Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: 996 (Motor)trilling rond 1800rpm

08 aug 2011 20:13

Het voordeel is dan wel dat je tenminste het gevoel hebt dat je er iets meer uit hebt gehaald dan alleen vervangen.
EUR 700? Heb je ook merk en een adres van een bedrijf waar je dat kunt krijgen?

Re: 996 (Motor)trilling rond 1800rpm

08 aug 2011 22:49

Idd een leuke bijkomstigheid maar ik ben niet volledig geweest. Er is een nadeel en dat is dat het dual mass vliegwiel ook onbalans uit je motor absorbeerd en een ouderwets vliegwiel niet.
Mischien is het toch verstandiger (ondanks dat het zou moeten kunnen ) een oe vliegwiel te monteren.
(mocht dit de trilling veroorzaken )

Re: 996 (Motor)trilling rond 1800rpm

09 aug 2011 9:01

als je toch voor een nieuw vliegwiel (en drukgroep) gaat ,zou ik voor een RS koppeling/vliegwiel gaan.
De meeste kosten zijn immers arbeidsloon .....

Re: 996 (Motor)trilling rond 1800rpm

09 aug 2011 11:05

OK, ben net bij Carrec geweest en kwam buitengewoon goed en deskundig over. Zij gaven aan dat de glasklep blijft plakken en dat de bougies moeten worden vervangen. Even in het boekje nagekeken en blijkt dat de bougies er al sinds 2007(!) in zitten. De auto is 2 maanden geleden bij Visser geweest en die heeft deze niet eens vervangen. Ook moet de motor worden gespoeld aangezien de vorige olie er jaren in heeft gezeten . Ze weten niet helemaal zeker of het vliegwiel een probleem veroorzaakt aangezien eerst de andere dingen moeten worden gedaan en dan kijken hoe die loopt. Hopelijk blijft het daarbij.

Re: 996 (Motor)trilling rond 1800rpm

09 aug 2011 11:20

Ja ja, even dit lijntje gevolgd. Ik dacht bij die resonanties onmiddellijk aan mijn eigen auto, een 996 uit 2003. Bleek bij mij een resonerende binnendemper in de rechter pot. Een paar laspuntjes losten het probleem op. Deze binnenschil is zichtbaar in de pijp. Volgens Motron is dit een bekend euveltje. Good luck met je verdere toestanden.

Re: 996 (Motor)trilling rond 1800rpm

09 aug 2011 12:02

Is ook nog een optie (ik weet dat een demper inderdaad niet top is), maar eerst moet het 'achterstallige' onderhoud worden weggewerkt en dan kijken hoe die dan is. Ik heb even meegekeken vanochtend en inderdaad ook gehoord dat de motor tijdens stationair af en toe een plofje laat horen, dus nieuwe bougies is wellicht niet zo'n gek idee. Ook hoor je een soort 'klunk' als je de motor uitzet wat volgens hun eventueel kan duiden op een vliegwiel probleem, maar zij willen het stap voor stap aanpakken.

Re: 996 (Motor)trilling rond 1800rpm

09 aug 2011 12:52

hopelijk voor je is het wat simpels.succes

Re: 996 (Motor)trilling rond 1800rpm

10 aug 2011 13:29

HELP! Ik weet het niet meer, diagnose luidt "gasklephuis reinigen, bougies vervangen en toevoeging bij de brandstof doen tbv de injectoren. Vermogen komt tijdens rijden niet lineair vrij, naarmate er meer temperatuur in de motor komt word dit beter. Symptomen duiden op traag werkende nokkenasverstellers. Motor spoelen.". Kosten EUR 780. Ik lees echter op diverse fora dat motor spoeling sterk wordt afgeraden. Gezien de kosten weet ik even niet wat ik nu moet doen en of dit nu wel of niet aan te raden is.

Onderhoudsgeschiedenis:
- 28/01/2003, 22729km: kleine beurt
- 27/10/2003, 35009km: grote beurt
- 22/03/2005, 53520km: kleine beurt
- 12/07/2006, 67505km: kleine beurt
- 12/07/2007, 97186km: grote beurt + bougies vervangen + koppeling vervangen
- 02/11/2008, 107243km: kleine beurt
- 06/11/2009, 118428km: grote beurt
- 30/05/2011, 130336km: kleine beurt
- huidige km stand 134500

Is hier nu sprake van een onderhoudsachterstand waarbij een motor spoeling (olie) is aan te raden gezien de vibratieproblemen?

Re: 996 (Motor)trilling rond 1800rpm

10 aug 2011 15:42

Rij even langs resto voordat het te laat is.
Ben bij de specialist geweest en die constateerde dat de houder van de kentekenplaat wel erg los zat. Hij heeft deze vast gemaakt met extra popnagels aan de bumper en het lijkt grotendeels opgelost te zijn
:mrgreen: :popcorn:

Re: 996 (Motor)trilling rond 1800rpm

10 aug 2011 15:59

Geen competente specialisten in de buurt van Hilversum?

Re: 996 (Motor)trilling rond 1800rpm

14 aug 2011 11:32

Quinten,

Als ik het goed begrijp had je eerst last van resonantie (ook na het vastzetten van de nummerplaat).
Inmiddels is het probleem verergert tot niet-lineaire vermogensopbouw? (indien gerelateerd)

Wat andere forummers zeggen, als je een wat erger probleem vermoedt (anders dan LMM), is een ritje uit de richting (naar Resto bijvoorbeeld) het overwegen wel waard m.i. Van achter de computer is een diagnose stellen niet zo makkelijk.

Re: 996 (Motor)trilling rond 1800rpm

20 nov 2016 13:48

Dit is een oud topic, weet ik, maar bij mij actueel. Ook vibratie bij 1500-1800rpm. Alleen, ik heb een automaat. Dit elimineert het vliegwiel gebeuren denk ik dan. Iemand ervaring met vervanging motorsteunen op een 996 4S? Want dat zal m dan moeten zijn...

En ook, zijn er upgrades oid voor 996 motorsteunen, zoals bijv bij 964 je RS uitvoeringen hebt.

Ik hoor t graag

Re: 996 (Motor)trilling rond 1800rpm

20 nov 2016 16:34

Altijd lastig te achterhalen trillingen. Kunnen talloze oorzaken zijn.

Zeker dat het toerentalafhankelijk is? En niet snelheidsafhankelijk? Anders is het toch eerder in de richting van banden, wielen en/of ophanging dat je moet denken. Evtentueel ook wiellagers controleren.

Tiptronic heeft ook gewoon een vliegwiel hoor. Dient voor het opvangen van harmonische trillingen op de krukas. Geen verschil met handgeschakeld.

Motorsteunen en baksteun al eens gechecked? Versleten motorsteunen willen ook wel eens motortrillingen bij bepaalde toerentallen doorgeven aan het chassis. Baksteun is iets wat na 120.000km waarschijnlijk gewoon versleten is. De rubbers in de mijne waren in ieder geval allemaal doorgescheurd. In dat geval gelijk ook je motorsteunen laten vervangen, want die hebben het door de speling op de baksteun ook harder te verduren gehad. Je motor hangt op de baksteun en motorsteun in het chassis. De baksteun is bij handgeschakelde geen issue.

Ik zou gewoon voor nieuwe OEM motorsteunen gaan als je ze zou vernieuwen. Er bestaan hardere. Die geven wat meer trillingen door. Voor de bakateun zou je dan motorsport bussen knn plaatsen. Kan je je originele baksteun upgraden.

Soms zijn trillingen bij bepaalde toerentallen ook een voorbode dat je koppelomvormer niet meer helemaal goed is. Je zou eens de transmissie-olie kunnen laten vervangen en kijken hoe die er uit ziet. Eens met een zaklamp in de afgetapte olie schijnen en kijken of je glinsteringen van metaaldeeltjes in de olie kan zien. Dat wijst op verhoogde slijtage van frictieplaten in koppelomvormer en/of transmissie. Als de olie heel donker is en verbrand ruikt dan heb je waarschijnlijk ook ergens verhoogde slijtage door slippen. In ieder geval kan je eens laten nakijken of het vloeistofniveau in de bak nog goed is. Bijvullen kan met de standaard Mercedes olie. Of anders de Fuchs 3353 (Porsche OEM) of de 4134.

De tiptronic in de 996 vanaf 2002 en 997 is in de basis een Mercedes bak. Voor de 996 meer specifiek de 722.6. De 997 en de turbo's hebben daar varianten of doorontwikkelingen op. van deze bak zijn er een heleboel van gebruikt in allerlei andere merken autos (bv. Daimler Chrysler groep en meer) en is dus vrij courant, dus daarom ook erg makkelijk om een adres te vinden die een kapotte bak kunnen reviseren. Er zjn ook modificaties waardoor de bak sneller en harder schakelt ... je komt dan in de buurt van PDK-prestaties.

Geen nood een versleten koppelomvormer kan ook gereviseerd en verstevigd worden. Deze wordt opengesneden, gerepareerd en weer dicht gelast. Kosten voor deel- of complete bakrevisie or zijn hierdoor te overzien. Als het deze richting uitgaat kan je me een PB sturen voor meer info.

Re: 996 (Motor)trilling rond 1800rpm

20 nov 2016 23:33

OK,laten we eens beginnenmet uitwisselen van de motorsteunen. Gevoelsmatig ligt daar de grootste kans.
Heeft iemand nog een goede set liggen?

Re: 996 (Motor)trilling rond 1800rpm

21 nov 2016 8:34

Neem de baksteun gelijk mee. Hoort bij de motorophanging. Geloof dat je geen gebruikte steunen wil. Even bellen naar Alpo zou ik zeggen. Is sowieso voor een auto waar ze nooit zijn vervangen ook qua rijprestaties en rijcomfort een goeie upgrade.

Re: 996 (Motor)trilling rond 1800rpm

21 nov 2016 17:23

Enige ervaring met de baksteun? volgens documentatie moet dan de bak onder de auto vandaan...

dat wordt wel wat gortig als trial-and-error projectje....

:scratch:

Re: 996 (Motor)trilling rond 1800rpm

21 nov 2016 20:10

Nee hoor.

Auto omhoog. De bak tijdelijk even ondersteunen door iets eronder te krikken. Baksteun verwijderen, modificeren of nieuwe plaatsen. Krikpunt weghalen. Klaar. Als alles goed gaat minder dan een uurtje werk.

http://www.6speedonline.com/forums/996- ... -pics.html

Als je wil modificeren; ik heb nog een set nieuwe motorsportbussen liggen. Oude rubbers uit de steun verwijderen en deze bussen er in de plaats in persen. Hoef je geen nieuwe steun. Bij interesse stuur maar een PB
Plaats een reactie