Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: Plof! Oeps...

25 jun 2017 22:48

De genoemde prijzen t.a.v. De ruilblokken a 6000,00, is dit nog een actuele aangelegenheid?
Hoor graag!

Re: Plof! Oeps...

25 jun 2017 22:52

Voor de beste info even michel van auto resto in nijmegen bellen. Hij heeft er 2 voor mij gedaan na volle tevredenheid.

Re: Plof! Oeps...

15 jul 2017 8:26

993 C2 schreef:In stalen bussen geloof ik niet zo ivm uitzetting coëfficiënt verschillende materialen maar ja ook hier zijn de meningen over verdeeld.


Stalen bussen hebben lang genoeg gewerkt op 911 lucht koelers die veel meer temperatuur verschillen zien dan pakweg een water gekoelde motor.
Biral cyllinders op de 2.4 911S bijvoorbeeld hebben maar 1 zwak punt aangetoond, en dat waren de headstuds die uit het zwakke magnesium blok trokken

Een Watergekoelde motor wordt bijlange zo heet niet, en Er zijn geen cyllinder/head studs meer, en al helemaal geen magnesium blokken.. dus dat argument vervalt gewoon.

Re: Plof! Oeps...

15 jul 2017 8:35

Het gaat om bussen die om de dunne cilinderwand worden geplaatst zodat die wat meer kunnen verdragen. Is helemaal geen onzin.

Re: Plof! Oeps...

15 jul 2017 8:53

Biral of Nikasil beplating kan niet op staal worden aangebracht.
En stalen bussen rond de cyllinder op het blok monteren, dat bestat gewoon niet.

Dus ik zou toch echt eens willen weten hoe je een stalen bus, tussen de bestaande Alu boring en de nikasil beplating wil introduceren.

Stalen sleeves zijn stalen bussen , die ze in een alu blok boren/persen en dan heb je een stalen cyllinder wand.
Identiek aan de Biral cyllinders die we op luchtkoelers hadden. Behalve dan dat ze watergekoeld zijn.
En op de 996 word de bestaande cyllinder toren bovenaan afgefreest zodat de stalen sleeve gewoon nat in het koelwater zit.

Afbeelding

Je ziet de honing op de stalen bussen.. Cyllinderwand = staal

Afbeelding

Dus in dit geval, thermische expansie.. Alu = x2 dan staal
Maar het alu zit rond het staal EN het zit in water. dus weinig expansie vergeleken met het stalen stuk van de cyllinder bovenaan.
de bus kan dus geen kant uit en er is geen enkele reden om aan te nemen dat die bus omwille van verschil in uitzetting los zal komen.
Laatst bijgewerkt door mayonaise op 15 jul 2017 8:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Plof! Oeps...

15 jul 2017 8:56

Wat bestaat niet...voor je onzin zit te verspreiden....ik heb bij 2 van mijn 996jes bij hartech in UK bussen om mn cilinders laten plaatsen...anders bel michel even van auto resto die kan jou dat piek fijn uitleggen.

Re: Plof! Oeps...

15 jul 2017 9:00

post dan toch gewoon een foto

Re: Plof! Oeps...

15 jul 2017 9:02

Als ik eens wist hoe dat moest... :-)

Re: Plof! Oeps...

15 jul 2017 9:04

of gewoon een link naar de pagina met de foto of informatie
want ik vind het niet, ik kom enkel hartech's pagina tegen waar ze de lokasil uitboren en er ene alusil insteken.

https://www.hartech.org/cylinder-liners
Wat dus geen stalen sleeve is
en al helemaal geen stalen sleeve rond bestaande cyllinder wand

Re: Plof! Oeps...

15 jul 2017 9:10

Hier mn 06 nummer...stuur ff bericht en ik app je foto's.
0655506306

Re: Plof! Oeps...

15 jul 2017 9:14

Ik zou een telefoonnummer altijd ff in PB sturen. sorry dat ik me er ff mee bemoei

Re: Plof! Oeps...

15 jul 2017 9:16

Is ook van mn zaak dus maakt weinig uit.

Re: Plof! Oeps...

15 jul 2017 9:52

Ik zie het verband niet helemaal. Denk toch dat ze jou bellen, zakelijk of niet. ;-)

Re: Plof! Oeps...

15 jul 2017 10:20

Ik wil daarmee zeggen...mn nummer kun je toch al overal terug vinden

Re: Plof! Oeps...

15 jul 2017 10:42

Er zijn er een paar met het verkeerde been uit bed gestapt vandaag volgens mij. Wat een gezeur hier zeg.

Re: Plof! Oeps...

15 jul 2017 11:02

Wat Hartwiek bedoeld staat op Pagina 47 van deze pdf
Restraining rings.

Re: Plof! Oeps...

15 jul 2017 11:22

Ber schreef:Er zijn er een paar met het verkeerde been uit bed gestapt vandaag volgens mij. Wat een gezeur hier zeg.


It takes one ... ;-) (nog een smiley)

Re: Plof! Oeps...

15 jul 2017 11:23

Danke frans

Re: Plof! Oeps...

15 jul 2017 11:25

MarkS schreef:
Ber schreef:Er zijn er een paar met het verkeerde been uit bed gestapt vandaag volgens mij. Wat een gezeur hier zeg.


It takes one ... ;-) (nog een smiley)


:-)

Re: Plof! Oeps...

15 jul 2017 12:48

De stalen cilinders gaan in de uitgehoonde bestaande aluminium cilinders.

Ongeveer zoals dit
https://youtu.be/twEFVRoe0jA

Die restraining rings is weer iets anders. Dat wordt extra geplaatst bij de nieuwe bussen en is om de uitstekende uiteinden van de cilinders tegen vervormen te beschermen. Oa tegen ovaal worden.

Voor elke oplossing zijn wel voor of nadelen te vinden.... het zijn maar lapmiddelen.

Gewoon een potje aanleggen voor een mogelijke revisie ooit en dan weer vrolijk verder rijden.

Re: Plof! Oeps...

15 jul 2017 20:36

De restraining rings zijn bedoeld voor de originele cilinders.
Dat staat ook duidelijk in het verhaal;

An additional option offered is to re-round the remaining oval bores and to fit them with
restraining rings – or in the case of fitting slightly oversized pistons we insist that at least
that bore (or those bores) are restrained so that they will not be the cause of a future
failure.

Re: Plof! Oeps...

15 jul 2017 21:53

Naar het schijnt Is dat ook geen waterdichte oplossing. Want ook al brokken met zulke ringen.

Re: Plof! Oeps...

15 jul 2017 21:58

Mij niet bekend...ik heb twee 996jes laten modificeren met die ringen...en de rest van de modificaties....probleemloos gereden.

Re: Plof! Oeps...

16 jul 2017 6:21

Frans D schreef:Wat Hartwiek bedoeld staat op Pagina 47 van deze pdf
Restraining rings.



ok, maar dat zijn geen sleeves
Ze steken die dingen bovenaan, om van open deck naar closed deck te gaan.
is oude truuk die ze vroeger vaak gebruikten om motoren op te drijven.

Helpt out of round problemen , maar het zit dus niet tussen de dunne cyllinder wand en het aluminium..
Maar goed, dat was eerder de uitleg die wat vaag was...

Het verandert wel de koeling flow, net waar die cylinder het heetst wordt : bij de kop. vind het persoonlijk geen geweldige oplossing.

Re: Plof! Oeps...

16 jul 2017 6:25

Ber schreef:Er zijn er een paar met het verkeerde been uit bed gestapt vandaag volgens mij. Wat een gezeur hier zeg.



Ik snap niet waarom jij een puur technische discussie als gezeur ervaart.
Als elke discussie op een technisch forum op een emotioneel "safe" niveau moet worden gevoerd en elk woord eerst gewikt en gewogen moet worden op fluffyness.. sorry, maar zo werkt de wereld niet.


"Geachte weledele heer, uw argument over het stalen bussen verhaal zou misschien wel niet helemaal kunnen kloppen.
Sta me toe om u een alternatief te voorzien, waarmee u, mag ik hopen, alsnog een andere mening zou kunnen krijgen en we tot wederzijds akkoord kunnen komen en we nadien gezellig een kopje koffie kunnen drinken terwijl we even bij praten over koetjes en kalfjes"

:flush:
Plaats een reactie