Pagina 1 van 1
extra vermogen boven de 5500 RPM bij n 964
Geplaatst: 08 nov 2010 22:54
door renetrzes
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag als ik mijn 964 door trek tot boven de 5500 rpm dan lijkt het
wel of er een extra klep ofzo open gaat , ineens veel meer geluid en zeker meer trekkracht .(in een 993 heb ik ook zoiets gemerkt maar die had variocam)
Ik heb een hittedraad systeem en cuprorh pijp etc.
Wat gebeurd er dan precies in de motor? gewoon ff benieuwd.
Re: extra vermogen ??
Geplaatst: 08 nov 2010 23:41
door WillemB
Rene, ik heb geen idee wat de invloed van het hittedraad systeem is, ik heb er geen ervaring mee. Horn geloof ik wel, wellicht kan hij er iets meer over vertellen.
De 964 C2 heeft de volgende fabrieksspecificaties:
vermogen: 250pk @ 6.100 rpm
koppel: 310Nm @ 4.800 rpm
Die 5.500 rpm herken ik niet uit bovenstaande gegevens.
De Cuppijp kan volgens mij niet zo heel veel schelen (behalve het geluid) dat je het merkt. Zit je uitlaat er niet aan te komen

Re: extra vermogen ??
Geplaatst: 08 nov 2010 23:47
door renetrzes
Hoi Willem nee uitlaat is prima. Het is net alsof er iets extra's gebeurd. Oja hij is ook gechipped.
Re: extra vermogen ??
Geplaatst: 08 nov 2010 23:55
door WillemB
Met een chip regel je de brandstof inspuiting en bougies vonkjes anders dan standaard wellicht dat daar wat "extra's" gebeurd bij die 5.500 rpm.
Maar dat verklaard mi nog niet het extra geluid
Heb je het chippen zelf laten doen of heb je er een factuur van? Je kan kan nog eens navraag doen bij de leverancier wat de chip precies meer doet dan de standaard versie.
Re: extra vermogen ??
Geplaatst: 08 nov 2010 23:56
door Paul II
Er zit geen vario
Ram motor van een 993 in
Die kent dat effect doordat de lengte van de inlaatkanalen bij dat toerental wordt verkort

Re: extra vermogen ??
Geplaatst: 09 nov 2010 0:15
door WillemB
Tot die conclusie kwam ik ook al, maar dacht dat
Rob964C4 hiermee de enige was.
Re: extra vermogen ??
Geplaatst: 09 nov 2010 1:05
door Justin
geluid met verkochte luchtinlaat bij varioram is trouwens top!
Neem aan dat ontstekingstijdstip normaal vervroegd wordt bij hoger toerental door Motor Control Unit(?).
Wellicht doet je chip dit nu met een wat duidelijkere stap?
Anders ligt dit aan een Varioram. Die is heel slecht voor jouw 964!
Maar ik heb nog wel een goed blok voor je met juiste elektriek erbij zonder Varioram
(die is veel beter voor jouw auto). Je kan hem zo komen ruilen, als je snel bent.
Re: extra vermogen ??
Geplaatst: 09 nov 2010 1:29
door dynamic
Ach ja koppelkrommes en vermogenskrommes gaan nooit in een mooie lijn naar het maximaal (en daarna terug) maar vertonen vaak golfjes. Bij jou zal er bij 5500 tpm wel zo'n bultje zitten. Ook al zit je daar niet op een maximum een plotselinge grotere toename voelt alsof het daar "gebeurt''.
Hoeft ook geen dynamische verandering te zijn van het inlaattraject zoals bij varioram maar kan bijvoorbeeld ook door samenloop van gunstige omstandigheden komen bij net dat toerental. Overigens heeft een 964 ook een voorloper van varioram in de vorm van resonantie kamers om een optimale vulling te bereiken.
Het zou ook (mede) door het cuprohr kunnen komen. Door de lagere tegendruk misschien iets minder power bij lagere toeren en vanaf ca 5500 toeren een ideale doorstroming vs vulling, dat de motor daarbij anders klinkt is niet vreemd.
Het mooie van VarioRam is trouwens dat een goede (snelle) stroming van de inlaat lucht bij lage toeren bereikt wordt door een lang inlaatraject. Bij hoge toeren wordt het inlaattraject verkort (naar bijna zoals bij een non varioram) waardoor een goede stroming bij hoge toeren bereikt wordt.
Varioram geeft eigenlijk het meeste voordeel bij lagere toeren (bij 4000tpm 20% meer koppel dan non VR)
Re: extra vermogen ??
Geplaatst: 09 nov 2010 2:26
door MetalGreen911SC
Afstelling nokkenassen? 6 graden + ?
Re: extra vermogen ??
Geplaatst: 09 nov 2010 9:27
door sanendave
Als non techneut

heb ik geen verklaring maar ik heb precies herzelfde bij mijn 993 (extra duw iets boven de 5000 tpm). Viel echt op, op de autobahn bij 5000 a 5500 tpm in 5

.
Dit was al zo voor fijnslijperij op de rollenbank bij Beek en is nog steeds zo. de enige andere mogelijk relevante mods zijn K&N luchtfilter (lijkt me sterk dat dat ermee te maken heeft) en Techart sport uitlaat systeem.
Re: extra vermogen ??
Geplaatst: 09 nov 2010 9:48
door Paul II
heb je varioram/285 pk motor?
Re: extra vermogen ??
Geplaatst: 09 nov 2010 10:27
door sanendave
Nope; bread and butter 993 motor.
Re: extra vermogen ??
Geplaatst: 09 nov 2010 14:02
door Ewout
Hoi Rene, ik heb voor zover ik weet geen hittedraadje en alleen een cup uitlaat, maar ik heb dezelfde ervaring. Boven de 5500 RPM nog een soort "extra duw in de rug". Zie post Dynamic. zou een verklaring kunnen zijn.
Re: extra vermogen ??
Geplaatst: 09 nov 2010 14:16
door $TEEF
herkenbaar, had ik destijds ook in mijn 964 C2C, een soort extra "slinger" vanaf 5500 rpm

wat mij betreft nog steeds het lekkerste blokje en mooiste soundje.. (van de 3.2 / 964/993/944

)
Re: extra vermogen ??
Geplaatst: 09 nov 2010 14:49
door molen934
Dat is inderdaad "kikken" boven de 5.000 toeren, wat een mooi geluid
Heb ooit een BMW turbo gehad en die turbo kwam er vrij laat bij maar dat gaf een enorme bust vooruit
PS
Heb de 993 nog nooit tot de begrenzer doorgetrokken, wel bij de 964 maar deze was wat stiller kwa geluid

Re: extra vermogen boven de 5500 RPM bij n 964
Geplaatst: 10 nov 2010 22:40
door renetrzes
Bedankt voor de reacties.

Re: extra vermogen boven de 5500 RPM bij n 964
Geplaatst: 10 nov 2010 22:45
door Olaf
.. en het aanpassen van de topic-titel

Re: extra vermogen boven de 5500 RPM bij n 964
Geplaatst: 10 nov 2010 22:49
door renetrzes
Ja dat ook !!
