Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
02 dec 2006 23:24
Bedoel je de pennetjes die waarmee je de tandwielen op timing zet?
Dat is idd best lastig omdat het zeer afhankelijk is van een goede afstelling van de klepspeling. Heb er zelf ook wat mee gerommeld en uiteindelijk een gemiddelde genomen van alle 4 inlaatkleppen.
Motortje loopt uiteindelijk prima. (na 3 keer opnieuw afstellen)
(2.2 T)
03 dec 2006 10:50
Rene ,dat bedoel ik.
Je hebt er wat mee gerommeld en is gelukkig goedgekomen.
En zoals je zelf schrijft: voor de afstelling van de kleppen.
Maar daarom is eerst meten voor demontage zo belangrijk.
03 dec 2006 13:40
cabrio wim schreef:Heb met veel interesse dit draadje gevolgt. het valt op dat bij 2 P rijders de motor tikt als hij warm is. Een verhaal rechtzetten, als de motor warm is heeft hij minder speling.
Ik heb natuurlijk geen idee waar de reparatie's zijn gedaan, maar ik heb het idee, omdat de zuigerveren / kettingen en alles is vervangen, de nokkenassen niet gemeten zijn voor demontage. Deze waarde is van zeer groot belang, en mag slecht 300 honderste mm t.o.v elkaar mag verschillen.
En moet weer zo terug gezet worden naar de meting die voorheen gedaan is. Dit is een secuur werkje. ( maatgevend voor vermogen en verbruik)
Standaard is de meting vanaf fabriek 1.20.
Als die aan beide zijde niet gelijk zijn, kan het gebeuren de nokken te hoog staan een klep raken.
Als de motor warm is heeft hij minder speling

Alsof een motor één enkele speling heeft, er zijn spelingen die kleiner worden (zuiger, cilinder) en groter (klepspeling). En dat verhaal van die 300 honderste mm (dat is 3 mm ???), waar zit die speling. Bedoel je het afstellen van de nokkenas timing. Volgens mij moet je die niet terugzetten naar de oude waarde maar naar de fabrieks spec's.
03 dec 2006 14:23
Type foutje Peter.
3 honderste mm.
Stel je hebt een perfect draaiende motor, en goed benzine verbruik.
Bij meting blijken de nokkenassen op 1.45 te staan, waarom zou ik ze dan op de fabrieks instelling terug moeten zetten.
Fabrieks instellingen ga ik van uit als ik een motor in onderdelen krijg.voor op te bouwen.
03 dec 2006 14:50
Omdat ik er vanuit ga dat de fabriek het over het algemeen beter weet dan ik (en alle specialisten). Tevens ga ik er natuurlijk vanuit dat de rest van de motor bij een revisie weer zodanig wordt hersteld dat alles weer binnen de toleranties ligt. Waar zijn we anders mee bezig. Je gaat toch ook niet de klephoogtes, veerspanningen, spelingen ed. weer terugbrengen naar de 'versleten' waardes. Dat jij een andere waarde meet voor de nokkenastiming is logisch, de kettingen zijn gerekt, tandwielen wat gesleten.
Wat een onzin komt hier soms (nou ja , soms???) voorbij.
03 dec 2006 19:07
Veel succes toegewenst!
03 dec 2006 20:56
Mooi en leuk werk Elven.
Heb zelf een 2.2 uit elkaar gehad.
Valt allemaal wel mee, maar er let op aludelen en vastgerotte draadeinden maken je het leven niet makkelijk.
Verder een goed boek en momentsleutel aanschaffen.
Suc6
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.