Devilson schreef: Renntech meent dus kennelijk dat Porsches vrij matig van kwaliteit zijn.....
Volgens mij heb ik dat helemaal niet gezegd....
Zoals bijna alles dat op het PDF geschreven wordt kun je ook mijn stukje weer op verschillende manieren uitleggen.

Ik bedoel:
Bij de kever waar de topicstarter mee begon is topsnelheid ook kruissnelheid. Dat kan omdat het maximaal haalbare toerental in de hoogste versnelling zo laag ligt dat de constructeur weet dat dit toerental uren achter elkaar gereden kan worden zonder dat de techniek zover belast wordt dat deze kapot gaat.
Daarom kan ook veilig gezegd worden dat topsnelheid en kruissnelheid gelijk zijn.
Ik heb met de meeste type porsche's wel eens lang achter elkaar volgas gereden op de snelwegen.
Ik heb dus met een SC en een 3.2 Carrera wel eens in de vijfde versnelling de toerenbegrenzer gehaald. Dat zal zo rond de 6800 omw/min. zijn geweest. Een 3.6 haalt dat toerental ook wel bij volgas rijden in de vijfde versnelling.
Ik heb ook wel eens een 911 gereden waarbij de motor begon in te houden net onder de 7000 omw/min omdat de klepveren het niet meer konden bijbenen en de inlaatkleppen begonnen te zweven. Dat was achteraf te zien aan de zuigers waarbij alle kleppen duidelijk de zuiger hadden geraakt.
Als ik nu weer denk aan de topicstarter en zijn vraag en daarbij weet dat je bij langdurig volgas gewoon tegen de toerenbegrenzer aanrijdt vind ik de kruissnelheid zoals VW dat bedoelde niet vergelijkbaar met een Porsche.
De Porsche haalt wél het maximaal toerental wat bij de kever niet mogelijk is. Ik vindt niet dat je dan over topsnelheid= kruissnelheid kunt spreken. Bij de kever kun je dus urenlang volgas rijden zonder extra slijtage die de levensduur verkort. Ik kan me niet voorstellen dat urenlang 7000 omw/min rijden met een 911 geen overmatige slijtage geeft. Ik denk wel dat een frisse 911 motor daar heel lang tegen kan.
Ik heb het nooit uren lang geprobeerd, dus echt ervaring heb ik niet, ik heb hooguit een paar keer een paar minuten lang tegen het maximale toerental aan gereden en weet nog wel dat ik ook langzamer moest gaan rijden om de olietemperatuur weer te laten zakken.
Dat heb ik bij de kever niet, want ook daar rijdt ik nog steeds regelmatig volgas mee op de snelweg ( 130 km/h

)
Eerlijk gezegd ben ik bij de kever wel bang dat er dan een keer een uitlaatklep de geest geeft, want dat gebeurde nog al eens boven de 100.000 km, en dat heeft mijn 1302-tje net gedraait.
Het nadeel van een monteur die ook wel eens een motor reviseert is dat hij weet wat er allemaal gebeurt als een motor constant vol belast wordt. Niet alleen theoretisch, maar ook in de praktijk.
Soms is het makkelijker dat je niet alles weet.
