Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

26 feb 2009 22:38

Q&A schreef:
Ze geven ook een jaar garantie op de motor by the way en dat kan je uitbreiden tot 3 jaar.


Alleen bij een nieuwe(re) auto als ik mij niet vergis.

27 feb 2009 16:10

Leuk draadje. Wat gaat dit allemaal kosten?

Kennen jullie iemand die zijn 993 TT heeft gechipt? Ik zit er ook wel eens aan te denken......

Porschecentrum Twente heeft het chippen me afgeraden.

27 feb 2009 16:50

Waarom?

27 feb 2009 18:46

Omdat Porsche bewust een reserve zou houden en verder de levensduur van de motor zou beinvloeden. Dit is ongeveer de strekking van het verhaal. Ook zouden de beloofde pk's (er wordt soms bijna 100 pk extra beloofd) nooit op deze wijze kunnen worden behaald. Zie bijvoorbeeld onderstaande link.

http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Porsche-911-993-BI-TURBO-408pk.html#header

Nu ben ik zelf niet zo technisch dus het verhaal kan iets afwijken.

Ik heb er hier al veel over gelezen maar ik kom bijna niemand tegen die het bij zijn eigen Porsche heeft gedaan. Dan heb ik het voornamelijk even over turbo rijders.

Ik geloof overigens wel dat het werkt bij TDI'tjes. Die worden zelfs door dealers gechipt.

27 feb 2009 18:58

Teun schreef:
Ik heb er hier al veel over gelezen maar ik kom bijna niemand tegen die het bij zijn eigen Porsche heeft gedaan. Dan heb ik het voornamelijk even over turbo rijders.


www.rennlist.com

www.6speedonline.com

Lees en denk ineens dat het heel vreemd is als je niet de turbo's laat chiptunen... :wink:

02 maart 2009 20:34

Bij Ziptuning zelfs 92pk winst! Terwijl de 996 turbo er 'maar' 45pk bij krijgt. De 993 turbo toch de betere auto ;)

Of kostenbesparing speelden bij de 993 turbo nog niet zo'n grote rol als bij de 996 turbo, en heeft daardoor meer reserves
:twisted:

Teun, ik geloof dat er op het forum wel een 993 Turbo met een WLS ( II en/of I ) pakket zit. En dat is ook 'tuning', weliswaar uitgevoerd door Porsche zelf.

Als ik de keuze bij aankoop zou hebben tussen een model 'standaard 408pk' of een gechipte (laten we zeggen met 450pk) zou ik waarschijnlijk voor origineel gaan...

02 maart 2009 21:33

WLS I en (zeker) WLS II is meer dan alleen chippen.

02 maart 2009 21:46

Sanhi schreef:Bij Ziptuning zelfs 92pk winst! Terwijl de 996 turbo er 'maar' 45pk bij krijgt.


De 996 turbo X50 gaat bij ziptuning vwb de topsnelheid van 289km/uur naar 303 km/uur...

Alleen zo jammer dan de 996 turbo X50 al 307 km/u loopt in standaard vorm.

Dus ik neem de cijfers van ziptuning met een schepje zout.

De 993 turbo toch de betere auto ;)


Nee hoor. Op alle fronten minder. Ok, luchtkoeling is een plus, maar dat vind ik binnenkort ook niet meer... :wink:

02 maart 2009 21:48

Devils son schreef:[ Ok, luchtkoeling is een plus, maar dat vind ik binnenkort ook niet meer... :wink:



zit je in de "koop" fase :wink:
cool ben benieuwd welke het word


robert

02 maart 2009 22:00

rob964.c4 schreef:
zit je in de "koop" fase :wink:


Yep... Verwacht begin volgende maand toe te slaan.

cool ben benieuwd welke het word


Ik ook. :wink: Kijk nl. naar meerdere turbo's.

02 maart 2009 22:06

MarkS schreef:WLS I en (zeker) WLS II is meer dan alleen chippen.


Ik doelde ook niet zozeer alleen op het chippen, meer op de tuning. Omdat Teun eerder aangaaf dat dit door Porsche centrum Twente werd afgeraden.

WLS-I heeft alleen een extra oliekoeler en andere ECU 'map'. Dit laatste is precies wat de chippers ook aanpassen. Waarmee ik wil aangeven Porsche zelf ook die reserves in het 993 turbo blok gebruikt. En bij WLS-I af fabriek ook de gewone garantie.

WLS-II gebruikt de grotere turbo's maar intern aan de motor wordt niks gewijzigd.

Volgens mij is het redelijk safe om met een 440pk chip te rijden. (Mits de additionele (of grotere) oliekoeler ingebouwd wordt.


Op alle fronten minder.


Ja, oa. minder afschrijving :lol:

02 maart 2009 22:10

Devils son schreef:
Yep... Verwacht begin volgende maand toe te slaan.


Ruil je de 964 in of komt die te koop?

02 maart 2009 22:12

Sanhi schreef:
Ja, oa. minder afschrijving :lol:


Dat wil ik nog wel eens zien en voorts is het alleen van belang als je van de auto af wil... Ok, dan is het natuurlijk wel van belang bij een 993... :twisted:

02 maart 2009 22:12

Maarten schreef:
Ruil je de 964 in of komt die te koop?


Die komt te koop.

02 maart 2009 22:29

Sanhi schreef:Volgens mij is het redelijk safe om met een 440pk chip te rijden. (Mits de additionele (of grotere) oliekoeler ingebouwd wordt.


Dat denk ik ook. Ik sta er alleen van te kijken wat zo'n Porsche factory retrofit kit 430HP kost (ruim 5k). Dan is chippen en additionele koeler afzonderlijk inbouwen een stuk voordeliger.

02 maart 2009 22:30

Deze is mooi, uit 2004 met 24.000km 8)

Afbeelding

http://pictures.autotrader.nl/servlet/media?id=44164267

8)

02 maart 2009 23:09

Staat vast op de shortlist van Devils son.

02 maart 2009 23:12

Het is de mooiste 996 Turbo die momenteel te koop staat. En ook een van de duurste. Maar wie weet zonder inruil....

02 maart 2009 23:21

MarkS schreef: Dat denk ik ook. Ik sta er alleen van te kijken wat zo'n Porsche factory retrofit kit 430HP kost (ruim 5k).


Bij Carnewal kost gek genoeg de 430hp kit 5.495 euro. (430pk ECU , olie koeler) de 450hp kit (450pk ECU, olie koeler en verse KKK-24 turbo's) 5.995 euro. :roll:

Bij FVD verkopen ze alleen de gemodificeerde ECU (440pk) voor rond de 2.000 euro. Dit is dus een complete DME, vermoedelijk omdat de MY96 ECU niet te flashen valt. MY97+ ECU zijn wel flashable. Maar dan ontbreekt nog steeds de extra oliekoeler, die ook nog ingebouwd moet worden...

03 maart 2009 12:54

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

03 maart 2009 14:20

@Sanhi, ik had ze ook bij Carnewal zien staan. Inderdaad een vreemd prijsverschil tussen de WLS430 en WLS450.

Als je toch aan nieuwe turbo's toe bent dan is de WLS450 een goede deal lijkt me. Maar dan wordt het turbo gat een stuk groter dan met de standaard turbo's. En dat vindt weer niet iedereen prettig rijden.

03 maart 2009 14:41

Klopt, schijnen 350-400 tpm later in te komen. Zou ik zelf niet prettig vinden (alhoewel niet uit eigen ervaring). Tegenwoordig schijnen er ook hybride varianten te zijn. Als ik in de markt zou zijn voor nieuwe turbo's dan zou ik mij laten informeren op de hybrides.

Wat dan weer voor de WLS-II pleit, is dat het origineel Porsche is.

Uit het lijstje van Van den Berg kan je zien dat er motorisch (internals) geen wijzigingen hebben plaatsgevonden.

03 maart 2009 18:15

mooi wim !

zou alleen een mooi onderstel en open uitlaat systeem erop laten zetten... gaat al hard zat zo'n ding...na een week weet je niet beter..

Re: 993 Turbo

02 mei 2009 15:09

wanneer komen de foto's nou? of ben je ermee gestopt? :lol: :shock:

Re: 993 Turbo

02 mei 2009 15:49

Foto's en resultaten komen nog.
Heb een tijd op de turbo's moeten wachten. Alles is er nu en ik ben het spul aan het afbouwen.
Heb het ook ppptt druk, zakelijk en ook privé. Een kleine van nu ruim acht maanden vergt ook veel tijd.
Maar dat is dan wel quality time. Als alles klaar is dan komt de reportage.

Fijn weekend,
Ronald.
Plaats een reactie