Elektrisch probleem hallgever 2 996 Mk2
Geplaatst: 20 mei 2012 20:13
Ik heb een probleem met een slecht lopende motor en foutcodes P0347/P0348. Ik hoop dat iemand wat tips heeft wat ik verder kan meten om te achterhalen wat er mis is.
996 Mk2
Gasklephuis schoongemaakt
Bobines goed, LMM recent vervangen.
Durametric foutcodes: P0347/P0348/P0349/P1325/P300/P301/P302/P303.
Via de workshopmanuals en Poses kom ik uit op een elektrisch probleem rond hallgever 2. De P1325 (nokkenasverstelling bank 2) kun je volgens Poses pas onderzoeken als je geen hallgever issues hebt. De P300/301/302/303 ontstaan pas na een tijdje slecht lopen en lijken me een gevolg van een DME die op hol slaat en probeert de nokkenastiming te regelen met een half/geen signaal van de hallgever.
Uitwisseling met hallgever 1 maakt de codes niet anders, blijft bank 2. Ik heb nu de stekker van de hallgever losgemaakt en de buitenste pinnen even 'kortgesloten'. Als ik nu in de motorruimte de onderste motorstekker losmaak en de weerstand meet tussen pin 21 en pin 22 komt er conform verwachting '0' uit. Geen weerstand dus, ongehinderde verbinding. Als ik nu de motorstekker weer aansluit en op de Motronic 7.8 de stekker III losmaak en in de stekker de weerstand meet tussen pin7 en pin 17, dan zou ik wederom een '0' verwachten. Er zou nu immers een kortgesloten verbinding moeten bestaan. Het blijft echter '1' (oneindig, dus geen verbinding). Ook pin 7 en pin 18 van de DME stekker levert alleen '1' op.
Het lijkt me ergens een draadbreuk/onderbreking van massa of 5V tussen DME en het aansluitpunt van de motorstekker in de motorruimte. Ik ben alleen bang dat ik niet helemaal snap hoe 'massa' werkt in een auto. Takt de massadraad die vanaf de hallgever naar de motorstekker loopt ergens na de motorstekker af naar een 'massapunt' op de carrosserie? Of gaat dat pas na de DME? Hier lijkt de massadraad immers ook nog naar toe te lopen (draad 17 in stekker III)?
Kan iemand uitleggen hoe dat werkt? Tips wat te doen?
Hartelijk dank!
Jeroen
996 Mk2
Gasklephuis schoongemaakt
Bobines goed, LMM recent vervangen.
Durametric foutcodes: P0347/P0348/P0349/P1325/P300/P301/P302/P303.
Via de workshopmanuals en Poses kom ik uit op een elektrisch probleem rond hallgever 2. De P1325 (nokkenasverstelling bank 2) kun je volgens Poses pas onderzoeken als je geen hallgever issues hebt. De P300/301/302/303 ontstaan pas na een tijdje slecht lopen en lijken me een gevolg van een DME die op hol slaat en probeert de nokkenastiming te regelen met een half/geen signaal van de hallgever.
Uitwisseling met hallgever 1 maakt de codes niet anders, blijft bank 2. Ik heb nu de stekker van de hallgever losgemaakt en de buitenste pinnen even 'kortgesloten'. Als ik nu in de motorruimte de onderste motorstekker losmaak en de weerstand meet tussen pin 21 en pin 22 komt er conform verwachting '0' uit. Geen weerstand dus, ongehinderde verbinding. Als ik nu de motorstekker weer aansluit en op de Motronic 7.8 de stekker III losmaak en in de stekker de weerstand meet tussen pin7 en pin 17, dan zou ik wederom een '0' verwachten. Er zou nu immers een kortgesloten verbinding moeten bestaan. Het blijft echter '1' (oneindig, dus geen verbinding). Ook pin 7 en pin 18 van de DME stekker levert alleen '1' op.
Het lijkt me ergens een draadbreuk/onderbreking van massa of 5V tussen DME en het aansluitpunt van de motorstekker in de motorruimte. Ik ben alleen bang dat ik niet helemaal snap hoe 'massa' werkt in een auto. Takt de massadraad die vanaf de hallgever naar de motorstekker loopt ergens na de motorstekker af naar een 'massapunt' op de carrosserie? Of gaat dat pas na de DME? Hier lijkt de massadraad immers ook nog naar toe te lopen (draad 17 in stekker III)?
Kan iemand uitleggen hoe dat werkt? Tips wat te doen?
Hartelijk dank!
Jeroen