Bij een kapotte motor in de 996 en 997 kun je natuurlijk wel altijd Porsche de schuld geven.
Het lager van de tussenas (IMS) en de cilinderwanden zijn natuurlijk kwetsbare onderdelen.
Maar ik denk dat er ook heel veel 996 en 997 zonder problemen rijden.
Slechts een klein deel heeft bovengenoemde problemen.
Jarenlang heb ik met de 996 (mk1 en mk2) veel kilometers gemaakt, en behalve goed onderhoud nooit zware reparaties aan de motor gehad.
Toen ik nog met een luchtgekoelde Porsche 25000/30000 km maakte per jaar was er ook wel eens iets kapot.
Draadeinden die spontaan uit het blok kwamen, koppakkingmodificaties, olielekken enzv. Dat was ook niet zaligmakend.
Nog niet te spreken van de roestende carrosserie. Daar was kwalitatief ook wel wat te verbeteren.
En dan te weten dat die veel slechter presteerden als de huidige watergekoelde modellen.
De luchtgekoelde Porsches worden momenteel vaak gebruikt als hobbyauto en dan maken ze niet zo veel kilometers denk ik.
Vaak worden ze binnen gestald om roest te voorkomen.
Dan gaat er vanzelf minder stuk.
Mijn huidige 997 loopt naar de 2 ton en is motorisch nog als nieuw.
Het zal er ook van af hangen of je altijd netjes warm rijdt.
De auto dagelijks gebruikt wordt, of lange tijd stilstaat.
Regelmatig olie ververst (vaker als voorschrift in mijn geval).
Of de auto in werkelijkheid niet meer heeft gereden als de teller aangeeft.
Natuurlijk kun je ook pech hebben met een auto ,maar dat speelt bij elk merk.
Natuurlijk vind ik het heel vervelend als iemand z'n Porsche onverwacht kapot gaat , en weer veel kost om in orde te maken.
Hopelijk vallen de kosten mee, en zijn de cilinders nog te boren, of alleen de bus/zuiger te vervangen.
In ieder geval, succes met de reparatie.
Maar om een fabrikant die al meer dan 50 jaar autos maakt waar we heel veel plezier aan beleven te beschuldigen van wanprestatie, denk ik niet dat terecht is.
Als het vertrouwen in Porsche er niet meer is , dan kun je nog Nissan (350) gaan rijden.
Dat is ook een mooie auto.
Groeten Wim,