Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 25 apr 2024 7:05



Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Koude motor (P996) warm laten draaien? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Bericht 
volgens mij is het motorblok
aan de boite gelinkt en zit er daar een dichting .
dacht dit toch ? of ben ik mis.
als je een koude motor hebt dan moet de boite ook nog opwarmen,
en wringt het toch door de uitzetting van de motor dat de boite nog koud staat.
of warmt die ook evensnel op door de wrijving

ik had reeds een olielek , ergens tss blok en bak.
dat was productiefout zei men maar kan dat opnieuw gaan lekken bij niet warmdraaien.


25 nov 2004 14:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht 
als ik het mis heb jeroen heb ik graag dat je het mij zegt,
dan leer ik ook nog wat bij. :)
uiteindelijk dient het forum daar toch ook een beetje voor.

denk toch ook dat door de warmte een blok echt uitzet en de boite moet toch ook mee opwarmen.
en de bourage , wat is dat eigenlijk, twas daar dat er olie lekte


25 nov 2004 14:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Hey Fargo,
Tussen de motor en de bak zit geen olie. Er zit olie in de motor en er zit olie in de bak.

De lekkage die jij bedoelt komt of van de krukas keerring of van de pries-as keerring. Dat is de afdichting waar de kruk as uit het motorblok steekt of de pries-as uit de bak. Deze 2 assen zitten "aan elkaar" dmv de koppeling.
Is een van deze keerringen beschadigd, dan loopt de olie inderdaad tussen de motor en bak uit.

Uitzettingsverschillen als gevolg van temperatuursverschillen tussen motor en bak lijken mij niet echt een probleem.

Voor zover ik weet wordt het over het algemeen afgeraden om de auto niet stationair warm te laten draaien omdat er bij stationair (dus lage toerentallen) weinig oliedruk is.

Wat een bourage is... Al sla je me dood :D
Ik ben vaak al blij als ik de nederlandse termen weet (ik lees bijna al m'n techniek in het engels) dus je moet bij mij niet met Franse termen aankomen :D

gr.

Jeroen
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


25 nov 2004 16:23
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
bourage = olie-keerring :wink:


25 nov 2004 16:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht 
Bedankt Jeroen voor de uitleg, :idea:
wel , die keerring is dus al es lekgeslagen , na 6 mnd fabriek uit,
idd, stationair draaien is slecht , i know that (ik weet dat , nl vertaling)
grapje :)

die olie die er dan uitlekt, is dat boite olie of motorolie ?
graag ...... :?:


25 nov 2004 16:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Kan allebei, of beter gezegd, ligt er aan welke keerring er kapot is... die van de motor/krukas of van de bak/priesas

Wel typisch dat jouw 996 dit probleem nog heeft/had...
Bij de vroege 996/boxster motoren was dit een redelijk veel voorkomend probleem omdat het motorblok niet helemaal goed gefreesd was en er nog een scherpe rand zat waar de keerring op scheurde.
Dat is later opgelost/aangepast in de fabrikage het motorblok.

gr.

Jeroen
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


25 nov 2004 21:17
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Jeroen914 schreef:
Voor zover ik weet wordt het over het algemeen afgeraden om de auto niet stationair warm te laten draaien omdat er bij stationair (dus lage toerentallen) weinig oliedruk is.

Wat dacht je aan gebrek aan (rijwind)koeling :?: :wink:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


25 nov 2004 21:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Koeling wordt pas een probleem lang nadat de motor op normale bedrijfstemperatuur is...
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


25 nov 2004 22:05
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
993 C2S
vechtdal
Bericht 
Jeroen914 schreef:
Heeft een waterkoeler minder last van.
(ik neem tenminste aan dat er geforceerde koeling op de radiateurs van de 996/boxster zit)


Geforceerde koeling had mn Zundapp in de seventies 8) bij mijn weten zijn de radiators van de 996 rijwindgekoeld met een fan voor de hogere temperaturen...
_________________________________________
t beste maar weer...


25 nov 2004 22:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
ome piet schreef:
bij mijn weten zijn de radiators van de 996 rijwindgekoeld met een fan voor de hogere temperaturen...


Dat zeg ik... geforceerde koeling :bang:
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


25 nov 2004 22:22
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Bericht 
zundapp was mooi maar kreidler was sneller,
ik had een rs en kuiste al de zundapps af. althans van 1981 tot 85
kreidler met luchtkoeling en zundapp met water
maar das ff offtopic


25 nov 2004 22:25
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
993 C2S
vechtdal
Bericht 
Jeroen914 schreef:
ome piet schreef:
bij mijn weten zijn de radiators van de 996 rijwindgekoeld met een fan voor de hogere temperaturen...


Dat zeg ik... geforceerde koeling :bang:


De luchtgekoelde 911 heeft t Zundapp systeem[of andersom],geforceerd is gedwongen,bij de watergekoelden stroomt mi de rijwind vrijelijk door de radiator :roll: en wanneer de temperatuur boven een vastgestelde waarde komt blaast of zuigt[ligt eraan wat voor kant de fan is gemonteerd]de fan...
_________________________________________
t beste maar weer...


25 nov 2004 22:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
precies... dus als de ventilator aan gaat is het geforceerd
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


25 nov 2004 22:45
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
993 C2S
vechtdal
Bericht 
Jeroen914 schreef:
precies... dus als de ventilator aan gaat is het geforceerd



Nee...de ventilator van de luchtgekoelde blaast de koellucht rechtstreeks door de koelribben van de cylinderkoppen....de ventilator van de waterkoker blaast door de radiator die daardoor de koelvloeistof op de goede temperatuur houdt die intern via gegoten dan wel geboorde of gefreesde kanalen door zowel de cylinderkop als het blok zelf circuleert en dus.... :wink:
_________________________________________
t beste maar weer...


25 nov 2004 23:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Geforceerd heeft niets te maken met lucht of water gekoeld, maar met het feit dat er een ventilator aan te pas komt...
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


25 nov 2004 23:33
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
993 C2S
vechtdal
Bericht 
Help .... :? Erwin?Lindemans? :wink: Anyone...
_________________________________________
t beste maar weer...


25 nov 2004 23:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
niets forceren...


26 nov 2004 0:11
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
993 C2S
vechtdal
Bericht 
RS-R schreef:
niets forceren...




:salut:
_________________________________________
t beste maar weer...


26 nov 2004 0:14
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Geforceerd,

Volgens Van Dale:

U hebt gezocht op geforceerd:

RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

ge·for·ceerd (bn.)
1 niet van harte gaand <=> spontaan
2 bovenmatige inspanning vereisend

Dus conclusie, als het niet spontaan gaat, dus met kracht naar de cylinder is het in mijn optiek, geforceerd.


Een Turbo is ook geforceerd, zit het woord "force" in dus kracht, en das een simpel vinnetje, nou net niet.

Bij een Porsche met luchtkoeling, wordt de lucht idd met kracht naar de koelribben geblazen, net zoals die oude Zundapp, 'k heb er een gehad, een Geforceerde en jaja (voor de oudjes onder ons) ook een met een "Super Thermo".


26 nov 2004 9:14
Profiel
Bericht 
Mogge,

...verder was stationair warm laten lopen ook nog slecht geloof ik omdat de belasting dan zo laag is, dat het heel lang duurt voordat de motor op bedrijfstemperatuur is en dat is natuurlijk ook niet goed.

Gr. Gerko
1978sc


26 nov 2004 9:29
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Ok, dus...
als je een propellor laat blazen over een cilinder is het geforceerd (lucht gekoeld)
als je een propellor laat blazen in je inlaatsysteem is het geforceerd (turbo)

maar...

als je een propellor laat blazen door een radiateur (water/olie koeling) is het NIET geforceerd :?:

Ik ga weer slapen... weltrusten :roll:
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


26 nov 2004 14:58
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
Jeroen914 schreef:
Ok, dus...
als je een propellor laat blazen over een cilinder is het geforceerd (lucht gekoeld)
als je een propellor laat blazen in je inlaatsysteem is het geforceerd (turbo)

maar...

als je een propellor laat blazen door een radiateur (water/olie koeling) is het NIET geforceerd :?:

Ik ga weer slapen... weltrusten :roll:


Daarvan kon ie dus niet slapen .... :lol:


26 nov 2004 15:58
Profiel
Bericht 
Slaappil... is geforceerd slapen zonder ventilator


26 nov 2004 16:59
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.