Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024 1:47



Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
dsg versnellingsbakken voor de 911 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Bericht dsg versnellingsbakken voor de 911
zoals velen weten we dat de wel betrouwbare tiptronic versnellingsbakken
eigenlijk niet meer van deze tijd zijn, vergeleken met de smg bakken van audi bmw, of semi bakken ala F1 ferrari, lambo enz
Een klant van mij is ingenieur bij audi (D) en weet mij te vertellen dat smg bakken de MAX zijn in tegenstelling tot tiptronic

de vraag is , wanneer doet porsche die toch een voorloper is en geen achterloper es inspanningen om die achterstand inzake schakelbakken in te halen ?

Zijn er hier mensen die daar iets over kunnen vertellen.


05 jan 2005 22:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
SMG is al achterhaald... DSG is de max :!:

Snap overigens niet dat iemand van Audi "SMG de MAX" vindt ;)

(btw. F@rgo, upload je avatar even opnieuw)


05 jan 2005 22:58
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Bericht 
sorry , correctie ,

het is idd dsg van audi
die ik bedoelde


05 jan 2005 23:11
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
VW Golf GTI & DSG: "Mooie bak, die DSG-transmissie. Ik zou echter de handbak nemen, omdat die een stukken betere tractie heeft vanuit stilstand." aldus Ton Roks in autovisie. :^:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


05 jan 2005 23:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht 
mijn avatar wil niet meer lukken
------------------------------------------------------------

de vraag was, weet er iemand of porsche aan een nieuwe
versnellingsbak werkt die hun koppel en pk prpbleemloos aankan
of blijven ze bij hun tiptronic voor nog een jaar of 10


05 jan 2005 23:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht 
uiteraard is een handbak lekker sportief
maar ik vind het toch een minpuntje van porsche
morgen lees ik verder .


05 jan 2005 23:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig niet !
Friesland
Bericht 
Zoals ik al vaker heb geschreven: handbak of DSG ?
DSG: Dat Schakelt Geweldig, maar ik ben het met Ton Roks eens: doe mij maar een handbak ! !
_________________________________________
Steel niet !, onze overheid duldt géén concurrentie !


06 jan 2005 0:04
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Bericht 
Maar gaat porsche nou een betere bak ontwikkelen of blijven ze tippelen?


06 jan 2005 0:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig niet !
Friesland
Bericht 
Reken maar van YES, wachten waarschijnlijk de ervaringen van AUDI af ! !
_________________________________________
Steel niet !, onze overheid duldt géén concurrentie !


06 jan 2005 0:18
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4
Tholen
Bericht 
Vlgs mij waren ze daar ook al mee bezig (met DSG), maar was het niet zo dat dit nog niet het koppel- pk´s aankon :(


06 jan 2005 0:52
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997
Rosmalen
Bericht 
Even voor niet ingewijden in automatische versnellingsbakken;

waar staat DSG voor en wat is het?


06 jan 2005 8:09
Profiel
PorscheForum Junkie
love is in the (h)air!
Belgie
Bericht 
paSCal schreef:
SMG is al achterhaald... DSG is de max :!:

Snap overigens niet dat iemand van Audi "SMG de MAX" vindt ;)

(btw. F@rgo, upload je avatar even opnieuw)


F@rgoken bedoeld natuurlijk DSG...maar ja, alle porschen zijn geen auto's en alle auto's zijn nat ook geen porschen he :wink:


06 jan 2005 13:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht 
afkorting DSG


Direct Schakelen Gewenst


:lol:


06 jan 2005 13:10
Profiel
PorscheForum Junkie
love is in the (h)air!
Belgie
Bericht 
of: Dommmekes Schakelen (nu ook) Goed


06 jan 2005 13:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
hier is ook wel leuk.
http://www.cartronic-motorsport.de/cart ... qs_eg.html


06 jan 2005 13:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
Sequentiele bak heeft ook veel nadelen...

Even een snelle uitleg van DSG: het is een 6-bak, of eigenlijk zijn het 2 3-bakken. Via een of ander knap iets, kiest hij dus automatisch de goede volgende versnelling...

Dus bak-1 is zegmaar de 1e, 3e en 5e versnelling en bak-2 is de 2e, 4e en 6e versnelling... Door slim af te wisselen, voila!

DSG kan volgens mij juist net WEL flinke koppels aan, ding hangt niet voor niks in de 2.0TDI ;)

Mijn volgende zakelijke auto wordt (indien het budget het toestaat natuurlijk!) een wagen met een DSG-bak ;)... Voor de Porsche (mocht ik ooit voor die keuze staan) weet ik het nog niet, handbak heeft ook charme ;)

Overigens plh, jij hebt er ongetwijfeld mee gereden, waarom de handbak?


06 jan 2005 16:23
Profiel Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
ER schreef:
Even voor niet ingewijden in automatische versnellingsbakken; waar staat DSG voor en wat is het?

Direct Shift Gearbox: Afbeelding

:^:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


06 jan 2005 18:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig niet !
Friesland
Bericht 
Liever een handbak vanwege de sportiviteit; in een "alledaagse" auto
(bv. A3 2,0 ltr. 103kW TDI) zou ik waarschijnlijk wel voor een DSG-bak kiezen vanwege het feit dat het een sportief-comfortabele versn. bak is;
We hebben aan de zaak een TT 3,2 coupe met een DSG-bak (als demo-auto) en het schakelt natuurlijk fantastisch, zowel in "D" als in "S" (in "S" is echt een feest: automatisch tussengas bij afremmen op motor op het moment dat de bak een lagere versnelling kiest). Ook in de handmodus (handmatig schakelen dmv de paddles achter het stuurwiel of dmv de keuzehendel) is geweldig, maaarrrrr in een dergelijke (sportieve) auto als de TT o.i.d. gaat er naar mijn mening NIETS boven een handbak.
Het verhaal van paSCal klopt in grote lijnen, het voordeel van de DSG-bak is de snelheid van overschakelen (0,18-0,2 sec.), idd heeft de bak twee koppelingen: één voor 1ste, 3de en 5de versnelling en één voor de 2de, 4de en 6de versnelling.
_________________________________________
Steel niet !, onze overheid duldt géén concurrentie !


06 jan 2005 22:24
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Een TECHNISCH item dus daar moet ik me ook ff in mengen, dus!

Ben het helemaal eens met de bewering dat de huidige automaat van Porsche niet past bij deze sportwagen( :!: ), ook al bedenk je mooie, snelle kreten als Tiptronic: het blijft een gewone, comfort( :!: :!: ) gerichte automaat met vloeistofkoppeling. Deze laatste zorgt voor mooi, voorzichtig schakelen en dus niet voor klak/klak/klak zoals bijvoorbeeld een SMG van BMW te bieden heeft: TUSSENGAS AUTOMATISCH bij terugschakelen, dus klak/zzzzzzzz/klak en dat echt flitsend snel :idea: .

Pascal heeft al een heel kleurige uitleg gegeven, en ik wil graag nog wat aanvullen. Een DSG bak, zoals de Duitsers zeggen Doppelkupplungsgetriebe, heeft zoals de naam zegt een dubbele koppeling met daarachter een heel speciale, ''''gewone'''' (6)bak..... In deze bak zijn vanaf de dubbel uitgevoerde(maar verder 'normale' platenkoppeling) 2 paden met verschillende assen en zo gebouwd. De eene koppeling levert het draaimoment aan de 1e, 3e en 5e versnelling en de andere dus aan de rest. Als je nu in de 1e weg sprint, dan is de 2e al ingeschakeld( :!: ) en tijdens het 'schakelen' ontkoppelt de eene koppeling, koppelt de andere en echt schakelen is verder overbodig. KLAK/KLAK dus en klaar.

De kwestie van het maximaal overdraagbare koppel is dus gelijk aan die voor een normale, enkele, plaatkoppeling. De ervaring van Ton Roks ken ik niet, helaas alleen theoretisch kennis van dit systeem :twisted:

Maar alles bij elkaar, dus wel heel geschikt voor een PORSCHE :!:

Groetjes,
Paul


07 jan 2005 0:20
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
993 C2S
vechtdal
Bericht 
Duidelijk verhaal Paul...Maarrr..comfort gericht in automaat modus,ja echter in tiptronic ben ik het niet met je eens,je hebt dezelfde P als mij en ik ben benieuwd of je in wel eens met Tiptr gereden hebt..

C2S Tip dan .. 8)
_________________________________________
t beste maar weer...


07 jan 2005 0:51
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Een TECHNISCH item dus daar moet ik me ook ff in mengen, dus!

Maar alles bij elkaar, dus wel heel geschikt voor een PORSCHE



Ik denk pas dat ik kan oordelen als ik er zelf ooit (????????? wanneer dan wellicht) in zou rijden.

Als je idd de autovisie test van die GTI door Roks een goed beeld gaf, hij is er in ieder geval positief over, en das niet de eerste de beste (al loopt ie op de foute schoenen en rookt ie de verkeerde sigaar :wink: ).

Zelf prefereer ik nog steeds de handbak (tja Ollanders zijn echte doe het zelfers), boven een automaat.
Echter alleen in een sportwagen en snelle Hatchbacks, in een grote auto "verplicht" een automaat.

John

(dienietzoalsPaulautotechniekheeftgestudeerd)


07 jan 2005 9:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Ja ome piet, om een compleet beeld te krijgen van de 993 heb ik in een Tiptronic en een Turbo gereden, voordat het een 2-wiel aangedreven dikke kont met handbak werd!

Het punt is dat de Tip uitvoering alleen iets toevoegt aan de bediening en niets verandert aan de werking van (koppeling en de) bak. De laatste laat een versnelling inkomen doordat een remband wordt aangehaald of losgelaten, en dat verloopt 'glijdend'.
Maar mijn mening is niet van belang, als jij, sorry u :lol:, er blij mee bent dan is dat gewoon prima.
Bij de NPC heeft iemand met een in water gekookte Tip - en dat was dus nog geen prachtige 997 8) - mij ook al eens op andere gedachten proberen te brengen. Nou die had natuurlijk meer dan 1 hobbel te nemen :evil:

Wat voor anderen die een handbak (denken... :P ) te prefereren boven een DSG misschien nog wel interessant is om te weten: de bediening van een DSG is misschien saaier dan gewone handBEDIENING. Het gaat om sequentiele schakeling, zoals al eeuwen op een motorfiets: in de ene richting opschakelen, in de andere terugschakelen. Dus geen H-patroon of zo iets, maar simpel 1x klak vooruit voor opschakelen en 1x klak achteruit bij terugschalen(of andersom!!), zoals zelfs mijn smarte smart for2 heeft :lol: . En dat kan dan met een automaat-achtig pookje of hendeltjes achter het stuur, dat is allemaal alleen maar weer bediening en geen werking.

Maar voor wat betreft het effect: WOW :!: Minder dan een halve seconde klak/klak. Probeer het zelf eens zou ik zeggen! Proefrit: http://www.canadiandriver.com/articles/jk/031119.htm

John, u spreek ik zondag wel nader bij een glas nieuwjaars shampie :x

Paul


07 jan 2005 21:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
Ik ben voor.... plh, kan ik bij jou een keer een proefritje maken in een DSG-wagen? ;)

canadiandriver schreef:
This transmission shifts fast, with shift times in the .03 to .04 second range. Even an excellent driver has trouble matching that consistently, and this transmission can do it all day long.


Laatst bijgewerkt door Pascal op 07 jan 2005 22:57, in totaal 1 keer bewerkt.



07 jan 2005 22:48
Profiel Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
canadiandriver schreef:
"This transmission shifts fast, with shift times in the .03 to .04 second range. Even an excellent driver has trouble matching that consistently, and this transmission can do it all day long."

Dat zijn de feiten, maar het gevoel :?: :roll: ..... Porsche = emotie :!: :wink: :lol:
Zou DSG graag in een dagelijkse auto willen hebben hoewel het dan toch Selespeed zou worden :^:, maar niet in mijn 911. 8)
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


07 jan 2005 22:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig niet !
Friesland
Bericht 
@ paSCal: géén probleem, even een PBtje.....voor een proefrit TTtje ! 8)
(ik heb op het moment alleen een TT-DSG, geen TDI-DSG...)
_________________________________________
Steel niet !, onze overheid duldt géén concurrentie !


08 jan 2005 0:46
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.