Pagina 1 van 1
Foutcodes P1325 en P1331 (996 4s)
Geplaatst: 05 feb 2013 15:49
door Gunn
Hoi,
Ik ben de Gunn uit België en zo te lezen zitten hier veel specialisten dus vandaar mijn volgende vraag :
Ik heb nu ongeveer 2 jaar een 996 4s Tiptronic met 108.000km waar ik zeer tevreden over ben maar al ruim een jaar gaat mijn Check Engine constant aan en uit.
(uit na 10 keer starten ofzo en terug aan na soms 10, soms 100 of soms na meer dan 300 km maar tegenwoordig gaat het vrij snel)
Mijn garagist kan niet met zekerheid zeggen of dit aan een sensor zelf ligt of inwendig iets in de motor.
Aangezien ik niet nutteloos alles wil vervangen raad hij aan af te wachten tot het erger wordt omdat de fout niet "onmiddellijk" terug komt als hij aan de computer hangt.
De P rijdt zalig en ik ondervind geen enkel probleem tijdens het rijden maar dat lampje stoort mij toch.
Heb nu zelf een Piwis kabel gekocht waardoor ik de fouten kan resetten maar ze komen dus vrij snel terug.
Mijn vraag dus : heeft iemand hier dezelfde problemen ooit gehad of weet er iemand meer van dit probleem ?
Alvast bedankt.
Mvg,
Gunn

Re: Foutcodes P1325 en P1331 (996 4s)
Geplaatst: 05 feb 2013 16:12
door Johann
Welkom hier.
P1325 178 Camshaft Adjustment, Bank 2 - Signal Implausible, 178 Camshaft Adjustment, Bank 2 - Below Limit, 178 Camshaft Adjustment, Bank 2 - Above LimitJe moet je variocam actuator voor lift and timing vervangen. Zie
deze post op 6SPEEDONLINE
P1331 - Inlet camshaft output stage, Bank 2 Open circuitVolgens mij zijn de twee foutcodes verwant. Mijn gokje is dat als je de actuator vervang foutcode P1331 ook zijn opgelost .
Lees ook dit topic
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=35056
Re: Foutcodes P1325 en P1331 (996 4s)
Geplaatst: 05 feb 2013 17:51
door Gunn
Is al een begin, thx!
Re: Foutcodes P1325 en P1331 (996 4s)
Geplaatst: 05 feb 2013 21:01
door Michiel911
Merk je verder tijdens het rijen nog iets? Het gebeurde bij mij ook maar dan liep de motor ook onregelmatig en niet echt lekker en dat blek uiteindelijk de klepstoters te zijn die vast bleven zitten.
Re: Foutcodes P1325 en P1331 (996 4s)
Geplaatst: 05 feb 2013 21:32
door JeroenSC
Tweede topic dat Johannvb noemt heb ik destijds gestart. Uiteindelijk heb ik een open draadbreuk gevonden vlakbij de stekker op de nokkenasversteller, waardoor daar sluiting ontstond. Verder heb ik beide hallgevers vervangen, omdat ik naast de P1325 ook meerdere P346/P347 foutmeldingen had, die allemaal wel in de richting van de hall gever wezen. Sindsdien al weer een hele tijd vlekkeloos. Ik merkte met name gebrek aan koppel onderin. Pas vanaf 3000rpm begon de motor weer stevig te trekken.
De Bosch hallgevers worden overigens ook in Fiat gebruikt. Via marktplaats destijds circa 70 euro per stuk voor betaald voor nieuwe exemplaren....
Re: Foutcodes P1325 en P1331 (996 4s)
Geplaatst: 05 feb 2013 22:11
door Gunn
De motor loopt prima. Heb 1 keer gehad toen ik doortrok dat hij bij een goei 6000t even pruttelde en toen ging op dat moment het lampje branden.
JeroenSC : het valt niet echt op omdat die tiptronic bij 70/uur ofzo al in 5de versnelling zit en dan reageert hij sowieso traag vind ik maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben dat er toch een gebrek aan koppel is onder de 3000t !
Is het normaal dan dat je geen koppel verlies meer hebt boven de 3000t ?
Weet niet of het er iets mee te maken kan hebben maar het is begonnen na een weekendje Stuttgart met meestal snelheden tussen 180 en 280 km/u (behalve op de stukken waar je minder moet natuurlijk

)
Re: Foutcodes P1325 en P1331 (996 4s)
Geplaatst: 06 feb 2013 9:05
door 993 C2
Re: Foutcodes P1325 en P1331 (996 4s)
Geplaatst: 06 feb 2013 16:05
door Gunn
Ok thx. Zal hem maar naar de garage doen kortelings want hij moet toch bijna binnen voor onderhoud.
Re: Foutcodes P1325 en P1331 (996 4s)
Geplaatst: 06 feb 2013 16:16
door Tilt!
Mijn 996 4S hetzelfde verhaal.
Soms maanden niets, dan ineens weer "check engine", soms ging het na een paar dagen weer uit, soms moest het gereset worden in de garage. Is zelfs bij een OPC binnen geweest voor dat probleem en ook daar hebben ze alleen de foutcode kunnen resetten zonder er eigenlijk een uitleg aan te geven.
And then suddenly...

De wagen ging binnen bij Carnewal voor een rammelende uitlaat, daar werd vastgesteld dat de cats zo versleten waren dat ze bijwijlen bijna door de uitlaat gepushed werden, uitlaat vervangen, cats laten vervangen door de versie met 200 gaatjes/cm²...
Resultaat: onwaarschijnlijk mooi gebulder én sindsdien geen foutmeldingen meer.
Doe Gert de groeten bij Carnewal en zeg dat hij het Belgisch Porscheforum eens mag beginnen sponsoren met alle reclame die ik (we) daar maken voor hem

Re: Foutcodes P1325 en P1331 (996 4s)
Geplaatst: 06 feb 2013 19:59
door Gunn
Het kan van alles zijn natuurlijk maar in mijn uitlaat rammelt nog niets momenteel
Het is trouwens een originele Porsche sportuitlaat met knopje binnenin (wat ik ondertussen al laten afkoppelen heb omdat de kleppen altijd automatisch dicht gingen tussen de 45 en de 75 km/u ! )
Niet dat deze niet stuk zou kunnen natuurlijk maar deze uitlaat hou ik toch liever

Re: Foutcodes P1325 en P1331 (996 4s)
Geplaatst: 06 feb 2013 20:08
door Tilt!
Het probleem lag 'm ook niet aan de uitlaat, maar aan de cats. Die moeten normaal gezien mooi in 't midden van hun buis zitten en cylindervormig zijn, als je ziet op de foto hoe ze taps toelopen naar de uitlaat naartoe kan ik me wel voorstellen dat dat in het management van de motor problemen geeft, en als ik me niet vergis kwam de mijne met zijn foutmeldingen ook altijd janken over bank2.
Re: Foutcodes P1325 en P1331 (996 4s)
Geplaatst: 06 feb 2013 21:03
door Gunn
Kan ik me idd inbeelden dat deze een check engine kunnen veroorzaken.
Re: Foutcodes P1325 en P1331 (996 4s)
Geplaatst: 07 feb 2013 12:00
door 993 C2
Dat met de losse cats geeft weer andere fout codes. Dus beginnen met het oplossen van de fout codes die je nu hebt alvorens andere dingen te gaan vervangen omdat het ook een CEL kan geven...
Re: Foutcodes P1325 en P1331 (996 4s)
Geplaatst: 25 jul 2013 23:39
door Gunn
Ondertussen is het probleem opgelost (ruim 5000 km geleden hersteld).
Het was de actuator van Bank 2 die defect was bij mij !
Grts