Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

29 nov 2009 16:10

Ferdinand P schreef:
Thomas986 schreef:Mijn vader heeft dit ook voor gehad, (viewtopic.php?f=3&t=20213&p=493520&hilit=mayonaise#p493520) veel sterkte/succes.


Krijg foutmelding bij link. Ik heb je een PB gestuurd


Bij mij werkt de link wel, maar heb je PB beantwoord, je stuurt maar eentje terug of je kan men Pa ook is bellen, nr bijgevoegd.

Grtjs

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

30 nov 2009 20:57

Bij een lekke koppakking kan er ook een verbinding tussen olie en waterkanalen zijn. Zo krijg je wel de mayo maar de motor blijft gewoon goed lopen. Verklaard alleen nog niet dat scheurtje!

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

01 dec 2009 0:16

Ferdinand P schreef:De voorlopige diagnose is een scheurtje in cilinder 3. Middels de endoscoop was dat niet 100% vast te stellen. Er is dus nog een sprankje hoop.
Maandag wordt de motor uitgebouwd en gaan de koppen eraf. Dan pas is er zekerheid.


Volgens mij zijn wij elkaar tegen gekomen bij de Porsche specialist toen jouw auto naar binnen gereden werd stond ik met Paul te praten en kwam jij de sleutel brengen. Su6 ik hoop voor je dat het met minimale kosten afloopt kun je meteen die sportuitlaat erop zetten. :wink:

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

01 dec 2009 15:54

En? Wat is de definitieve conclusie?

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

01 dec 2009 21:37

hielkema993 schreef: Volgens mij zijn wij elkaar tegen gekomen bij de Porsche specialist toen jouw auto naar binnen gereden werd stond ik met Paul te praten en kwam jij de sleutel brengen. Su6 ik hoop voor je dat het met minimale kosten afloopt kun je meteen die sportuitlaat erop zetten. :wink:


Ah. De 993. Mooie auto ook. Bedankt nog dat ik even in mocht breken. Heb toch het bange vermoeden dat die uitlaat nog even gaat duren.

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

01 dec 2009 21:45

Helaas vandaag niets vernomen. Specialist zelf ook niet te pakken kunnen krijgen. Ik zal dus nog even geduld moeten hebben.

Vandaag ook 3 x stil gestaan langs de snelweg met de Pajero. Die staat nu ook bij de garage. Yippie ka yee :?

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

05 dec 2009 14:51

Relatief goed nieuws! De cilinderkoppen zijn afgeperst bij een derde partij en daaruit bleek ondubbelzinnig dat 1 kop gescheurd is. Andere kop en warmtewisselaar zijn OK. Ook zuigers, kleppen, pakking ed zien er OK uit.

Systeem was vorige week al gespoeld om de sludge te verwijderen. Met de motor open is nu ook goed te zien dat alles schoon is. Ik denk dat ik er nog op tijd bij was. Motor is ook nooit heet geweest en ook nare mechanische geluiden heb ik gelukkig nooit gehad.

Maandag krijg ik een offerte voor de nieuwe kop. Ik vermoed dat ik dan gewoon besluit om mijn eigen 3.4 te laten repareren.

Enneh..beestje heeft kabelboom bovenop aangevreten. Was nu goed te zien. Kan ook meteen gefixed worden.
Laatst bijgewerkt door Ferdinand P op 05 dec 2009 14:57, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

05 dec 2009 14:55

En dan de cilinders. In de cilinderwanden is een kleurverschil te zien wat van boven naar beneden loopt. Echter, alle cilinders laten een dergelijk kleurverschil zien maar cilinder 3 wat meer dan de rest. Met de endoscoop was dat vorige week lastig te zien. Met de motor open hebben we nu echter vrij zicht. Alleen niemand durft een uitspraak te doen of dit enerzijds de oorzaak was of anderzijds een teken is van een zwakke plek. Persoonlijk ben ik van mening dat ondanks de krachten die spelen in een cilinder onder druk dit nooit de sludge heeft kunnen veroorzaken. Ik zal morgen wat foto's plaatsen

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

05 dec 2009 15:38

De sludge komt door de scheur in de kop.

Ziet er gelukkig niet zo slecht uit, maar toch vast wel heel spannend!

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

06 dec 2009 11:16

Dat lijkt allemaal gelukkig mee te vallen.
Zoals Paul al schrijft komt de sludge duidelijk door de scheur in de kop.

Het kleurverschil kan duiden op ongelijkmatige koeling van de cylinder. Kan ik me iets bij voorstellen. Geen idee hoe lang de scheur al in de kop zit en dus de koelvloeistof ook sludge bevatte maar daardoor kan het zijn dat de cylinderwanden niet meer gelijkmatig gekoeld zijn. Een minuut of 5 ongelijkematige koeling kan al genoeg zijn voor die verkleuring en uiteindelijk lopen de spanningen zo hoog op in de cylinderwand dat deze zal scheuren.

Klaarblijkelijk kun je dus blij zijn dat je eerder tot stilstand bent gekomen.
Ben benieuwd naar de afloop.

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

06 dec 2009 11:31

Ik kan me goed voorstellen dat een cilinderwand sowieso niet helemaal gelijkmatig gekoeld wordt, ook niet bij een "gezonde" auto :?:
Is dat kleurverschil echt "ongezond" :?:

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

06 dec 2009 11:59

dit was vroeger reden voor een nieuwe motor?

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

06 dec 2009 12:18

gast schreef:Als er alleen een scheur in de wand zit (vergelijkbaar met een lekke koppakking eigenlijk) dan gaat er bij de compressieslag wellicht een heel klein beetje olie door de scheur maar dat mag geen naam hebben. Gebeurt bij een lekke koppakking namelijk ook niet :idea: Omdat de olie "onder" de zuigerveer blijft en niet in de compressie ruimte komt.

Maar je pompt bij de compressieslag wel je kvs systeem op als het ware (borrelen in kvs tankje) en bij de aanzuigslag zuig je de kvs juist aan. ( witte rook)

Ik denk dat Maurice dat bedoeld met dat je geen olie in je kvs krijgt.


Klopt niet helemaal.... koppakking slaat meestal door bij een koelwaterkanaal óf een oliekanaal, maar meestal bij een koelwaterkanaal. Je krijgt dus nooit olie én waterproblemen. Meestal krijg je koelwater in je betreffende cilinder bij de neerwaardse slag, je zult ook zien dat zo'n cilinder en zuiger brandschoon zijn bij demontage, deze worden namelijk als het ware gestoomcleaned :wink: Water komt uiteindelijk bij de olie omdat ie langs je zuigerveren het carter in spoelt.

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

06 dec 2009 22:02

Foto's van de cilinders:
2009-12-03 PG Kop er af (2)high.jpg
2009-12-03 PG Kop er af (3)high.jpg
2009-12-03 PG Kop er af (4)high.jpg

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

08 dec 2009 22:41

Gisteren de complete offerte van de reparatie gekregen en dat was toch nog schrikken. Ik wist inmiddels wat een nieuwe kop ging kosten maar de kosten voor de overige materialen (kopbouten, o-ringen, pakkingen, vloeistoffen etc etc..) had ik nogal onderschat.

Voor een significant bedrag was dan 'slechts' 1 van de 2 koppen gerepareerd. Garantie zou relatief beperkt zijn (want alleen op de vervangen kop). Ook het verschil met een nieuwe motor werd steeds kleiner.

Na ampel overleg alsnog besloten om een nieuwe motor te bestellen. Wel met een heel dubbel gevoel. De oude was eigenlijk niet echt afgeschreven maar vormt op termijn richting de 200K wel een risico (andere kop?).

Met 2 jaar garantie kan ik dan met enige zekerheid m'n 25K km per jaar rijden en wachten tot de beoogde opvolger binnen budget valt.

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

08 dec 2009 23:55

Logische keuze... maar wel erg rot voor je zeg :(

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

09 dec 2009 17:47

gast schreef:richting 200K, dan inderdaad een logische keuze een nieuwe motor te plaatsen.


Goeiemorgen zeg :!: :!: :!: , wat een kostenpost :evil: :cry:
Wat voor type komt daar dan in, een 3,6 :?:
Heb ze bij Alpo wel zien staan en weet wat ze nu kosten, zeker geen kattepis :bang:
Hoop dat je weer snel met plezier met de 911 kan rijden :salut:

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

14 dec 2009 22:03

Vervangende motor is binnen!

Afbeelding

mod by horn - eigenschappen van foto gebruiken ipv die van de album pagina :idea:
Bijlagen
911ruilblok 640.jpg

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

14 dec 2009 22:23

Wat gaat dat nou kosten?

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

14 dec 2009 22:27

Ik wil het niet weten :pale: , mooi gezicht altijd zo'n vers motorblok :thumleft:

Straks weer lekker :drive:

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

14 dec 2009 22:35

Ferdinand P schreef:Vervangende motor is binnen!

Afbeelding



Nooit geweten dat nieuwe motoren zo compleet geleverd werden - dacht dat het in- en uit- laat gedeelte altijd omgebouwd moest worden van het oude blok :roll:

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

14 dec 2009 22:39

Die kan er straks weer even tegen aan :thumleft:

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

14 dec 2009 23:06

Vraag me dan altijd weer af: voor de oude motor moet je toch ook wel wat kunnen krijgen? Zitten tenslotte genoeg goede onderdelen aan!

Zo'n nieuw motorblok ziet er wel erg goed uit. Eerder gelezen dat een nieuw blok 11.000 kost. Ben benieuwd of je dan zo'n compleet blok krijgt en hoeveel kosten aan de inbouw zitten.

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

14 dec 2009 23:24

Ik vermoed dat het andere blok ook ingeruild zal worden :?:

Re: Ben ik het bokkie? Mayo in 996 koelvloeistofreservoir

14 dec 2009 23:28

ver boven de 200 schreef:Eerder gelezen dat een nieuw blok 11.000 kost.



... in 'n oud boek :?: :lol:

Met 11.000 heb je (tegenwoordig) geen nieuw 996 blok meer ... in het begin was het draaiende gedeelte van 'n 996 te krijgen voor zo'n 6.000 ... en al snel ging dat naar 12.000 ... zou me niks verbazen als we nu al richting de 18.000 gaan :|
Plaats een reactie