Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

07 apr 2005 13:00

molen934 schreef:wanneer ik voor het stoplicht sta gaat na een paar seconden de meter omhoog.



:salut:

Re: olie verbruik/rdw keuring

07 apr 2005 13:03

ome piet schreef:Wat voor regio woon je?


Dank voor je reply. Ik zit in regio Amsterdam, maar ben bereid te reizen als ik enige hassel kan ontlopen. Enige ervaring heb ik met een eerder ingevoerde auto (niet porsche) waarvan de uitstoot niet klopte. Moest er opeens een nieuwe kath. op.

Ook werd mij op het hart gedrukt een CVO bewijs (Europees typegoedkeuring) te krijgen. Dit had de verkoper dus niet. RDW gebeld; daar werd gesteld dat deze pas vanaf modellen 1998 nodig zijn. "Fahrzugbrief" is voldoende...

07 apr 2005 13:42

Ome Piet,

Niet de dingen uit zijn verband halen!!!!!!! :evil:

07 apr 2005 16:36

molen934 schreef:Ome Piet,

Niet de dingen uit zijn verband halen!!!!!!! :evil:



Doe ik ook niet,bedoelde ermee dat het zo hoorde :roll:

Re: olie verbruik/rdw keuring

07 apr 2005 19:22

M. schreef:Vervolgens moet er nog een RDW keuring komen. Heeft iemand ervaring met bepaalde keuringstations? (het is een 993 2S, Tiptronic uit sep. 1997)

Als je zo snel mogelijk aan de beurt wilt zijn kijk dan hier voor wachttijden per keuringsstation. :idea:
Bel na het maken van de afspraak ook regelmatig even of er niet een keuring is afgezegd, waardoor je die plek kunt innemen. :idea::idea:

07 apr 2005 20:29

Stand van de oliemeter zeg alleen iets over oliepeil als de auto ca een minuut stationair met warme motor draait. Afhankelijk van de temparatuur van de motor kan de aanwijzing van de meter nog behoorlijk verschillen, zorg dattie bij warme motor in ieder geval ruim beneden vandaan blijft. Dat hij bij het rijden dus helemaal onderin staat is normaal.

Over oliedruk stelt het boekje dat deze bij 5.000 rpm MINIMAAL 3.5 bar moet zijn; naarmate de motor slijt zal de oliedruk afnemen. een druk die dik boven die 3.5 ligt is dus alleen maar beter; geeft een indicatie over de speling op de diverse delen die gesmeerd worden (krukaslagers bijvoorbeeld).
Ik wou dat de mijne nog aan de 5 bar kwam.....ik zit op 4.

07 apr 2005 20:45

Olie-niveau-indicator :arrow: slechts een "indicatie" ... even 'nivo' controleren dmv peilstok en vervolgens de olie"meter" als "indicator" gebruiken ...

Olie-druk indicatie is volgens mij toerental + 1 duizend :roll:

07 apr 2005 21:31

Wat ik in US literatuur altijd lees is dat de oliedruk minimaal
"10 PSI per 1.000 rpm" moet doen.

In Nederlands zou dat 0.7 BAR per 1.000 rpm zijn.
Dan kom je weer op die 3.5 Bar bij 5.000 rpm.

07 apr 2005 22:44

lindemans schreef:Stand van de oliemeter zeg alleen iets over oliepeil als de auto ca een minuut stationair met warme motor draait. Afhankelijk van de temparatuur van de motor kan de aanwijzing van de meter nog behoorlijk verschillen, zorg dattie bij warme motor in ieder geval ruim beneden vandaan blijft. Dat hij bij het rijden dus helemaal onderin staat is normaal.

Over oliedruk stelt het boekje dat deze bij 5.000 rpm MINIMAAL 3.5 bar moet zijn; naarmate de motor slijt zal de oliedruk afnemen. een druk die dik boven die 3.5 ligt is dus alleen maar beter; geeft een indicatie over de speling op de diverse delen die gesmeerd worden (krukaslagers bijvoorbeeld).
Ik wou dat de mijne nog aan de 5 bar kwam.....ik zit op 4.


maar het ligt er toch aan hoeveel gas je geeft
dan stijgt of zakt de druk toch

tenminste op de meter langs je toerenteller

07 apr 2005 22:46

robbie965 schreef:maar het ligt er toch aan hoeveel gas je geeft
dan stijgt of zakt de druk toch

tenminste op de meter langs je toerenteller

ben een leek, maar als je gas geeft maakt je motor toch meer toeren :roll:
of begrijp ik het hele verhaal niet

07 apr 2005 23:00

meer gas


dus hogere druk

08 apr 2005 0:04

robbie965 schreef:meer gas


dus hogere druk


Correct.. :wink:

08 apr 2005 9:07

Marco schreef:als je gas geeft maakt je motor toch meer toeren :roll:
of begrijp ik het hele verhaal niet

Je begrijpt het dus wel. ;) 8)

08 apr 2005 9:10

EriC4C schreef:
Marco schreef:als je gas geeft maakt je motor toch meer toeren :roll:
of begrijp ik het hele verhaal niet

Je begrijpt het dus wel. ;) 8)

Ja, Marco snapt alleen de opmerking van robbie niet gok ik....

En zoals hij quote, snap ik dat wel ;)

Bij 5000rpm moet je een bepaalde druk hebben... Waarop Robbie zegt, dat als je meer gas geeft, je druk moet stijgen...

Da's helemaal waar, maar doet niets af aan die druk die aanwezig moet zijn bij 5000rpm ;)

08 apr 2005 15:20

Mannen: Natuurlijk geldt "meer toeren - meer druk".

Alleen als een motor aan zn eind zit krijg je niet genoeg méér druk bij meer toeren, dat is wat deze richtlijn probeert aan te geven.

08 apr 2005 18:56

die olieniveaumeter werkt eerst naar behoren indien de thermostaat OPEN staat ...en daar kan je geen km's of tijd op zette :!:

08 apr 2005 21:55

nou sorry hoor....

ik kon het niet nog makkelijker uitleggen

13 apr 2005 8:45

De oliedruk wordt veroorzaakt door de oliepomp, deze pomp levert meer flow bij meer toeren, ongeacht de druk.

Als je de flow tegenhoud (door het door een spleet tussen de as en het lager te laten lopen) creeer je druk. Als de viscositeit veranderd verander je de druk, omdat het makkelijker doorstroomt. De opening blijft tenslotte gelijk.

Als je lagers/assen verslijten zorgt dat voor een grotere opening en daardoor lagere druk.

Het aloude discussiepunt wat betreft de olie heeft me doen zoeken in de werking van de glijlagers.

Deze lagers slijten alleen maar indien de as, contact krijgt met de schalen. Dit kan alleen gebeuren bij cavitatie in het lager(te hoge druk), trilling, oververhitting en te lage oliedruk(koeling).

Als je dikke olie gebruikt heb je een hogere druk, dus beter voor je motor als de speling tussen lager en as groot genoeg is. Heb je een relatief nieuwe auto, dat zijn alle toleranties erg klein. Daardoor hebben ze de olie navenant dunner gemaakt.

Mijn conclusie is, heb je een oude auto (relatief veel speling) gebruik dan dikke olie. Nieuwe auto, dunne olie.

Het meest ideale zou zijn dat je oliepomp een constante druk zou veroorzaken.

Re: olie verbruik/rdw keuring

14 apr 2005 19:10

ome piet schreef:
Guus schreef:en....... olieverbruik 1 liter op 2500km. Kijk zo kan het ook.

Vind het veel voor een 993....heb net een kwartliter bijgevuld op 8000km...
Ervaringen van andere 993 bezitters :?:


Toen ik de auto net had - met 32.000 op de teller - was het ook 1 : 2500.

Dat is sinds die tijd duidelijk beter geworden...(hand van de meester hoor ik iemand zeggen :?: 8) ), wel bijna 1 : 4500 gehaald, maar ook weer recent 1 : 3150. Rijstijl speelt ongetwijfeld ook een rol: meer of minder genieten... :lol:


John4S schreef:Das echt iets voor Ome Piet en Ome Paul van E. onze 993S rakkers.


De rest van de olie-discussie mengt deze ome zich maar niet in: alles is al gezegd denk ik :wink:

14 apr 2005 20:04

lauwie sc schreef:Mijn conclusie is, heb je een oude auto (relatief veel speling) gebruik dan dikke olie. Nieuwe auto, dunne olie.


Interessante uiteenzetting. Alleen, welke olie is dik en welke is dun ? Ik kap in de mijne altijd 5W40 maar geen idee of deze olie nu dik of dun is.
Kan je daar misschien iets meer over kwijt ?

14 apr 2005 20:09

Alereerst,wanneer de temperatuur stijgt, wordt motorolie dunner en dus vloeibaarder. Omgekeerd: bij dalende temperatuur wordt motorolie dikker en dus minder vloeibaar (starten gaat moeilijker).

Om de viscositeit of vloeibaarheid van motorolie te kennen, wordt de SAE-specificatie gebruikt (Society of Automotive Engineers): de letters SAE gevolgd door een getal, de letter W, eventueel gevolgd door een tweede getal.

Hoe lager het eerste getal (voor de W) hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen (goede start en smering in koude omstandigheden).

Hoe hoger het tweede getal (na de W) hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen (goede smering in warme omstandigheden)

”Monograde of singlegrade olie” is een oliesoort die geschikt is voor ofwel lage ofwel hoge temperaturen, maar niet voor beiden tegelijk.

”Multigrade olie” is een oliesoort die geschikt is voor de aangeduide lage EN hoge temperaturen tegelijkertijd.



Enkele voorbeelden:

SAE 5W – 30 is een nieuwe erg dunne motorolie A1/B1 en SJ (energiebesparend) die even goed zou zijn als A3/B3/B4 (gebruikt door vele Amerikaanse merken en Europese Ford, sommige Peugeots en VW-motoren. Opgepast : de olie mag slechts gebruikt worden indien dit uitdrukkelijk is toegestaan door de constructeur.

SAE 10W – 40 is een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen.

SAE 15W is een monograde olie waarvan de olie redelijk vloeibaar blijft bij lage temperaturen en geen garanties biedt bij hoge temperaturen.

SAE 30 is een monograde olie waarvan de olie dik blijft bij hoge temperaturen en geen garanties beidt bij lage temperaturen.

SAE 5W – 40 is een multigrade motorolie waarvan de olie zeer goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de winter en koude streken)

SAE 10W – 50 is een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en goed dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de zomer of warme streken)

14 apr 2005 20:15

Duidelijk en leerzaam verhaal. :salut:

Kleine aanvulling:
0W40 wordt door Porsche Zwitserland geadviseerd.

14 apr 2005 20:17

Heb ik er ook in.

14 apr 2005 20:24

RS-R schreef:Heb ik er ook in.

begrijp ik gezien het heuvelachtige landschap :wink:

14 apr 2005 20:32

horn schreef:0W40 wordt door Porsche Zwitserland geadviseerd.


Volgens de goeroe uit het oosten moet ik er in principe altijd 0W40 indoen en dan nog alleen van Mobil.

0w40 van Shell alleen voor noodgevallen. Waar is de Esso pomp.... :roll:
Plaats een reactie