Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 apr 2024 5:56



Antwoord op onderwerp  [ 354 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
modificatie koelsysteem 996 en 997 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
JV996 schreef:
De modificatie klinkt veelbelovend hoor, maar zijn er ook nadelen? Een hogere opbrengst van de waterpomp is leuk maar geeft bij hoge toerentallen natuurlijk ook een veel hogere druk in het koelsysteem. Bovendien kost het vermogen :D


Ik had na de mod last van een een licht zwetende pakking van de thermostaat en/of pomp. Lekte traag druppeltjes koelvloestof. Er wordt nu naar gekeken om dit op te lossen.

Wie weet is er een verband tss de hogere druk door de waterpomp icm in mijn geval een net niet goed genoeg dichtende pakkking ts blok en pomp-/ thermostaathuis. Dus die verhoogde druk is zeker iets om op de komende meeting 27/09 bij Resto voor te leggen.

Hier (laatste alinea) wordt beschreven dat bij installatie van een lagere temperatuursthermostaat de motor zelfs 5 pk meer heeft; ik vermoed dat dit wel met gelijke pompcapaciteit is. Dus wie weet is het netto wel neutraal met een groter pompdebiet.


12 aug 2015 16:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 911/996 cabrio, Porsche BoxsterS, Ex-968 Cabrio, ex-944 I, Porsche 928,
Haaften
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Ik heb de koelmodificatie nu ruim een week. Een 3,4 uit 1999, standaard. In de vakantie met 40c in Stuttgart naar onze geboorteplaats :) liep de temperatuurmeter over de 100c. In Nederland met buitentemperaturen tot zo'n 27c liep de temperatuur op tot iets voor de 100c als je wat stevig had gereden en dan rustig naar huis ging rijden.

Nu blijft de temperatuur iets boven de 80c hangen. Als ik even los ben gegaan en dan weer rustig ga rijden slaat de koeling aan en is alles op of iets boven de 80c. De oliedruk is constant en zit op keurige waarden voor de bijbehorende toerentallen.

Ik vond de service van de extra koelvloeistof keurig, de heren hadden de auto echter goed ontlucht en gevuld waardoor ik nu met 1 1/2 liter extra vloeistof in de bagageruimte rondtoer :D

Al met al een bijzondere gewaarwording dat Autoresto de watergekoelde Porsches op een niveau heeft gekregen zoals ze eigenlijk ontworpen hadden moeten zijn...
_________________________________________
Right here, right now!


17 sep 2015 14:18
Profiel
PorscheForum Rakker
997 Turbo mk1 cabrio manual schiefergrau cargraphic exhaust
noord brabant
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
klopt helemaal wat je zegd gewoon
super wat resto heeft gedaan
zeer tevreden over
:thumleft:


17 sep 2015 15:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Ik ook....


17 sep 2015 16:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
lelystad
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Is die koelwater modificatie ook aan te raden voor een 997 Mk2?
_________________________________________
zet je mond niet in de derde versnelling indien je hersens nog in de tweede staan


17 sep 2015 16:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Zover ik heb begrepen is de Resto koelmod voor 996 mk1 en mk2 en 997 mk1 (ook 986?). De motor van de 997 mk2 heeft de nodige aanpassingen gekregen qua koeling en heeft oa een andere materiaal voor de cylinders.


17 sep 2015 20:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Den Dungen, N-Brabant
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Bartje968 schreef:
....waardoor ik nu met 1 1/2 liter extra vloeistof in de bagageruimte rondtoer...


Ha! Jij ook al; bij mij ligt die fles er ook nog in (vanaf april). Tot op heden nog geen gebruik van hoeven maken, koelvloeistof blijft prima op niveau!


17 sep 2015 21:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
wat doet 1.5 liter koelvloeistof op marktplaats? Ik heb ook nog een cola fles uit Nijmegen staan. Kunnen met z'n alleen ook een handeltje beginnen!


18 sep 2015 22:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 911/996 cabrio, Porsche BoxsterS, Ex-968 Cabrio, ex-944 I, Porsche 928,
Haaften
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Citaat:
Taatjen zei: Is die koelwater modificatie ook aan te raden voor een 997 Mk2?


Voor zover ik heb begrepen hebben alleen de Metzger motoren echt voldoende koeling. Mijn advies, bel de heren van Auto-Resto en/of rij eens langs. Dan kan je hun uitleg horen en of het zin heeft.
_________________________________________
Right here, right now!


20 sep 2015 17:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Menno996C4cab schreef:
wat doet 1.5 liter koelvloeistof op marktplaats? Ik heb ook nog een cola fles uit Nijmegen staan. Kunnen met z'n alleen ook een handeltje beginnen!

Ik heb ook nog een fles Cola gevuld over :mrgreen:
Als hij eenmaal goed afgevuld is dan hoef je er niets meer bij te doen.
Dus we kunnen aan de zuip :cheers: :cheers:
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


24 sep 2015 21:40
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex Boxster ex 996 Targa 3.6 nu 997 C4S
Heiloo
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Ik maak mij meer zorgen over het olie temp. Ik heb de Resto water modificatie + de extra 3de radiator op mijn 997 C4S, maar twee weken geleden ben ik op een circuit geweest in Spanje. Naar een paar rondjes op het circuit met een buiten temperatuur was 27 deg/c, de olie temp loopt snel op tot zo 115 deg/c. Heeft Resto een oplossing hiervoor? Externe olie koeler?


25 sep 2015 10:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Waar wil je een oplossing voor? 115C is helemaal niet verkeerd op een circuit.


25 sep 2015 10:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex Boxster ex 996 Targa 3.6 nu 997 C4S
Heiloo
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Misschien niet direct maar dat was pas na 6 rondjes, anderen zagen olie temperaturen oplopen to boven 120 deg/c. Eerlijk gezegd weet ik niet waar de grens is?


25 sep 2015 11:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Bij extreme omstandigheden gaat de boel toch wel veel warmer worden. Ik heb laatst met een buiten temp van 35 graden op de ring gereden en toen liep de temp ook verder op dan normaal. Maar dat kan ook niet anders met die hitte en zware belasting.
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


25 sep 2015 11:37
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex Boxster ex 996 Targa 3.6 nu 997 C4S
Heiloo
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Lees deze link:

http://www.planet-9.com/showthread.php?t=89476

Hier is een adapter voor een GT3 olie koeler op een 996/997. Een GT3 koeler is aanzienlijk groter.


25 sep 2015 11:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo Highline
Huizen
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Haha, bij een beetje klim plus warm weertje plus caravan haalt mijn Seat gemakkelijk 140 graden. Ik zou me dus geen zorgen maken.


25 sep 2015 16:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Duncan schreef:
Naar een paar rondjes op het circuit met een buiten temperatuur was 27 deg/c, de olie temp loopt snel op tot zo 115 deg/c. Heeft Resto een oplossing hiervoor? Externe olie koeler?


Mij lijkt dat olietemperatuur direct gerelateerd is aan de rijomstandigen (bv. circuit, hoge toeren, hoge belastin) en niet rechtstreeks afhankelijk aan de luchttemperatuur, let wel ik zeg niet rechtstreeks.

Olie koelt en smeert bewegende motordelen , de olie wordt op zijn beurt weer gekoeld door het koelwater. De essentie is dat het koelwater zijn warmte goed kwijt moet kunnen aan de buitenlucht, dus hier komt het temperatuurverschil met de buitenlucht pas in het spel. Zolang het koelwater goed kan rondcirculeren en genoeg warmtecapaciteit heeft om de extra warmte af te voeren en kwijt te kunnen in de radiator lijkt er mij niets aan de hand.

Wat deed je koelwatertemperatuur tijdens het rijden?

Hogere olietemperaturen onder circuitomstandigheden zouden mij dus op eerste zicht wel normaal en ook logisch lijken. Anders gewoon even je vragen voorleggen aan Michel van Resto.


25 sep 2015 16:50
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Goede morgen P :drive:

Zag na het lezen van dit topic waar Oscar Tango blz 10 zijn keerring heeft laten verwijderen
het onderstaande filmpje over het IMS lager op youtube,
https://www.youtube.com/watch?v=qj06dqBk0to

Gr,
Martin


06 jan 2016 12:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Alsnog komt er olie in het lager op deze manier. Al is het een minieme hoeveelheid.

Verder is deze opstelling redelijk abstract en kort door de bocht. In realiteit klotst de olie serieus heen en weer in de pan (bochten/optrekken/remmen)en spettert lustig in het rond, oliesproeiers etc. Lijkt me genoeg te kunnen zijn om het lager te smeren. In ieder geval beter dit dan dat olie die er permanent in gevangen zit door een lekkende afdichting.

Maar ik ga er mee akkoord dat een directe smering natuurlijk idealer is. Waarschijnlijk is deze oplossing enkel uitstel van executie.


07 jan 2016 21:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2 MK1, DD Pajero 3.2 DiD SWB + Mini R59 ex Jag E-Type OTS 1963, ex Jag MK2 1961. Lieshout
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Wie weet of er nog andere nadelen zijn van een koelsysteem modificatie zoals door Resto uitgevoerd wordt?

De fans slaan idd vaker aan met een flink geluid.

Is dat het enige 'nadeel'? Geen hoger verbruik, vermogensverlies of andere concessies?
_________________________________________
Do I look like I give a damn?


22 jan 2016 21:59
Profiel
PorscheForum Rakker
996 c4 tip mk1
etten leur
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
het viel mij op dat het langer duurt voordat de motor op temperatuur is, maar of dit een nadeel is? , ik vind van niet


22 jan 2016 22:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Het koelwater is sneller op temperatuur. Waardoor de thermostaat opengaat en het koude water uit de radiator lus vrij het motorblok instroomt. Ik merk dus dat koelwater snel naar 80 graden gaat. Maar daarna weer even naar beneden dipt. Dit effect verdwijnt na een tijd langzaam als al het koelwater op temperatuur komt en temperatuur stabiliseert.

Ik heb hier eergisteren nog met Resto over gemaild als feedback. Ligt aan het verplaatsen van de thermostaat van de koude kant naar de warme kant van het koelwatercircuit. Gevolg is dus warm rijden duurt net iets langer. Maar de temperatuurregeling is daarna veel directer dan in de oorspronkelijke opstelling.

Nadeel is dus wel dat bij warm rijden er op een gegeven moment redelijk wat meer koud water bij komt. Dat ging met de thermostaat aan het begin veel geleidelijker. Dus even opletten. Zeker met wat kouder weer.

Ik mer wel dat de olie veel sneller warm wordt. Druk gaat snel naar 1.8-2.0 bar


22 jan 2016 23:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2 MK1, DD Pajero 3.2 DiD SWB + Mini R59 ex Jag E-Type OTS 1963, ex Jag MK2 1961. Lieshout
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Het is hier verder stil gebleven dus ik ga ervan uit dat er geen verdere nadelen zijn naast de frequente herrie van de fans en de langere duur om op te warmen.

De koelvloeistof temperatuur blijft bij mij goed constant, ong. 80 graden. Oliedruk bij stationair en warme motor is 2.0 bar. Bij hoge belasting loopt de watertemperatuur op tot 85 graden en valt de oliedruk bij stationair draaien terug tot 1.8 bar. Prima waarden lijkt mij.
_________________________________________
Do I look like I give a damn?


04 feb 2016 0:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Dat zijn prima waarden.
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


Laatst bijgewerkt door Ber op 04 feb 2016 8:25, in totaal 1 keer bewerkt.



04 feb 2016 7:15
Profiel Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: modificatie koelsysteem 996 en 997
Nou nou. Omdat de modificatie goed werkt mag er geen kritiek zijn op eventuele minpunten? Lijkt wel religie...
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


04 feb 2016 7:20
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 354 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.