19 jan 2007 19:12

IIRC enkel de GT3 versies.

19 jan 2007 19:24

desmett schreef:Vind het dan vrij raar dat ze jou niet contacteren om te vragen of die keerring direct bij de beurt niet vervangen mag worden.


Daar was geen tijd meer voor denk ik. Trouwens ze moeten me nooit vragen of die keerring vervangen mag worden. De auto is onder garantie en als de keerring lekt moeten ze hem altijd vervangen.

Ik vind het ook niet belangrijk om te vragen wanneer ze ontdekt hebben dat er een lek is. Iedereen kent het probleem van de keerring en het lijkt me dan ook logisch dat ze dat ff tjekken alvorens de olie te laten weglopen. Dat tjekken duurt maar heel kort en moet sowieso altijd als de auto een beurt krijgt.

Maar ik heb nu nog geen goed antwoord op de vraag: moet de olie ALTIJD vervangen worden als de keerring vervangen moet worden?
Plaats een reactie