Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Porsche V power

15 sep 2016 19:07

+1

Ik sla de topics uit 2004 en 2005 voor het gemak maar even over maar in onderstaande topic staat het meeste over Shell V-Power wel geschreven. Met dank aan de bijdrage van Joris (ook al werkt hij zelf bij Shell).

https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=25&t=16456

Re: Porsche V power

15 sep 2016 19:18

Na de eindeloze discussies hier over vpower en ron98 heb ik maar eens de proef op de som genomen. Heb het buikje van m'n 993 volgestopt met vpower (tank normaal altijd ron98 van BP) en stevig doortrekken maar! Moet zeggen dat ik echt geen enkel verschil merk. Ga het maar een beetje afwisselen denk ik. Vond de opmerking over de houdbaarheid van 95 vs 98 wel interessant. Dus wel wegzetten voor de winter met een tank vol 98...

Re: Porsche V power

15 sep 2016 19:31

Erikd schreef:Na de eindeloze discussies hier over vpower en ron98 heb ik maar eens de proef op de som genomen.


Dat nog niemand eerder op dit idee is gekomen. :wink:

Maar goed, het is nu allemaal duidelijk. Slotje?

:popcorn:

Re: Porsche V power

15 sep 2016 19:34

Waar tank je dat?

Re: Porsche V power

15 sep 2016 22:03

Hier in Zuid-Limburg zie ik toch alleen de 'gewone' EURO 95 of de 'additieve' variant van merk X (V-Power / Excellium / etc. )
Mijn 987 reed prima 200+ (in DE) hierop, hoewel in het benzineklepje staat dat hij het liefste RON98 drinkt.

Dus waar o waar kun je nog andere varianten vinden?

Re: Porsche V power

16 sep 2016 7:56

Installeer de gratis Directlease tank app en je kunt op de kaart filteren welke benzine je wilt tanken.

Re: Porsche V power

16 sep 2016 9:23

Net over de grens (op ut Dütsch :D ) tank ik zelf bij de ARAL de "100"

Re: Porsche V power

16 sep 2016 16:02

Ik kan hier net over de grens v-power 100, Aral 102 en gewoon 98 tanken en ik kan werkelijk geen enkele verschil merken....op de bundesstrasse/autobahn a31.....ding van mij loopt gewoon goed ook stationair.

Kortom, onnodige duurdere benzine is weggegooid geld.....dus voor mij aan de westfalia tankstelle superplus (98) voor 1,41 euro de liter in Ahaus tanken is voldoende.

Hier voor de gein Aral-102 getankt.......en zoals te verwachten maakte het geen donder uit...ding trekt echt niet sneller van op....en voor de topsnelheid weet ik niet, zulke idiote snelheden probeer ik allang niet meer.....

69031

Re: Porsche V power

22 sep 2016 15:46

V-power is gemaakt van gas (gtl) en bevat geen zwavel.... dit is belangrijker dan het RON getal...
in 2017 bevat de euro95 10% ethanol... de pest voor onze oude porkertjes !!!
V-power geen ethanol !

Re: Porsche V power

02 okt 2016 16:48

BP Ultimate 98 wel ethanol (tot max. 0.5%), heb ik laatst gelezen :roll:

In hetzelfde artikel gelezen dat V-power geen ethanol heeft, net als Esso/Mobile Synergy 98

Re: Porsche V power

24 okt 2016 13:42

Esso gebruikt ook een (ander) systeem dan Shell en de Esso ron98 bevat ook geen zwavel. Zwavel is vooral de pest voor direct fuel injection. (en geen Ethanol ! helaas heeft Brussel besloten dat alle benzine in de EU zone ethanol moet bevatten in 2017.....)
En bedenk ook dat 2/3 van de pompprijs belasting is, benzine kost echt niet meer dan 0,45 cent per liter voordat Den Haag de waanzinnige belasting gaat heffen.
Dus als je 'dure' benzine tankt ben je heel sociaal bezig en kan de UWV de uitkeringen blijven uitdelen.

Re: Porsche V power

24 okt 2016 15:33

Ik tank sinds afgelopen zomer bij Firezone, competion 102.

Re: Porsche V power

24 okt 2016 15:56

Cool, bedankt voor de tip!
Ziet er goed uit, octaangetal kan niet hoog genoeg zijn!

Re: Porsche V power

24 okt 2016 16:26

Ga weg man; ga je echt niet merken in een standaard Porsche.
Bij mij Tango 95 in de 993 en Competition 102 in de Knalfa, maar die heeft dan ook 110PK/liter, kan de Porsche niet aan tippen :salut:
Laatst bijgewerkt door Cazzo Super Veloce op 24 okt 2016 17:10, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Porsche V power

24 okt 2016 16:58

Wat jij wilt.

Als ik lees dat er bij RON98 ook al ethanol wordt bijgevoegd, en de RON 95 na 3 maanden stilstand gewoon prut-peut is, ga ik gewoon voor het hoogst haalbare. Het is een vrij land, dus nee, ik blijf.

Re: Porsche V power

24 okt 2016 17:09

Moet je ook niet letterlijk nemen :thumleft:
In mijn Porsche, Duc, Triumph tank ik altijd Tango 95 (bij mij op de hoek)
Staan regelmatig 3 maanden plus stil en nog never nooit een probleem met benzine gehad.
Kan zijn dat Tango 95 stiekum Primium super excellium is natuurlijk, maar denkut niet :salut:

Re: Porsche V power

24 okt 2016 18:59

Cazzo Super Veloce schreef:ga je echt niet merken in een standaard Porsche.:

Ik heb al vaker verteld dat mijn auto 'inhield' en laat op het gas reageerde. Volgens P dealer kan er gewoon 95 in maar dat inhouden zinde me niet. Gewoon maar eens een paar x 98 geprobeerd en hij houdt niet meer in. Nooit geen last meer van gehad. Een enkele x 95 tussendoor tanken geeft geen probleem maar 3 tankbeurten 95 en het is er weer. Voor mij dus gewoon altijd 98 :salut:

Re: Porsche V power

24 okt 2016 19:43

je moet geloven wat je wilt geloven :salut:
Maar serieus dan, als je auto niet goed loopt op 95 is er iets mis met je auto (Knock sensor?)
Laatst bijgewerkt door Cazzo Super Veloce op 24 okt 2016 19:57, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Porsche V power

24 okt 2016 19:54

Zoiets als groen is mooi :thumleft:

Re: Porsche V power

24 okt 2016 19:57

102 heeft alleen zin bij turbo motoren. Mijn Maserati Quattroporte ging als den duivel op 102.

964 is "begrensd" op 98 dmv knock sensor dus hoger macht kein flaus uit

Re: Porsche V power

24 okt 2016 20:44

Cazzo Super Veloce schreef:je moet geloven wat je wilt geloven :salut:
Maar serieus dan, als je auto niet goed loopt op 95 is er iets mis met je auto (Knock sensor?)

Mijn auto loopt prima en is niets mis mee, op 98 :wink:
Wellicht ben ik (te) kritisch, ik voel en hoor alles in een auto. Aantal x geprobeerd met 95 en telkens weer hetzelfde. Bij 98 niet en al zit het volgens jou in m'n hoofd dat boeit me niet, ik merk verschil en vindt dat ie op 95 niet optimaal rijdt.
Ik ken mijn auto als geen ander en kan me niet herinneren dat jij er ooit in hebt gereden. Laten we dus maar aannemen dat ik gelijk heb en niet iets wil 'geloven'. Ik win er nl niets mee om dat te denken :popcorn:

Re: Porsche V power

24 okt 2016 21:13

Nou neem ik zelden dingen zo maar aan :popcorn:
Jij proeft zeker ook het verschil tussen Amstel en Heineken :lol:

Re: Porsche V power

24 okt 2016 22:46

turbocruiser schreef:Ziet er goed uit, octaangetal kan niet hoog genoeg zijn!


Je denkt verkeerd om :wink:

Hoe lager het octaangetal des te gemakkelijker benzine(luchtmengsel) ontbrand.
Hoe hoger het octaangetal des te moeilijker het ontbrand
Hoe hoger de compressie van een motor, des te moeilijker moet het benzine(luchtmengsel) ontbranden om zelfontbranding (kloppen) te voorkomen. Het kloppen is het geluid wat je hoort wanneer het mengsel uit zichzelf ontbrand voordat de zuiger in het bovenste dode punt staat en voordat de bougie vonkt. De knocksensor voorkomt dit in moderne auto's (en zelfs de wat oudere auto's)

Waarom zou je een brandstof nemen die slechter ontbrand dan voorgeschreven is?? :scratch:

Er zijn echt wel auto's die beter lopen op bijvoorbeeld 102, maar die moeten daar dan wel voor ontwikkeld zijn en zullen een hogere compressie hebben.

Re: Porsche V power

25 okt 2016 8:51

Is een pure gevoelskwestie. Alleen het beste is goed genoeg voor mijn kindje. :wink:

Maar zoals mbembe ook aangeeft, verschil tussen 95 en 98 merk je weldegelijk. Bij 95 toch een wat houterig sloom rijgedrag, met 98 lekker fel en soepel. Dat zit niet tussen de oren. :idea:

Re: Porsche V power

27 okt 2016 18:10

Forummers, wat moet er in een 924 van 1977? De vorige eigenaar tankte 95 met daarbij een dopje loodvervanger in de tank erbij. Is dat nodig? En moet er 95 getankt worden of gewoon 98?
Plaats een reactie