Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 18:55



Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Tuning 2.4 T,E,S (1972) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Putten (GLD)
Bericht Tuning 2.4 T,E,S (1972)
Zoals u waarschijnlijk wel weet zit er nogal wat verschil tussen de motoren van de 2.4 T , E en S uit 71/72. Hieronder het rijtje:
2.4 T 911/57 met Zenith 40 TIN carbs (130pk)
2.4 E 911/52 met MFE (165pk)
2.4 S 911/53 met MFE (190pk)
Als je dus voor de pk´s gaat zou je zeggen dat je de S moet nemen, maar... toch zie je her en der zwaar getunede T´s rondrijden voor rally´s en race´s (alle 3 de types zijn FIA gehomologeerd). Ik kan me voorstellen dat je met het vervangen van die carbs heel veel vermogen kunt winnen, maar aangezien ik uit het injectietijdperk stam... Mijn vraag is of er hier iemand is die wat meer weet van het tunen van deze motoren en wat er haalbaar is aan vermogens en koppel binnen de fia homologatie en annex j. De kneep zit ´m er in dat je een mooie basisauto voor het bouwen van een T in rally uitvoering voor rond de 5000 euro al wel kunt krijgen (met veel werk er aan uiteraard). E´s zijn er bijna niet en de S is zomaar 10000 euro duurder. Eigenlijk kun je deze vraag ook stellen over de 2.2 T, E en S (1969/70) of zelfs de 2.0 T, E en S (1968). Hieronder het rijtje van de 2.2:
2.4 T 911/03 met Zenith 40 TIN carbs (125pk)
2.4 E 911/02 met MFE (155pk)
2.4 S 911/01 met MFE (180pk)
Ik heb wel ooit gelezen dat het tunen van een 2.2 relatief duurder is en je veel toeren moet uithalen om een goed resultaat te krijgen. Het mag duidelijke zijn dat een 2.4T een interessante auto kan zijn mits je er maar wel wat mee kan qua tuning.

Graag uw reaktie...
_________________________________________
Jeroen
Life´s what you make it!


28 mei 2004 16:23
Profiel ICQ 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Even uit het blote hoofd... anderen zullen me wel corrigeren als ik het niet goed heb :D

De T heeft ijzeren cilinders, bij de E en S zijn ze van lichtmetaal
T en E hebben de zelfde koppen, De S heeft koppen met grotere kleppen
T, E en S hebben allemaal verschillende nokkenassen, waarvan de S het aggresiefst is (relatief weinig koppel, het vermogen zit boven in het toeren gebied)
De T is volgens mij ook geleverd met K-jetronic injectie (in het engels noemen ze dat CIS)

Ik weet helemaal niks van de FIA regeltjes voor klassiek rallye spul, maar in principe kun je een T motor dus gewoon ombouwen naar S specificaties (of beter)

Hoeveel vermogen je eruit kan halen is meer een questie van de grootte van je bankrekening :D

Ik zou je het "911 Performance Handbook" van Bruce Anderson aan raden. Daar staan alle details en specificaties tot in den treure in beschreven en ook de div. mogelijkheden om er meer vermogen uit te halen. Een absolute must als je jezelf in deze materie wilt verdiepen!

Je kan ook je licht eens opsteken bij http://www.duel.nl/

gr.

Jeroen
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


29 mei 2004 14:43
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Putten (GLD)
Bericht 
Jeroen914 schreef:
Hoeveel vermogen je eruit kan halen is meer een questie van de grootte van je bankrekening. Ik zou je het "911 Performance Handbook" van Bruce Anderson aan raden. Daar staan alle details en specificaties tot in den treure in beschreven en ook de div. mogelijkheden om er meer vermogen uit te halen. Een absolute must als je jezelf in deze materie wilt verdiepen! Je kan ook je licht eens opsteken bij http://www.duel.nl/
Jeroen, bedankt voor je reaktie. Ik heb het boek van Bruce anderson, maar op dit gebied is het vrij summier imo. Ik rij al een tijdje rally en ik weet maar al te goed dat je het bij tuning zo gek kunt maken als je portemonee het toelaat en ook dat dat bij Porsche in het kwadraat van toepassing is. Ik zoek gewoon naar een balans tussen pijn in de portemonee, rijplezier, betrouwbaarheid, onderhoud, etc. Het is heel wat waard als ik met 20pk minder het ding gewoon in de schuur kan zetten en ´m er bij het volgende evenement zo weer uit kan halen ipv dag en nacht sleutelen en betalen! Ik rij nu een Peugeot 205 en dat is dus altijd sleutelen. Uiteraard zul je nooit geheel onderhoudsvrij kunnen rijden, je hebt immers altijd te maken met slijtagen, maar dat is wat anders dan een kapotte motor. Ik heb Duel Motorsport maar ´ns een mailtje gestuurd. Ik wacht af...
_________________________________________
Jeroen
Life´s what you make it!


29 mei 2004 15:15
Profiel ICQ 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Nog effe na zitten lezen (boven genoemd boek is wel errug leuk hoor :D)

De 2.4 motoren hebben een relatief lage compressie verhouding (ivm emissie eisen)
Die van de 2.2 motoren liggen hoger
(2.2S 9.8:1 - 2.4S 8.5:1)
Omdat de 2.4 een lange slag versie is van de 2.2 kan je dus 2.2 zuigers gebruiken in de 2.4. In het geval van een 2.4S met 2.2S zuigers kom je dan op een compressie van 9.66:1

gr.

Jeroen
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


29 mei 2004 15:16
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Hey Jeroen,

Alle 911 motoren zijn redelijk bullet proof (mits in goede staat) en hebben er geen probleem mee als je ze genadeloos op hun donder geeft.
Levensduur gaat bij een 2.4 denk ik pas problemen geven als je er VEEL meer als 200pk uit wil krijgen (en dan gaat het ook meteen over serieus geld :D)

Per saldo denk ik dat je beter (sneller) uit bent met een goed afgesteld onderstel dan met 20 extra pk's

gr.

Jeroen
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


29 mei 2004 15:35
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Putten (GLD)
Bericht 
Ja dat had ik inderdaad ook gelezen. Op zich is dat wel heel fraai, maar je moet er natuurlijk wel genoeg en juist brandstof mengsel in zien te krijgen en de vraag is wat daar allemaal mogelijk mee is en uiteraard de uitlaat, want een goede uitlaat scheelt echt heel veel. Het zo zomaar zo kunnen zijn dat het uiteindelijk goedkoper is om een S te kopen dan een E waar heel veel aan gedaan moet worden.
_________________________________________
Jeroen
Life´s what you make it!


29 mei 2004 15:37
Profiel ICQ 
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Putten (GLD)
Bericht 
Jeroen914 schreef:
Hey Jeroen,

Alle 911 motoren zijn redelijk bullet proof (mits in goede staat) en hebben er geen probleem mee als je ze genadeloos op hun donder geeft.
Levensduur gaat bij een 2.4 denk ik pas problemen geven als je er VEEL meer als 200pk uit wil krijgen (en dan gaat het ook meteen over serieus geld :D)

Per saldo denk ik dat je beter (sneller) uit bent met een goed afgesteld onderstel dan met 20 extra pk's

gr.

Jeroen
Ik zat ook aan ca. 200pk te denken en verder wil ik inderdaad flink veel energie steken in het onderstel en er uiteraard voor te zorgen dat het ding onder de 1000kg komt.
_________________________________________
Jeroen
Life´s what you make it!


29 mei 2004 15:40
Profiel ICQ 
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Hallo,
De S heeft ook nog gesmede zuigers ipv gegoten, de drijfstangen zijn 'getenifeerd' (soort van nitreren) en is natuurlijk het inductie gedeelte (inlaat, injectie pomp, etc..) allemaal wat ruimer gedimensioneerd. De gaskleppen hebben bijvoorbeeld een grotere diameter.

mvg,

peter


29 mei 2004 16:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Citaat:
en uiteraard de uitlaat, want een goede uitlaat scheelt echt heel veel. Het zo zomaar zo kunnen zijn dat het uiteindelijk goedkoper is om een S te kopen dan een E waar heel veel aan gedaan moet worden.


Aan het uitlaat systeem van de 911 t/m '73 hoef je NIKS te veranderen.
Laat je geen grotere diameter uitlaat spruitstukken etc. aan praten, want dat werkt (bij een motor t/m 3.0 liter) niet!
Je kan er evt. nog een andere eind demper op zetten, maar dat gaat per saldo niet veel vermogen opleveren (en misschien zelfs minder)

gr.

Jeroen
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


29 mei 2004 18:01
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Putten (GLD)
Bericht 
ff wat anders, wat vinden jullie goede prijzen voor een 2.4T en een 2.4S en dan wel in een staat met veel werk er aan en een motor meteen mankement is ook niet erg, want zowel motor als auto gaan tot de laatste schroef uit elkaar.
_________________________________________
Jeroen
Life´s what you make it!


29 mei 2004 18:28
Profiel ICQ 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
kijk effe hier:

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=830&i=35119&t=35097

Lees de andere posts daar ook effe, dan krijg je een aardig idee

gr.

Jeroen
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


29 mei 2004 18:51
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.