Octaangehalte en Octaangetalworden nog weleens door elkaar gehaald
... ben er zelf ook nog niet helemaal achter hoe het zit
ge·hal·te (het ~, ~n/~s)
1 innerlijke waarde => allooi, kaliber
2 hoeveelheid van iets in een mengsel
oc·taan·ge·hal·te (het ~)
1 octaangetal
oc·taan·ge·tal (het ~)
1 percentage octaan in benzine => octaangehalte
plusminus schreef:De cijfers staan voor het octaangehalte, tov het heptaangehalte.
euro 95 betekent 95 delen octaan en 5 delen heptaan, en 98, raad het al. 98 delen octaan en 2 heptaan. Heptaan is onstabieler en doet eerder boem. Het hangt van de motor af of je een snellere of juist langzamere explosie (verbranding in de cilinder) nodig hebt. Snellere auto' s hebben vaak een hogere compressie nodig (dus minder heptaan om de boem te veroorzaken)
Als een motorfabrikant dus opgeeft dat zijn motor geschikt is om op benzine met een octaangehalte van 95 octaan te lopen, wil hij dus eigenlijk zeggen dat de mate waarin de brandstofdampen in deze motor verdicht/samengeperst worden zodanig is, dat er geen hoger octaangehalte is vereist.
Een benzine met een hoger octaangehalte gebruiken in je motor zal hem niet sneller en beter laten lopen, (tenzij je motor opgevoerd werd en hij onder andere een hogere compressieverhouding heeft gekregen.) Met een benzine met een te laag octaangehalte rijden is echter ten zeerste af te raden. Dan maak je kans dat de motor de benzinedampen tot zelfontbranding aanzet, met alle gevolgen van dien.
In Duitsland heb je vaak 3 soorten normaal 91 bleifrei, super bleifrei 95 en super bleifrei 98. en alle v-powers etc...
super 95 is dan de juiste keus en als die er niet is kan je beter de 98 nemen dan de 91.
Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100.
LPG bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.
IMO zou het dus geen kwaad kunnen
