Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 10:26



Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
Double Clutch 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 944 '89
Amsterdam
Bericht Double Clutch
Dat wil ik ook! Zat laatst bij iemand in de auto die het deed. Damn wat klinkt dat gaaf! Voor- nadelen graag en natuurlijk, hoe doe ik dat?! Kan ik vanmiddag ff mijn techniek bijschaven.

19:15: Rijden we hier nou allemaal automaat of kunnen we het gewoon niet? :twisted:


18 jan 2004 17:27
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Jeroen914 schreef:
Op verzoek van een niet nader te noemen forum-lid :wink: hierbij een korte uitleg over "heel & toe" remmen

De bedoeling is om tijdens het remmen/terugschakelen met 2 voeten 3 pedalen tegelijk te bedienen, zodat er tijdens het remmen tussengas gegeven kan worden (al dan niet in combinatie met double clutchen)

Het gaat als volgt:
Koppeling in (gewoon met je linker voet)
Met je tenen de rem intrappen en je voet iets schuin houden zodat je met de buitenkant van je voet het gaspedaal in kan trappen om tussen gas te geven (intussen blijf je dus door remmen)
Tijdens het tussengas terug schakelen
Koppeling los
Rem los

In combinatie met double clutchen:
Rem in trappen
Koppeling in
Versnelling naar vrij
Koppeling op laten komen
D.m.v. heel & toe tussengas geven (je bent dus nog steeds aan het remmen)
Koppeling in
Versnelling uit vrij naar een tandje lager
Koppeling op
Rem los

De bedoeling van het tussen gas is om de motor (ontkoppelt of in z'n vrij) op ongeveer het toerental te brengen dat 'ie zal hebben NA het terugschakelen
Vooral in combi met double clutchen spaar je de sychro's in je bak (worden zo niet of nauwelijk belast), de koppeling wordt ook minder belast (toerental van motor en bak is vrijwel gelijk, dus de koppeling slipt niet) en ook de aandrijf assen krijgen minder op hun donder.

Als je het toerental van het tussengas goed kiest vol je dat de bak zichzelf in de lagere versnelling "zuigt".

Het zijn best een hoop handelingen die je nu tegelijk uit moet voeren, dus voor je het goed onder de knie hebt en het zonder nadenken kan toepassen (en dat ook nog eens net zo snel als normaal terug schakelen) ben je wel effe verder :D

Super gaaf!

gr.

Jeroen


http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=382 ;)

Groet,
Eric
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


18 jan 2004 20:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 944 '89
Amsterdam
Bericht 
Heerlijk, ik lees 99% hier en mis ik dat nou net.


18 jan 2004 21:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
voordelen:
minder geweld aan koppeling, motor, bak en aandrijfassen

nadelen:
effe oefenen :D

Succes :!:

gr.

Jeroen


18 jan 2004 23:24
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
CGT is besteld!!
Boxtel
Bericht 
Ik zal het een proberen op mijn fiets 8)

:D
_________________________________________
Kevin, "Adult" met Porsche geduld.:D


18 jan 2004 23:26
Profiel Facebook 
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Nogmaals erg leuk die klutsieklutsie techniek, maar wel ff vermelden dat deze technike vooral vroeger gebruikt werd om te schakelen in auto's en vooral grote Trucks ala Mack en Peterbelt.

Deze bezaten toen nog geen syncromeshringen en schuine vertandingen om het allemaal soepel in elkaar te laten verlopen, hierdoor liet je inderdaad de prisas het zelfde toerental draaien als de secundaire waardoor je geen schoonmoeder schakel geluiden kreeg.

Nu gewoon erin rammen die handel, tis er voor gemaakt, maar er zijn malloten die het zgn ruig vinden klinken om als een Mack te schakelen, maar let op een (gewoonte) foutje en je heb me een "bak"ellende waar de regering jaloers op is jongens, pas op met dat gekluts.

Ik persoonlijk vindt niks mooiers als lekker razendsnel shiften huppetee van een naar twee ect. ect. das pas een racy geluid.


19 jan 2004 16:11
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
john radder schreef:
Nu gewoon erin rammen die handel, tis er voor gemaakt, maar er zijn malloten die het zgn ruig vinden klinken om als een Mack te schakelen .....


Kan bijna niet wachten op de reactie :wink: :lol:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


19 jan 2004 16:16
Profiel
PorscheForum Junkie
Middelburg
Bericht 
Jeroen, waar ben je :?:

:lol: :lol: :lol:


19 jan 2004 16:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
John,

Idd. double clutchen dateert nog van de eerste T-Fords. Bakken zonder synchro's

DC doe je alleen bij terug schakelen

Als je oplet zal je merken dat iedere courreur heel-and-toe/double clutch terug schakeld (tenzij ze een sequenciele bak hebben)
Zelfs in de F1 wordt er zo terug geschakeld, alleen doet de courreur het niet meer, maar regelt de computer dat.

En zoals ik reeds eerder zei... er is niks mooiers dan een perfect (vloeiend en goed getimed) uitgevoerde heel-and-toe / double clutch rem/terugschakel actie :D

Is trouwens net zo snel als gewoon remmen / terug schakelen
Reactie snel genoeg heren???
:D

john radder schreef:
...maar let op een (gewoonte) foutje en je heb me een "bak"ellende waar de regering jaloers op is jongens, pas op met dat gekluts.

Als je niet kan schakelen, moet je een tiptronic nemen :D

gr.

Jeroen


19 jan 2004 16:24
Profiel WWW
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Tiptronic????

Nee sorry, das niks voor mij, heb bewust enkele proefritten gemaakt in een 996 tip en kon er niet warm voor lopen, in een Porsche lekker snoeihard shiften.

Tja 'k ben een eigenwijse Ollander dus een doe het zelfer, enne is goedkoper he een zesbak ipv een tiptronic.

Maar ook iets anders dat hatten volgens jouw manier lukt mij niet echt met die 44er kano's van me, moet toch echt hak rem - punt gas.


19 jan 2004 20:19
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
In de tip lekker cruisen en heel-toe'en met links op maat van de muziek. 8)

Kom je er ook en hou je de boel heel... :wink:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


19 jan 2004 21:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
john radder schreef:
Maar ook iets anders dat hatten volgens jouw manier lukt mij niet echt met die 44er kano's van me, moet toch echt hak rem - punt gas.


Hoe groter je kano's, hoe makkelijker het is...
(heb zelf maar maatje 41 en lukt prima, dus :D)

ik schreef:
Met je tenen de rem intrappen en je voet iets schuin houden zodat je met de buitenkant van je voet het gaspedaal in kan trappen om tussen gas te geven (intussen blijf je dus door remmen)


gr.

Jeroen

ps.
je rechter voet iets 'kantelen' over je enkel...

pps.
geef je de 8ste wel een privé les :D


Laatst bijgewerkt door Jeroen914 op 19 jan 2004 23:14, in totaal 1 keer bewerkt.



19 jan 2004 23:02
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
john radder schreef:
Tiptronic????

Nee sorry, das niks voor mij, heb bewust enkele proefritten gemaakt in een 996 tip en kon er niet warm voor lopen, in een Porsche lekker snoeihard shiften.

Tja 'k ben een eigenwijse Ollander dus een doe het zelfer, enne is goedkoper he een zesbak ipv een tiptronic.

Maar ook iets anders dat hatten volgens jouw manier lukt mij niet echt met die 44er kano's van me, moet toch echt hak rem - punt gas.


Hebbe ze ook pedaalsetjes voor met "hulpstukjes" erop hoor ...

:wink:


20 jan 2004 6:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 944 '89
Amsterdam
Bericht 
Ok Jeroen ik heb je uitleg geprint, ga het straks ff proberen. In een Polo'tje.


20 jan 2004 11:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
dirkie schreef:
Hebbe ze ook pedaalsetjes voor met "hulpstukjes" erop hoor ...
:wink:


Die had ik hier pas gepost... Maar volgens de heren hier hebben die een te hoog Golf GTI gehalte :D

gr.

Jeroen


20 jan 2004 14:46
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Kevin schreef:
Ok Jeroen ik heb je uitleg geprint, ga het straks ff proberen. In een Polo'tje.


Niet lezen en rijden tegelijk he? Dat is vragen om ellende :D

gr.

Jeroen


20 jan 2004 14:47
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
Jeroen914 schreef:
dirkie schreef:
Hebbe ze ook pedaalsetjes voor met "hulpstukjes" erop hoor ...
:wink:


Die had ik hier pas gepost... Maar volgens de heren hier hebben die een te hoog Golf GTI gehalte :D

gr.

Jeroen


tja ... niet alles is "pats & Sjhonny"" hé ... soms zit er ook wel degelijk een bedoeling achter ... :wink:


20 jan 2004 15:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 944 '89
Amsterdam
Bericht 
haha ik wou dat ik een recorder had. Of overtoeren, of lekker schokken. Nog tips?


20 jan 2004 16:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Kevin schreef:
haha ik wou dat ik een recorder had. Of overtoeren, of lekker schokken. Nog tips?


:shock:

Zoveel moeilijker/anders dan gewoon schakelen is het nou ook weer niet hoor...

Begin anders eerst eens met alleen heel-and-toe, als dat lukt doe je het double-clutchen later

gr.

Jeroen

PS. als je snel wilt leren H.A.T-en, stel dan je stationair op 0 toeren af
Zo heb ik het ook geleerd... moest wel HAT-en anders sloeg de motor af :D


20 jan 2004 17:36
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 944 '89
Amsterdam
Bericht 
Dank u ;) kan ook enigsins liggen aan dat ik reed met 2 maten te grote laarzen maar a la.


20 jan 2004 18:12
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Je voelde je een beetje John R met maat 44? Of wilde je zowel proberen of je kon HAT'en en gelijk Johns ongelijk bewijzen dat het ook met maatje 44 kon?

Tip in D
HAT - linkervoet (op de maat van de muziek).

Ik oefen nu een dagje en word er aardig goed (lees: maatvast) in. Nu nog een goede muziekinstallatie erin en all is well 8)
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


20 jan 2004 19:01
Profiel
PorscheForum Junkie
Middelburg
Bericht 
Hey Horn,

Ik ben ook een ster in HAT-en 8) Met mijn maat 45 in de Shark geen enkel probleem 8) :lol:

Groeten,

SharkS4auto


20 jan 2004 19:13
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
SharkS4 schreef:
Hey Horn,

Ik ben ook een ster in HAT-en 8) Met mijn maat 45 in de Shark geen enkel probleem 8) :lol:


Ik heb gemerkt dat de kwaliteit van het HAT'en erg afhankelijk is van welk CD'tje je opzet. Hoe beter de beats, hoe beter de HAT!

TIP RULEZ!
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


20 jan 2004 19:25
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
SharkS4 schreef:
SharkS4auto


SharkS4auto :cry: is het toch? ;)

Groet,
Eric -diebewustmettiptronicheeftproefgeredenendaardoorzondertwijfelvoorhandbakheeftgekozen-
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


20 jan 2004 20:18
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 24 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ruud964


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.