Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

22 apr 2014 12:26

All,

Besloten om de verdelerkappen + rotors op mijn 964 te vervangen. Het enige waar ik factuur van terug kan vinden, dus tijd om te vervangen.

Ik wil dan meteen het riempje checken en vroeg me af of dit eenvoudig te checken is als de kappen eraf liggen?

Lees nogal wat horror verhalen hierover, dus preventieg checken kan geen kwaad.

Alvast dank!

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

22 apr 2014 12:35

Misschien heb je hier wat aan: http://p-car.com/diy/dualbelt/ :wink:

Ik afgelopen winter de unit er uit gehaald en het laten doen

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

22 apr 2014 13:28

Kheb toen een ruilverdeler (s) genomen in mijn 964 en later bij mijn 993 heeft Erwin alleen het riempje vernieuwd :idea:

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

22 apr 2014 13:45

Onder de rotor zit nog een beschermkapje, deze moet er nog af om het riempje te kunnen zien. Maar echt het hele riempje goed bekijken is lastig.

Rechts met kapje, links eraf:


Afbeelding

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

22 apr 2014 14:17

Goede info!

Welke is de primaire en welke is de secundaire op de foto?

Wederom dank!

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

22 apr 2014 14:26

Rechts is de direct aangedreven :wink:

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

22 apr 2014 15:28

Ok, dus als ik de bobine kabel van de direct aangedreven losgooi en de motor start niet dan is het riempje die de secundaire aandrijft dus defect?

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

22 apr 2014 16:52

Vlgs mij levert het niet direct schade op. In "maar" een paar gevallen heeft het er toe geleid dat er motorschade is ontstaan. wel l.u.l.l.i.g. als het gebeurt natuurlijk. Belangrijk is dat het ontluchtingslangetje aanwezig is om ozon af te zuigen wat de reden was dat het riempje slecht werd en brak.

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

22 apr 2014 17:15

Motor loopt prima. Motor pingelt niet or whatever.
Het is zoals gesteld een proactieve maatregel.
Welk kwaad is dan al geschied?
Graag feiten?

Ik heb een lekspanning en wil om die reden mijn kappen en rotors vervangen en direct het riempje controlleren.

Verder probeer ik te begrijpen welke schade een blok kan oplopen als deze op 6 ipv 12 bougies loopt, dit laatste uit pure nieuwsgierigheid.

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

22 apr 2014 17:32

Een gebroken riem gebeurde heel regelmatig bij de eerste generatie 964 door slijtage als gevolg van ozon ( bijproduct vonken ). Vandaar de modificatie met een beluchtings slangetje van de blower naar de verdelers ( die je dus wel moet hebben, standaard op de 993, zie plaatje ).

Als het riempje breekt is er een kleine kans op schade agv een bougie die even vonkt terwijl je dat niet wil ( bv voor het juiste ontstekingstijdstip ). Secundaire rotor draait nog even door en stopt uiteindelijk waarna de motor gewoon doorloopt op 6 bougies. En dat kan geen kwaad, kost uiteraard wel vermogen.

Afbeelding

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

22 apr 2014 19:22

Ozon kitje zit erop. Heb een 92 blok met alle modificaties.
Kan overigens niets vinden over 'regulier' vervangen verdelers en rotors advies Porsche.

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

22 apr 2014 20:58

Even door gaand op schade
Het zou kunnen dat blijft vonken er was er een die een nieuwe krukas mocht aanschaffen door de schade
En vast nog wat delen

Volgens mij is elke 40k visuele inspectie de onderhouds interval

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

22 apr 2014 21:27

Porsche schrijft niets over het (preventief) vervangen van het getande riempje uit de verdeler.
Er is ook geen exploded view van de verdeler te vinden in het handboek.

Enige tijd geleden heb van m'n 993 verdeler (preventief) het riempje, lagers, rotors en verdelerkappen vervangen en heb daar een documentje van gemaakt hetgeen te vinden is in onderstaande link:
http://dl.dropboxusercontent.com/u/7278574/Porsche_993_reparatie_verdeler.pdf
Laatst bijgewerkt door 964hans op 22 apr 2014 21:47, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

22 apr 2014 21:42

Kijk da's mooi! Dank
Net ff alles uit elkaar. Ziet er prima uit.
Rotor 2 zit niet los en volgens mij zie ik het riempje op zijn plek zitten. Om het echt goed te zien moet ie er uit.
Ik zat zelf nog te denken dat het ook met bougiekabel tester moet kunnen bepalen of er problemen zijn. Stukje gereedschap van een tientje die je op een bougiekabel moet houden. Geeft ie licht dan is er vonk, stel de rotor draai niet, lees motor maar op 6 bougies loopt, moet je dit dus kunnen detecteren met dit apparaatje.
Ook ff in het donker de plantenspuit laten nevelen, ik zie geen kerstboom oplichten.
Blijf ik het vreemd vinden dat ik gisteren een lichte schok kreeg, misschien een dop die niet goed vast zat.
Laatst bijgewerkt door Kappi2907 op 23 apr 2014 11:05, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

22 apr 2014 21:59

Geeft ie licht dan is er vonk, stel de rotor draai niet, lees maar op 6 pitten loopt, moet je dit dus kunnen detecteren met dit apparaatje.


Het zou kunnen dat de secundaire rotor (indien riempje gebroken is) tot stilstand is gekomen tegenover een contact punt van de verdeler kap zodat 1 bougie vonkt. Als je toevallig alleen die kabel test zou je kunnen concluderen dat de rotor nog draait. Als je de door jou omschreven test wilt uitvoeren moet je dus op meerdere kabels testen.

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

22 apr 2014 22:41

Snap ik.

Gr

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

23 apr 2014 11:04

964hans schreef:
Geeft ie licht dan is er vonk, stel de rotor draai niet, lees maar op 6 pitten loopt, moet je dit dus kunnen detecteren met dit apparaatje.


Het zou kunnen dat de secundaire rotor (indien riempje gebroken is) tot stilstand is gekomen tegenover een contact punt van de verdeler kap zodat 1 bougie vonkt. Als je toevallig alleen die kabel test zou je kunnen concluderen dat de rotor nog draait. Als je de door jou omschreven test wilt uitvoeren moet je dus op meerdere kabels testen.

Dat zou betekenen dat de betreffende bougie continue een vonk afgeeft dus een verkeerde timing en dat krijg te maken met pingelen, onregelmatig lopen.

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

30 jan 2017 20:39

@964Hans, heb zonet even de beschrijving gelezen die je gemaakt hebt ivm de revisie van de dubbele verdeler.

Weet je ook de bestelcode van het riempje voor een 964, of is dit idem aan dat van de 993?

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

30 jan 2017 23:05

Het riempje zowel als de complete verdeler van de 964 en 993 zijn identiek.

Succes met het wisselen!

Hans

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

19 apr 2017 17:37

Dag Hans964,

Komende week gaat mijn 964 binnen bij de specialist en heb besloten het riempje en de lagers preventief te laten vervangen.

Is het mogelijk dat jouw handleiding niet meer beschikbaar is, ik was even aan het kijken voor de juiste bestelnummer van het riempje.

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

19 apr 2017 17:45

Op een andere plek heeft hij hem ook staan:

http://www.hd-electronics.nl/Hobby/repa ... er_993.pdf

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

19 apr 2017 18:05

Hartelijk dank voor snelle service! :res:

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

19 apr 2017 18:32

Hallo Oliver,

In Bocholt (DE) voert Dieter Gerloff de revisie van 964/993 verdelers uit.
Bij deze zijn gegevens.

Info's unter +49 172-2734854 oder e-mail: D964@gmx.de

Groet Hans

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

19 apr 2017 18:43

renntech in steenwijk ook

Re: Verdelerkappen + rotors 964 + check riempje

19 apr 2017 19:31

Rebel Engineering (ook) in Steenwijk (ook) :popcorn:


... en zo zijn er nog wel meer vakmensen die dit kunnen :wink:
Plaats een reactie