Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 8:34



Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
911 3.0 SC kopbout gebroken.... 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Blok verwarmen om loctite soepel te maken en omdat aluminium meer uitzet dan het staal waarvan het tapeind gemaakt is.
Niet als een gek één plek stoken met een enorme brander, maar gelijkmatig warmte in het blok brengen en ook weer gelijkmatig laten afkoelen.

groet,
Ronald Paul
PSNH.


06 dec 2009 17:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Mijn logica zegt dat als je het tapeind heter stookt dan zijn omgeving; dat het tapeind meer uitzet en vaster komt te zitten.
Als echter je de omgeving (carter) voorzichtig verwarmd dan zet het gat waar het tapeind in gedraaid zit juist uit, krijgt het tapeind dus meer ruimte en komt makkelijker los.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


08 dec 2009 17:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Ik heb het boek gekocht ("how to rebuild a porsche 911 engine" van Wayne Dempsey, bekend van pelicanparts.com).
Een geweldig boek met heel veel echte praktische info en foto's. Precies wat ik zocht.

Alle kopbouten of niet ?
voor de SC-motoren geldt dat dat ervaring leert dat de onderste afbreken. De bovenste zijn van staal. Dempsey geeft aan: vervang alleen de onderste met de stalen kopbout-variant: goedkoop en bewezen voldoende goed.
Voor de andere motoren gelden andere vervangingstips.

Kopbouten loskrijgen:
inderdaad het blok langzaam (!) verhitten met propaanbrander (gaat dus langzaam). Dan laat de loctite los en kun je hem er zo uitdraaien.

Ik ga nu weer verder met het martelen met mijn SC-blok.


08 dec 2009 17:30
Profiel
PorscheForum Rakker
911 '86
Belgisch Limburg
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Tapeinden heet gestookt aan de basis en ze zijn er allemaal netjes uitgekomen. Voor alle duidelijkheid: ik heb er geen enkele overgedraaid. Deze komen uit een 3,2 blok, dus niet enkel de SC-motoren hadden destijds problemen met tapeinden.

Of je nu tapeinden of het blok verwarmt: ten eerste kun je met een propaanbrandertje al niet veel potten breken. Ten tweede kun je ook daarmee niet selectief opwarmen: de hele omgeving van het blok warmt mee op als je tapeind verwarmt en vice versa. Lang genoeg opwarmen (martelen) is de boodschap. :)


Bijlagen:
Dilavar.jpg
Dilavar.jpg [ 233.52 KiB | 2997 keer bekeken ]
08 dec 2009 18:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)
Stekene; België
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Ik vervang alle tapeinden met 993 dilavars... :cheers:

Daar gaan we... :bang:
_________________________________________
Robbie

RP Carrepair
www.rpcarrepair.be
voor alle onderhoud aan uw Porsche


09 dec 2009 21:26
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Ik heb ook een afgebroken bout op 1 cilinder,( 911 sc van 1977, 3.0 liter) kan men ermee blijven verder rijden en het volgend jaar laten repareren?
Ik ben een rustige chauffeur.


01 okt 2022 17:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
En hier kan dat ook.





.
_________________________________________
Rebel engineering


01 okt 2022 17:40
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2007 Porsche 997 GT3 1994 Porsche 993 C2 1987 Porsche 911 3.2 Targa 1986 Defender 200Tdi
Scheveningen
Bericht Re: 911 3.0 SC kopbout gebroken....
Bij de revisie van mijn 3.2 heb ik een set van ARP gebruikt. Ook iets om te overwegen.

Laat je het carter dicht of pak je nu meteen door?


02 okt 2022 10:10
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.