Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Horror bij motor 997 FL Turbo S

10 aug 2014 7:59

Top geluidje. Apestraks ding ook, met twee wielen los door de bocht.

Re: Horror bij motor 997 FL Turbo S

10 aug 2014 9:36

Begrijp niet dat Porsche voor dit soort wagens niet een chippie ontwikkelt dat de temperatuur vd olie bij bepaalde toerentallen bijhoudt. In combinatie met een verplichte instructie/ training om liability te borgen. Client weet dan; wat kan wel en wat kan niet.
Het gaat toch om een specifiek gebruiksvoorwerp met een bepaalde levensverwachting. Dat maakt het lastig.

Boordcomputer zit er al in, dus zo'n extra chip kan nooit veel kosten. Scheelt veel gedoe.

Re: Horror bij motor 997 FL Turbo S

10 aug 2014 9:43

Of zoals bij M-modellen van BMW, variabele rode zone van de toerenteller met leds die uitgaan naarmate de motor opwarmt...

Re: Horror bij motor 997 FL Turbo S

10 aug 2014 9:49

Vroegah had VW een modificatie op de T3 turbodiesel busjes, waarbij de turbo niet werkte als de motor koud was. Deden ze omdat de witte busjes coureurs de motor binnen no time op een hoop hadden gereden. Lijkt me een prima aanvulling hierop, hoewel het politieagent gehalte hiervan vrij hoog is...

Re: Horror bij motor 997 FL Turbo S

10 aug 2014 9:53

Minstens net zo schadelijk is een te laag toerental. Juist dan komt er heel veel kracht op drijfstanglagers.

Hmm, zie het al voor me: Koude motor, maar wel even lekker de oprit van de snelweg op in 4 omdat we nog geen hoog toerental willen... :pale:

Dat is het nadeel van een hoog koppel bij laag toerental....

Je zou bij koude start dan gewoon softwarematig moeten zorgen dat je kwart vermogen (of zelfs minder) tot je beschikking hebt, daarna rustig opvoeren en pas bij optimaal olietemperatuur volvermogen.

Edit: of zoals Wimpie beschrijft...

Re: Horror bij motor 997 FL Turbo S

10 aug 2014 9:56

Allemaal prima op te lossen met een goede software mapping...

Re: Horror bij motor 997 FL Turbo S

10 aug 2014 10:36

Mn lotus elise 111r kon je ook niet vol belasten al ie te koud was....

Re: Horror bij motor 997 FL Turbo S

10 aug 2014 18:49

Heb jaaaaaaaren terug een Mitsu. Lancer Turbo gereden, je kon bij een koude motor hem niet belasten en dan praat je over begin jaren 80. :!:

Re: Horror bij motor 997 FL Turbo S

10 aug 2014 19:00

Jaren geleden met alfa1750gtv.....stond om bekend dat koppakkingen ook een zwak punt waren....nog nooit last van gehad...gewoon op temp. brengen en gaan.....roest was het echte probleem bij italiaantjes.... :bang:

Re: Horror bij motor 997 FL Turbo S

10 aug 2014 19:21

Elferhenkie2 schreef:Minstens net zo schadelijk is een te laag toerental. Juist dan komt er heel veel kracht op drijfstanglagers.
Hmm, zie het al voor me: Koude motor, maar wel even lekker de oprit van de snelweg op in 4 omdat we nog geen hoog toerental willen... :pale:


Als je aan het warmrijden bent en hem dus niet in sport maar de gewone modus hebt staat staat ie bij 60km/h al in de 6 ...
gelukkig hoef je bijna geen gas te geven om op een normale manier in te kunnen voegen. Om heel eerlijk te zijn; tegen de tijd dat je wat turbo druk opbouwt zit je in NL toch allang aan hoogst illegale snelheden... :wink:

Re: Horror bij motor 997 FL Turbo S

10 aug 2014 19:49

Precies, maar dat betekent dus wel dat de motor wel degelijk zwaar op z'n kloten krijgt bij 60 in z'n 6 :wink:

Stap eens op een fiets en ga zelf eens in de hoogste versnelling fietsen, dat gaat heel zwaar.
Ik neem aan dat jij tegen een berg op of met tegenwind ook liever niet in de hoogste versnelling fietst.

Met een auto is dat niet anders, hoog in toeren bij koude motor is niet ok. Maar vergeet niet dat een 911 Turbo met berijder en rijklaar ook de nodige kilo's weegt. 1750KG minimaal.

En dan dat koppel van 700NM bij 2100 RPM :roll:


Je zegt wel dat je geen gas hoeft te geven om normaal in te voegen, maar je brengt toch die 1750 KG met een laag toerental naar de 100 KMh toe. Daar heb je toch wel heel veel kracht voor nodig als je dat vanaf 60 in z'n 6 doet. Daar gaat het met koude motor juist fout.

Te laag in toeren is misschien nog wel schadelijker :wink:

Re: Horror bij motor 997 FL Turbo S

10 aug 2014 20:11

@Elferhenkie: Je zegt dus eigenlijk dat het blok van die Turbo (en andere waterblokken?) misschien toch niet bestand is tegen de onvermijdelijke belasting bij normaal gebruik?

Re: Horror bij motor 997 FL Turbo S

10 aug 2014 20:13

1750KG? Die krengen worden steeds zwaarder. :wink:

Re: Horror bij motor 997 FL Turbo S

10 aug 2014 20:17

turbocruiser schreef:@Elferhenkie: Je zegt dus eigenlijk dat het blok van die Turbo (en andere waterblokken?) misschien toch niet bestand is tegen de onvermijdelijke belasting bij normaal gebruik?


Bij koude motor niet nee.

Niet alleen waterkoelers, ook alle andere auto's, motoren, bromfietsen, tractoren enz :wink:

Trouwens, normaal gebruik.... bij 60 in 6 bij koude motor, is dat normaal gebruik??

Re: Horror bij motor 997 FL Turbo S

10 aug 2014 20:21

Als zo'n tiptronic van die Turbo hem koud bij 60 km/u in zijn 6 gooit zal dat wel normaal zijn toch?

Re: Horror bij motor 997 FL Turbo S

10 aug 2014 20:22

@Cealin: Wat weegt jouw turbo S? (Leeggewicht)

Re: Horror bij motor 997 FL Turbo S

10 aug 2014 20:24

Ik mag aannemen dat je bij 60 rustig in 6 kunt rijden, maar ga je dan zo versnellen dat hij fatsoenlijk in kan voegen op de snelweg, dan zal die tiptronic hem wel even een paar verzetjes lager zetten mag ik hopen :wink:

Doet hij dat niet, dan komt er inderdaad wel erg veel kracht op z'n motor. Dat begrijp je zelf toch ook?

Mijn eigen Dodge met 345PK draait ook laag toeren, gelukkig kan ikzelf kiezen bij mijn automaat (en dat kan iedereen, die stand zit er niet voor niets op) in welk toerengebied ik ga rijden :thumleft:

Re: Horror bij motor 997 FL Turbo S

10 aug 2014 21:05

Mijn BMW gaat ook heel laag in toeren bij 50 km en gromt bijna en zet hem dan in sportstand en hup hij maakt wat meer toeren :salut:
Wat te denken van de moderne trucks die maken nauwelijks toeren en je zit maar in die pot te roeren :oops:

Re: Horror bij motor 997 FL Turbo S

10 aug 2014 21:29

1) is geen tiptronic ;)

2) 1560kg volgens mij. zal iets van 1700 zijn dus met mij erin en vloeistoffen. Niet dat je daar ook maar IETS van merkt als je daadwerkelijk het gas in trapt :mrgreen:

3) hij schakelt heel snel terug als je gas gaat geven. bij 60 in z'n 6 ben je aan het "zeilen". Als je meer dan met je grote teen gas geeft dan schakelt hij terug. 700nm is als je gas geeft. om in te voegen met 100 maak je geen turbo druk en dus zeker geen 700nm! Er zitten VTG's op en die doen lekker helemaal niets als het niet nodig is. best bijzonder eigenlijk en heel anders dan m'n leasert met een normale turbo erop (benzine ook).

4) ik kan natuurlijk altijd nog gaan flipperen....

Als je de snelweg opdraait voor 'n oprit dan zit je denk ik in 3 ofzo. en zodra je dan 100 rijdt zal hij naar 7 gaan maar pas als je niet meer versnelt. is puur voor brandstof verbruik. Dit werkt overigens zeer goed want gemiddeld rij ik met de turbo ongeveer hetzelfde verbruik (mits niet in sport stand) als de Cayman S !!

Re: Horror bij motor 997 FL Turbo S

10 aug 2014 21:37

Precies, cabrio zal zelfs bijna 100KG zwaarder zijn (daar ging het in dit topic over)

caelin schreef:
Elferhenkie2 schreef:Minstens net zo schadelijk is een te laag toerental. Juist dan komt er heel veel kracht op drijfstanglagers.
Hmm, zie het al voor me: Koude motor, maar wel even lekker de oprit van de snelweg op in 4 omdat we nog geen hoog toerental willen... :pale:


Als je aan het warmrijden bent en hem dus niet in sport maar de gewone modus hebt staat staat ie bij 60km/h al in de 6 ...
gelukkig hoef je bijna geen gas te geven om op een normale manier in te kunnen voegen. Om heel eerlijk te zijn; tegen de tijd dat je wat turbo druk opbouwt zit je in NL toch allang aan hoogst illegale snelheden... :wink:


Dus toch niet in 6 oprit op met 60 :thumleft:


caelin schreef:zal iets van 1700 zijn dus met mij erin en vloeistoffen. Niet dat je daar ook maar IETS van merkt als je daadwerkelijk het gas in trapt.


Dat is eigenlijk precies wat ik bedoel. Kun je nagaan hoeveel krachten er op de krukas komen :wink:

Re: Horror bij motor 997 FL Turbo S

21 aug 2014 20:08

Elferhenkie2 schreef:
Dat is eigenlijk precies wat ik bedoel. Kun je nagaan hoeveel krachten er op de krukas komen :wink:



Volgens mij 1, maar wel een flinke :-)

Re: Horror bij motor 997 FL Turbo S

22 aug 2014 13:05

Hartwiek schreef:Mn lotus elise 111r kon je ook niet vol belasten al ie te koud was....


Mijne ook niet :mrgreen:

Toerenbegrenser kwam er dan veel eerder in. :idea:
Plaats een reactie