Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024 4:45



Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
Heldere olie 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht Heldere olie
Ergens (misschien wel hier op dit forum) heb ik gelezen dat een 911 altijd heldere olie heeft, ook na vele kilometers. Hoe kan dit? Heeft dit misschien te maken met het dry-sump systeem en kan iemand me misschien uitleggen wat dat laatste inhoudt?
Als mijn P bij de grote beurt van voldoende olie voorzien is, (dat heb ik jammer genoeg niet gecontroleerd) dan heb ik nu te maken met een olieverbruik van één liter per zeshonderd kilometer, want na twaalhonderd kilometer zag ik haast niets meer op de peilstok (Jaja, op de goede manier gecontroleerd). Dat lijkt me rijkelijk veel. Betekent dit tijd voor een revisie? Verder heb ik (nog) geen klachten over de motor. Goede raad?

Wim.


03 nov 2004 14:21
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Rauris Oostenrijk
PF#30
Bericht Re: Heldere olie
WdePundert schreef:
Ergens (misschien wel hier op dit forum) heb ik gelezen dat een 911 altijd heldere olie heeft, ook na vele kilometers. Hoe kan dit? Heeft dit misschien te maken met het dry-sump systeem en kan iemand me misschien uitleggen wat dat laatste inhoudt?
Als mijn P bij de grote beurt van voldoende olie voorzien is, (dat heb ik jammer genoeg niet gecontroleerd) dan heb ik nu te maken met een olieverbruik van één liter per zeshonderd kilometer, want na twaalhonderd kilometer zag ik haast niets meer op de peilstok (Jaja, op de goede manier gecontroleerd). Dat lijkt me rijkelijk veel. Betekent dit tijd voor een revisie? Verder heb ik (nog) geen klachten over de motor. Goede raad?

Wim.
Weet niet wanneer de laatste grote beurt is geweest, maar anders zou ik een keer olie verversen en dan gaan checken of het vermoeden tot olie verbruik terecht is.


03 nov 2004 14:36
Profiel WWW
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
In kabouter Ploptaal,

dry-sump: is dus een oliesysteem dat geen carterpan heeft, waardoor je motorblok lager bij de grond kan zitten, dit in combinatie met een boxermotor is tuurlijk fenominaal voor de wegligging.

Maar doordat er dus geen carter is waar je krukas lekker doorheen roert, en de aanzuigtoestandjes voor de rest, moet er dus een andere manier gevonden worden om olie overal te krijgen, dus met een pomp etc.
Hierdoor hebbie wel ff wat meer olie nodig als met een steelpannetje onder je blok, reken bij een Porsche op een litertje of 12, en dan plopper de plop 4 liter olie is tuurlijk eerder vies als 12 liter in het zelfde blokkie.



Olieverbruik van een liter op 600 km is behoorlijk, geen visuele drupjes her en der :?:

wel ff checken dus.


John, dieatechnischis


03 nov 2004 14:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
John schreef:

Citaat:
Maar doordat er dus geen carter is waar je krukas lekker doorheen roert


Als dat het geval zou zijn dan heb je wel een probleem denk ik. Stel je eens voor een groot lomp stuk ijzer dat met 6500 omwentelingen per minuut door een bak met olie staat te malen, nee dat gaat niet goed komen


03 nov 2004 14:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
euuuuu ... ik heb bij een oliewissel nog nooit heldere olie uit mijn karretje zien stromen hoor :shock: :shock: en 1 liter op 600km verbruiken is behoorlijk idd ...


03 nov 2004 15:31
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
1 liter op 600 km?

Dan is dit zeker je achtertuin na een vakantie met de P :roll: :shock: :? :?:

Afbeelding
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


03 nov 2004 16:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
en als je goed kijkt ... daar rijd ie met de P ... heel achteraan op het plaatje ... :wink:

Afbeelding

GEINTJE :lol:

Toch maar es naar laten kijken hoor ... is nie normaal ... :!:


03 nov 2004 17:17
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
944 coupe / 968 Kobalt blauw
Leusden
Bericht 
dirkie schreef:
en als je goed kijkt ... daar rijd ie met de P ... heel achteraan op het plaatje ... :wink:

Afbeelding

GEINTJE :lol:

Toch maar es naar laten kijken hoor ... is nie normaal ... :!:


ehh PaSCal?
_________________________________________
Bij het bord "u rijdt te snel" rechtsaf.


03 nov 2004 21:00
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
987 3.2S '07 / ex-986 2.7 '03 / ex-964 C2 '91 / ex-968 CS '92 / ex-964 C4 targa '91
regio Waterland
Bericht 
Vinny schreef:
dirkie schreef:
en als je goed kijkt ... daar rijd ie met de P ... heel achteraan op het plaatje ... :wink:

Afbeelding

GEINTJE :lol:

Toch maar es naar laten kijken hoor ... is nie normaal ... :!:


ehh PaSCal?


Niet zo flauw nou; paSCal verbruikt 1 liter 10W40 op 12,5 kilometer.
Dat mag je niet vergelijken, dan is 600 km nog heel redelijk.
_________________________________________
Take the long way home....


03 nov 2004 22:38
Profiel Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
ErikE schreef:
Vinny schreef:
dirkie schreef:
en als je goed kijkt ... daar rijd ie met de P ... heel achteraan op het plaatje ... :wink:

Afbeelding

GEINTJE :lol:

Toch maar es naar laten kijken hoor ... is nie normaal ... :!:


ehh PaSCal?


Niet zo flauw nou; paSCal verbruikt 1 liter 10W40 op 12,5 kilometer.
Dat mag je niet vergelijken, dan is 600 km nog heel redelijk.

Ik had het bijgehouden, ff het excelletje zoeken... kwijt, was volgens mij iets van 1 liter op 300km... :(


03 nov 2004 23:16
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht Re: Heldere olie
WdePundert schreef:
Als mijn P bij de grote beurt van voldoende olie voorzien is, (dat heb ik jammer genoeg niet gecontroleerd) dan heb ik nu te maken met een olieverbruik van één liter per zeshonderd kilometer, want na twaalhonderd kilometer zag ik haast niets meer op de peilstok (Jaja, op de goede manier gecontroleerd). Dat lijkt me rijkelijk veel. Betekent dit tijd voor een revisie? Verder heb ik (nog) geen klachten over de motor. Goede raad?

Wim.

Probleem is inmiddels opgelost. Had te maken met een lekkende retourleiding.


08 jan 2005 14:43
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
John4S schreef:
In kabouter Ploptaal,
dry-sump: is dus een oliesysteem dat geen carterpan heeft, waardoor je motorblok lager bij de grond kan zitten, dit in combinatie met een boxermotor is tuurlijk fenominaal voor de wegligging.


Het voordeel wat je noemt voor de dry-sump smering is niet de reden om dat toe te passen...

Met een normale carterpan staat de krukas droog te draaien als je hard door de bocht gaat (middelpunt vliegende kracht duwt de olie naar de zijkant van de carter pan). Metname in lange bochten kan dat dus schade opleveren.
Met een dry-sump smering heb je dat niet, omdat de olie geforceerd (olie pomp) op zijn plek terecht komt
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


08 jan 2005 16:05
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 12 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.