| www.porscheforum.nl |
https://www.porscheforum.nl/

Koude motor (P996) warm laten draaien?
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=2103
Pagina 2 van 2

Auteur:  F@RGO [ 25 nov 2004 14:31 ]
Berichttitel: 

volgens mij is het motorblok
aan de boite gelinkt en zit er daar een dichting .
dacht dit toch ? of ben ik mis.
als je een koude motor hebt dan moet de boite ook nog opwarmen,
en wringt het toch door de uitzetting van de motor dat de boite nog koud staat.
of warmt die ook evensnel op door de wrijving

ik had reeds een olielek , ergens tss blok en bak.
dat was productiefout zei men maar kan dat opnieuw gaan lekken bij niet warmdraaien.

Auteur:  F@RGO [ 25 nov 2004 14:35 ]
Berichttitel: 

als ik het mis heb jeroen heb ik graag dat je het mij zegt,
dan leer ik ook nog wat bij. :)
uiteindelijk dient het forum daar toch ook een beetje voor.

denk toch ook dat door de warmte een blok echt uitzet en de boite moet toch ook mee opwarmen.
en de bourage , wat is dat eigenlijk, twas daar dat er olie lekte

Auteur:  Jeroen914 [ 25 nov 2004 16:23 ]
Berichttitel: 

Hey Fargo,
Tussen de motor en de bak zit geen olie. Er zit olie in de motor en er zit olie in de bak.

De lekkage die jij bedoelt komt of van de krukas keerring of van de pries-as keerring. Dat is de afdichting waar de kruk as uit het motorblok steekt of de pries-as uit de bak. Deze 2 assen zitten "aan elkaar" dmv de koppeling.
Is een van deze keerringen beschadigd, dan loopt de olie inderdaad tussen de motor en bak uit.

Uitzettingsverschillen als gevolg van temperatuursverschillen tussen motor en bak lijken mij niet echt een probleem.

Voor zover ik weet wordt het over het algemeen afgeraden om de auto niet stationair warm te laten draaien omdat er bij stationair (dus lage toerentallen) weinig oliedruk is.

Wat een bourage is... Al sla je me dood :D
Ik ben vaak al blij als ik de nederlandse termen weet (ik lees bijna al m'n techniek in het engels) dus je moet bij mij niet met Franse termen aankomen :D

gr.

Jeroen

Auteur:  dirkie [ 25 nov 2004 16:54 ]
Berichttitel: 

bourage = olie-keerring :wink:

Auteur:  F@RGO [ 25 nov 2004 16:59 ]
Berichttitel: 

Bedankt Jeroen voor de uitleg, :idea:
wel , die keerring is dus al es lekgeslagen , na 6 mnd fabriek uit,
idd, stationair draaien is slecht , i know that (ik weet dat , nl vertaling)
grapje :)

die olie die er dan uitlekt, is dat boite olie of motorolie ?
graag ...... :?:

Auteur:  Jeroen914 [ 25 nov 2004 21:17 ]
Berichttitel: 

Kan allebei, of beter gezegd, ligt er aan welke keerring er kapot is... die van de motor/krukas of van de bak/priesas

Wel typisch dat jouw 996 dit probleem nog heeft/had...
Bij de vroege 996/boxster motoren was dit een redelijk veel voorkomend probleem omdat het motorblok niet helemaal goed gefreesd was en er nog een scherpe rand zat waar de keerring op scheurde.
Dat is later opgelost/aangepast in de fabrikage het motorblok.

gr.

Jeroen

Auteur:  EriC4C [ 25 nov 2004 21:37 ]
Berichttitel: 

Jeroen914 schreef:
Voor zover ik weet wordt het over het algemeen afgeraden om de auto niet stationair warm te laten draaien omdat er bij stationair (dus lage toerentallen) weinig oliedruk is.

Wat dacht je aan gebrek aan (rijwind)koeling :?: :wink:

Auteur:  Jeroen914 [ 25 nov 2004 22:05 ]
Berichttitel: 

Koeling wordt pas een probleem lang nadat de motor op normale bedrijfstemperatuur is...

Auteur:  ome piet [ 25 nov 2004 22:12 ]
Berichttitel: 

Jeroen914 schreef:
Heeft een waterkoeler minder last van.
(ik neem tenminste aan dat er geforceerde koeling op de radiateurs van de 996/boxster zit)


Geforceerde koeling had mn Zundapp in de seventies 8) bij mijn weten zijn de radiators van de 996 rijwindgekoeld met een fan voor de hogere temperaturen...

Auteur:  Jeroen914 [ 25 nov 2004 22:22 ]
Berichttitel: 

ome piet schreef:
bij mijn weten zijn de radiators van de 996 rijwindgekoeld met een fan voor de hogere temperaturen...


Dat zeg ik... geforceerde koeling :bang:

Auteur:  F@RGO [ 25 nov 2004 22:25 ]
Berichttitel: 

zundapp was mooi maar kreidler was sneller,
ik had een rs en kuiste al de zundapps af. althans van 1981 tot 85
kreidler met luchtkoeling en zundapp met water
maar das ff offtopic

Auteur:  ome piet [ 25 nov 2004 22:35 ]
Berichttitel: 

Jeroen914 schreef:
ome piet schreef:
bij mijn weten zijn de radiators van de 996 rijwindgekoeld met een fan voor de hogere temperaturen...


Dat zeg ik... geforceerde koeling :bang:


De luchtgekoelde 911 heeft t Zundapp systeem[of andersom],geforceerd is gedwongen,bij de watergekoelden stroomt mi de rijwind vrijelijk door de radiator :roll: en wanneer de temperatuur boven een vastgestelde waarde komt blaast of zuigt[ligt eraan wat voor kant de fan is gemonteerd]de fan...

Auteur:  Jeroen914 [ 25 nov 2004 22:45 ]
Berichttitel: 

precies... dus als de ventilator aan gaat is het geforceerd

Auteur:  ome piet [ 25 nov 2004 23:10 ]
Berichttitel: 

Jeroen914 schreef:
precies... dus als de ventilator aan gaat is het geforceerd



Nee...de ventilator van de luchtgekoelde blaast de koellucht rechtstreeks door de koelribben van de cylinderkoppen....de ventilator van de waterkoker blaast door de radiator die daardoor de koelvloeistof op de goede temperatuur houdt die intern via gegoten dan wel geboorde of gefreesde kanalen door zowel de cylinderkop als het blok zelf circuleert en dus.... :wink:

Auteur:  Jeroen914 [ 25 nov 2004 23:33 ]
Berichttitel: 

Geforceerd heeft niets te maken met lucht of water gekoeld, maar met het feit dat er een ventilator aan te pas komt...

Auteur:  ome piet [ 25 nov 2004 23:54 ]
Berichttitel: 

Help .... :? Erwin?Lindemans? :wink: Anyone...

Auteur:  RS-R [ 26 nov 2004 0:11 ]
Berichttitel: 

niets forceren...

Auteur:  ome piet [ 26 nov 2004 0:14 ]
Berichttitel: 

RS-R schreef:
niets forceren...




:salut:

Auteur:  John [ 26 nov 2004 9:14 ]
Berichttitel: 

Geforceerd,

Volgens Van Dale:

U hebt gezocht op geforceerd:

RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

ge·for·ceerd (bn.)
1 niet van harte gaand <=> spontaan
2 bovenmatige inspanning vereisend

Dus conclusie, als het niet spontaan gaat, dus met kracht naar de cylinder is het in mijn optiek, geforceerd.


Een Turbo is ook geforceerd, zit het woord "force" in dus kracht, en das een simpel vinnetje, nou net niet.

Bij een Porsche met luchtkoeling, wordt de lucht idd met kracht naar de koelribben geblazen, net zoals die oude Zundapp, 'k heb er een gehad, een Geforceerde en jaja (voor de oudjes onder ons) ook een met een "Super Thermo".

Auteur:  hoek0201 [ 26 nov 2004 9:29 ]
Berichttitel: 

Mogge,

...verder was stationair warm laten lopen ook nog slecht geloof ik omdat de belasting dan zo laag is, dat het heel lang duurt voordat de motor op bedrijfstemperatuur is en dat is natuurlijk ook niet goed.

Gr. Gerko
1978sc

Auteur:  Jeroen914 [ 26 nov 2004 14:58 ]
Berichttitel: 

Ok, dus...
als je een propellor laat blazen over een cilinder is het geforceerd (lucht gekoeld)
als je een propellor laat blazen in je inlaatsysteem is het geforceerd (turbo)

maar...

als je een propellor laat blazen door een radiateur (water/olie koeling) is het NIET geforceerd :?:

Ik ga weer slapen... weltrusten :roll:

Auteur:  dirkie [ 26 nov 2004 15:58 ]
Berichttitel: 

Jeroen914 schreef:
Ok, dus...
als je een propellor laat blazen over een cilinder is het geforceerd (lucht gekoeld)
als je een propellor laat blazen in je inlaatsysteem is het geforceerd (turbo)

maar...

als je een propellor laat blazen door een radiateur (water/olie koeling) is het NIET geforceerd :?:

Ik ga weer slapen... weltrusten :roll:


Daarvan kon ie dus niet slapen .... :lol:

Auteur:  Anonymous [ 26 nov 2004 16:59 ]
Berichttitel: 

Slaappil... is geforceerd slapen zonder ventilator

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/