16 jul 2017 8:58
16 jul 2017 9:16
16 jul 2017 13:57
mayonaise schreef:Het verandert wel de koeling flow, net waar die cylinder het heetst wordt : bij de kop. vind het persoonlijk geen geweldige oplossing.
This converts the cylinders to a closed deck design – much exploited by Porsche in
describing the benefits of the series 2 engines that are of that design from new and in their
own words – improves cylinder sealing, reduces blow by and increases life expectancy while
reducing running temperatures”.
16 jul 2017 15:06
Frans D schreef:mayonaise schreef:Het verandert wel de koeling flow, net waar die cylinder het heetst wordt : bij de kop. vind het persoonlijk geen geweldige oplossing.This converts the cylinders to a closed deck design – much exploited by Porsche in
describing the benefits of the series 2 engines that are of that design from new and in their
own words – improves cylinder sealing, reduces blow by and increases life expectancy while
reducing running temperatures”.
16 jul 2017 15:37
16 jul 2017 16:03
[/quote]mayonaise schreef:En ik kan me niet inbeelden dat een thermostaat ooit sluit na opwarming omdat de motor al draaiend terug onder die temperatuur komt. Klinkt mij nogal onzin.
16 jul 2017 16:18
17 jul 2017 10:13
Frans D schreef:@mayonaise;
Een thermostaat sluit niet daadwerkelijk af, maar schakelt naar een lang en kort koelcircuit.
In het korte circuit zit de koeling naar de motor, in het lange circuit komt de kachel e.d. erbij.
Zodra de koelvloeistof op een bepaalde temperatuur komt die relevant is aan de gemonteerde thermostaat, dan opent deze en schakelt naar het lange circuit.
Komt de temperatuur weer op een lager niveau dan sluit de thermostaat zich weer en gaat de koeling via het korte circuit.
Met een lagere temperatuur thermostaat, gebeurt dit alles op een lagere temperatuur waardoor de motor temperatuur ook lager is.
Daarbuiten verplaatst Auto Resto de thermostaat naar een andere plaats, daar de originele positie verre van ideaal was.
Veel oplossingen zijn dan ook een combinatie van meerdere wijzigingen.
17 jul 2017 10:15
vaudi schreef:De thermostaat zou de hoeveelheid koelvloeistof richting de radiatoren ook tijdens de rit weer kunnen afknijpen. Zodat er toch enigszins een regeling is.
Stel dat je flink in de stad hebt gereden. Daarna kom je op de buitenweg met veel frisse rijwind. Al het koelwater daarmee weer op 80 gr. komt en je hebt een thermostaat van 85 gr.?
.
17 jul 2017 16:28
mayonaise schreef:een hoger of lager schakelende thermostaat verandert niets aan de koeling eens de motor op bedrijfs temperatuur is.
17 jul 2017 16:42
17 jul 2017 16:43
17 jul 2017 19:01
onderblok schreef:Mayonaise: heb ik u op wonderschone foto's in een rode BMW op de ring zíen rijden?
17 jul 2017 19:04
Kheldar schreef:Ik merk in de winter wel dat mijn lagetemperatuursthermostaat werkt. Als het fris genoeg is buiten dan gaat de temperatuur in het dashboard bij wat hogere toeren lopen (hoger waterpompdebiet) significant naar beneden. Om zich daarna weer te herstellen. Duidt erop dat er ineens meer koeler water aangevoerd wordt. En ja de auto is warm gereden gebeurt na een fikse rit van 1,5u. Heb wel de Resto mods dus grotere waterpomp die ook nog eens sneller draait. Thermostaat op een andere plek. En ik heb ook een 3de radiator.
17 jul 2017 19:35
mayonaise schreef:.........
Volgens die theorie heb je dan geen verwarming meer als je te snel rijd.
Ik blijf er bij, dat eens opgewarmd, de motor altijd voldoende temperatuur genereert om de thermostaat open te houden.
Denk eens goed na wat je motor doet als je sneller rijd : hij genereert meer kracht
en een motor is maar 25% a 50% efficient, dus 50 a 75% = warmte
Zelfs als het vriest blijft dat gewoon warm , Siberië even buiten beschouwing gelaten..
Het kan iets langer duren om op te warmen, maar eens warm, blijft ie warm en blijft die thermostaat open zolang de motor draait.
17 jul 2017 20:33
17 jul 2017 21:35
mayonaise schreef:onderblok schreef:Mayonaise: heb ik u op wonderschone foto's in een rode BMW op de ring zíen rijden?
Nope, wasn't me.. nog nooit op de Ring gereden, staat op de planning, dat wel.
25 jul 2017 8:28
25 jul 2017 16:44
25 jul 2017 18:35