Workshop over problemen met watergekoelde boxermotoren
Geplaatst: 29 apr 2013 17:48
Op zaterdag 28-4-13 was ik met ongeveer 15 leden van de Porsche Stammtisch Münsterland in Herscheid, op uitgenodiging van PoMoTec om een workshop over 986/987/996/997-motoren bij te wonen.
Herscheid ligt ten oosten van Lüdenscheid, ongeveer 50 km ten zuiden van Dortmund.
Het was een zeer interessante en leerzame dag waarin wij inzicht kregen in de problematiek , die we helaas ook kennen uit de "plofdraadjes" hier op het forum.
Verder interessante tips over verschillende soorten olie en koelvloeistofproblemen.
Zij kennen uit de praktijk de problemen van beschadigde en gescheurde cylinderwanden, zuigers etc. etc.
Bij 996 motoren treden deze vaak op tussen de 80-120K en bij veel 997 motoren al rond de 50K.
Alleen de Turbo, GT2 en GT3 motoren zijn eigenlijk vrij probleemloos , omdat het Mezger motoren zijn. 997 Turbo MK2 van na 2008 geven in de praktijk meer problemen dan de 997 Turbo MK1
Heel interessant was dat een aantal Porsches endoscopisch werden onderzocht.
Helaas werden de eigenaren hier niet allemaal heel erg blij van. Er waren vormen van lichte tot behoorlijke schade in hun motoren te herkennen.
De technici gaven aan dat ze via zo'n endoscopie in een vroeg stadium de problemen konden herkennen, waardoor hoge kosten voorkomen kunnen worden.
Bij een revisie hebben zij een oplossing gevonden om de motor weer echt 100% te maken voor de lange termijn.
Ze maken gebruik van een nikkel keramische coating voor de aluminiumdelen. Dit gebeurd in de UK door de Capricorn groep, die ook veel doen met Formule 1 teams.
Ik ben zelf niet zo heel technisch als een aantal andere workshopbezoekers maar deze techneuten waren zeer enthousiast over de zeer betrouwbare info en professionele uitleg en de voorgestelde oplossingen.
Opvallend vond ik wel dat Porschebezitters uit heel Europa dit adres inmiddels weten te vinden voor het oplossen van hun motorproblemen .
Er stonden o.a. Porsches uit Zwitserland, Luxemburg, Noorwegen en Belgie op het terrein.
Hier het linkje naar hun site : http://www.pomotec.de/
Wellicht een adres om te checken als je als Porscheforum lid onverhoopt met een motorprobleem in je waterkoeler te maken krijgt.
Gruss, Rene
Herscheid ligt ten oosten van Lüdenscheid, ongeveer 50 km ten zuiden van Dortmund.
Het was een zeer interessante en leerzame dag waarin wij inzicht kregen in de problematiek , die we helaas ook kennen uit de "plofdraadjes" hier op het forum.
Verder interessante tips over verschillende soorten olie en koelvloeistofproblemen.
Zij kennen uit de praktijk de problemen van beschadigde en gescheurde cylinderwanden, zuigers etc. etc.
Bij 996 motoren treden deze vaak op tussen de 80-120K en bij veel 997 motoren al rond de 50K.
Alleen de Turbo, GT2 en GT3 motoren zijn eigenlijk vrij probleemloos , omdat het Mezger motoren zijn. 997 Turbo MK2 van na 2008 geven in de praktijk meer problemen dan de 997 Turbo MK1
Heel interessant was dat een aantal Porsches endoscopisch werden onderzocht.
Helaas werden de eigenaren hier niet allemaal heel erg blij van. Er waren vormen van lichte tot behoorlijke schade in hun motoren te herkennen.

De technici gaven aan dat ze via zo'n endoscopie in een vroeg stadium de problemen konden herkennen, waardoor hoge kosten voorkomen kunnen worden.
Bij een revisie hebben zij een oplossing gevonden om de motor weer echt 100% te maken voor de lange termijn.
Ze maken gebruik van een nikkel keramische coating voor de aluminiumdelen. Dit gebeurd in de UK door de Capricorn groep, die ook veel doen met Formule 1 teams.
Ik ben zelf niet zo heel technisch als een aantal andere workshopbezoekers maar deze techneuten waren zeer enthousiast over de zeer betrouwbare info en professionele uitleg en de voorgestelde oplossingen.
Opvallend vond ik wel dat Porschebezitters uit heel Europa dit adres inmiddels weten te vinden voor het oplossen van hun motorproblemen .
Er stonden o.a. Porsches uit Zwitserland, Luxemburg, Noorwegen en Belgie op het terrein.
Hier het linkje naar hun site : http://www.pomotec.de/
Wellicht een adres om te checken als je als Porscheforum lid onverhoopt met een motorprobleem in je waterkoeler te maken krijgt.
Gruss, Rene