Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter

17 dec 2019 11:28

Wat jij staal noemt is in feite ductiel ijzer. Heeft andere legeringselementen dan staal en bevat verder wat meer koolstof dat tijdens het gietproces en afkoelen spherischel precipitaties in de metaalmatrix vormt waarvan het ductiel ijzer zijn zeer harde en slijtvaste eigenschappen krijgt. Maar in essentie komt het er op neer dat deze ductiel-ijzerlegeringen een stuk stijver en sterker dan aluminium zijn (waarschijnlijk toch dat van de gietlegering van het alu blok) en daardoor in principe minder gevoelig voor deze (plastische) vervormingen. Maar uiteindelijk krijgt de tand des tijds en in dit geval de kilometers alles een keer stuk.

Het eventuele probleem met de ijzeren cilinderbussen in een uitgefreesde alu-cilinder is dat als men het niet goed doet deze wel eens willen los komen en 'verschuiven' uit hun passing. Ook is er het effect van contactcorrosie wat kan spelen tussen de ijzeren bus en alu blok. Maar ook deze problemen komen niet altijd voor en zijn ook pas issues die heel lang de tijd nodig hebben om zich te manifesteren, denk niet dat je er veel zult tegenkomen, tenzij je een revisiebedrijf hebt. Niet problematisch want vele blokken zingen het zo het hele verdere autleven ook gewoon uit.

De meest ideale reparatie van cilinders is om de alu cilinder tot aan de basis weg de frezen en er een volledig gietijzeren voor in de plaats te zetten. Heeft zijn voordelen qua passing, sterkte, levensduur en beter warmtetransport. Zie bv. foto onder, de eerste twee cilinders hebben een bus die in alu cilinder zit, de derde in het rijtje is een volledige cilinder die er in is gezet.
Afbeelding
Afbeelding

Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter

17 dec 2019 15:38

Geen idee wat ik precies heb. Ik vermoed de inzet bussen (noemen ze toch ook wel een Sleeve, niet :?:). Dit zal ik waarschijnlijk uit de documentatie kunnen halen.
Was benieuwd naar eventuele kans op vervorming daarvan, niet dat ik me er echt druk om maak maar ben wel nieuwsgierig en probeer er wat van op te steken :wink:

Thanks voor je uitgebreide uitleg!

Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter

17 dec 2019 16:34

Bussen die in de aluminium cilinder geschoven worden heet ook wel 'dry sleeve', de bus komt nl. niet in direct aanraking met koelwater.
Deels verwijderen van de bestaande cilinder en vervangen door een andere bus heet dan heet het 'wet sleeve', want de nieuwe bus komt wel rechtstreeks in aanraking met koelwater. :idea:

Het is mogelijk om een aluminium bus te plaatsen (dry of wet sleeve). De wand van de bus wordt dan gecoat met een Nikasil laagje (nikkel silicium carbide).

Ruud81: is de revisie gebeurt toen je de auto al had?

Ik weet niet helemaal precies wat voor cilinders er in mijn blok toentertijd geplaatst zijn.
Heb een vermoeden dat het alu wet sleeves met nikasil coating en closed deck configuratie (dat is hoe Hartech het uitvoert).

Closed deck betekent dat de uiteinden van de bussen zijn voorzien van bredere ringen of flenzen die tegen het blok steunen en zo de uiteindes van de cilinders beter fixeren en ovaal worden tegen gaan.

Afbeelding
even een fotootje gepikt, hier zijn het ringen die rond de cilinderuiteindes zitten, tegenwoordig ook al uitgevoerd als cilinderbus met integraal een flens.

Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter

17 dec 2019 23:37

Kheldar schreef:Bussen die in de aluminium cilinder geschoven worden heet ook wel 'dry sleeve', de bus komt nl. niet in direct aanraking met koelwater.
Deels verwijderen van de bestaande cilinder en vervangen door een andere bus heet dan heet het 'wet sleeve', want de nieuwe bus komt wel rechtstreeks in aanraking met koelwater. :idea:

Het is mogelijk om een aluminium bus te plaatsen (dry of wet sleeve). De wand van de bus wordt dan gecoat met een Nikasil laagje (nikkel silicium carbide).

Ruud81: is de revisie gebeurt toen je de auto al had?

Ik weet niet helemaal precies wat voor cilinders er in mijn blok toentertijd geplaatst zijn.
Heb een vermoeden dat het alu wet sleeves met nikasil coating en closed deck configuratie (dat is hoe Hartech het uitvoert).

Closed deck betekent dat de uiteinden van de bussen zijn voorzien van bredere ringen of flenzen die tegen het blok steunen en zo de uiteindes van de cilinders beter fixeren en ovaal worden tegen gaan.

Afbeelding
even een fotootje gepikt, hier zijn het ringen die rond de cilinderuiteindes zitten, tegenwoordig ook al uitgevoerd als cilinderbus met integraal een flens.


Nee, dit is gedaan voor mijn tijd. Motor heeft nu na de aanpassingen ongeveer 55K km gelopen. Revisie rapport heb ik, moet ik eens doorspitten om te kijken of het daar in staat. Ik meen me te herinneren dat er geen nikasil coating op zit (kon ik toen niets over vinden in het rapport), maar zoals gezegd, er staat een hoop in en weet het niet helemaal uit mijn hoofd :wink:

Re: Bore scoping M96/97 vanuit het karter

18 dec 2019 15:43

ik heb e.e.a. ff opgezocht, en het is een wet sleeve geworden. Ze doen nogal geheimzinnig over de coating van de bus, daar staat niets van in het rapport, maar geven duidelijke info dat ze het niet hebben op de aluminium bussen met nikasil... (ik stel dit niet ter discussie..., ik zeg alleen maar wat ik gelezen heb).
Verder weet ik niet over er verschil in zit, maar het zijn gegoten bussen. En ik las nog ergens iets over Mahle gesmede zuigers.

Enfin, wagen loopt lekker en vind het prima zo :wink:
Plaats een reactie