Pagina 1 van 1
Katvervanger en APK
Geplaatst: 08 sep 2011 9:40
door gejasiem
Gezocht maar niet gevonden... (hopelijk goed genoeg gezocht)
Als je een sportuitlaat met katvervanger monteert op een 3.2 Boxter my 2000, dien je dan elke keer bij de APK de katalysator er weer tussen te zetten ivm uitstoot?
Is het trouwens verstandig er meteen een beter uitlaatspruitstuk onder te zetten?
Dient de motor opnieuw te worden afgesteld na het vervangen van uitlaat en katalysator? En als je ook het spruitstuk vervangt, dan wel?
Zijn nogal wat vragen geworden, hopelijk niet te veel
Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen!
Re: Katvervanger en APK
Geplaatst: 08 sep 2011 12:19
door portun
Voor elke APK zul je inderdaad de kat terug moeten zetten. Is niet anders.
Uitlaatspruitstukken vervangen bij Porsche heb ik slechte ervaringen mee. Ik heb nog geen goed merk gevonden.
En met "goed" bedoel ik een spruitstuk dat ook daadwerkelijk meer vermogen geeft.
Mocht je zo'n spruitstuk kunnen vinden, dan is opnieuw mappen van de motor-ecu wel aan te bevelen, c.q. min of meer verplicht.
Re: Katvervanger en APK
Geplaatst: 08 sep 2011 12:26
door horn
geen idee of het voor een Boxster ook kan, maar ik had onder mijn laatste 964 een 100 Zellen kat en daarmee kwam hij gewoon door de apk.

Re: Katvervanger en APK
Geplaatst: 08 sep 2011 21:47
door Olaf
... geheel afhankelijk van datum eerste toelating wat de 964 betreft

Re: Katvervanger en APK
Geplaatst: 09 sep 2011 16:46
door gejasiem
Nou heb ik gezien dat je via Ebay een sportuitlaat kunt scoren van rond de 300 Euro en ook spaghetti spruitstukken voor rond de 250 Euro.... Iemand hier ervaring mee, of is dit rotzooi ?
Re: Katvervanger en APK
Geplaatst: 09 sep 2011 17:26
door Targa 1977
Olaf schreef:... geheel afhankelijk van datum eerste toelating wat de 964 betreft

Hier word ik nieuwsgierig van. Tot welke datum mag het wel en vanaf welke datum mag het dan niet meer?
Re: Katvervanger en APK
Geplaatst: 09 sep 2011 17:51
door Justin
Je kunt ook (gebruike) originele katalysator op de kop tikken. Bij de katalysator in minst goede staat haal je dan het binnenste (honingraat structuur) eruit. Soms brengt dit zelfs nog wat op, maar dat is te verwaarlozen. Het eruithalen doe je door openslijpen, honingraat binnenin loshalen met wat powertools en weer dichtlassen. Is ook handig als je hem via de bovenkant (die niet zichtbaar is als je eronder kijkt) leeghaalt. Als oom agent dan een keer klaagt en onder de auto kijkt ivm wetgeving voor katalysators.....
Of gewoon sportcat die door apk komt natuurlijk.
Of holle buis tussen spruitstukken van de katalysator, met een correcte opening voor de lambdasonde.
Voor apk, moet hij dus aan de uitstoot en decibel eisen voldoen.
Re: Katvervanger en APK
Geplaatst: 09 sep 2011 18:56
door portun
Targa 1977 schreef:Tot welke datum mag het wel en vanaf welke datum mag het dan niet meer?
Het is meer een kwestie van: haal je de eisen van de uitlaatgas meting bij de APK nog.
Hoe nieuwer het voertuig, hoe strenger die eisen worden.
Re: Katvervanger en APK
Geplaatst: 10 sep 2011 11:47
door markk
Bij m'n Mitsubishi EVO is het 4 boutjes/moeren en holle pijp vervangen door de originele kat. 30 minuten werk. Lijkt me bij een Boxster overigens best een werkje.
Zonder kat gaat ie op zeker niet door de APK uitlaatgas meting doorkomen. Kortom elk jaar terugplaatsen.
Op een atmospherisch Boxster blok gaat dit niet veel opleveren. Sterker nog misschien ga je wel vermogen inleveren als je de auto niet mapt. En als je de auto wel goed mapt zonder kat is het maar weer de vraag wat er gebeurd als je voor de APK wel de kat eronder schroeft. Wat ik van US fora over Boxster's begrijp is dat je alleen maar wat pk's (10-20) gaat winnen als je spruitstuk (headers), de-cat en mapping tegelijkertijd doet.
Ik zou er lekker afblijven...
Mark.
Re: Katvervanger en APK
Geplaatst: 11 sep 2011 19:36
door gejasiem
Ok,bedankt voor de reacties!
Denk dat het hele spul er onder blijft zitten en ik een keer naar Belgiƫ rij om de einddemper aan te passen bij Carnewal. Wel wat meer sound, maar niet de nadelen.
Thx !
Re: Katvervanger en APK
Geplaatst: 11 sep 2011 21:19
door Franz
portun schreef:Targa 1977 schreef:Tot welke datum mag het wel en vanaf welke datum mag het dan niet meer?
Het is meer een kwestie van: haal je de eisen van de uitlaatgas meting bij de APK nog.
Hoe nieuwer het voertuig, hoe strenger die eisen worden.
Vanaf 1993 moet een voertuig een viergasmeting ondergaan. De mijne is van 1992 dus die katvervanger komt er binnenkort onder.

Re: Katvervanger en APK
Geplaatst: 11 sep 2011 22:59
door Olaf
Eerste toelating 31-12-92 en alles daarna moet aan de 4-gas metingswaarde voldoen

Re: Katvervanger en APK
Geplaatst: 12 sep 2011 20:23
door gejasiem
Zijn er in NL eigenlijk bedrijven die de einddemper van een Boxster aan kunnen passen?
Vind Carnewal in Belgiƫ best wel ver en een lekker zomers ritje er naar toe zit er ook niet echt meer in

Re: Katvervanger en APK
Geplaatst: 12 sep 2011 20:36
door mckok
Nee mag niet voor apk! en indien er 2 lamda sondes op zitten (voor en na kat) zal het motor storings lampje ook gaan branden
Re: Katvervanger en APK
Geplaatst: 12 sep 2011 20:36
door bully
Marc even een pb sturen.....
klikhier..
Re: Katvervanger en APK
Geplaatst: 12 sep 2011 22:17
door Olaf
gejasiem schreef:Zijn er in NL eigenlijk bedrijven die de einddemper van een Boxster aan kunnen passen?
Met de zoekfunctie had je kunnen vinden dat
Renntech dat voor een voor de andere forummers heeft gedaan
-- en volgens mij zeer zeker zonder hetgeen mckok schrijft
'n klein uurtje sturen richting het noorden, Gejasiem
Re: Katvervanger en APK
Geplaatst: 12 sep 2011 22:40
door mckok
ik bedoelde na verwijderen katelysator
