Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 jun 2024 23:12



Antwoord op onderwerp  [ 354 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende
modificatie koelsysteem 996 en 997 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
Zag er nog steeds mooi uit...je hebt goed voor haar gezorgd. .


08 maart 2014 21:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
Stichting Wakker Dier voert actie tegen Plofkevers: morgen naar Michel voor de koelsysteem modificatie..op de 3,6. Ben benieuwd. Gewoon het idee dat het beter kan..


11 maart 2014 0:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
Mission completed! Koelsysteem "Resto- modified". Blijft inderdaad veel koeler en is sneller warm. Niet dat de temperatuurmeter erg behulpzaam is, wat dat ding aangeeft weet ik niet, maar ik heb 0,5 Bar meer oliedruk bij stationair, van 2 naar 2.5. Vanaf snelweg de stad in schakelt de fan even in en daarna is alles kennelijk weer op temeratuur. Heb ook de indruk dat de zinderende hitte van de motor na parkeren minder is, de fans lopen nu ook even door na afzetten van de motor. Als je alles ziet en uitgelegd krijgt kan je alleen maar concluderen dat "der Chef Wasserkuhlung" toendertijd niet erg op zijn werk geconcentreerd moet zijn geweest. Wat Michel bedacht heeft zou eigenlijk vanaf dag1 zo gedaan geweest moetenzijn. Had veel ellende en kosten bespaard denk ik zo..


13 maart 2014 23:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
@Richheilo

Hoe is het met die Dansk uitlaten? Ik stond er bij Michel mee in mijn handen, heel mooi gebouwd die dingen! Maar hoe bevalt het, hoe is het geluid buiten en binnen?

Ik zag dat er bij mij een felsrand begon te roesten. het hoeft allemaal niet volgende week en zo, maar als er dan toch iets anders onder moet op een gegeven moment..

Benieuwd dus..


14 maart 2014 13:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
resto schreef:
Laatste nieuws en bevindingen koelsysteem;

Na aanpassingen van het koelsysteem is het echt bijna onmogelijk de motor nog oververhit te krijgen. De motor temperatuur blijft netjestussen 85 en 90 graden en zien we een contante oliedruk van ongeveer 2 bar bij een olietemperatuur van 90 graden. Dit bij gecombineerde ritten.

Echter na testen in een tot 40 graden celsiuis verwarmde spuitcabine lukte het toch nog de motor over de 100 graden motortemperatuur te krijgen en sloegen de fans aan, eerst langzaam daarna bij 106 graden de hoge stand...
Het duurt na aanslaan van de fans lang voordat de motor weer eens onder de 100 graden wil komen en bij 99 graden stoppen de fans alweer omdat 99 graden schijnbaar ok is.

Feit is dat de temperatuurmeter van de 996 3.4 de motortemperatuur weergeeft en niet de koelvloeistof temperatuur.
De sensor zit ongeisoleerd in de motor en meet daardoor de temperatuur van het aluminium! Bij de 3.6 is dit niet meer zo en laat de koelvloeistof temperatuur zien, de 3.4 geeft eerlijker aan hoe warm het word..

Ga je in deze warme situatie meten op bijvoorbeeld cilinderkoppen dan meet je tot over de 120 graden als de meter op het dashboard 106 graden zegt. Erg warm, plaatselijk aan de kook.

Om de motortemperatuur dan nog terug te brengen heb je dan rijwind nodig of voldoende koele koelvloeistof.

Om dit probleem op te lossen heb ik uitgezocht wat de maximale koelwatertemperatuur is die de motor is mag om warmlopen te voorkomen in de file in de zomer. Dit was heel lastig..maar is gelukt.

Om deze temperatuur te halen moeten de fans bij temp x al even aan om vervolgens weer netjes uit te gaan bij temp y. Wel al veel eerder en afhankelijk van de omgevingstemperatuur zullen ze lang of heel kort draaien.

Inmiddels ook weer in verschillende auto's toegepast en krijg je met geen mogenlijkheid de motor nog warm..echt niet..



Wat passen we nu precies aan?

Andere watermpomp, meer opbrengst
Andere systeem mbt thermostaat
per cilinderbank juiste hoeveelheid koelwater
radiateur fans op juiste momenten laten in en uit schakelen.



ik neem aan dat dit voor een boxster ook aan te passen is? Zou al tevreden zijn met het eerder aanslaan van de ventilatoren! is dit software matig aan te passen?
_________________________________________
later is nu


14 maart 2014 20:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
Porschenovice

Hoe is het met die Dansk uitlaten? Ik stond er bij Michel mee in mijn handen, heel mooi gebouwd die dingen! Maar hoe bevalt het, hoe is het geluid buiten en binnen?

Ik zag dat er bij mij een felsrand begon te roesten. het hoeft allemaal niet volgende week en zo, maar als er dan toch iets anders onder moet op een gegeven moment..

Benieuwd dus..

Porschenovice de DANSK einddempers, met TUV keuring, bevallen mij prima. De Porsche maakt een zwaarder geluid. Een kennis van mij zei dat het geluid nu op een luchtgekoelde Porsche lijkt. Hij reed een tijdja achter mij aan en vond het een mooi geluid. Bij constante snelheid klinkt de motor iets zwaarder, geen resonanties, als je het gaspedaal intrapt gaat ie wat meer brullen. Helemaal top dus. Goede investering geweest, ik heb nu wat meer beleving erbij gekregen.


14 maart 2014 21:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Technical Property Manager
BMW 540 Sedan
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
Ik heb de bevindingen van Resto meerder keren gelezen. Ik beschik over enige technische kennis van verbrandingsmotoren in het algemeen echter niet specifiek Porsche motoren.

Graag feedback als ik iets niet juist weer geef. In bullit vorm:

• Desaxatie is dat het gat van de pistonpen in de zuiger, uit het midden staat.
• BDP = Bovenste Dode Punt zuiger.

• Zuiger wisselt van drukzijde bij het bereiken van BDP en ontsteking: Zie eerdere tekening, bank 2 van de onderzijde naar de bovenzijde (A). Sorry ik weet bij deze tekening niet goed hoe ik het moet omschrijven.
De drukzijde zuiger verplaatst zich naar de andere zijde van de cilinder.

• Bij positieve desaxatie gebeurt het volgende: de zuiger wisselt van drukzijde vóór het bereiken van het BDP;
• Bij negatieve desaxatie gebeurt het volgende: de zuiger wisselt van drukzijde ná het bereiken van het BDP;

• De vraag is op welk moment ten opzichten van het BDP de ontsteking plaats vindt?

• Positieve desaxatie kan de zuiger naar de ‘andere’ kant doen verplaatsen nog voordat de arbeidsslag begint.
• Negatieve desaxatie kan de zuiger tijdens de arbeidsslag van cilinderzijde doen wisselen. Dit kan een klap geven met schade aan de cilinderwanden tot gevolg.

Dit laatste zou primair de motorschade bij cilinder 4-5-6 kunnen veroorzaken.

Ik ben benieuwd naar reacties / andere invalshoeken.
_________________________________________
Nu BMW 540 Sedan op Lpg. Aan het oriënteren op een 996.


19 maart 2014 17:23
Profiel
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
Volgens de theorie van desaxatie zijn clinders 4-6 juist gemonteerd(positief). Cilinders 1-3 zijn negatief gemonteerd en die blijven wel heel.
De temperstuur van cilinders 4-6 is wel hoger en is toch wel direct aanwijsbaar als de boosdoener omdat ook de cilinders ervan scheuren helaas.
_________________________________________
996 c2 tip

Www.auto-resto.nl


20 maart 2014 1:16
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 993 '93, ex. 968 '92. Nu 996 C4
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
PCA breidt een AKK op verzoek van de klant uit met een inwendig onderzoek met een endoscoop via het bougie gat. Cilinder 5 & 6 zou ik beslist laten checken. :shock: Ik vermoed overigens dat je krassen (a.g.v. schraapveer) veel makkelijker ziet dan breuklijnen, maar is dat ook zo? :scratch:
_________________________________________
"Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari


22 maart 2014 0:01
Profiel
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
Goed idee van pca, cilinder 4-6 zeker controleren bij aankoop.
Denk alleen niet dat je 100% garantie over de toestand van de cilinders en zuigers kan verkrijgen want een zuiger kan kun je niet goed bekijken omdat hij in de cilinder zit.
Ook kun je slechts een deel van de cilinder bekijken, helemaal aan de voet kun je niet kijken want de zuiger zit dan in de weg.
Blijft moeilijk en tricky maar toch controleren bij aanschaf zou ik zeggen.
_________________________________________
996 c2 tip

Www.auto-resto.nl


22 maart 2014 13:06
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
Gisteren en vandaag Duitsland gedaan met Resto mod. Paar keer de 250 aangetikt, hele stukken boven de 200 gebleven. Temperatuurmeter blijft gewoon staan op 80. Ik weet het, bij de MkII 3,6 zegt de meter niet zoveel, maar toch, rotsvast op 80 en oliedruk op 2,5 zelfs direct na dit rijgedrag. Direct na verlaten Autobahn gaat de blower een paar tellen aan en dat is het. Ziet er heel goed uit!


27 maart 2014 22:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
Ben ook helemaal blij met de modificatie. ..gewoon geweldig...denk als porsche dit meteen toegepast had dat er geen gevoelige IMS Lager waren...


27 maart 2014 22:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
Ik ben ook tevreden. Ventilatoren gaan draaien als het buiten warm is en blijven stil onder 10 graden buiten temperatuur. Motortemp blijft ongeveer 84 graden.
Porschenovice heb jij al een andere einddemper voor je 996? En welke is het geworden? Ben je ook bij de Lentemeeting 13 april?


27 maart 2014 22:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
@Richheiloo
Nee ik heb nog geen Dansk. Ben nauwelijks in NL de laatste tijd..mijn originele Auspuff is ook nog in orde, er begint een naad (felsrand) aan de onderkant wat te verdikken en dat gaat natuurlijk stuk blijft water instaan daar. Zodra dat gebeurt of wellicht eerder ga ik ook de Dansk-route denk ik, ik vond ze erg mooi gebouwd en zeker betaalbaar. Maar ik moet dan tijd maken en dat zit er niet zo in..
Tja zo'n lente meeting het lijkt me erg leuk, probleem is echter dat ik doordeweeks vrijwel nooit thuis ben, en het weekend dus de enige tijd is voor de familie. Een Porsche hobbyzondag ligt dan niet zo voor de hand..ik ga wel een keer zoiets doen maar wanneer..


28 maart 2014 19:31
Profiel
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
Beste allemaal,

het ombouwen gaat vrolijk verder en wat regelmatig opvalt is dat we uiteindelijk meer koelvloeistof terug in het systeem pompen dan wat erin zat. (liters)
Als het koelwater niveau op peil lijkt in het reservoir zou je denken dat er genoeg in zit maar dit hoeft dus niet zo te zijn!
Gooi er af en toe wat en houd hierbij de motor op 3000rpm, zo weet je zeker dat er genoeg in zit.
Toch wel het melden waard leek me.
_________________________________________
996 c2 tip

Www.auto-resto.nl


17 mei 2014 14:49
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Technical Property Manager
BMW 540 Sedan
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
Echt Top hoe je er mee bezig bent! Bijzonder dat liters bijvullen bij een vol reservoir nog mogelijk is.
_________________________________________
Nu BMW 540 Sedan op Lpg. Aan het oriënteren op een 996.


17 mei 2014 16:17
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
wel opendraaien met een koude motor en dan startten. :!:


17 mei 2014 16:48
Profiel
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
Het is jammer dat het reservoir niet laat zien of er genoeg in zit. Dit komt doordat er ergens een luchtbel blijft hangen.
Soms gaan auto's stuk na een reparatie aan het koelsysteem. Men denkt goed ontlucht te hebben maar stiekem zit er nog een luchtbel en dan gaat het wel eens fout.
Er kan natuurlijk ook lucht in het systeem komen door een kleine lekkage.
_________________________________________
996 c2 tip

Www.auto-resto.nl


17 mei 2014 18:40
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
Begrijp ik het goed Michel dat je koel vloeistof moet controleren/bijvullen met draaiende motor?


17 mei 2014 19:17
Profiel
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
Ja idd. Je moet iemand het toerental laten verhogen tot 3000rpm en ondertussen vul je het systeem tot aan de nek toe.
_________________________________________
996 c2 tip

Www.auto-resto.nl


17 mei 2014 19:53
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
Pas het toerental terug naar stationair als je de dop er weer op hebt gedraaid. Doe je dit niet dan komt de koelvloeistof eruit lopen.
_________________________________________
996 c2 tip

Www.auto-resto.nl


17 mei 2014 19:55
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Technical Property Manager
BMW 540 Sedan
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
mmm ik ga mij toch eens verdiepen in het koelsysteem. Dat er koelvloeistof uit het reservoir komt als het toerental zakt dat snap ik nog niet. Ik ben vel benieuwd hoeveel koelvloeistof er dan uit komt. En of de hoeveelheid koelvloeistof die in het koelsysteem gaat, bij 3.000 toeren dezelfde hoeveelheid is als de fabriek aangeeft over de inhoud van het koelsysteem.
_________________________________________
Nu BMW 540 Sedan op Lpg. Aan het oriënteren op een 996.


17 mei 2014 20:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
Bedankt voor je uitleg Michel. Moet ik dit nog doen bij mijn auto? Vandaag gereden en motor temperatuur kwam niet boven de 91 graden.


17 mei 2014 21:00
Profiel
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
Ja gewoon even controleren. Kan nooit kwaad.
Groet
_________________________________________
996 c2 tip

Www.auto-resto.nl


17 mei 2014 21:55
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 3.4
Koelvloeistof bijvullen verhaal snap ik ff niet. Dop eraf als de motor uit staat, check. Dan bij 3000 rpm vullen en dop er weer op voordat ie stationair loopt. Als ik dan de volgende dag de dop er weer af draai, met de motor uit, kan ik dan weer opnieuw beginnen? Of blijft de vloeistof er dan in tot de nok en ook bij 3000 rpm?
_________________________________________
Life's to short not to live it up a little!


17 mei 2014 21:59
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 354 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.