Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
29 okt 2018 0:16
Omdat je zegt roestvast staal is niet zo sterk als staal.
Dat klopt niet als het tweede staal ook roestvast staal is.
Maar goed

dat is een autistisch trekje van me.
RVS lijkt me inderdaad brozer dan hoge-treksterkte-staal dat ze gebruiken voor zwaarbelaste bouten.
29 okt 2018 9:19
Inderdaad, een alternator bv. moet je niet gaan aantrekken met RVS boutjes...
29 okt 2018 9:40
Ach we gaan het zien, ik lees zoveel online dat ze dit doen. Ik zal ze in de gaten houden

Afgelopen vrijdag de carterplaat weer gemonteerd, en de thermostaat (zonder inhoud ivm het naspoelen)
02 nov 2018 15:55
Zo gisteravond de koppen gemonteerd en de nokkenassen, morgenavond bank 2 op tijd zetten dan kan hij dicht.
Als dan al mijn spullen van rosepassion ook binnen zijn kan ik het blok afmaken..
02 nov 2018 19:48
Hard gewerkt
05 nov 2018 10:01
Dank je!
Gister even gekeken hoe ik de AOS ga aanpassen.
Zo zit het origineel:

Zo ga ik het ongeveer maken: (Aansluiting komt aan de andere kant, of evt op het luchtfilter huis)

De buiten diameter is 26.5, dus ik zou een olieslang van 26mm kunnen pakken, en zal even moeten kijken hoe ik de originele aansluiting afdop op de inlaat achter de gasklep.
05 nov 2018 10:46
Komt alle troep toch nog in je inlaat terecht? Verder wordt de hele inlaatbuis naar je gasklep vettig. Oliedampen condenseren op de koudere wand van de buis. Als je stilstaat warmen ze terug op door de warmte van de motor en vloeien naar beneden de andere kant op. Niet alleen je gasklep wordt dus (minder) vies maar ook meer upstream. Vervuilen van de luchtmassameter?
05 nov 2018 11:04
Ik snap idd ook niet geheel het voordeel van die omlegging.
Vergeet ook niet dat het vacuum in dat deel van de slang ver wegvalt bij een dichte gasklep.
(wat dus kan zorgen voor een minder goede afzuiging van carterdamp, en dus meer carterdruk?)
De AOS aanpassing zoals hij door bv resto wordt gedaan gaat gecombineerd met een catchtank. Daarin kan de olie condenseren, waardoor de lucht die er weer uit komt "schoon" is voor deze de inlaat in gaat.
05 nov 2018 11:10
Ha heren, ik ben even verward door jullie commentaar. Ik heb hier vaak gelezen dat je het AOS vacuum voor de gasklep moet zetten ipv erna. Dat wil ik nu gaan doen.
(ivm met een falende AOS olie opzuiging en hydroslag..)
Waar zou ik hem dan moeten aansluiten? Mijn luchtmassa meter zit er nog voor.
En ja met een gesloten Catch er tussen in de kofferbak.
05 nov 2018 14:55
@Martinos: extreem vacuum is juist wat het karter niet wil. Daarom dat er dat rubber membraan in de AOS zit dat met extreem vacuum sluit.
Onder normale belasting is het karter lichte overdruk door blow-by die elke gezonde motor heeft.
Maar idd de plek is niet ideaal maar voor andere redenen.
Door de Resto mod functioneert de AOS in feite ook een als gewone catchtank, maar dan met een olieretour in het karter. De extra catcht tank blijft normaliter leeg. Is daardoor ook niet standaard meer bij de modificatie. Is gewoon een extra opvang tankje voor het geval er toch nog ergens olie uitgespuwd wordt. Door bv rijden op circuit ofwel een mechanisch probleem in de motor waardoor de AOS overwelfd wordt met olie.
05 nov 2018 15:34
NordRack2 schreef:Omdat je zegt roestvast staal is niet zo sterk als staal.
Dat klopt niet als het tweede staal ook roestvast staal is.
Maar goed

dat is een autistisch trekje van me.
RVS lijkt me inderdaad brozer dan hoge-treksterkte-staal dat ze gebruiken voor zwaarbelaste bouten.
Evan_S heeft wel een kern van waarheid.
RVS is taaier dan staal, koolstofstaal zal onder bepaalde omstandigheden eerder brosse kenmerken krijgen. Het type staal wat ze gebruiken om bouten van te maken is van een dusdanige legering dat het haast niet gevoelig is voor vervorming, dit brengt wel een hoge hardheid met zich mee en daarmee brosheid in geval van breuk.
Voor toepassing bij hogetemperaturen wordt over het algemeen staal toegepast, in het gebied tussen 500-800 graden celcius verliest RVS namelijk zijn corrosievastheid.
07 nov 2018 0:41
Ik heb inmiddels nieuws van mijn monteur over de mix van olie en koelvloeistof....
Blijkt hem in de pakkingen van de onderblokken te zitten.
Koppen zijn 100 procent, koppakkingen ook.
Al met al valt het gelukkig mee.
Nu alles toch compleet uitklaar ligt maar weer goed oppakken.
IMS lager heeft hij ook bekeken en toont geen sporen van slijtage of rauw/zwaar draaien.
Dat is nog even een dingetje waar ik niet van weet wat ik daar mee moet.
Preventief vervangen kan, maar wat is nu het juiste lager om hier voor aan te schaffen.
Heb hier en daar al eens een mail naar diverse specialisten gestuurd met deze vraag, maar is niemand die daar op antwoord.
Blijkbaar wil niemand daar open in zijn.
De monteur gaf aan dat verder alles er prima en gezond uit ziet, dus ondanks de 176.XXX kilometers kan ik tevreden zijn.
Als alles straks weer gemonteerd is kan ik weer heerlijk en gerust toeren!!!
@Airbus: al weer een stap verder?
@CAYMAN_TOM: rvs is prachtig spul, maar bij die temperaturen die je aangaf wordt rvs inderdaad broos. Met titaan gestabiliseerd rvs wordt dit al beter maar beste is en blijft staal bij hogere temperaturen!
12 nov 2018 10:16
Zo, afgelopen woensdag alles weer in de auto gebouwd!
Even een paar keer goed "droog" gestart om oliedruk op te bouwen. Later normaal, en meteen goed.
Van het weekend diverse "test" ritjes gedaan, tot nu toe prima verlopen.
Ik heb even de thermostaat eruit ivm spoelen, en de onderplaten er nog af.
Vandaag is hij weer mee naar het werk.
Tussendoor had ik ook nog een defecte startmotor, die heb ik ook gelijk laten reviseren..
@Jeepie, ik ben benieuwd naar "pakkingen in het onderblok"? Wat bedoel je daarmee?
12 nov 2018 14:35
Fijn dat hij het weer doet
30 nov 2018 14:04
Tijdje stil geweest, ik had zelf flink de griep te pakken. Echter de porsche ook, het probleem was terug.
De oorzaak is nu gevonden bij het splitsen van het Carter.
1 koelwater kanaal pakking stond open.. wss door de leeftijd cq verkeerd koelwater?
De rest van de motor ziet er super uit. IMS is prima, zuigers zijn top, ook de cil bussen. Tevens de drijfstang lagers en big end.
Zondag alles goed schoonmaken, dan even kijken wat ik allemaal ga bestellen.
30 nov 2018 14:59
Ik bewonder je optimisme en doorzettingsvermogen, AirBus!
Kun je een fotootje plaatsen van de aangetaste koelwater-kanaalpakking en waarom je zou denken dat dit met aantasting door verkeerd koelwater zou kunnen zijn ontstaan?
30 nov 2018 15:56
Dank je wel! Valt soms niet mee

Had graag even aan mijn hobby turboblok verder gewild van de bus..
Hierbij de foto:
Dit is onderin het carter. Het vierkant is het koelwater kanaal. Het kleine kanaal is voor de olie.
De pakking was keihard en stond bol open naar binnen. Ik had een vermoeden dat misschien verkeerd koelwater de pakking heeft aangetast? Of hoge oliedruk?

Bij dezen het misterie van geen kapotte koppen/oliekoeler..etc
Ik heb dit nog nergens op internet kunnen vinden, dat dit stuk kan gaan.
03 dec 2018 17:39
Zo weer een heleboel onderdelen besteld incl (alweer nieuwe pakkingen en bouten..etc)
Toevallig iemand zo een zuigermontage tool te leen/huur?
06 dec 2018 9:43
Zo de 1e onderdelen zijn binnen, nu de rest nog..
10 dec 2018 10:14
Zo gister toch maar motor afstel gereedschap besteld, incl montage tool voor de zuigers..
Koppakkingen heb ik moeten annuleren, de leverancier had ze niet liggen en kon niet zeggen wanneer wel.
Heb ze nu direct in DE besteld (week levertijd).
10 dec 2018 12:27
CAYMAN_TOM schreef:RVS is taaier dan staal, koolstofstaal zal onder bepaalde omstandigheden eerder brosse kenmerken krijgen. Het type staal wat ze gebruiken om bouten van te maken is van een dusdanige legering dat het haast niet gevoelig is voor vervorming, dit brengt wel een hoge hardheid met zich mee en daarmee brosheid in geval van breuk.
Ik heb altijd geleerd dat RVS brosser en harder is dan staal. Ga maar een een gat boren in "pisbak-staal" of standaard RVS. In RVS is dat toch echt moeilijk (vanwege de hardheid). Qua broosheid: gaat een RVS bout/moer niet los? Draai hem maar vast dan breekt die zo af (broosheid; afhankelijk van de diameter natuurlijk

)
Persoonlijk zou ik niet zo snel RVS draadeinden monteren in een ander metaal; verschil in uitzettingscoëfficiënt en edelheid (het minst edele metaal corrodeert het snelst).
Leuk draadje om te volgen.
12 dec 2018 9:56
Zo gister kwam het gereedschap binnen, dus ik heb s'avonds even proef gepast. Nu alles mega goed schoonmaken, spannend!
12 dec 2018 10:51
Fraai en mooi dat je zo volhoudt
12 dec 2018 23:05
^ Inderdaad. En ook mooi dat je alles zo vastlegt!
13 dec 2018 15:06
Dank jullie!
Gisteravond de carterhelften weer gemonteerd..
As zaterdag avond gaan we een poging wagen met de zuigers!
Gelukkig had mijn pa nog een zuigerveer spanner liggen (ja van een 1600cc keverblok, de boring is ook 85mm

) thx Pap!
Ik moet het in de avond uurtjes doen, na het drukke werk , fam en de zolder verbouwing.. dus ga niet zo heel snel
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.