Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 apr 2024 18:44



Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Tik in motor 996, opgelost!? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
996 3.4 Tiptronic
Britsum
Bericht 
GOED NIEUWS!!!!!!!!!!!! :P Vandaag motor inwendig gereinigd. Olie vervangen door 0 W 40. Filter vernieuwd en motor goed warm gereden. Af laten koelen en opnieuw warm gereden. Oliedruk 1,3 bar stationair. EN GEEN TIK meer in de motor.
Motor loopt mooier rond en het belangrijkste, hij is stil.

Schrok behoorlijk van de nieuw prijzen van de motoren zoals jullie aangaven. Het lijkt erop dat dit me bespaart blijft. Hopen dat het zo blijft. Tot nu toe lijkt het erop dat het korte stukken rijden van de vorige eigenaar en het gebruik van mij, ook korte stukken, en te weinig serieus gas geven de oorzaak is geweest. Voorzichtig ben ik wederom een tevreden 996 rijder.


20 dec 2007 20:46
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S Cabrio ex. 993 4S, ex. 964 C4, ex. 968
Nederland
Bericht 
Gelukkig maar! Suc6 verder!
_________________________________________
Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!!
https://manfredmilatoertocht.nl


20 dec 2007 21:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
Mooi zo. Die ellende van een geplofte motor gun je niemand. :roll:
_________________________________________
Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.


20 dec 2007 21:51
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Mooi. Wat moet ik me overigens voorstellen bij een inwendige motorreiniging?


20 dec 2007 22:32
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
996 3.4 Tiptronic
Britsum
Bericht 
Er wordt dan een reinigings middel van Forte bij de motorolie gevoegd. Dit noemen ze een motorflush. Motor loopt dan een periode stationair op de oude olie inclusief de toevoeging. Het middel weekt de vervuiling inwendig los. Daarna wordt de olie afgetapt en het filter gedemonteerd, welke wordt vervangen door nieuwe olie en filter. Meestal geeft dit een goed resultaat. Forte heeft verschillende middelen welke gebruikt worden voor het reinigen van brandstofsystemen, motoren etc. Ook wordt dit prefentief in de brandstofsystemen toegevoegd, voorgeschreven door diverse merken bij regulier onderhoud, Ford, Kia etc.
Wordt veelal alleen gebruikt door garagebedrijven. Volgens mij in de vrije handel niet verkrijgbaar.


20 dec 2007 22:46
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Erik schreef:
Meestal geeft dit een goed resultaat.


Meningen over toevoegingen en oplosmiddelen verschillen heel erg op dit forum :arrow: zoekfunctie al 'ns gebruikt :?:

.... forte is overigens gewoon in de winkel te koop :wink:


21 dec 2007 0:23
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-993 cabrio ex-996 cabrio ex-996 turbo ex-Cayenne S ex-Panamera S 993 cabrio Haarlem
Bericht 
Dat is groot nieuws! Gefeliciteerd!
_________________________________________
http://www.autodisk.nl


21 dec 2007 1:20
Profiel
Bericht 
En nu de fiets hé voor die 5 km,:wink: en de Porsche voor het langere werk.
Ben blij voor je dat je geen grote kosten hebt.
En zoals Olaf schreef, is gewoon te koop, en doe het zelf 2x per jaar in de brandstof.


21 dec 2007 9:09
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Gelukkig is het probleem opgelost. En dat met zo'n simpel (wonder?-)middel.
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


21 dec 2007 15:30
Profiel WWW
Bericht 
kun je ook ATF olie voor gebruiken... doet net hetzelfde


31 dec 2007 11:06
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2
Bericht 
bla bla bla.... :wink: waarom zou 5 km nou weer zo goed als verboden zijn? kijk, dat het niet geweldig is voor een lucht gekoelde is wel bekend maar dit is toch van veel minder belang bij een waterkoker? althans niet veel schadelijker als bij iedere andere auto :!: Natuurlijk is een 996 blok qua inhoud groter dan een gemiddeld water gekoeld blok en daarom wel minder snel op temp..... maar we moeten niet overdrijven natuurlijk :roll: :wink:
_________________________________________
Ut et Zeeuwse


13 jan 2008 13:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-993 cabrio ex-996 cabrio ex-996 turbo ex-Cayenne S ex-Panamera S 993 cabrio Haarlem
Bericht 
Mee eens Denniz. Het is gewoon maar een auto hoor. Nix ingewikkelds aan. Kleine stukjes rijden is geen probleem en moet ook geen probleem zijn. Niet meer of minder dan bij een willekeurige auto!
_________________________________________
http://www.autodisk.nl


13 jan 2008 14:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2003 cabrio 996 3,6
Bericht 
Erik schreef:
GOED NIEUWS!!!!!!!!!!!! :P Vandaag motor inwendig gereinigd. Olie vervangen door 0 W 40. Filter vernieuwd en motor goed warm gereden. Af laten koelen en opnieuw warm gereden. Oliedruk 1,3 bar stationair. EN GEEN TIK meer in de motor.
Motor loopt mooier rond en het belangrijkste, hij is stil.

Schrok behoorlijk van de nieuw prijzen van de motoren zoals jullie aangaven. Het lijkt erop dat dit me bespaart blijft. Hopen dat het zo blijft. Tot nu toe lijkt het erop dat het korte stukken rijden van de vorige eigenaar en het gebruik van mij, ook korte stukken, en te weinig serieus gas geven de oorzaak is geweest. Voorzichtig ben ik wederom een tevreden 996 rijder.



Ik schrijf dit enorme verhaal omdat ik een zelfde soort probleem dacht te hebben , mischien is iemand anders ermee geholpen.


Eergisteren even in de 911 vanuit zeeland naar Rotterdam getoerd met boven gemiddelde snelheid.

Bij de afspraak aangekomen: tikkende motor bij stationair toerental.
Oliedruk 2,5 bar , alles normaal , geen lekkages , niets.

Ik ben zelf behoorlijk technisch en kan goed bepalen wat een mechanisch probleem kan of zou kunnen zijn.

Hier twijfelde ik echter, even een vlugge test en hierbij bleek dat bij 200rpm meer de "tik"weg was.
Ik heb (heel) vaak drijfstanglager schade gehad en weet uit ervaring hoe dit klinkt.
drijfstanglagerschade hoor je bij onbelast toerental tussen de 2000 en 2500 rpm als een soort "getok" , als het verder is dan de beginfase dan hoor je de drijfstang rammelen bij stationair toerental. ( meestal is het er 1 .. lees, zwakste schakel gaat eerst )
Hiermee rij je nog geen 30km ver , want dan komt de drijfstang er zeker uit.


Dìt geluid leek er op, maar was juist weg bij een hoger toerental.

Na de afspraak , toch maar even langs Porsche Centrum Rotterdam.
Ik kon daar direct terecht voor mijn seatmemory foutje. (de sleutel hield mijn memorystand niet vast en ging in de stand van de mogelijke monteur die de laatste beurt had gedaan. Dit elke keer als ik hem afsloot en weer opende, zeer irritant)

De monteur kwam er niet uit en nam de 911 even mee naar de werkplaats. Ik vertelde hem terloops mijn bevinding en mogelijke motor probleem , ik vermoede op dat moment een spanrol of spanner.

Na enige tijd kwam hij terug, de stoel had hij uitgeschakeld en was nu alleen nog maar met de knopjes te verstellen. Goed , dat moest dan maar.
Ik krijg dit toch niet zelf voor elkaar met mijn durametric kabel.

Ook vertelde hij me , dat ze grondig hadden gezocht , maar tot de conclusie kwamen dat dit de krukas of hulpas moest zijn.

Ik over de zeik , want ik rij de bijna 9 liter olie altijd warm en geef pas gas na zeker 30minuten op de snelweg. na wat over en weer praten, toch te horen gekregen dat ik er gewoon mee kom rijden , omdat alles normaal leek.

Ik de 90 kilometer weer naar huis en superstressend op elk rammeltje tikje of geluidje, maar hij reed als een zonnetje en niets op aan te merken.

eenmaal thuis , het geluid nog steeds hoorbaar , maar nu iets blikkeriger.
toch weer stressen en wat uren achter internet.

Toen kwam ik dit artikel tegen en vandaag besloten om de olie te versen.
De auto heb ik in de ochtend nog aan de diverse diagnoseapparatuur gehangen , maar alles ziet er perfect uit op de laptop. oliedruk en temps, alles , geen missfires , helemaal niets !!! om gek te worden.

Vandaag even snel Forte + 0W30 + origneel filter besteld en op naar een vriend met bedrijf en brug.
Auto op de brug met draaiende motor nog beluisterd , maar het geluid leek verdomd inderdaad uit het blok te komen.(midden)

Forte erin 20 minuten stationair , Olie eruit en filter los.
De olie "rook" en zag er goed uit , dus dat was een geruststelling.

Ik begon meer en meer te denken dat er iets los zat in de uitlaat ofzo of een plaat die los zat.

na de verversing , was het probleem nog niet weg , dus dan maar verder kijken.

Motor af. Ik gooide de deur van de auto dicht en we hoorde het zelfde rammeltje.
motor weer gestart en mijn maatje geeft een paar tikken met de vlakke hand op de hete uitlaat en pats .......weg geluid. na even zoeken bleek het de linker kat. te zijn. deze zit los in de behuizing. De kermamische steen ligt los te klapperen bij 900 rpm. erboven hoor je hem niet meer.

Dat worden dus 2 metaal kat's laten maken , gelijk goed aanpakken.
Of die set van supersprint, dat lijkt me ook wel wat.

zo zie je maar , het hoeft niet altijd slecht af te lopen; kan ook niet anders met 63.000 km.

Vanavond nog even 2 M3's geplaagd (dat kan hier nog in zeeland op de A58) De motor loopt weer stukken rustiger met de nieuwe olie en binnenkort lossen we het probleem op met de rammelende katalysator.
_________________________________________
* verstand komt met de jaren *


Laatst bijgewerkt door Frankie op 10 okt 2008 15:21, in totaal 2 keer bewerkt.



09 okt 2008 21:48
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
pffff... gelukkie! :thumleft:

En M3's pesten in Zeeland kan nog? Ik zie bij wegmisbruikers opvallend vaak patrouilles in het Zeeuwse anders... :wink:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


09 okt 2008 22:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2003 cabrio 996 3,6
Bericht 
horn schreef:
pffff... gelukkie! :thumleft:

En M3's pesten in Zeeland kan nog? Ik zie bij wegmisbruikers opvallend vaak patrouilles in het Zeeuwse anders... :wink:


ach ja , je hebt gelijk , ik heb mijn papiertje als eens in mogen leveren met de meest beruchte suzuki motorfiets.
4 maanden onderhanden genomen door Ruud frederiks en getest op 220pk met 180Nm koppel.

drive it like you stole it.
_________________________________________
* verstand komt met de jaren *


09 okt 2008 23:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Mooi verhaal en o zo herkenbaar. Ik maak me ook altijd ongerust over rammeltjes en tikjes die achteraf niets bijzonders blijken te zijn. Gelukkig was dat hier ook weer zo.
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


10 okt 2008 15:10
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Frankie schreef:
drive it like you stole it.

Goed punt :thumleft: :lol:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


10 okt 2008 16:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Be
Bericht 
Frankie schreef:

Forte erin 20 minuten stationair ,


En denk je nu echt dat dit goed is !!??


10 okt 2008 20:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911, 996 Carrera Coupe
Soest
Bericht Re: Tik in motor, opgelost!?
Laat ik nou ook een tikkend geluid horen uitsluitend bij stationair draaien :oops:
Opvallend is wel dat het direct weg is bij minimaal gasgeven, dus bij 800tpm verdwenen EN ook wisselend aanwezig :scratch:
Aanvankelijk bij starten geen tik, na 10km en tanken ligt tikkend en weg bij oliedop openen, maar volledig verdwenen bij thuiskomst
Ik kan me haast niet voorstellen dat dit berust op een kantelende zuiger, want dat lijkt me dan een continue gegeven/geluid en metalig.
Wel voor de zekerheid afspraak gemaakt bij de PSTG in Huizen en hopen (of niet natuurlijk) dat hij dan ook tikt.


28 apr 2018 17:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Tik in motor, opgelost!?
Nou dan ... een keer olie verversen ... of eens op de uitlaat slaan?


29 apr 2018 0:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911, 996 Carrera Coupe
Soest
Bericht Re: Tik in motor 996, opgelost!?
Het is geen rammel maar een regelmatige tik, als die aanwezig is, dus iets afgebroken of loszitten in uitlaat/katalysator lijkt mij dan minder waarschijnlijk.
Maar ik ben benieuwd wat PSTG ervan zegt.
Ik kom volgende week ook naar de 996-meeting dus daar zullen ook meningen genoeg zijn :D


29 apr 2018 9:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2003 cabrio 996 3,6
Bericht Re: Tik in motor 996, opgelost!?
Hallo Pondje, ik hoop voor je dat het opgelost gaat worden.
Inmiddels zijn we, na mijn laatste bericht, aangekomen in 2018.
Ik heb het probleem niet meer gehad na een aanpassing in de software. Sinds doen de katalysatoren doen nog steeds netjes hun werk na de vervanging.

Wat heb ik uiteindelijk gedaan:

Vooraf en testrun gedaan op de vermogenstestbank en de uitlaatgassen en alle waardes gelogt en gemapt.
Daarna 6 bobines vervangen voor nieuwe types en de motorsoftware uitgelezen , ontsteking en inspuitwaardes aangepast en software teruggeladen.

Toen weer op de testbank en de mapping herhaald.

Resultaat: betere verbranding en daardoor geen problemen meer met het loslaten van de hechtpunten van de katalysator.
Leuke uitkomst méér koppel en meer vermogen én... Zuiniger. Win win win.
_________________________________________
* verstand komt met de jaren *


30 apr 2018 12:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911, 996 Carrera Coupe
Soest
Bericht Re: Tik in motor 996, opgelost!?
Langs PSTG geweest en zoals waar ik al bang voor was toen weer geen tik te horen.
In de garage uitvoerig beluisterd bij diverse toerentallen, maar motor bleef keurig “stil” .
Volgens de garage kantelende zuiger onwaarschijnlijk daar dit een specifiek en continue geluid zou geven.
Eerder zou er mogelijk sprake kunnen zijn van incidenteel onvoldoende gevulde klepstoter(s), wat op zich niet direct kwaad zou kunnen.
Binnenkort servicebeurt gepland en in ieder geval olie verversen en auto volledig nalopen.
Wordt vervolgd


30 apr 2018 15:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2, 1998
Bericht Re: Tik in motor 996, opgelost!?
Een klepstoter, daar zit ik aan te denken. Maar dat tikken verdwijnt over het algemeen snel als de olie op druk is en warm begint te worden.


30 apr 2018 21:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911, 996 Carrera Coupe
Soest
Bericht Re: Tik in motor 996, opgelost!?
Ja, waarschijnlijk klepstoter en ik maak me geen ernstige zorgen meer.
De Porsche rijdt als een kogel, verbruikt nauwelijks olie (1-2 streepjes op 10.000km) en loopt gemiddeld 1 op 10!
Zaterdag naar de 996-only dag :ba: :drive:


01 mei 2018 16:26
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.