Pagina 1 van 1
spoilertje boxster
Geplaatst: 22 sep 2006 8:38
door De Geus
Nu ben ik me toch al een tijdje af aan het vragen hoe dat ding van boxster werkt,
heeft elke boxster een spoilertje of alleen de S-uitvoering,
gaat deze automatisch zoals de 964 of handmatig
voorbeelden?
Er rijden hier genoeg boxster op het forum rond,dus iemand zou mij toch kunnen helpen,alvast bedankt!
gr Dave
Geplaatst: 22 sep 2006 8:48
door ER
Alle Boxsters zijn voorzien van een spoilertje, dat automatisch omhoog komt, à la 964.
(Net als bij de 964, is deze spoiler ook handmatig te bedienen, voor de poetsfreaks onder ons....)
Customized exemplaren uitgezonderd, die een vaste spoiler hebben.
Geplaatst: 22 sep 2006 8:51
door WB
Mijn boxster is een 2.5 tiptronic van '98 en die heeft dat ook. Ik vermoed dat de boxsters van '96 ook reeds zo'n spoilertje hebben. Deze komt uit de carrosserie bij een snelheid boven de 80km/h(hoe dit gebeurt kan ik je spijtig niet uitleggen, over naar de techniekers op dit forum) maar kan ook handmatig bediend worden door een knop ter hoogte van de zekeringkast aan de linkerkant van de bestuurder.
Tot daar mijn kennis
greez
WB
EN Signalering
Geplaatst: 22 sep 2006 9:46
door Martin K.
En daarbij bij je linker voet een signaleringslamp dat hij uitgeschoven staat, maar.....dat lampje zit op zo'n achterlijke plaats, dat je dat ding
tijdens het rijden echt niet durft te zoeken
Mijn eigen waarneming is, dat de Mini-Mini spoiler pas bij 120 km/u omhoog komt zetten, het lijkt meer, dan het is

Geplaatst: 22 sep 2006 11:03
door WB
Klopt, 120km/h...............maximum snelheid........

Geplaatst: 22 sep 2006 11:17
door mr.burns993
dat van een boxter durf ik niet echt een spoiler te noemen
meer een onnodig flapje

Geplaatst: 22 sep 2006 11:40
door Olaf
mr.burns993 schreef:meer een
onnodig flapje

.... vergis je niet

Geplaatst: 22 sep 2006 11:55
door patrick911
Inderdaad. Op de Audi TT zat ie in eerste instantie niet, en we weten allemaal hoe dat is afgelopen.

Geplaatst: 22 sep 2006 12:12
door mr.burns993
Olaf schreef:mr.burns993 schreef:meer een
onnodig flapje

.... vergis je niet


Geplaatst: 22 sep 2006 12:24
door WB
Kan er iemand vertellen hoe die spoiler juist werkt? Is dat met een sensor op de kilometerteller.........?Is er ergens al een draadje over, kvind niks onder "spoiler".
Geplaatst: 22 sep 2006 12:44
door Olaf
WB schreef:Kan er iemand vertellen hoe die spoiler juist werkt?
Spoiler bedieningsmechanisme wordt gestuurd door het Tacho-signaal
ff 'n accountje aanmaken 
Geplaatst: 22 sep 2006 15:34
door De Geus
Dank je collega's voor de uitleg
Kijk zo worden we weer wat wijzer via het forum
het was maar een stomme vraag maar ik wist hem niet
Geplaatst: 22 sep 2006 15:39
door Olaf
mr.burns993 schreef:....

In tegenstelling tot een 993 en 964 spoiler die hoofdzakelijk omhoog gaat voor 'meer lucht' naar de motor toe, is de boxster-lip (net als bij de 4xNiks TT en de VW Scirocco) er MI voor om te zorgen dat de achterkant op de straat blijft

Geplaatst: 22 sep 2006 15:44
door De Geus
aaaaaahhhh zzzzooooooooo zit dat dacht het al,heeft niks met koeling te maken

Geplaatst: 23 sep 2006 15:16
door MarcoB
mr.burns993 schreef:dat van een boxter durf ik niet echt een spoiler te noemen
meer een onnodig flapje

als je 120 km p/u te hard rijdt, dan zorgt dat flapje voor de neerwaartse druk (in andere situatie's ook)
Geplaatst: 25 sep 2006 3:03
door 911-lover
Olaf schreef:mr.burns993 schreef:....

In tegenstelling tot een 993 en 964 spoiler die hoofdzakelijk omhoog gaat voor 'meer lucht' naar de motor toe, is de boxster-lip (net als bij de 4xNiks TT en de VW Scirocco) er MI voor om te zorgen dat de achterkant op de straat blijft

Met dat verschil dat de 4X niks of Corrado voor of vierwiel aangedreven wagens zijn en de Boxster een achterwiel aangedreven. Daarbij denk ik dat het nog effectiever zal zijn dan voorgaande genoemden
Geplaatst: 21 okt 2006 10:00
door Frankie
de kennis is weer aan de hoge kant.
De spoilers zijn bedoeld om de CW waarde omlaag te krijgen.
je krijgt als het ware een duwtje in de rug..
de CORRADO heeft dit al sinds 1988 samen met de 964 uit die tijd.
Ook bij de boxster en 996 is het een CW waarde verhaal.
wil je echt downforce hebben moet je zeker een oppervlak van 2m3 hebben.
voorbeeld vw corrado.
mocht het systeem kapot raken kun je altijd nog een corrado spoiler systeem gebruiken. dit is nl identiek.
