Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Gas is voor kachels, niet voor Porsches

mee eens, voor mij geen optie
57
61%
Het is wel errug goedkoop
37
39%
 
Totaal aantal stemmen : 94

28 jul 2006 11:09

Klinkt plausibel.

28 jul 2006 11:21

MichM3 schreef:[Een dikke luie Amerikaan zou ik waarschijnlijk op gas rijden, maar een GT3-RS nooit. Ik vind het het bezoedelen van een technisch hoogstandje.


Akkoord,maar een 'gewoon'3.2 tje of 964 :?: :?: want daar gaat dit topic toch over :?:

28 jul 2006 12:28

ome piet schreef:
MichM3 schreef:[Een dikke luie Amerikaan zou ik waarschijnlijk op gas rijden, maar een GT3-RS nooit. Ik vind het het bezoedelen van een technisch hoogstandje.


Akkoord,maar een 'gewoon'3.2 tje of 964 :?: :?: want daar gaat dit topic toch over :?:


...klopt, maar ik antwoordde effe op de vraag van 2.2VTEC...

Over de topic vraag laat ik me liever niet uit maar soit. Uit m'n stellingen kan je wel besluiten dat ik eerder geen gas-liefhebber ben en ik zal het dan ook nooit in m'n eigen 3.2 of andere Porsches monteren.

Maar als je het louter technisch gaat bekijken, dan moet gas op een 3.2 en 964 perfect mogelijk zijn. Dit zijn vrij eenvoudige motoren qua randapparatuur (enkel een kat). Denk dat de inbouwruimte eerder een probleem vormt...ook de geur (een vriend van me reed vroeger op gas in z'n 7-serie en dat rook je toch steeds, maar ik weet ni hoe het tegenwoordig is). Je zal wel iets moeten inboeten aan koppel..zeker van!

28 jul 2006 12:42

Hi,

Leven en laten leven...
Is toch prima dat iemand zijn ervaring aangaande Porsche met ons wil delen?

Grtz. Max

28 jul 2006 16:09

Ik zie het probleem niet zo van een gasinstallatie.
Zo zie je wat het imago van 30 jaar geleden blijft naijlen. In den beginne tot zelfs enkele jaren terug was een auto op gas trager en minder zuinig. Maar de huidige gasinstallaties doen niet onder voor benzine motoren. Sterker nog er zijn enkele autos te koop van Opel en BMW die met een LPI installatie beter accelereren dan de benzine uitvoering.

Probleem is alleen dat als je een Porsche voor slechts 3500 km per jaar rijdt de investering niet zal opwegen tegen de investering die je moet doen om op gas te rijden.

En verder laat ieder in zijn waarde en profiteer van het feit dat mensen de ervaring die ze hebben door een Porsche op gas te rijden hier (durven) melden :wink:

28 jul 2006 21:51

Tja MichM3,
Ik moet toch maar es effe reageren op je laatste 2 reacties.
Je hebt hele leuke verhalen en stellingen, maar ik weet dat je niet uit ervaring spreekt :( en al helemaal niets af weet van het funktioneren e.d. van de vialle lpi installatie. Je hebt wel eens ergens een belletje horen rinkelen, maar de klepel nog niet gevonden.
Verhalen blijven verhalen, maar feiten zijn veel interessanter.

Een hoog "specifiek vermogen" is helemaal geen probleem voor de installatie. Je weet heel duidelijk niets van de constructie van de injectoren, noch van het gedrag en dus de verschillen tussen het injecteren van benzine (druppeltjes, neerslaan in spruitstukken) en gas (verdampt probleemloos etc) :roll: :roll: .

Het is ook zo dat je met Vialle LPI (mmm had aandelen moeten kopen) geen last meer hebt van de befaamde backfireproblemen :!: Waar je die wijsheid vandaan hebt, mag joost weten.
Dat foutieve klepspeling nare gevolgen heeft ligt niet aan egaal wat voor lpg-installatie. Fout is fout.

Je schijnt nogal veel over temperaturen te weten en je hebt natuurlijk de kleptemperaturen etc. gemeten zeker?
Bij mijn metingen van de cilinderkoptemperatuur heb ik toch maar minimale tempertuurstijgingen vastgesteld :shock: .

Tja mbt. jouw opsomming...Ferrari...GT3RS. Dit zul je wel geprobeerd hebben!

Ik durf namelijk te beweren dat het helemaal geen probleem wordt om, tja ik hou het maar in de lijn van het forum, een GT3RS op LPI probleemloos aan het lopen te krijgen.
Ik heb daar op dit moment hele andere problemen mee, ik heb er geen, en er ontbreken me de laatste paar euries om er effe een aan te schaffen :lol: :lol: :lol: .

Waar heb je trouwens gehoort, of de wijsheid vandaan dat een 911 3.2 en 964 perfect op gas om te bouwen zijn 8) .

Ergens heb ik wel wat gemist geloof, want schijnbaar is een sequentiele inspuiting in combinatie met dubbele elektronische ontsteking, klopregeling, lambdaregeling, kat, etc heel eenvoudig wat randapparatuur betreft :shock: :shock: . Maar ach ja wat zou het, ik heb LPI aan het lopen gekregen en dat zonder last van de neus te krijgen :lol: :lol: want je ruikt bij mijn auto als je er gewoon achter staat echt niet dat hij op lpg loopt :? .

MichM3... het is misschien verstandig als je echt tips en adviezen gaat uitdelen als je ook weet waar je over praat en je anders waarschijnlijk beter kunt beperken tot het geven van meningen.
Dan hoef ik namelijk niet steeds de misverstanden te corrigeren.
Och van de ander kant houdt de discussie natuurlijk wel in leven.

Och trouwens mocht je interesse hebben in een heel eenvoudige Subaru Impreza 555 met turbo, interkooler met iets meer pks/liter dan doorsnee :lol: , dan moet je maar eens navragen bij de LPI inbouwstations van Vialle... kun je er een zo laten ombouwen.
Ik heb ook nog wel adressen waar je een opgevoerde Volvo T5 kunt laten ombouwen, och sh.. je wilt helemaal geen lpg, geen punt rijdt jij gewoon op benzine.



Het is trouwens ook leuk 8) 8) 8) om vast te stellen dat er de nodige open minded forummers aanwezig zijn zoals Horn, Mhoeneveld en wie ik verder vergeten ben :oops: .

28 jul 2006 22:11

Beste Chris 71 LPI specialist of zoiets waar kunnen we de foto's bewonderen van jouw 964 en 3.2 op LPI :?: en de plaats van de gastank Foto's :?:

Of heb je helemaal geen van beide auto's in bezit :?:

28 jul 2006 22:40

@chris.71: Mijn bijdrage beperkt zich tot m'n mening, hier en daar wat ondersteund door redeneren en dingen die ik gehoord heb....ik heb nergens gezegd dat het niet kan, ik zeg enkel dat het niet optimaal is. Zo heb ik ook niet gezegd dat het onmogelijk is een GT3-RS op gas te leggen, enkel dat het naar mijn mening niet aan te raden is.

En ik ben ten zeerste bereid mijn mening te herzien want techniek staat niet stil, maar dan moeten mensen zoals jij die enkel A zeggen en B verzwijgen ook over de brug komen met feiten. Overtuig ons en je dag kan niet meer stuk, je broodje is gebakken want morgen rijden we allen op gas :idea:

28 jul 2006 23:07

Mijn bescheiden mening:

Een echte sportauto; Heeft geen open dak, is ook geen cabrio, heeft geen airco, heeft bij voorkeur raamslingers, heeft geen stuurbekrachtiging is geen 4 deurs en geen automaat en rijdt zeker NIET op gas.

Nog een bescheiden mening:

Brocoli is vies!










Maar als iemand een gas instalatie in zijn Porsche wil (laten) bouwen zie ik geen enkele reden om dat niet te doen.
De bouwers van dergelijke instalaties zijn zeker geen amateurs, dus als zij een instalatie kunnen bouwen die de restaties niet beinvloed waarom dan niet?

Hier had ik een hele redenatie in gedachten waarom je best op gas zou kunnen rijden, maar ik zie dat andere mensen het veel beter kunnen verwoorden. 8)

28 jul 2006 23:10

OP GAS MOET JE KOKEN NIET RIJDEN :!: :roll: :lol:













maar dat is mijn mening

28 jul 2006 23:23

Hallo MichM3,
inderdaad na een tweede maal gelezen te hebben, inderdaad.. excusee de niet geheel op zijn plaats zijnde reactie :oops:
Tja kan gebeuren zal ik maar zeggen als er "mijnheer" figuren tussen zitten en ik zo misschien ook last van oogklepkes krijg bij het lezen. Miscchien is het ook alleen maar de warmte die negatieve invloed uitoefend op mijn leesvaardigheid.

Valentijntje, nee ik ben geen LPI specialist, noch pretendeer ik dat te zijn. Ik zie het meer als een uit de hand gelopen hobby en interesse voor techniek.

Wat betreft foto's, de 3.2 heb ik niet meer (tja en destijds vergeten foto's te maken :roll: ) .
Daarbij komt nog dat als ik een foto van de motor maak je niets meer ziet dan, een "standaard" motor, omdat de extra delen zal ik maar zeggen "verstopt" zitten.

Valentijntje dat van dat koken op gas had ik al geloof ik... op die ouderwetse manier kook ik alleen nog op de camping :lol: :lol: :lol: .
Laatst bijgewerkt door chris.71 op 21 nov 2011 16:01, in totaal 1 keer bewerkt.

28 jul 2006 23:29

chris.71 schreef:Daarbij komt nog dat als ik een foto van de motor maak je niets meer ziet dan, een "standaard" motor, omdat de extra delen zal ik maar zeggen "verstopt" zitten.


Ik ben nog steeds benieuwd hoe je met de tank het reservewiel benadert...

28 jul 2006 23:35

Elven schreef:Als de benzine uiteindelijk op is en er wel nog gas is, ben ik benieuwd wat er gebeurt.... :wink:
Op LPG kun je goed rijden, ook luchtgekoeld!


Elven, als de benzine op is dan is er ook geen LPG meer, mogelijk wel ander (aard/bio)gas. Of bedoel je als je benzine tank leeg is en er zit nog wat in de gastank van je auto :wink:

Roi

28 jul 2006 23:47

Devils son schreef:
chris.71 schreef:Daarbij komt nog dat als ik een foto van de motor maak je niets meer ziet dan, een "standaard" motor, omdat de extra delen zal ik maar zeggen "verstopt" zitten.


Ik ben nog steeds benieuwd hoe je met de tank het reservewiel benadert...


Tja bij een 3.2 is dat heel eenvoudig... zoals normaal (1e mogelijkheid) of niet :lol: (2e mogelijkheid). Ik heb alle twee de mogelijkheden toegepast in die volgorde.
Je kunt namelijk bij een 3.2 de benzinetank zo aanpassen dat ipv het reservewiel de LPG-tank wordt geplaatst (2e mogelijkheid). Je houd daarbij dan nog steeds voldoende volume voor benzine over >40l) en een functionele niveaumeter van de benzinetank.
Wat wegligging betreft is het ook voordelig omdat je namelijk gewicht in de "neus"van de auto brengt.


Ik heb me nooit zorgen om een reservewiel gemaakt.
Sta maar eens ergens met een vol geladen 911 (vakantie) en vervang een "platte" 9jx16 Fuchs met het reservewiel en leg me dan maar uit waar je die Fuchs gaat laten :roll: .
Daarbij komt nog dat ik me niet kan herinneren dat ik ooit een lekke band ergens onderweg heb moeten vervangen en dan praten we al snel over meer dan 100000km geleden in de diverse autos die ik daarbij gebruikt heb.

In de 964 werk ik momenteel aan de verbetering van de aanwizge situatie omdat de huidige situatie wat mij betreft zeker nog niet de ideale is. Het reservewiel is momenteel inderdaad erg slecht bereikbaar. Maar ook daar gaat de vlieger van de fuchs op met de 8x17 cup.

Tja ik rijd gewoon wat voorzichtiger en stuur om alle scherpe spijkers ed heen :lol: :lol: :lol: .

29 jul 2006 3:09

@Chris.71: heb effe onder mensen met kennis ter zake m'n licht opgestoken: blijkbaar is de 964 inderdaad niet zo'n moeilijke wagen om naar gas om te bouwen voor hedendaagse gassystemen. De ontsteking verloopt paralel, de sequentiele inspuiting wordt in één adem vervult, klopregeling, lambda-regeling, kat = same shit als bij elke hedendaagse wagen...maar inderdaad geen variabele kleppenlift, variabele lengte van inlaatspruitstuk, uitlaatgasrecirculatie, kat-voorverwarmer, variabele opening en sluitong van nokkenassen => dus toch wel te doen voor een wat men noemt "modern" gas-systeem....laat staan om dit in te bouwen in een 3.2.

Uw stelling over het voorkomen van de terugslag in inlaatspruitstuk, had ik inderdaad reeds vernomen. Maar kent u de werkelijke Vialle oplossing hiervoor? Ik zou ze niet loslaten op een +7000 o/min draaiende motor want het verlies aan vermogen is aanzienlijk...

Verder vind ik het spijtig dat uw twee voorbeelden over LPI mototen met meer vermogen telkens drukgevoede motoren zijn...(T5, Subaru 555)....hebt u ook bewijzen van een Integra type R met meer dan 190pk op LPI uitgaande van een standaard motor? De invloed van slecht geplaatste LPI injectoren in het inlaatspruitstuk heeft immers geen invloed op het rendement en cilindervulling van drukgevoede motoren.

Niettegenstaande zou ik zeer graag langskomen bij Vialle om voorbeelden te zien van de T5 en 555 met meer vermogen...ben heel nieuwsgierig naar het hoe en waarom van deze vermogenstoename :wink:

29 jul 2006 6:24

Valentijn schreef:OP GAS MOET JE KOKEN NIET RIJDEN :!: :roll: :lol:


OOIT INDUCTIE GEPROBEERD? :lol:

29 jul 2006 10:13

chris.71 schreef:Hallo MichM3,

Valentijntje, nee ik ben geen LPI specialist, noch pretendeer ik dat te zijn. Ik zie het meer als een uit de hand gelopen hobby en interesse voor techniek.

Wat betreft foto's, de 3.2 heb ik niet meer (tja en destijds vergeten foto's te maken :roll: ) .
Daarbij komt nog dat als ik een foto van de motor maak je niets meer ziet dan, een "standaard" motor, omdat de extra delen zal ik maar zeggen "verstopt" zitten.

Het kan echter veel eenvoudiger: 67DVVD en kijk maar eens bij voertuiggegevens op de site van de www.rdw.nl 8) .


Valentijntje dat van dat koken op gas had ik al geloof ik... op die ouderwetse manier kook ik alleen nog op de camping :lol: :lol: :lol: .



Chrisje 71 Heb ik gezegd dat ik er thuis op kook dan :?: :roll:

En waar zijn de foto's van je 964 algemeen dan :?:
Ik zie wel een leuke VW Bus staan in je Album maar op het Porsche Forum hoort natuurlijk ook een foto van je 964 toch?

29 jul 2006 10:51

chris.71 schreef:Je kunt namelijk bij een 3.2 de benzinetank zo aanpassen dat ipv het reservewiel de LPG-tank wordt geplaatst

Ik heb wel eens gelezen dat het reservewiel onderdeel uitmaakt van de kreukelzone. Hoe is dat dan in het geval van plaatsing van een LPG-tank?

29 jul 2006 11:52

WdePundert schreef:Ik heb wel eens gelezen dat het reservewiel onderdeel uitmaakt van de kreukelzone.


Dat klopt. Maar volgens mij ligt de tank erboven. Desondanks bij een frontale klap... :?

29 jul 2006 20:23

Elven schreef:
Devils son schreef:
WdePundert schreef:Ik heb wel eens gelezen dat het reservewiel onderdeel uitmaakt van de kreukelzone.


Dat klopt. Maar volgens mij ligt de tank erboven. Desondanks bij een frontale klap... :?
lijkt mij een dikwandige gastank sterker dan een benzinetank van dun plaatstaal.


de benzinetank doet ook niet zoveel in de kreukelzone, echter het reservewiel wel. en als die het veld moet ruimen voor een gastank... :roll:

29 jul 2006 21:32

Elven schreef:lijkt mij een dikwandige gastank sterker dan een benzinetank van dun plaatstaal.


Vrees dat je met een frontale anrijding in een Leopard Tank meer lichamelijke schade oploopt dan in een "slappe" auto met geprogrammeerde kreukelzônes :shock:

Heeft alles te maken met het absorberen van de aanrijdingsenergie.

29 jul 2006 21:51

Valentijn schreef:OP GAS MOET JE KOKEN NIET RIJDEN :!: :roll: :lol:

maar dat is mijn mening



Nee hoor wij koken op inductie, dat is pas praktisch en efficient !!

Op gas moet je rijden, niet koken...

:twisted: :roll: :wink:

29 jul 2006 21:54

HenkC2C schreef:
Elven schreef:lijkt mij een dikwandige gastank sterker dan een benzinetank van dun plaatstaal.


Vrees dat je met een frontale anrijding in een Leopard Tank meer lichamelijke schade oploopt dan in een "slappe" auto met geprogrammeerde kreukelzônes :shock:

Heeft alles te maken met het absorberen van de aanrijdingsenergie.


Het idee is duidelijk, maar ik denk als je met een Leopard Tank iets aanrijd....
dat je het dan niet eens merkt !!

30 jul 2006 13:43

Mensen denk eens na gas in een Porsche :evil: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

31 jul 2006 9:44

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaargh!

Gewoon een kreet van onnoemelijke pijn!
Plaats een reactie