Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 05 jun 2024 4:36



Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
APK afkeur Boxster : lambda waarde 1,103 (te hoog) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 2.5
Vaals
Bericht APK afkeur Boxster : lambda waarde 1,103 (te hoog)
Hallo Porsche fans,

Vandaag was de jaarlijkse APK keuring en helaas werd mijn Boxster uit 1997 afgekeurd op een te hoge lambda waarde (1,103).

Er zit een K&N sportluchtfilter in en een sportuitlaat is gemonteerd.
Maar dat zou normaliter de lambdawaarde niet mogen beinvloeden, aldus de keurmeerster (overigens geen Porsche kenner).

Wat zou er aan de hand kunnen zijn c.q. heeft iemand dit al een aan de hand gehad of kan wat tips geven :?: :?:

Alvast bedankt,

Joannes


11 feb 2008 17:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
tja misschien moet een en ander worden afgesteld.
of de lambdasonde stuk?
anton964


11 feb 2008 17:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Hij krijgt dus meer benzine dan zou moeten. Of hij meet teveel lucht (defecte luchtmeter) of je lambaunit is idd stuk.


11 feb 2008 18:04
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Een te hoog Lambda getal geeft aan dat de motor te arm loopt, of te wel te weinig benzine ingespoten krijgt.

Helaas is tegenwoordig niet alleen een te rijk afgestelde motor een reden van afkeur maar ook een te arm draaiende motor wordt afgekeurd.
Het minder inspuiten van brandstof zorgt voor een verbranding waarbij uiteindelijk de werking van de katalysator net niet optimaal is en daardoor zal uiteindelijk de uitlaat meer schadelijke stoffen de wereld inbrengen dan een iets rijker lopende motor.

Meestal is het vervangen van de Lambdasonde genoeg om de auto weer door de apk te krijgen.



.
_________________________________________
http://www.renntech.nl


11 feb 2008 18:13
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Renntech schreef:
Een te hoog Lambda getal geeft aan dat de motor te arm loopt, of te wel te weinig benzine ingespoten krijgt.


oops, verkeerd om :D


11 feb 2008 19:34
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 2.5
Vaals
Bericht 
Renntech schreef:
Een te hoog Lambda getal geeft aan dat de motor te arm loopt, of te wel te weinig benzine ingespoten krijgt.

Helaas is tegenwoordig niet alleen een te rijk afgestelde motor een reden van afkeur maar ook een te arm draaiende motor wordt afgekeurd.
Het minder inspuiten van brandstof zorgt voor een verbranding waarbij uiteindelijk de werking van de katalysator net niet optimaal is en daardoor zal uiteindelijk de uitlaat meer schadelijke stoffen de wereld inbrengen dan een iets rijker lopende motor.

Meestal is het vervangen van de Lambdasonde genoeg om de auto weer door de apk te krijgen.



.


Bedankt Renntech !

Ik heb al even gebeld met Manuel Pelzer (Kerkrade) en hij zei ook al zoiets : het kan ook goed zijn dat de lambdasonde defekt is of koolaanslag heeft. Uit voorzorg worden deze normaliter bij 100.000 km vervangen.......
Ik heb een afspraak gemaakt voor a.s. vrijdag, dan kan hij eea eens nalopen.

Wat kost een lambdasonde ???

Groet,
Joannes


11 feb 2008 20:46
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Heb je dát niet aan Manuel Pelzer gevraagd? :lol:




.
_________________________________________
http://www.renntech.nl


11 feb 2008 20:59
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
verrassing.... :cheesy:


Heb je geen Googlethuis? :wink: 158 euro nog wat. :salut:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


11 feb 2008 21:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 2.5
Vaals
Bericht 
Renntech schreef:
Heb je dát niet aan Manuel Pelzer gevraagd? :lol:




.


Nee, sorry, was ik echt even vergeten en dacht er achteraf pas aan :?


12 feb 2008 11:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 2.5
Vaals
Bericht 
horn schreef:
verrassing.... :cheesy:


Heb je geen Googlethuis? :wink: 158 euro nog wat. :salut:


Dank je Horn !

Ik heb wel even op Ebay.de gekeken maar niets gevonden.......


12 feb 2008 11:09
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
horn schreef:
Heb je geen Googlethuis? :wink: 158 euro nog wat. :salut:


Jij zit in de meubeltjes zeker :?: ... dat je Manuel de poten onder z'n stoel vandaan zaagt :mrgreen:


12 feb 2008 11:18
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster '98; daarvoor 911 3.0 en 3.2
Bericht lamda
Ik heb vorig jaar ook zo iets aan de hand gehad met mijn boxster van '98 . Hij had toen zelfs lamdawaarde 3.
Afgekeurd en ik naar de garage.
Toen hij de eerste maal aan de computer gehangen werd was waarde inderdaad foutief. Toen is de garagist de auto gaan warm rijden en toen hij terug aan de pc werd gehangen was de lambda waarde terug ok.
Toen ik de eerste maal naar de keuring reed heb ik een kwartiertje staan kletsen met een kennis voor ik de keuring binnenreed, was de motor afgekoeld, en toen ik de keuring binnenreed werkte de lambdasonde blijkbaar nog niet optimaal.
Bij de herkeuring ben ik dadelijk van de baan de keuring kunnen binnenrijden en was er niks meer aan de hand. Kheb dus helemaal niets moeten laten vervangen! Blijkbaar heeft zo'n lambdasonde een kleine opwarmingstijd nodig voor die optimaal functioneert (daarom vragen ze ook wel eens om je motor een tijdje op een bepaald toetental te laten draaien.
Naar ik hoor weten ze dat op de keuring ook wel...maar ja...makkelijk geld verdient eh..... :x
greez
WB


12 feb 2008 13:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 2.5
Vaals
Bericht 
Bedankt voor je verhaal, WB.

Ik ben vandaag na het werk even naar het Porsche Zentrum in Aachen gereden en heb aldaar de lambdawaarde laten meten.

Volgens de keurmeester zijn ALLE waarden, dus ook de lambdawaarde, in orde. Voor de zekerheid heeft hij 2 metingen verricht :

1. Lambdawaarde 1, 021
2. Lambdawaarde 1, 018

Hij wist te vertellen dat voor een goede meting inderdaad de motor goed warm moet zijn gereden (en dat was 'tie).

Ik heb een uitdraai en ga morgen hiermee naar de garage die de wagen heeft afgekeurd............met warme motor :?


13 feb 2008 18:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
Lek in de meetsonde (aanzuigen valse lucht).....van de garage dan wel te verstaan kan natuurlijk ook....

Maar neem aan dat ze voor een meting (of i.i.g. regelmatig) toch even met een testgas controleren en voorzover toelaatbaar justeren :roll: En meestal heeft dat soort apparatuur toch wel een soort van "self-check / calibratierun".

We lezen het wel hè

Joannes, succes
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


13 feb 2008 23:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 2.5
Vaals
Bericht 
Zo, de auto heeft weer 1 jaar APK !

Vanmorgen met warme motor bij de garage naar binnen gereden (ze stonden al klaar met de meetsonde.........) en de lambdawaarde was nu wel OK.
Men was overvriendelijk en meteen werd de auto bij de RDW afgemeld.

Weer wat geleerd :wink:

Kunnen we weer een jaartje open rijden met goed weer, JIPPIE :!:

Jongens, bedankt voor alle tips en medeleven, fijn dat dit forum er is :!:

Groetjes,
Joannes


14 feb 2008 10:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster '98; daarvoor 911 3.0 en 3.2
Bericht 
graag gedaan..... voor tzelfde geld (tja eigenlijk niet eh...;-) ) heb je wel n nieuwe lamda sonde en ben je wat euro's lichter..... :(


14 feb 2008 13:37
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Joannes schreef:
Vanmorgen met warme motor bij de garage naar binnen gereden (ze stonden al klaar met de meetsonde.........) en de lambdawaarde was nu wel OK.
Weer wat geleerd :wink:



Mooi dat dit zo gelukt is, echter wil dit helaas niet zeggen dat een afgekeurde auto ivm. een onjuiste lambdawaarde altijd met goed warmrijden wel binnen de tolerantie's valt.

Zelf ging ik er vanuit dat het CO al bij een warme motor gemeten was.
Bij ons komt zoiets ook wel ( steeds vaker) voor bij de 996 en Boxster.
Uit ervaring weet ik dat een lange proefrit niet altijd werkt. Soms zijn ze lambda sondes echt defect.



.
_________________________________________
http://www.renntech.nl


14 feb 2008 13:49
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Gelukkig voor jou uiteindelijk alles opgelost. En wij hebben er ook weer van geleerd.
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


14 feb 2008 17:16
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 2.7 '74 und Boxster 2.5 '97
Alken - Limburg
Bericht Re: APK afkeur Boxster : lambda waarde 1,103 (te hoog)
Om geen nieuw topic te starten even volgende vraag.

Vorige week is hier de boxster ook afgekeurd, zat net iets te hoog 1,13 dacht ik.
Co was echter optimaal en ze zeggen me dus ook in de garage dat het niet aan de lambdasonde's ligt. Volgens hun zouden de katalysatoren stuk zijn (wagen is nu 13 jaar en heeft 170dkm gelopen) Echter hebben ze me aangeraden om eens te kijken of er geen lek is in de uitlaat. Ben gewoon even gaan laten meten en hun advies gevraagd. (vandaar dat ze zelf niet even de P op de brug hebben gezet)

Nu heb ik de P boven de put gezet en net na de katalysatoren waar de bocht zit naar de einddemper blaast hij valse lucht (de klemmen zijn zelfs aan 1 zijde over en klemmen dus niet meer rond de buis)

Denken jullie dat dit het probleem kan zijn? Ik vraag me dit af omdat het lek zich toch na de lambdasonde's en katalysator bevindt. Anderzijds is het natuurlijk ook zo dat als hij hier blaast hij hier ook verse lucht kan aanzuigen die de 4 gastester weer kunnen beïnvloeden.

Wat raden jullie aan? (ik ga sowieso een nieuwe sportdemper plaatsen en de klemmen vervangen)


10 mei 2010 19:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster '98; daarvoor 911 3.0 en 3.2
Bericht Re: APK afkeur Boxster : lambda waarde 1,103 (te hoog)
Of dat een oorzaak is kan ik niet zeggen, wel dat ik vorige week preventief de katalysatoren van mijn boxster ('98)ook heb laten vervangen.
Kat's waren goed dichtgeslibt :? Heb nu 200cell-katalysatoren laten steken.
Wagen rijdt super, keuring vandaag was ok en volgens de computer verbuikt hij ongeveer 1l/100km minder.
gr
Wim


10 mei 2010 21:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 2.7 '74 und Boxster 2.5 '97
Alken - Limburg
Bericht Re: APK afkeur Boxster : lambda waarde 1,103 (te hoog)
Aangezien nieuwe katalysatoren nogal duur zijn, hoe kan ik zeker zijn dat dit het probleem is? Kan ik de katalysatoren testen, nakijken? Uitmeten? iemand enig idee?

Morgen vervang ik alle filters, bougies en olie en ook gaan we de uitlaatbochten dichtmaken met nieuwe klemmen.


13 mei 2010 12:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: APK afkeur Boxster : lambda waarde 1,103 (te hoog)
Het kan erg goed aan de afdichtingen liggen.
Door lekken in het uitlaattraject krijg je de door jou beschreven waardes cq verschijnselen.
_________________________________________
"Das Leben ist eine Krankheit, die ganze Welt ein Lazarett, und mein Porsche ist mein Artzt"


13 mei 2010 13:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: APK afkeur Boxster : lambda waarde 1,103 (te hoog)
Puik draadje, hier hebben we allemaal wat aan :thumleft:
_________________________________________
Driving my sixpack.... Whoepie!!!
http://picasaweb.google.com/suikerbroer ... MyBoxster#


13 mei 2010 13:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2S
010
Bericht Re: APK afkeur Boxster : lambda waarde 1,103 (te hoog)
Ik heb hem voor de verandering gisteren bij mijn Peugeot dealer APK laten keuren en SCM certificaat laten verlengen. APK keuring 29,75. Kijk dat zijn de betere prijzen..... :wink:
_________________________________________
That's thirty minutes away. I'll be there in ten.


13 mei 2010 14:49
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 2.7 '74 und Boxster 2.5 '97
Alken - Limburg
Bericht Re: APK afkeur Boxster : lambda waarde 1,103 (te hoog)
Vandaag olie, oliefilter en luchtfilter vervangen.
Ook de bougies vervangen (ze zagen er niet zo fris uit en er waren er 2 bij waarvan de elektrodenafstand groter was gaan staan :?: )

Dan maar gelijk mijn nieuwe einddemper geplaatst. Aan de bochten naar de kat (waar hij met de oude einddemper lekte) lekte hij nu weer na montage van de nieuwe uitlaat. Dan maar 2 extra klemmen en wat uitlaatpasta gemonteerd. Laten opwarmen en uitgehard. Geen lek meer. Wel wat water en condens uit de nieuwe uitlaat tot hij was opgewarmd.

Toen even gaan rijden en man wat een diepe brom, vanaf 2400toeren tot 3200toeren is het niet normaal (zeker in een kleine tunnel :mrgreen: )

Oh ja een tip: na de winter als je box buitenslaapt, doe dan maar eens je motorafdekking weg om te checken of er geen muis of ander knaagdier in gehuisd heeft. Bij mij zat er een hoop bladeren en papier/krantensnippers op de motorbehuizing. Heb er uren aan liggen stofzuigen, met een kleine tang vissen en met perslucht staan blazen.
Op dat moment dacht ik " vandaar dat er regelmatig uitgebrande boxsters te koop staan, dat is een ideaal aanmaakvuurtje"

Nu morgenvroeg naar een collega met 4 gastester en maar hopen dat de lambdawaarde nu ok is, anders kan ik mijn katalysators gaan vervangen.

Ik vermoed dat het ok is, ik heb zelf het gevoel dat hij mooier loopt na deze werken en ook ruikt hij niet meer naar onverbrande benzine.

Wish me luck :thumleft:


14 mei 2010 20:29
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.