Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

06 dec 2009 17:23

Blok verwarmen om loctite soepel te maken en omdat aluminium meer uitzet dan het staal waarvan het tapeind gemaakt is.
Niet als een gek één plek stoken met een enorme brander, maar gelijkmatig warmte in het blok brengen en ook weer gelijkmatig laten afkoelen.

groet,
Ronald Paul
PSNH.

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

08 dec 2009 17:09

Mijn logica zegt dat als je het tapeind heter stookt dan zijn omgeving; dat het tapeind meer uitzet en vaster komt te zitten.
Als echter je de omgeving (carter) voorzichtig verwarmd dan zet het gat waar het tapeind in gedraaid zit juist uit, krijgt het tapeind dus meer ruimte en komt makkelijker los.

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

08 dec 2009 17:30

Ik heb het boek gekocht ("how to rebuild a porsche 911 engine" van Wayne Dempsey, bekend van pelicanparts.com).
Een geweldig boek met heel veel echte praktische info en foto's. Precies wat ik zocht.

Alle kopbouten of niet ?
voor de SC-motoren geldt dat dat ervaring leert dat de onderste afbreken. De bovenste zijn van staal. Dempsey geeft aan: vervang alleen de onderste met de stalen kopbout-variant: goedkoop en bewezen voldoende goed.
Voor de andere motoren gelden andere vervangingstips.

Kopbouten loskrijgen:
inderdaad het blok langzaam (!) verhitten met propaanbrander (gaat dus langzaam). Dan laat de loctite los en kun je hem er zo uitdraaien.

Ik ga nu weer verder met het martelen met mijn SC-blok.

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

08 dec 2009 18:42

Tapeinden heet gestookt aan de basis en ze zijn er allemaal netjes uitgekomen. Voor alle duidelijkheid: ik heb er geen enkele overgedraaid. Deze komen uit een 3,2 blok, dus niet enkel de SC-motoren hadden destijds problemen met tapeinden.

Of je nu tapeinden of het blok verwarmt: ten eerste kun je met een propaanbrandertje al niet veel potten breken. Ten tweede kun je ook daarmee niet selectief opwarmen: de hele omgeving van het blok warmt mee op als je tapeind verwarmt en vice versa. Lang genoeg opwarmen (martelen) is de boodschap. :)
Bijlagen
Dilavar.jpg

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

09 dec 2009 21:26

Ik vervang alle tapeinden met 993 dilavars... :cheers:

Daar gaan we... :bang:

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

01 okt 2022 17:28

Ik heb ook een afgebroken bout op 1 cilinder,( 911 sc van 1977, 3.0 liter) kan men ermee blijven verder rijden en het volgend jaar laten repareren?
Ik ben een rustige chauffeur.

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

01 okt 2022 17:40

En hier kan dat ook.





.

Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....

02 okt 2022 10:10

Bij de revisie van mijn 3.2 heb ik een set van ARP gebruikt. Ook iets om te overwegen.

Laat je het carter dicht of pak je nu meteen door?
Plaats een reactie