Pagina 1 van 2

afgebroken kop-bouten 3.2 motor (luchtgekoeld)

Geplaatst: 13 apr 2012 16:46
door Avanti
na kleppenstellen, bleek mn 3.2 motor toch afgebroken koppbouten te hebben.
het gaat om 4 cyclinders, die dus nog maar met 3 bouten vastzitten.
3 cylinders aan een kant, 1 cyclinder aan de andere kant
volgens dealer zijn deze bouten tijdje geleden al gebroken, die kon hij zien.
aan de onderkant hangt een druppeltje , maar dat mag geen naam hebben.
linkerkant motor is beetje vettig op cylinder, lekt dus beetje olie onder de cylinders

kan ik de zomer hier nog mee doorrijden ???
auto wordt alleen voor recreatief rijden gebruik

revisie komt eraan maar ik stel dit liever uit tot na de zomer ivm kosten

Re: afgebroken kop-bouten

Geplaatst: 13 apr 2012 16:53
door Paul II
als je de rechtervoet heel erg goed onder controle kunt houden...

maar is het dan nog leuk, rijden in een Porsche? :wink:

Re: afgebroken kop-bouten

Geplaatst: 13 apr 2012 16:55
door Sandman
Volgens mij kan je nog wel rijden komende zomer, met gebroken kopbouten . Waarschijnlijk (zeg je zelf) zijn ze al een tijdje gebroken.
Zoals Paul al zegt....Is niet echt lekker idee/gevoel.
Daarom staat mijn SC nu bij de specialist...voor 24 nieuwe kopbouten....en er waren er slechts 3 gebroken :wink:

Re: afgebroken kop-bouten

Geplaatst: 13 apr 2012 17:34
door Erwin
Gewoon doorrijden, je komt er niet mee stil te staan. :shock:
Hooguit heb je een beetje gevoelige IMS Lager bij accelereren, alsof de uitlaat even lekt.

Wel wordt de kans elke gereden kilometer groter dat je steeds langer moet doorrijden om de centen bij elkaar te sparen.
Op een gegeven moment rij je ook de cilinderkoppen en cilinders onherstelbaar kapot. Wanneer dat is weet je niet.

Wie betaalt bepaalt, lees ik hier altijd :roll:

Re: afgebroken kop-bouten

Geplaatst: 13 apr 2012 17:54
door Ewout
Ik laat bepaalde zaken liever preventief vervangen voordat de reparatie echt duur wordt.
Het rijdt voor mij lekkerder als ik weet dat alles in orde is.

Re: afgebroken kop-bouten

Geplaatst: 13 apr 2012 18:43
door drietwee
gaat dat kosten?

Re: afgebroken kop-bouten

Geplaatst: 13 apr 2012 20:24
door Danny
ligt er aan wat je nog meer wil vervangen , en wat je zelf kan

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=30425

Re: afgebroken kop-bouten

Geplaatst: 13 apr 2012 21:07
door Avanti
danny,
ik had de foto's van je revisie al gezien, ik ben wel handig maar gaat me heel veel tijd kosten...
misschien toch maar sparen...en her en der eens informeren over prijzen...in doesburg zit Hotrod, die doen ook revisie van luchtgekoelde motoren.
daar is mn 914 ook onder handen genomen door de vorige eigenaar....revisie van 2 liter blok was daar 3000 euro

Re: afgebroken kop-bouten

Geplaatst: 13 apr 2012 22:10
door lindemans
Ik kan je mittelmotor.de aanraden; die hebben mijn 3.2 ook gedaan.
Leveren benodige parts ook redelijk voordelig; dat is juist de grootste onzekere factor als een een blok gaat openen.

Doorrijden met meer dan 1 gebroken draadeind ljkt me niet lekker.
Onder belasting kan de kop op de rand van de cilinder gaan jutteren waardoor die op elkaar gaan in slaan; je kunt beiden dan afschrijven als het tegenzit. Setje nieuwe zuigers en cilinders kost je EUR 3.000; terwijl ze bij een normale revisie doorgaans zonder problemen opnieuw mee kunnen.

Re: afgebroken kop-bouten 3.2 motor (luchtgekoeld)

Geplaatst: 16 apr 2012 17:28
door Avanti
lindemans,
wat heb je voor de revisie betaalt ?
Ik had al even geinformeerd bij Erpa, indicatie was 100 uur werk, ca 5000 euro minimaal.
afhankelijk vd staat vd motor.

Re: afgebroken kop-bouten 3.2 motor (luchtgekoeld)

Geplaatst: 16 apr 2012 17:30
door Olaf
... volgens mij doet mijn Specialist dat sneller - maar die rekent dan wel weer wat €'s voor het materiaal :wink:

Re: afgebroken kop-bouten 3.2 motor (luchtgekoeld)

Geplaatst: 16 apr 2012 22:00
door Avanti
ok, welke specialist bedoel je ? ik sta voor suggesties open, ik vond 100 uur ook wel veel.

Re: afgebroken kop-bouten 3.2 motor (luchtgekoeld)

Geplaatst: 16 apr 2012 22:06
door wolf
staat een week voor, 40 uur.

Re: afgebroken kop-bouten 3.2 motor (luchtgekoeld)

Geplaatst: 16 apr 2012 22:12
door Avanti
welke specialist doet dat voor 40 uur ? heb je een naam ? ik sta open voor suggesties

Re: afgebroken kop-bouten 3.2 motor (luchtgekoeld)

Geplaatst: 17 apr 2012 14:28
door Peter
Het aantal uren gaat afhangen van de staat van de motor en de kwaliteit van het werk, 40 uur is echt het minimum. Je moet je voor dit soort klussen je echter altijd arm rekenen. Dit kan zooooo tegenvallen.

Re: afgebroken kop-bouten 3.2 motor (luchtgekoeld)

Geplaatst: 17 apr 2012 14:40
door Olaf
Het kan inderdaad tegen zitten - en wat er werkelijk gedaan moet worden zie je pas als het blok uit elkaar ligt :arrow: en dan kan je niet meer terug.

Je zou kunnen kiezen voor alleen 'n kop-revisie ... maar persoonlijk zou ik ook de krukas- en drijfstang- lagers laten vervangen :idea:

Volgens mij is die 40 uur voor een specialist goed te doen ... het werk aan de cilinderkoppen, drijfstangen e.d. wordt over het algemeen toch uitbesteed :wink:

Re: afgebroken kop-bouten 3.2 motor (luchtgekoeld)

Geplaatst: 17 apr 2012 14:51
door Avanti
vanmorgen even contact gehad met Manuel Pelzer (kerkrade), deze gaven volgende aan:
aantal uren 40:
- alleen kopbouten vervangen 2000 E
- Koprevisie 1500 E
- revisie blok 1000 E

Koppen gaan ca 150 K mee, eeen blok gaat zo'n 300 K mee
je kunt dus kiezen waar je voor gaat, in mijn geval denk ik dat het blok wel goed is, dus zou ik gaan voor kopbouten en koprevisie (3500 E)
en misschioen komt daar nog wat klein spul bij zoals revsie startmotor, revisie dynamo...

Bij Pelzer had ik wel een goed gevoel qua kosten en informatie...iemand ervaring mee ?

Re: afgebroken kop-bouten 3.2 motor (luchtgekoeld)

Geplaatst: 17 apr 2012 15:01
door molen934
Wat ik gedaan heb met mijn SC, het blok er zelf uit gehaald en geheel gestript.
Echt alles eraf tot dat je het carter en de cilinders over houd en dit bij de "specialist" gebracht :wink:
Best leuk werk en het scheelt heel wat uurtjes :idea:

Re: afgebroken kop-bouten 3.2 motor (luchtgekoeld)

Geplaatst: 17 apr 2012 15:08
door Olaf
Avanti schreef:- alleen kopbouten vervangen 2000 E
- Koprevisie 1500 E
- revisie blok 1000 E


Voor die 1000 Euro extra zou ik het dan helemaal laten doen - maar ga er eerlijk gezegd vanuit dat je hier een tikfout hebt gemaakt :popcorn:

Re: afgebroken kop-bouten 3.2 motor (luchtgekoeld)

Geplaatst: 17 apr 2012 15:46
door Peter
Dat zijn echt feest prijzen.....als alles mooi gangbaar is en het blijft biij een pakkingsetje en 8 tapeinden, zou kunnen..

Maar zoals ik al zei....het kan zwaar tegenvallen....zoals

kapotte nokkenassen
.......... nokkenasvolgers
.......... oliepomp
.......... cilinders/zuigers
.......... tussentandwielen
.......... koppeling
.......... vliegwiel
.......... etc....

Re: afgebroken kop-bouten 3.2 motor (luchtgekoeld)

Geplaatst: 17 apr 2012 15:58
door Olaf
Peter 993 schreef: en 8 tapeinden


... ze gaan hopelijk toch niet alleen de gebroken draadeinden vervangen :roll:

Persoonlijk zou ik dan meteen alle 24 draadeinden vervangen voor die met volledige spoed ala 993 :idea:

Re: afgebroken kop-bouten 3.2 motor (luchtgekoeld)

Geplaatst: 17 apr 2012 17:02
door Danny
€2000.- voor het vervangen van de kopbouten :shock: ., Breng maar langs , ik doe het goedkoper !!!! Bedenk wel dat de koppen er af moeten met alle ellende van dien . Uitboren van de uitlaat tapeinden bv..

Re: afgebroken kop-bouten 3.2 motor (luchtgekoeld)

Geplaatst: 17 apr 2012 17:03
door Olaf
... met bon, btw en garantie :?:

Re: afgebroken kop-bouten 3.2 motor (luchtgekoeld)

Geplaatst: 17 apr 2012 17:05
door Danny
Is in overleg wel mogelijk

Re: afgebroken kop-bouten 3.2 motor (luchtgekoeld)

Geplaatst: 18 apr 2012 17:12
door Avanti
Nog even voor de duidelijkheid, die 2000 Euro was voor vervangen van alle 24 kopbouten, zou niet verstandig zijn om de oude te laten zitten.
prijzen staan op site van Pelzer: http://www.onderdelenvoorporsche.nl/con ... d5374.html