vragen over 928 motor...
Geplaatst: 15 nov 2008 23:59
Oké, ik denk dat het op deze manier moet (hoop ik) ; een technische vraag:
Van de 928 die op mijn paadje kwam was dus het onderste distributietandwiel door stukken distributiesnaar die eromheen gewikkeld waren zo dik geworden dat met starten te horen was dat de compressie wegviel, om vervolgens weer terug te komen en weer weg te vallen.
Dàt is dus inmiddels verholpen. Nu de oorzaak zien te vinden dat de snaar naar voren liep en daardoor afgeknabbeld werd.
De auto heeft 275.000 kilometer gereden.
De spanrol was op zich niet echt slecht; had wel wat speling maar liep zonder geluiden. Waterpomp ziet er nieuw uit en voelt ook zo aan.
De oliepomp heeft wat speling; het tandwiel kan iets omhoog en omlaag bewogen worden, ca. 0,6 mm. Axiaal is er geen speling voelbaar.
Met het installeren van de snaar, betekent dit dat de pompas ietwat scheefgetrokken wordt, en daarmee dus ook het tandwiel, en wellicht door deze ietwat schuine stand, hoe gering ook, "wandelt" de snaar naar buiten, om vervolgens door de ring op de krukas weer te worden tegengehouden, wat natuurlijk weer met enige slijtage gepaard gaat, totdat de snaar zo smal wordt, dat ie meer en meer kan oprekken, dus slap gaat hangen, zo slap dat ie over de rand van de waterpomp heengaat lopen met als gevolg dat nu werkelijk de stukken eraf vliegen, naar beneden vallen en zich daar ophopen totdat ze tussen riem en poelie komen. Zo is het klokje naar mijn idee rond.
Waar ik nu benieuwd naar ben is: Mag of moet de oliepomp een (heel) klein) beetje speling hebben (het is geen kogellager, maar een bronzen busje met smeeropening) of is deze speling juist normaal, bedoeld om het bronzen lager te kùnnen smeren en heeft in mijn geval de snaar gewoon al heel lang veel te slap gestaan -er werd immers geen onderhoud gepleegd-
en is dit het logische gevolg er van want, dàt kan natuurlijk ook...
Van de 928 die op mijn paadje kwam was dus het onderste distributietandwiel door stukken distributiesnaar die eromheen gewikkeld waren zo dik geworden dat met starten te horen was dat de compressie wegviel, om vervolgens weer terug te komen en weer weg te vallen.
Dàt is dus inmiddels verholpen. Nu de oorzaak zien te vinden dat de snaar naar voren liep en daardoor afgeknabbeld werd.
De auto heeft 275.000 kilometer gereden.
De spanrol was op zich niet echt slecht; had wel wat speling maar liep zonder geluiden. Waterpomp ziet er nieuw uit en voelt ook zo aan.
De oliepomp heeft wat speling; het tandwiel kan iets omhoog en omlaag bewogen worden, ca. 0,6 mm. Axiaal is er geen speling voelbaar.
Met het installeren van de snaar, betekent dit dat de pompas ietwat scheefgetrokken wordt, en daarmee dus ook het tandwiel, en wellicht door deze ietwat schuine stand, hoe gering ook, "wandelt" de snaar naar buiten, om vervolgens door de ring op de krukas weer te worden tegengehouden, wat natuurlijk weer met enige slijtage gepaard gaat, totdat de snaar zo smal wordt, dat ie meer en meer kan oprekken, dus slap gaat hangen, zo slap dat ie over de rand van de waterpomp heengaat lopen met als gevolg dat nu werkelijk de stukken eraf vliegen, naar beneden vallen en zich daar ophopen totdat ze tussen riem en poelie komen. Zo is het klokje naar mijn idee rond.
Waar ik nu benieuwd naar ben is: Mag of moet de oliepomp een (heel) klein) beetje speling hebben (het is geen kogellager, maar een bronzen busje met smeeropening) of is deze speling juist normaal, bedoeld om het bronzen lager te kùnnen smeren en heeft in mijn geval de snaar gewoon al heel lang veel te slap gestaan -er werd immers geen onderhoud gepleegd-
en is dit het logische gevolg er van want, dàt kan natuurlijk ook...