Pagina 1 van 1

motorgeluid

Geplaatst: 19 maart 2008 22:34
door 994
Rij met een P 993 van eind 1994.Bij koude start hoor ik een sterk luid,schurend, rammelend geluid (zoals een koffiemolen) in de motor ,gedurende enkele seconden;daarna loopt de motor perfect.Als de motor warm is zijn er geen storende geluiden.Het is geen tikkend geluid. Wat zou dit kunnen zijn?

Geplaatst: 19 maart 2008 22:59
door Master Ken
zijn het de snaren?

Geplaatst: 21 maart 2008 11:46
door WdePundert
Lijkt inderdaad op het geluid van snaren zoals je het beschrijft. Even nat maken en kijken of het dan (even) over is.

Geplaatst: 21 maart 2008 11:49
door cabrio wim
Oliedruk / kettingen. :roll:

Geplaatst: 21 maart 2008 11:50
door Paul II
Snaren kunnen zeker een schurend, gierend geluid geven.

Rammelen echter, doet me denken aan klepstoters. Deze hydraulische componenten worden met olie gevuld en mogen niet leeglopen na uitzetten van de motor. Maar door slijtage zou dit wel kunnen gebeuren.
Wat heeft de motor gelopen?

motorgeluid

Geplaatst: 21 maart 2008 13:49
door 994
Motor heeft 115000 (echte) km gelopen.Carrera 4 met airco.

Het geluid is moeilijk te omschrijven:schurend,best te vergelijken met een koffiemolen,doet zich enkel voor bij koude start,geluid is ook kort tijdens het starten (enkele seconden);heb de indruk dat het komt van achter de passagierszijde;daarna is er niks meer te horen.Stoort me wel.
Kleppen zelf tikken niet,bij geen enkel toerental.

Alle snaren zijn een jaar geleden vervangen.

Geplaatst: 21 maart 2008 14:21
door Gert Nagtegaal
als je het geluid al hoord tijdens het starten en na het aanslaan nog heel even dan denk ik dat het het lager van de startmotor is,dat geeft zo'n vervelend geluid

Geplaatst: 21 maart 2008 16:34
door ha964c2
Nu je het zegt; oorzaak startmotor kan kloppen. Rottig snerpend schurend geluid tijdens koud starten heb ik ook. Komt bij de startmotor vandaan en is over als de motor loopt.

Motorgeluid

Geplaatst: 21 maart 2008 20:11
door 994
Stel dat het de startmotor is;
waarom maakt ze dan 't lawaai enkel bij koude motor en niet meer bij starten bij warme motor?

Geplaatst: 21 maart 2008 20:52
door cabrio wim
Enkele seconden is voldoende om druk in het systeem op te bouwen, dus daarna met warme motor niet meer ratelen, schuren o.i.d.

Ratelend, schuren, koffie zet geluid van de startmotor in koude toestand, en warme motor niet, kan verschil geven van uitzetten materialen. :idea:

In ieder geval lastig om op afstand, en niet hoorbaar een oordeel te geven van wat en hoe.

Geplaatst: 21 maart 2008 21:07
door brian951
Loopt de startmotor dan nog een paar seconden mee dan na het starten? :roll:

Geplaatst: 21 maart 2008 21:10
door Auke231
Klink heel erg naar hydraulische klepstoters.. :D Ik heb exact hetzelfde bij de GT3 na een week stilstaan. Het houd op wanneer de olie voldoende is rondgepompt, wat al na een paar seconden het geval is. Bij mijn (vorige) 993 is me dat trouwens nooit zo erg opgevallen als bij de GT3.. zal wel komen door de dunne geluidsisolatie. Het is trouwens elke keer weer een feest om dat ding te starten 8) :D

Geplaatst: 21 maart 2008 21:20
door Gert Nagtegaal
brian951 schreef:Loopt de startmotor dan nog een paar seconden mee dan na het starten? :roll:
nee maar hij stopt niet gelijk hij loopt nog na door zijn eigen massa

Motorgeluid

Geplaatst: 21 maart 2008 22:10
door 994
Stel dan dat het de hydraulische klepstoters zijn:
wordt dit fenomeen erger na verloop van tijd?
kan je er rustig mee blijven rondrijden zonder meer?
herstelling ervan lijkt me een dure grap te worden,of niet soms :?:

Geplaatst: 21 maart 2008 22:46
door Paul II
Ging uit van je opmerking 'ratelen' :!:

Als het (toch) meer gieren is, dan kan ik me vinden in de oorzaak startmotor.
Het startrondsel loopt zeker nog even na, nadat de motor zelf loopt.

Waarom alleen koud? Temperatuurverschil geeft dit soort effecten.

Klepstoters die leeglopen kan je gewoon mee leven. Voor kosten moet je eens praten met de specialisten, die kunnen dan gelijk hun terzake kundige oordeel geven :idea: 8)

Geplaatst: 22 maart 2008 13:15
door Martin K.
Don't Panic, kan ook nog meevallen :wink:

er zit een gevertje/voelertje(= 1 kunstof meetwieltje in kunstof behuizing) op de snaren, welke detecteerd of de snaar niet gebroken is.

Dit is een aan slijtage onderhevig onderdeel op de 993, en zorgt voor zeer veel rare bijgeluiden, altijd en alleen bij de koude start. Kunstof gevalletje kost iets van 30 Euro meen ik....

SUC-6

Motorgeluid

Geplaatst: 02 apr 2008 19:56
door 994
Oplossing gevonden;
de oorzaak vh rammelend motorgeluid waren de hydraulische klepstoters;2 vd 12 werkten niet meer naar behoren.Heb ze meteen alle 12 laten vernieuwen tegelijkertijd met een zeer groot onderhoud;loopt nu als een treintje.Met dank voor de hulpadviezen van sommige forumleden. :D :)