Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 26 apr 2024 10:40



Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Wonden likken... - Tikkende motor 996 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
964 C2 - zwart - MY1992
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
Ik hoop dat iedereen weer van zijn 996 kan genieten, maar het blijft toch knettergek dat je dit met je motor moet laten doen om hem weer betrouwbaar te krijgen. Daar is al genoeg over geschreven, maar het kwam wel weer bij mij op. Maar geniet ervan!


21 nov 2013 22:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
981 S 2013 911T Coupe 1973
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
frankv schreef:
Ik hoop dat iedereen weer van zijn 996 kan genieten, maar het blijft toch knettergek dat je dit met je motor moet laten doen om hem weer betrouwbaar te krijgen. Daar is al genoeg over geschreven, maar het kwam wel weer bij mij op. Maar geniet ervan!


Eens, 250 km verder en de richtingaanwijzer blijft hangen, en jawel, een snelle google leert dat dit ook een bekend probleem is. De kwaliteit is echt belabberd.


21 nov 2013 23:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
Maar gelukkig is Porsche nu wel winstgevend...
_________________________________________
GREEN IS GOOD


22 nov 2013 12:01
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
Richard, bedankt voor je uitgebreide verslag, leerzaam om eens door te lezen. Wil zelf mijn kennis van de 997 wat vergroten zodat ik t.z.t. goed geinformeerd een aankoop kan doen.


25 nov 2013 14:01
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
Geen probleem. Wanneer ik de foto's van de revisie in mijn bezit heb, zal ik deze ook posten.


25 nov 2013 14:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
Cazzo Super Veloce schreef:
Maar gelukkig is Porsche nu wel winstgevend...

sjagerijn...


25 nov 2013 19:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
Peter schreef:
Cazzo Super Veloce schreef:
Maar gelukkig is Porsche nu wel winstgevend...

sjagerijn...


chagerijn is de correcte spelling :salut:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


25 nov 2013 21:05
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
Chagrijnig is het, ouwe topicvervuilers :mrgreen: :wink:

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/chagrijnig-sacherijnig

Sacherijnig mag ook.


25 nov 2013 22:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
@peterfrans nog een keer,
Hoe manifesteerde dat IMS probleem zich, was het alleen die plas olie of hoorde je al wat? Die filmpjes van LN Engineering laten lagers zien die zo slecht zijn dat je die wel moet horen...
Kreeg vandaag bij PCR het advies het IMS preventief te laten vervangen door een keramisch lager van LN eng.
Kost wat maar dan is het grootste risico op motorproblemen weggenomen zo wordt gezegd..
Is wel een dillemma, veel geld (2K ex) maar gaat het mis dan is het ruim 5x zo duur...

Ik hoor dat behoorlijk wat 996 en 997 preventief IMS vervanging laten doen..

Benieuwd, zijn er mensen op het forum die dat ook hebben, gedaan?


27 nov 2013 0:41
Profiel
PorscheForum Rakker
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
Ik heb geen 996 of 997, maar voor dit bedrag zou ik alleen de IMS fix niet snel doen. Erg zuur als je IMS preventief laat vervangen en vervolgens de cilinderwand scheurt. Liever 5k erbij en dan meteen weten dat alles goed zit. Of geld in de zak houden en spaarpotje openmaken als de boel ploft.


27 nov 2013 21:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
Ik geef je groot gelijk. Alleen vind ik het voorgestelde bedrag wel wat hoog. Ik heb het idee dat het ook voor de helft kan.


27 nov 2013 21:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
981 S 2013 911T Coupe 1973
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
Porschenovice schreef:
@peterfrans nog een keer,
Hoe manifesteerde dat IMS probleem zich, was het alleen die plas olie of hoorde je al wat? Die filmpjes van LN Engineering laten lagers zien die zo slecht zijn dat je die wel moet horen...
Kreeg vandaag bij PCR het advies het IMS preventief te laten vervangen door een keramisch lager van LN eng.
Kost wat maar dan is het grootste risico op motorproblemen weggenomen zo wordt gezegd..
Is wel een dillemma, veel geld (2K ex) maar gaat het mis dan is het ruim 5x zo duur...

Ik hoor dat behoorlijk wat 996 en 997 preventief IMS vervanging laten doen..

Benieuwd, zijn er mensen op het forum die dat ook hebben, gedaan?


Tja, moeilijke keuze. Ik heb er ook over nagedacht het preventief te laten doen, maar ben daar nooit aan toe gekomen. Bij mij C4S met een tiptronic is het meteen ook een hele operatie. Mocht je de bak er toch al af hebben, voor de koppeling bijvoorbeeld, dan is het vervangen van het lager weinig extra werk en dan zou ik het ook zeker doen. De kans op catastrofale motorschade is bij een defect IMS wel iets groter dan bij de schades aan de cilinderbussen het geval is.

Ik heb in eerste instantie ook gedacht dat de IMS verhalen allemaal nogal overtrokken waren, gestimuleerd door lieden die er een commercieel belang bij hebben (lees de leveranciers van de keramische lagers). Latere modellen en zeker tiptronics zouden er minder vatbaar voor zijn was het verhaal. Tot die dag aan het begin van een lange periode mooi weer, toen ik de P pakte om lekker open naar het werk te rijden. Op de heenweg geen gekke geluiden, behalve een rammelje achter toen ik de parkeergarage in kwam (achteraf bleek dat de moer van het IMS lager te zijn). Bij terugkomst lag er een halve liter olie onder de auto en was het voor mij duidelijk dat er toch iets serieus aan de hand moest zijn. Toch de auto maar gestart (met in het achterhoofd: hij is nu toch al kaput). Toen ook eigenlijk geen gekke ratels, of vreemde bijgeluiden en daarom toch maar heel voorzichtig naar huis gereden en de auto bij haaglanden gedropt. Zij hebben de auto ook nog een aantal keren gestart en vonden wel dat er wat geluiden in zaten die niet helemaal pluis waren, maar ook nu geen luid geratel ofzo. Om een diagnose te stellen is de motor uitgebouwd en toen was het snel duidelijk dat het IMS lager de strijd had opgegeven. Ik heb daarna de motor zelf volledig gedemonteerd en kwam daarbij de volgende problemen tegen:
- Bout van het IMS lager afgebroken
- IMS lager kapot
- Kettingspanner (ketting krukas-IMS) ingelopen waardoor hij halverwege zijn slag blokkeerde (hier ligt mogelijk de echte oorzaak)
- Kettinggeleider (ketting krukas-IMS) gebroken (wellicht door overmatige spanning door voorgaand punt)
- IMS ingelopen aan beide zijden
- Olie aanzuigpomp linker cilinderbank defect (draaide nog wel maar kooi gebroken door aanzuigen metaaldelen van het IMS lager)
- Een hapje uit het variocam+ tandwiel van de inlaatnokkenas in de linker cilinderbank
- Oliepomp (hoofdpomp) ingelopen op het lagervlak van de IMS
Verder bijzonder weinig verspreiding van metaaldelen in de motor en geen andere directe gevolgschade. Wel een begin van inloopsporen op cilinders 5 en 6 en een aantal drijfstanglagers die er minder fris uitzagen dan je bij een motor met 80k verwacht.

Bij nader inzien had ik de motor natuurlijk nooit meer moeten starten en de auto laten afslepen. Het had gemakkelijk kunnen leiden tot nog veel meer gevolgschade, in die zin toch nog mazzel gehad.

Met de kennis van nu zou ik natuurlijk zeker het IMS lager hebben laten vervangen, misschien had ik er nog wel een paar jaar mee kunnen rijden voordat de cilinderbussen echt voor problemen hadden gezorgd. Aan de andere kant rijden er ook duizenden 996-en probleemloos rond met originele lagers en 2k ex is ook geen kattepis (ik neem aan inclusief materiaalkosten).


27 nov 2013 23:31
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
Het IMS euvel lijkt een tijdbom en geeft een gevoel van onzekerheid die het plezier (bij mij in ieder geval) een beetje drukt. Heeft iemand een idee van de statistieken, wat zeggen de garages en specialisten? Is het vergelijkbaar met de plof kans de 3,4l motor van de 996 mk1, die kans was 1 op de 3 gevallen had ik ergens gelezen. Of hebben we bij het IMS euvel over een veel kleinere kans en moeten we eerder spreken over "sporadisch"?


28 nov 2013 23:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
Ik ben vandaag weer veel wijzer geworden, dit na een bezoek aan v.d. Gugten. Daar even een zak met IMS lager onderdelen en bijbehorende tussenas (de Intermediate Shaft) mogen aanschouwen. Ik ben blij dat dat spul niet uit mijn auto afkomstig was! Drama. Ze hebben daar al heel wat van die lagers vervangen door die keramische van LN, ook even in mijn handen gehad zo'n ding. Ziet er goed uit, het probleem met het bestaande lager is me ook uitgelegd, evenals het waarom het LN lager wel heelblijft.
De platte kever even op de brug gehad, en verrek, lichte olielekkage tussen bak en blok. Krukaskering of zou het toch....(bizar dat AKK hierover niets te melden had, is 10k geleden zal toen ook al wel geweest zijn maar goed...)

Gescheurde cilinderwanden komen bij de 3.6 vrijwel niet voor, IMS lager is hoofdoorzaak van de verschillende soorten motorschade kennelijk, geen wonder als al die hardstalen fragmenten door je blok caramboleren..
Ik heb het besluit genomen, bij mij gaat dat ding eruit voor het te laat is, en wel volgende week nog. Zonde van het geld, je krijgt er niets extra's voor, ik weet het. Maar ik zou het mezelf nooit vergeven als de boel in elkaar loopt en ik er vantevoren iets aan had kunnen doen. Ik verheug me vast op het gevoel wanneer het gedaan is, het geld is zo weer vergeten...


29 nov 2013 0:45
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
944 1987 #Pitchblack944 Ex: 996 TURBO 2001 488PK/727NM arena metallic 996 C2 1999 ex: witte 944 type 1 uit 1984 ex: 996 violet 1999 ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI. ex 944S2 1991 zwart ex 928 1980 grijs Oost-Souburg
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
Wat gaat dat kosten als ik vragen mag? Mijn motor die erin zit heeft er nu ongeveer 85K opzitten, denk dat er gewoon een standaard motor van de plank is ingezet toendertijd.
Moet zeggen dat ik er niet erg gerust op ben met al die verhalen erover.


29 nov 2013 9:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
En toch gaat het over minimale percentages...

Wie zet er 2k euro in op een 1% kans in het casino?
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


29 nov 2013 10:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
Tja 1% zou mij niet verleiden tot casino inzet :-)

Ik geloof alleen niet dat we het over 1% hebben, van wat ik hoor/lees en het aantal IMS reparaties dat alleen al v.d. Gugten heeft uitgevoerd vrees ik dat het eerder naar de 10% gaat. Zou ik geen (geringe maar toch) olie lekkage tussen bak en blok zien, zou mijn gevoel van urgentie geringer zijn geweest. Nu ik op de hoogte ben van wat er kan gebeuren en het onvermijdelijk drama daarna (financieel en praktisch, je zal er maar mee langs de weg staan..) is het voor mij 2K waard in ieder geval.

Peace of mind mag wat kosten, volgende week is hij vervangen!


29 nov 2013 14:00
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
Ik denk ook niet dat we het hebben over 1%, maar dat is al besproken in een ander topic.

Nu begrijp ik je keuze voor een (mogelijk nog steeds preventieve) vervanging van de IMS wat beter. Inderdaad apart dat er nu oliesporen worden aangetroffen en dat er tijdens de AKK in ieder geval niets over gezegd is. Of het toen al aanwezig was, zul je nu niet meer kunnen nagaan.

Als je met aardige onzekerheid in de auto rondrijdt, zal deze zeker je rijplezier bederven en zeker verhinderen dat je soms eens weer meer vermogen aanspreekt. Succes, gelukkig kun je snel terecht en houd ons op de hoogte van de bevindingen.


29 nov 2013 16:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
vraag gugt of ie wat pica's maakt voor de forum.
_________________________________________
oud is beter


29 nov 2013 17:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
912 schreef:
En toch gaat het over minimale percentages...

Wie zet er 2k euro in op een 1% kans in het casino?

Dat hangt af van de mogelijke uitbetaling :res:
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


29 nov 2013 17:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
944 1987 #Pitchblack944 Ex: 996 TURBO 2001 488PK/727NM arena metallic 996 C2 1999 ex: witte 944 type 1 uit 1984 ex: 996 violet 1999 ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI. ex 944S2 1991 zwart ex 928 1980 grijs Oost-Souburg
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
wolf schreef:
vraag gugt of ie wat pica's maakt voor de forum.

ben ik ook benieuwd naar.


29 nov 2013 17:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
Porschenovice schreef:
Tja 1% zou mij niet verleiden tot casino inzet :-)

Ik geloof alleen niet dat we het over 1% hebben, van wat ik hoor/lees en het aantal IMS reparaties dat alleen al v.d. Gugten heeft uitgevoerd vrees ik dat het eerder naar de 10% gaat. Zou ik geen (geringe maar toch) olie lekkage tussen bak en blok zien, zou mijn gevoel van urgentie geringer zijn geweest. Nu ik op de hoogte ben van wat er kan gebeuren en het onvermijdelijk drama daarna (financieel en praktisch, je zal er maar mee langs de weg staan..) is het voor mij 2K waard in ieder geval.

Peace of mind mag wat kosten, volgende week is hij vervangen!


HIER (en scroll) heb heb ik al eens eerder een poging gedaan betreft de bevindingen op het forum rond het IMS probleem. Zeer vreemd dat het hier en op het Belgische forum quasi weinig tot GEEN aandacht krijgt :!: :!:
En inderdaad als je de hierna volgende cijfers mag geloven kan je alleen maar vaststellen dat er meer IMS failure's voorkomen dan gescheurde cilinderwand gevoelige IMS Lager :bang: :bang:
poll 997 6.30% failure
poll 996 9.86% failure
poll boxster 11.83% failure
Nog een Poll Ims pré 2006


30 nov 2013 9:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex Porsche 911 ex. 944 2.7 Bollenstreek
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
Ik heb dit ook laten doen. Direct na aanschaf. En voor mij geld niet de casino regel maar meer de Russisch roulette regel. Ik heb daar nu geen angst meer voor en rijd heerlijk ontspannen. Ik heb ook meteen de koppeling vervangen die ligt dan namelijk voor het grijpen.
_________________________________________
Porsche 911


30 nov 2013 10:49
Profiel
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
Verstandig zo'n modificatie en het is idd beter te vergelijken met Russisch roulette dan met casino. Alleen dan het verschil dat het niet je leven kost maar je vermogen/spaargeld.


30 nov 2013 18:04
PorscheForum Rakker
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
Bericht Re: Wonden likken... - Tikkende motor 996
peterfrans schreef:
Wel een begin van inloopsporen op cilinders 5 en 6 en een aantal drijfstanglagers die er minder fris uitzagen dan je bij een motor met 80k verwacht.


Ik vraag me af of een lage km-stand bij een 996 wel een pre is. Meer kans dat de auto voor kleine stukjes is gebruikt en en daar kunnen de cilinderwanden niet goed tegen. Een 3.4 die twee ton probleemloos heeft gedraaid haal de volgende ton kilometers ook wel.


30 nov 2013 18:39
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.