Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

chippie??

05 sep 2006 22:19

lange link (mod by horn die een hekel heeft aan horizontaal scrollen :salut:)

Serieus hebt zelf een 964 gehad met de fvd set lb2 met een cuppijp en kn luchtfilter.
De set houdt in luchtmassameter van de 993 een chip een groter inlaathuis.
een racecat.
resultaat was sneller als een 993 2s variocam.
op de bank gemeten 280 pk.
Alleen en chip heeft niet zo veel zin het gaat om de combi alle beetjes helpen en het belangrijkste is nog wel veel koude lucht naar binnen persen.
Dus toch turbo helaas.

Groet,
Hans.

06 sep 2006 12:43

Volgens mij is chiptuning juist het aanpassen van de parameters in de chip op de specifieke kenmerken van de motor.
Als je zo'n chip kant en klaar koopt is er niet veel anders aan dan de standaard aanwezige chip. Enkel hoe het motormanagement op een aantal parameters reageert zal anders geprogrammeerd zijn.

Bij echt chiptunen worden alle parameters van sensors in de auto gemeten en de manier waarop het motormanagement hier mee om gaat in de chip aangepast. Op die manier passen de mechanische en electronische sturing perfect bij elkaar en kun je behoorlijke winsten uit een motor halen.

Omdat het echte chiptunen redelijk complex is en heel wat kennis vergt van de door de sensoren afgegeven waarden zijn er niet zo heel veel mensen die dit echt goed in de vingers hebben (en het dus geld kost). Vandaar dat je die wildgroei van vooreprogrammeerde chips ziet ontstaan.
Als je een echte goede chiptuner wilt hebben kan ik je nog wel naar iemand verwijzen.

16 aug 2007 15:00

die dingen kosten us$350.= met een retourgarantie
ik denk dat ik het er maar eens op ga wagen, ik zie toch best veel van die "driver reviews" in de Engelse Porschebladen die positief zijn

http://www.911chips.com/c1chips.html

16 aug 2007 15:07

Marco schreef:die dingen kosten us$350.= met een retourgarantie
ik denk dat ik het er maar eens op ga wagen, ik zie toch best veel van die "driver reviews" in de Engelse Porschebladen die positief zijn

http://www.911chips.com/c1chips.html

Zonder al te cynisch over te willen komen. Dat zijn diezelfde bladen die elke maand vol staan met advertenties van die jongens die die chips verkopen........

16 aug 2007 20:58

Marco, don't waste your money ;)

16 aug 2007 22:35

bij mijn vr6 zit er ook een op maat gemaakte chip in,gaat als volgt
je rijd zelf met je auto, tuner zit naast je met de laptop die gekoppeld is aan je zelfdiagnose stekker
daarop zie je allerlei grafieken komen, na de rit worden alle gegevens in een andere computer ingevoerd waarna ze worden veranderd
daarna word de chip geschreven
simpel uitgelegd voor beginners :)

16 aug 2007 23:17

vr6 ala. maar zit er ook een op je 964? :?

16 aug 2007 23:44

duidelijk...
ik ga dan toch maar voor ssi's; valt niet mee in een 3.2 :?
maar wel leuk 8)

17 aug 2007 1:49

Marco schreef:duidelijk...
ik ga dan toch maar voor ssi's; valt niet mee in een 3.2 :?
maar wel leuk 8)

hoezo valt niet mee?
als je de SSI's er onder hebt moet je 'm effe op de rollenbank laten tunen
kost iets meer dan zo'n kant-en-klaar sjippie, maar dan hebbie ook echt wat 8)
Plaats een reactie