Pagina 1 van 1
Heeft Porsche ooit gebruik gemaakt van een compressor?
Geplaatst: 20 sep 2008 17:19
door speed2000
Met een vriend sprak ik over de traditoneel luchtgekoelde motoren van Porsche. Hij wist mij te vertellen dat Citroën vroeger de geforceerde luchtkoeling ook soms gebruikte om de inlaatdruk te verhogen. Heeft Porsche die truck ook uitgehaald (de zoekfunctie leverde niet veel op...)?
Dank alvast voor je antwoord.
Speed2000
Geplaatst: 21 sep 2008 8:53
door WdePundert
Mijn collega (Jan de Lange, auteur van de originele Citroën DS) weet waarschijnlijk wel hoe dat bij Ctroën zat. Ik zal het bij hem navragen.
Geplaatst: 22 sep 2008 16:16
door WdePundert
Ik heb het vandaag bij Jan nagevraagd. Het komt hem zeer onwaarschijnlijk voor, maar hij duikt vanavond nog even in de boeken.
Geplaatst: 22 sep 2008 20:27
door green944
Lijkt me onlogisch om opgewarmde lucht voor de motor te gebruiken.
Geplaatst: 22 sep 2008 22:22
door speed2000
Wellicht ben ik niet helemaal duidelijk geweest. De vraag is of Porsche, op welke manier dan ook gebruik heeft gemaakt van een compressor. Dus niet een dmv uitlaatgassen aangedreven turbo, maar bv een elektrisch aangedreven compressor of zelfs gebruik makend van de druk die door de luchtkoeling al werd opgebouwd. Dat laatste lijkt me inderdaad ook niet voor de hand liggen...
Alvast dank voor het antwoord.
Speed2000
Geplaatst: 22 sep 2008 22:50
door Maarten
Heb Porsche Specials van Boschen en Barth er maar eens even op nageslagen maar dit boek heeft geen index met trefwoorden. Na wat bladeren vond ik iets waar ze bij Porsche misschien niet zo trots meer op zijn: Landing craft engines Type 170/171/174 (uit 1943). Hierbij werd een Roots supercharger gebruikt (zie:
wiki over roots compr.. Type 170: boring/slag: 75 x 64 mm en dus 1.131 cc en max. 3.500 toeren. Compressie: 5,8:1 en 34 PK. Dit allemaal voor de Wehrmacht....
meer info
Geplaatst: 22 sep 2008 22:57
door arenarood
Er zijn op sommige modellen o.a.de 993 achteraf superchargers geplaatst,aangedreven met een v-snaar! Boek van Adrian Streather: "Porsche 993 The essential companion" blz.520
Geplaatst: 22 sep 2008 23:41
door drknauf
Geplaatst: 23 sep 2008 8:22
door Maarten
Ik kan me toch niet voorstellen dat de topicstartert dit bedoelde...
Geplaatst: 24 sep 2008 14:43
door maurice
Daarnaast hebben ze bij Porsche ook nog luchtkompressoren toegepast in de uitlaat systemen van de 928. Maar dat was alleen om geforceerd de emissiewaarden naar beneden te krijgen

Geplaatst: 24 sep 2008 21:41
door drknauf
deze fotoos zijn van vroegahhhh, een kompressor op een porhsjuhh toch ofnie

:

howard hughes in z,n pogsjuh en jean harlow d,r naast

Geplaatst: 24 sep 2008 21:53
door MetalGreen911SC
arenarood schreef:Er zijn op sommige modellen o.a.de 993 achteraf superchargers geplaatst,aangedreven met een v-snaar! Boek van Adrian Streather: "Porsche 993 The essential companion" blz.520
Van dit soort werk dus
http://www.youtube.com/watch?v=7oxzTTLyGL0
Geplaatst: 24 sep 2008 22:16
door arenarood
Ja, dat bedoel ik

Geplaatst: 24 sep 2008 22:19
door porsche356sc
drknauf schreef:deze fotoos zijn van vroegahhhh, een kompressor op een porhsjuhh toch ofnie

:
nee, nie dus, is gewoon een carerra blokkie, wat je ziet is de dynamo
Geplaatst: 25 sep 2008 0:01
door Rob 944
Die er links naast de dynamo ligt,is toch echt de compressor.
Niet orgineel Porsche,maar van Ruf..........
Geplaatst: 25 sep 2008 8:39
door rob964.c4
ze hebben net over die klassieke race porsche.
daar zie je het dynamo zitten.
en de super charger die je in die 964 ziet zitten is van TPC racing
en kost $7500,-
Geplaatst: 25 sep 2008 8:50
door rob964.c4
en dit is er een van SOK met lekkere grote intercooler.
robert