| www.porscheforum.nl |
https://www.porscheforum.nl/

964 tikt soms !?
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=1889
Pagina 1 van 2

Auteur:  Jan D Kuiler [ 03 okt 2004 22:24 ]
Berichttitel:  964 tikt soms !?

Hi, mijn 964 heeft een tik in zich, voor ik misschien overbodige reparaties uitvoer een vraag of iemand dit verschijnsel soms herkent.
Onder de 2000 toeren loopt alles normaal, kom ik boven 2500 dan hoor ik een niet te hard tikkend geluid.het beste is het waar te nemen in zijn 5, de tik verschijnt dan alleen als ik het toerental stabiel houd tussen 2500 en 4000, geef ik gas bij is tik weg, laat ik gas los eveneens. Het lijkt mij van onder de achterbank te komen en heb het idee dat je het binnen meer hoort dan buiten. het is het geluid alsof er twee metalen platen tegen elkaar tikken.Geef ik in 1 keer snel gas door alle versnellingen heen hoor je ook niets.Eerst dacht ik aan pingelen, maar 95 octaan moet volgens boekje kunnen?De motor is wel gereviseerd kort geleden.stationair loopt de motor goed 800 toeren maar gaat soms licht op en neer +/- 50.
Misschien iemand enig idee?

Auteur:  Erwin [ 03 okt 2004 22:44 ]
Berichttitel: 

Oei, moeilijk om hier een goed antwoord op te geven.
Het is in ieder geval geen pingelen, dit is uitgesloten.

Hoor jij het tikken het best in de 5e versnelling en tussen 2500 en 4000 omw/min.?
Dus tussen de pakweg 110 en 160?
Vreemd , dan heb je zoveel extra geluid erbij dat de meeste rammeltjes en tikjes minder goed opvallen.

Auteur:  Jan D Kuiler [ 03 okt 2004 22:57 ]
Berichttitel: 

Renntech schreef:
Oei, moeilijk om hier een goed antwoord op te geven.
Het is in ieder geval geen pingelen, dit is uitgesloten.

Hoor jij het tikken het best in de 5e versnelling en tussen 2500 en 4000 omw/min.?
Dus tussen de pakweg 110 en 160?
Vreemd , dan heb je zoveel extra geluid erbij dat de meeste rammeltjes en tikjes minder goed opvallen.


Nee het komt in elke versnelling alleen in zijn 5 is het toerental wat minder snel wisselend dus wat beter te opserveren, maar in andere versnellingen komt het net zo boven 2500 daaronder hoor je niets, dus als je rijdt als een slak is alles ok! Maar in ieder geval bedankt voor de tio van geen pingelen dat weetik dus alvast,
groeten, jan

Auteur:  Dick [ 04 okt 2004 9:37 ]
Berichttitel: 

Hmmmm, ik heb ook eens een vergelijkbaar iets aan de hand gehad:

Bleek homokineet van de aandrijfas te zijn.... invetten had al geen zin meer, vervangen dus.

Geluid klonk ook als 2 plakken metaal die op elkaar slaan en kwam ook voor bij een bepaald toerental, met iets gas bij of gas los (dus wisselende krachten op de aandrijfassen).

Ik zeg dus niet dat dit het beslist is maar houdt het in het achterhoofd.

Succes,

Dick

Auteur:  Marco [ 04 okt 2004 9:51 ]
Berichttitel: 

Dick schreef:
Hmmmm, ik heb ook eens een vergelijkbaar iets aan de hand gehad:

Bleek homokineet van de aandrijfas te zijn.... invetten had al geen zin meer, vervangen dus.

Geluid klonk ook als 2 plakken metaal die op elkaar slaan en kwam ook voor bij een bepaald toerental, met iets gas bij of gas los (dus wisselende krachten op de aandrijfassen).

Ik zeg dus niet dat dit het beslist is maar houdt het in het achterhoofd.

Succes,

Dick

nou je het zegt... weleens zelfde klachten in een lancia gehad en bleek idd de homokineet te zijn

Auteur:  Jan D Kuiler [ 04 okt 2004 11:18 ]
Berichttitel: 

Marco schreef:
Dick schreef:
Hmmmm, ik heb ook eens een vergelijkbaar iets aan de hand gehad:

Bleek homokineet van de aandrijfas te zijn.... invetten had al geen zin meer, vervangen dus.

Geluid klonk ook als 2 plakken metaal die op elkaar slaan en kwam ook voor bij een bepaald toerental, met iets gas bij of gas los (dus wisselende krachten op de aandrijfassen).

Ik zeg dus niet dat dit het beslist is maar houdt het in het achterhoofd.

Succes,

Dick

nou je het zegt... weleens zelfde klachten in een lancia gehad en bleek idd de homokineet te zijn

Dan ben ik denk ik een stuk verder, ik heb de wagen pas kort en het eerste wat er gebeurde was dat de aandrijfas losschoot de bouten waren eruitgetrild en de laatste afgebroken, ik heb toen alles weer in elkaar gezet en leek geen schade te hebben, maar nu je dit schrijft denk ik: dus toch! Dick bedankt denk dat ik ga zoeken naar een andere as.

Auteur:  Dick [ 04 okt 2004 12:44 ]
Berichttitel: 

Nee, ho, stop :!:

Geen 2e hands aandrijfas kopen....

Vervang gewoon beide homokineten (rubberhandschoentjes aan...) vervangen, is niet zo heel erg duur en betrouwbaarder dan een gebruikte.

gr.
Dick

Auteur:  RS-R [ 04 okt 2004 12:46 ]
Berichttitel: 

rubberhandschoentjes heb ik nog wel ergens liggen :wink:

Auteur:  Marco [ 04 okt 2004 13:27 ]
Berichttitel: 

RubberStrictly-Rubber :cheesy:

Auteur:  Jan D Kuiler [ 04 okt 2004 21:06 ]
Berichttitel: 

Dick schreef:
Nee, ho, stop :!:

Geen 2e hands aandrijfas kopen....

Vervang gewoon beide homokineten (rubberhandschoentjes aan...) vervangen, is niet zo heel erg duur en betrouwbaarder dan een gebruikte.

gr.
Dick


Ja bedankt voor de tip, was eigenlijk van plan iets op sloop te zoeken, maar dus toch maar niet, dealer zit hier vrij dichtbij dus morgen eens kijken. En handschoenen komt wel goed ben niet bang van beetje vet.
Groeten en als ik klaar ben geef ik wel berichtje.
Jan uit Den Haag

Auteur:  Jan A. (997 4S) [ 06 okt 2004 19:01 ]
Berichttitel: 

Dick schreef:
Hmmmm, ik heb ook eens een vergelijkbaar iets aan de hand gehad:

Bleek homokineet van de aandrijfas te zijn.... invetten had al geen zin meer, vervangen dus.

Geluid klonk ook als 2 plakken metaal die op elkaar slaan en kwam ook voor bij een bepaald toerental, met iets gas bij of gas los (dus wisselende krachten op de aandrijfassen).

Ik zeg dus niet dat dit het beslist is maar houdt het in het achterhoofd.

Succes,

Dick


Heren, wat is een homokineet dan wel en wat doet het, of in dit geval wat doet ie niet :?: :oops:

Auteur:  Marco [ 06 okt 2004 19:29 ]
Berichttitel: 

heb er weleens 1 betaald, maarre... vlg mij verbindingsstuk vd aandrijfas oid :shock:

Auteur:  Jan A. (997 4S) [ 06 okt 2004 19:52 ]
Berichttitel: 

Marco schreef:
heb er weleens 1 betaald, maarre... vlg mij verbindingsstuk vd aandrijfas oid :shock:


Zeg Marco wel weten wat je koopt hoor :!: :lol:

Auteur:  Marco [ 06 okt 2004 21:18 ]
Berichttitel: 

gemak vooral.... :D
maakt mij niet uit, met een nieuwe homokineet (geloof dat het in een lancia was) geen gerammel meer :wink:

Auteur:  Arjan B. [ 06 okt 2004 22:22 ]
Berichttitel: 

Controleer ook de rest van de bouten van de bak bevestiging ed even.....die assen zijn er niet voor niets onder uit geweest [koppeling of bak/motor reparatie's?]

Auteur:  MobyDick911 [ 06 okt 2004 22:42 ]
Berichttitel:  homokinetische

:D Je hebt ook zoiets als homokinetische koppeling .
Heb ik ooit met een Audi Quattro Coupe gehad.
Ik hoorde toen steeds vaker een knarsend/knoepend geluid ergens bij de linkerwielkast.
Op een gegeven moment ( na c.a. 3mnd doorgereden te hebben)kwam ik niet meer vooruit ( net of je koppeling het begeeft ) maar dan ligt het dus aan de homokinetische koppeling die zorgt voor e.o.a. krachtoverbrenging naar je voorwielaandrijving of uiteraard achterwielaandrijving.

Auteur:  Dick [ 07 okt 2004 11:53 ]
Berichttitel: 

Goh, ja.... "wat is een homokineet" (ook wel homokinetische koppeling)

Eigenlijk zou ik een fotootje moeten plaatsen, maar goed.

Zie het maar als een mechaniek dat er voor zorgt dat je aandrijfas bijna alle kanten op kan zwenken en tegelijkertijd ook nog rond kan draaien (huh). Een veredeld kogelgewricht zou ik bijna zeggen...
Je wiel gaat immers op en neer (vering) tijdens de aandrijving...

Er zitten ook letterlijk kogelvormige stalen "ballen" (kogels) in.
Daarom moet er ook veel vet inzitten want het wordt errug warm in zo'n ding.

Nou, en nu maar hopen dat de beschrijving overkomt :o :o :?:

Dick

Auteur:  ome piet [ 07 okt 2004 12:26 ]
Berichttitel: 

:res: , :wink:

Auteur:  rolph [ 07 okt 2004 15:31 ]
Berichttitel: 

Hier site waar de homokineet ongeveer wordt uitlegd:

http://www.stielstra.com/vwbus/motor.html

En: een leuk bewegend plaatje van een boxer! (VW)

Auteur:  John [ 07 okt 2004 15:58 ]
Berichttitel: 

He Rolph,

Ik leen je link, klasse "All the credits to you"

Afbeelding

De homokineet (homokinetische koppeling) ofwel de CV (Constant Velocity Joint) waarmee de kracht van de motor op de achterwielen wordt overgebracht.

Auteur:  Marco [ 07 okt 2004 16:04 ]
Berichttitel: 

Marco schreef:
heb er weleens 1 betaald, maarre... vlg mij verbindingsstuk vd aandrijfas oid :shock:

deze a-technische leek zat er dus niet ver naast :shock:

Auteur:  rolph [ 07 okt 2004 16:48 ]
Berichttitel: 

Hehe... Dank u voor de credits :lol: :lol: :lol:

Nog even een technische aanvulling: Nu kun je ook het nut van de stofhoezen beter begrijpen... Die zitten o.a. om de homokineet heen en voorkomen dus dat er zand en andere rotzooi bij de homokineet komt die bijv. het lager vern€uken...

Auteur:  Marco [ 07 okt 2004 16:53 ]
Berichttitel: 

en weer wat geleerd, als je wielen gaan hangen vallen je ballen eruit :lol:

Auteur:  MobyDick911 [ 07 okt 2004 21:01 ]
Berichttitel: 

A kijk eens aan. :)
Zat ik er met mijn verhaal over mijn audi coupe quattro uit het verleden ook niet ver naast dus.
Ik had het verhaal van toen dus goed onthouden en met bovenstaand plaatje is het mij nog duidelijker geworden . erg mooi/duidelijk getekend.
:D

Auteur:  Jan A. (997 4S) [ 07 okt 2004 22:23 ]
Berichttitel: 

Bedankt heren, weer wat geleerd :D

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/