Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
01 jun 2007 0:10
thanx voor de reacties, het olie verbruik ligt tussen de 1 en 1,5 liter op 1000. maar ik erger me aan de geur en rook.
verder loopt hij erg mooi, maar als het blok uit elkaar moet ben je mbt kosten al een heel eind onderweg.
ik zal eens een ritje naar een specialist maken.
Joost
01 jun 2007 10:53
Das idd. best veel..1 tot 1,5 op 1000 km ,neem aan normaal weggebruik...olie niet te dun??
Roi
01 jun 2007 14:24
Valt nog wel binnen de toleranties van Porsche.
01 jun 2007 16:24
Klopt, maar ik tolereer niet zo veel....
Ik heb het destijds van begin af aan bijgehouden, 1 liter op 5-6 k km en toen dat omhoog ging bleek er wel degelijk iets aan de hand...olie persleiding van zweten...naar druppelen. Nu ziet het er weer naar uit dat ik de beginwaarden weer haal. En dan zweet ie ook nog iets op de distributie behuizing...Misschien moet ik toch eens frequenter en langer hogere toeren gaan maken...is veel leuker

en die liter olie ach..
01 jun 2007 16:27
Inderdaad, die enkele liters olie per jaar maakt niet uit. Maar wat als er wat ergers aan de hand is.
01 jun 2007 20:37

geen idee wat het allemaal is, maar het ziet er serieus uit...
01 jun 2007 20:52
Zou je eens een close-upje van de beruchte klepgeleiders willen posten?
01 jun 2007 23:46
Hoi Elven, da's idd "just in time". Merkte je behalve olieverbruik en de koolafzetting op bougies nog andere zaken aan de motor tijdens rijden? Kan me niet voorstellen dat'ie perfect liep zo. Is altijd handig om symptomen te leren herkennen.
02 jun 2007 1:11
Het ziet er idd naar uit, dat je ergere schade het voorkomen. Precies op tijd heet dat, je moet er idd niet aan denken dat de binnenste veren het begeven en de zuigers met de kleppen gaan "tennissen".
Maar bij montage gaan de koppen weer koud op de cilinders neem ik aan? Ik weet dat er bij de 4 cilinders een discussie gaande is over het al dan niet plaatsen van ringen.
Ik ben eerlijk gezegd van mening, dat de basis (dus de cilinder en de kop) al 100% vlak moeten zijn, of je nou wel of niet die pakkingringen gebruikt...
enne, die 1500 van Tim gaat wel goedkomen volgens mij

.
02 jun 2007 10:12
Gelukkig dat je niet langer gewacht hebt, Elven.
02 jun 2007 17:38
Henny, Ik heb met grote verbijstering naar de foto`s zitten kijken. Ik denk dat je heel veel geluk en er gewoon netjes op tijd bij bent geweest. Gezien de klepveren etc.
Succes ermee!
03 jun 2007 11:37
Henny, moeten binnenkort ff datum prikken. Ik weet niet naar welke voorkeurs datum jij zou willen? Maar door de weeks zit ik met school (helaas

) en in het weekend moet ik meestal werken. Maar ik kan in overleg met mijn baas wel een dagje vrij krijgen op zaterdag
04 jun 2007 10:48
Dit is natuurlijk weer leuk voer voor een discussie over de "lange" levensduur van de luchtgekoelde 911 motoren. Nog lang geen twee ton op de teller en dan al een (deel)revisie uitvoeren, de Toyota ingenieur staat verbaast te kijken en kijkt hoofdschuddend, ik weet het zeker. Dit is ook niet de eerste keer dat in een 911 luchtgekoeld blok de klepgeleiders snel de geest geven, en een gebroken klepveer heb ik ook al verschillende malen gezien. Ik heb bij mijn 993 blok ook al gezien dat de klepstelen redelijk ruim in hun jasje (klepgeleider) zitten, en dat na 75000 km. Ik denk dat ik de 100.000 km met deze klepgeleiders niet ga halen.
Leuk project, ik vind werken aan de luchtgekoelde 911 motor altijd het leukst. Dat is dan weer een voordeel (van het nadeel) van de wat beperkte levensduur.
04 jun 2007 12:48
Peter 993 schreef: Ik heb bij mijn 993 blok ook al gezien dat de klepstelen redelijk ruim in hun jasje (klepgeleider) zitten, en dat na 75000 km. Ik denk dat ik de 100.000 km met deze klepgeleiders niet ga halen.
Ik denk dat je de 200.000 zelfs makkelijk haalt met de klepgeleiders. Alleen rijdt je dan 125.000 km met uitgesleten klepgeleiders die overigens niet direct kwaad kunnen.
Toen ik een keer een jonge 964 motor na 30.000 km uit elkaar had voor een modificatie heb ik de klepsteel/ klepgeleiderspeling eens gemeten. Deze zat net aan de maximale tolerantie en heb daarom ook de uitlaatklepgeleiders indertijd vervangen.
Daardoor weet ik nu dat klepgeleiders snel slijten tijdens de eerste tienduizenden kilometers en daarna lange tijd redelijk constant blijven.
Tot in de jaren 80 was het ook niet ongebruikelijk om tussen de 80.000 en 100.000 km een koprevisie te laten uitvoeren. Tegenwoordig doet niemand dat meer, echter zijn de cilinderkoppen/ klepgeleiders nagenoeg niet veranderd
06 jun 2007 0:00
elven, het is al een mooie reportage met goede foto's.
toch wat wel ander en meer werk dan mijn gereviseerde fiat 500 motoretje.
na weer een nieuwe meting heb ik op de 1000 km 1 liter olie bij verbruikt, een groot deel vandeze kilometers heb ik op de duitse autobahn doorgebracht op hogere snelheid.
het lijkt mij vreemd dat hij dan minder verbruikt dan op lagere snelheid en stadsverkeer. of is dat normaal?
ook heb ik het idee dat hij minder is gaan walmen, maar ruiken doe ik hem nog steeds.
het zijn voor mij een beetje rare symptomen maar misschien heeft een van julie de zelfde ervaring.
greetz Joost
06 jun 2007 0:40
Joost911,
dat ruiken kan bijvoorbeeld ook doordat er iets olie lekt op de warmtewisselaar voor je verwarming. M.n. op de verbindingstukken, hetgeen mijn ervaring was met een lekkende oliepersleiding. Nadat er een nieuwe leiding opzat ook de "geur" weg..... tis maar een ingeving.
06 jun 2007 14:43
En een goede 911 ruik je altijd een beetje.
06 jun 2007 22:54
Trek je het blok helemaal open ? Of doe je een top end ....
07 jun 2007 15:34
Hennie, hardstikke bedankt voor de ontvangst! Het is echt leuk om te zien hoe gepassioneerd jij en je club mensen zijn over auto´s!!
Op de terugweg nog even geblazen over de autobahn samen met mark zijn Z3 M sport.
succes, we spreken elkaar.
mvgr Mark
08 jun 2007 8:18
Goedemorgen!
Henny dit is een werelds daardje aan het worden... complimenten, ik zit nu ook weer lekker ruim in de tijd om het te kunnen volgen!
Volgende week kom ik het aanschouwen! Ik loop weer eens even binnen!
Gegroet,
Gijs
08 jun 2007 14:01
Nikasil is inderdaad bijna onverwoestbaar. Nu heb ik wel eens gelezen dat niet alle Amerikaanse uitvoeringen daarover beschikken. Weet iemand een manier om dat te checken, zonder het blok open te gooien?
08 jun 2007 23:26
WdePundert schreef:Nikasil is inderdaad bijna onverwoestbaar. Nu heb ik wel eens gelezen dat niet alle Amerikaanse uitvoeringen daarover beschikken. Weet iemand een manier om dat te checken, zonder het blok open te gooien?
Alle 930/20 motoren, dat zijn de 3.2-s die in Europa zijn geleverd, hebben volgen fabrieksdocumentatie allemaal Nikasil.
Andere (ik meen oa de 930/10) is in een mix van Nikasil (Mahle) en Alusil (Kolbenschmid) geleverd naar de USA. Dus een EU-auto zou Niksail moeten hebben. In je boekje kun je terugvinden wat voor motor er in je 911 hoort te zitten.
09 jun 2007 11:18
@ Elven: Als je een endoscoop gebruikt moet je wel weten waar je op moet letten.
@ Lindemans: Volgens mij heb ik een 930/25 motor.
09 jun 2007 20:02
Het gekke is dat ik laatst een 3.2 van binnen zag met ruim 140.000 op de teller waarbij de meeste klepgeleiders nog aardig goed waren, op één na ?????. Die zat ook nog aan de inlaat kant. Mogelijk was het blok eerder open gemaakt, dat leek er echter niet op. Valt geen peil op te trekken. Dat blok verbruikte bijna meer olie dan benzine, het enige we echter zagen waren redelijk versleten zuigerveren en olieschraapveren.
09 jun 2007 20:02
oeps...

toch maar een honda s2000 kopen dan en die 964 cabrio vergeten?

leuk topic 11en!
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.