Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 24 apr 2024 13:00



Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal?
Beste Allemaal, sinds kort trotse bezitter 3,2 S uit 2000. Met een koude motor hoor ik wel erg veel "bijgeluiden". Zo schakelt de bak voor geen meter. Maar rustig inleggen (vooral de 2) en ff geduld tot het zaakje warm gedraaid is (max 5 KM/80 graden/3000 toeren) lijkt hier prima te werken. Ik hoor dan volgens mij naast de bak ook het diff. Zeker wanneer ik wat rem op de motor. Ik kom koud niet boven de 3000 toeren maar van 3000 naar 1000 of v.v. geeft toch wat geluiden die ik meer uit de racerij ken dan van mijn dagelijkse auto's. Ik hoor koud ook de stuurbekrachtiging wat harder weken en aparte geluiden maken. En ja, ook dat is snel weer verdwenen. Ben erg nieuwsgierig naar de oorzaak anders dan koude olie. Dan stel ik me hier gewoon op in zullen we maar zeggen. Nieuwe olie voor bak, diff en stuurbekrachtiging kan ook maar doe ik eigenlijk zelden bij een ander merk auto. Porsche toch anders? Oh ja, van de koude bak (en de stugge 2) heb ik al wat verhalen gelezen. Van het diff en de stuurbekrachtiging nog niet veel. En nu de standaard vraag waar het hier wel vaker over gaat (dus een verwijzing mag) : olie advies voor deze zaken?

En als we dan toch bezig zijn :o . De Airco is niet meer koud. Ik kan nu wel condensors of een pomp gaan vervangen maar wellicht is een diagnose (airco check) een goedkopere start. Kunnen ze bij zo'n aircocheck dit soort zaken diagnostiseren? Lijkt me dat ze vullen en dan testen en dan ben ik een airco vulling verder maar geen diagnose. Maar wie weet hebben jullie betere ervaringen...... THX!


31 mei 2015 21:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
Met 5 km is jouw motor echt niet warm!
_________________________________________
Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan


31 mei 2015 21:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
Marco, snap ik! Maar dan zijn wel de bijgeluiden weg en redeneer ik dan : is de olie blijkbaar al wat dunner. Maar nee, nog niet warm voor de hoge toeren. Helaas heeft de boxster alleen water temperatuur dus houd ik maar zo'n 15-20 KM aan. Is ook een topic van zag ik en daar lijkt dit "gedrag" voor de zomermaanden wel gangbaar.


31 mei 2015 21:48
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
Wat is de kilometerstand, wanneer had je wagen voor het laatste een grote beurt?

Maar een koude box(st)er motor maak gewoon een beetje bijgeluiden. Dat is deel van de charme. Draaiende pompen, tikken, rammeltjes totdat de motor en uitlaat een beetje warm wordt en dan zal de wagen meestal stiller worden. De aandrijflijn maakt ook altijd geluid en de diff kan je altijd horen als je op constante snelheid rijden of de gas loslaten.

Dus, als de onderhoud met regelmaat gedaan is, zou ik me hier geen zorgen over maken.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


31 mei 2015 22:01
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
Is niet het belangrijkste verschil met de andere auto's die je gereden hebt, juist het gegeven dat je bij een Boxster heel dicht op de motor zit? Juist de riemen en snaren zitten vlak achter je rug, met vrijwel geen demping ertussen. De inlaat zit vlakbij je oor. En koud hoor je vooral dat, ook omdat je nog niet doorhaalt in de versnellingen. Ik moest daar de eerste ritten ook aan wennen. Maar later ben ik dat inderdaad gaan waarderen als juist de charme van een Boxster.


31 mei 2015 22:13
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
Laatste grote beurt bij Porsche dealer in 2011 met nieuwe koppeling/olie bak/olie blok/waterpomp etc. bij 100.000 KM. Staan nu 108.000 KM op de teller. Olie motor is gedaan in 2014 (1000 KM gereden) en laat ik nu weer doen aangezien ik graag wat dunner olie wil en het me niet onverstandig lijkt ieder jaar te vervangen (ondanks de weinig KM's). De airco, schijven en blokken achter zijn ook aan de beurt. Ik haal de bumper er af om de radiateurs schoon te maken. Kijk meteen ff hoe dat nu precies zit met de airco condensors en de derde radiateur in het midden. Kan er geen plaatje van vinden maar heb wel voorstellingsvermogen hoe dat zit en dat er troep tussen kan zitten.


31 mei 2015 22:15
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Ford Mustang EX Boxster S
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
Beste Robert,
Ik heb ook een Boxster S van 2000 en jouw verhaal is erg herkenbaar.
Ook ik moest wennen aan de stugge schakeling bij een koude motor en met name de 2de versnelling en dan heb ik ook nog short shift en heb je een ferme hand nodig om te schakelen.
Wat betreft de airco zou ik eerst even de vloeistof laten vullen.
Dit was bij mij ook zo en komt vaker voor omdat veel Boxsters vaak langere tijd tijdens de winter stilstaan.
Wat betreft de bijgeluiden heeft dit naar mijn mening meerdere redenen.
Ten eerste is het een sportwagen waarbij de motor vlak achter je zit.
Ten tweede is het een auto van 15 jaar oud en in die 15 jaar is er veel ontwikkeling geweest op het gebied van geluid isolatie.
Ten derde is het totale gevoel van Porsche dat je gevoel krijgt met de techniek en dat je zoveel mogelijk van de techniek meekrijgt.
Een andere auto is om je te vervoeren, een porsche is om te rijden :drive:
Dus maak je niet druk om een geluidje, een kraakje of een piepje.
Gewoon goed warm rijden ( dwz ongeveer 25 km niet boven de 3000 toeren ) en daarna gebruiken waar hij voor is gemaakt en dat is knallen :D
_________________________________________
bless the constipated, for they don't give a shit!


31 mei 2015 23:00
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
Ook wij hadden een Boxster S (uit 2001). Heel herkenbaar allemaal. Bij een koude motor moeilijk(er) schakelen. Zodra de temperatuur op niveau was, ging het al een stuk beter (en dat was aanzienlijk korter dan 25 km rijden in ons geval). Voor de rest heeft DCV de spijker al op z'n kop geraakt. :salut:


31 mei 2015 23:18
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 986 2.7 Tiptronic
Midden-Brabant
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
Robert69 schreef:
Laatste grote beurt bij Porsche dealer in 2011 met nieuwe koppeling/olie bak/olie blok/waterpomp etc. bij 100.000 KM. Staan nu 108.000 KM op de teller. Olie motor is gedaan in 2014 (1000 KM gereden) en laat ik nu weer doen aangezien ik graag wat dunner olie wil en het me niet onverstandig lijkt ieder jaar te vervangen (ondanks de weinig KM's). De airco, schijven en blokken achter zijn ook aan de beurt. Ik haal de bumper er af om de radiateurs schoon te maken. Kijk meteen ff hoe dat nu precies zit met de airco condensors en de derde radiateur in het midden. Kan er geen plaatje van vinden maar heb wel voorstellingsvermogen hoe dat zit en dat er troep tussen kan zitten.


3e radiateur in het midden ? Waar zit die dan ?


01 jun 2015 0:28
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
redriver schreef:
3e radiateur in het midden ? Waar zit die dan ?



Bij een 2.7 heb die niet :popcorn: .. die heeft dan ook maar twee openingen in de voorbumper.


Hier ook een Boxster S anno 2001 met lastige 2de versnelling.
Bakolie vervangen - leek in eerste instantie te helpen, maar nu een paar maanden - en vele Km's verder - krijg je 'm bij koude motor gewoonweg niet in z'n 2de versnelling - of hij knalt er snoei-hard uit.

TOTMBO is al gewend aan in z'n 2de weg te rijden - of van 1ste naar 3de te schakelen :drive:

Eenmaal op temperatuur - is er geen enkel probleem.

Ondanks dat gaat er binnenkort een andere versnellingsbak onder ... en gaan we de oude bak eens inspecteren 8)

To be continued ...


01 jun 2015 0:48
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 4S HP, ex Boxster S, ex Boxster
Zoetermeer
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
Heb in mijn Boxsters (986 mk1 en facelift) allebei tiptronic gehad, die rijdt in z'n twee weg.

Had er daar veel minder last van koude motor gehad als het gaat om het schakelen, wel dat de motor 'er minder zin in heeft' als hij koud is.

Had zeker geen rammeltjes of andere ervaring. Wel trilt de motor koud iets meer, wat je voornamelijk bij de stoplichten hebt. Maar dan heb ik het over een effect wat een onervaren persoon in die auto zeker niet zou opmerken.

Anders een keer een proefritje maken met een andere auto bij een garage....


01 jun 2015 9:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
hij klinkt wel lekkerder als ie koud is, ik mag dat gepruttel wel zou willen dat ie dat altijd deed :mrgreen: :mrgreen:
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


01 jun 2015 13:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
Goed om te horen! Bedankt allemaal. Van de week eerst keuren, verse 0W-40 erin en een keer de bumper eraf en een check op de koeling. Daarna nog wat kleine klusjes en veel rijden! Goed warm rijden heb ik wel begrepen maar dat wist im wel. Dank!


01 jun 2015 23:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
Goed om te horen! Bedankt allemaal. Van de week eerst keuren, verse 0W-40 erin en een keer de bumper eraf en een check op de koeling. Daarna nog wat kleine klusjes en veel rijden! Goed warm rijden heb ik wel begrepen maar dat wist im wel. Dank!


01 jun 2015 23:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
Update : alles oké bij de keuring op een lek stuurhuis na. De airco ga ik ook nog ff helpen met 2 nieuwe condensors. leek goed te overzien alleen nu heeft deze lekkende vloeistof ook nog ff het rubber van de onderste draagarm fors aangetast. Nu dus de armen voor in de revisie (powerflex bussen) en een gereviseerd stuurhuis besteld. Shit happens! Nu nog wel het oude oliefilter checken na het verversen en hopen dat daar geen ellende naar boven komt. Paar kleine deukjes haalt iemand er volgende week uit. Dan ben ik helemaal tevreden over mijn aankoop!


11 jun 2015 16:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2008 987 Cayman S
Veluwe
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
Klinkt goed, nu onbezorgd genieten dus (na het warm rijden ;-))
_________________________________________
Happiness isn't around the corner - IT IS THE CORNER


11 jun 2015 16:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Brabant - Westland
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
Hi Robert69. Als ik even je topic een beetje mag vervuilen;..

Ben ook aan het kijken voor een 986 en vroeg me af hoe goed de Airco werkt en hoe die werkt in de winter. Zijn je ramen dan bijvoorbeeld sneller vochtvrij?

Vroeg ik me al die tijd af..

Tx Leander
_________________________________________
924 Track '84

Ex: 924 Turbo Targa '80
Ex: 986 Boxster S '01

Dreamers cannot be tamed. Dreams are not for sale.


11 jun 2015 23:00
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
Zes jaar gereden in een Boxster 2.7. Airco is sterk genoeg om het interieur lekker koel te houden bij 35 graden buiten ( Mits je een gevoerde kap hebt) en in de winter houd je alle ramen vrij van condens.

Problemen met tweede versnelling herken ik niet, ook koud ging dat soepel.
_________________________________________
En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !


13 jun 2015 12:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
Ja, de airco werkt weer. Een paar hele goede maar niet originele condensors gekocht. Afvullen maar en steenkoud! Systeem is volgens mij perfect beveiligd wanneer dit leeg is en werkt nu als een dolle. En ja, dat helpt in de zomer tegen de kou en in zomer en winter tegen aangeslagen ramen etc.


23 jun 2015 22:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
Ik heb ook 6 jaar Boxster gereden en moet eerlijk zeggen dat het bij mij ook wel mee viel wat geluiden betreft. De 2de versnelling ging iets zwaarder dan de rest maar het verschil was maar klein. Wel klonk de motor een stuk rauwer als hij koud was en dat vond ik wel mooi. Aan de andere kant klonk hij een stuk voller en vooral zwaarder als hij echt goed warm gereden was. Maar ik had ook een Fabspeed cold air intake op de motor laten bouwen. Dat maakte het wel af.
De airco is super van de Boxster dus dat zit wel goed.

Heel veel plezier met de wagen. Je kunt er waanzinnig goed mee sturen. Lang leve de middenmoter!! :thumleft:
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


01 aug 2015 15:56
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
Inmiddels een paar duizend kilometer verder. Naast alles wat ik al gedaan had (beurt, filters, 2 x draagarm revisie voor, revisie stuurhuis etc.) heb ik ook nog 6 bobines, bougies en de luchtmassameter vervangen. Voor het mooie heb ik alle kleine deukjes eruit laten halen. Wat me opvalt is dat wanneer je zelf wat kan sleutelen en de tijd neemt onderdelen te reviseren of te bestellen een Boxster vrij goedkoop te rijden is. Ik koop altijd de originele of kwaliteit merkonderdelen. Of laat mijn originele P delen reviseren. De dealer heb ik nog niet vaak gezien maar werkt prima mee als ik een pakking zoek of wat anders nodig heb. De auto ligt als een huis (wat stangen extra her en der) is erg comfortabel (ondanks extra verlaagd en aangepast onderstel) en rijdt heerlijk. Mijn Boxster is op het randje van ordinair maar het kan net. De auto is top uitgevoerd, alles zit op zijn plek en is aanwezig. Hier onderscheid Porsche zich! De auto is heerlijk snel maar ook geen onhandelbare raket die ik hiervoor had (super seven). De standaard 6 bak heeft een wat lange slag en blinkt niet uit in de aandrijflijn. Daar had ik als P toch wat anders ingezet maar het werkt. Het enige wat ik echt jammer vindt is het gerammel! Kan liggen aan mijn knetter stijve onderstel maar dit is niet Porsche waardig. Ik heb ooit zelf een super seven gebouwd en die had minder kraakjes en rammels dan mijn Boxster. Daar ga ik deze winter nog wel wat aan doen. Als laatste komt er een andere uitlaat op. Ik snap best dat de overheid gehecht is aan dit stofzuiger geluidje maar een beetje 6 cylinder moet echt beter klinken. Samengevat : top auto met een super scherpe prijs (aanschaf en deels zelf onderhouden) en hoge kwaliteit die nog een paar kleine aandachtspunten heeft.


27 okt 2015 11:11
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
En niemand heeft hier nog om foto's gevraagd? :mrgreen:


27 okt 2015 11:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
Lange slag van de bak kun je wellicht verhelpen met een ( originele porsche) short shifter...
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


27 okt 2015 11:39
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 928-S4 ClubSport ex 928-S4 ex 928-S3
nu Alpine en Lotus
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
geertsabine schreef:
En niemand heeft hier nog om foto's gevraagd? :mrgreen:


Inderdaad... zocht ook al naar de voorsteltopic maar deze is er (nog) niet.

Citaat:
Mijn Boxster is op het randje van ordinair maar het kan net


Dat willen we allemaal zien natuurlijk!! :cheers: :mrgreen:

Jean-Pierre
_________________________________________
80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.


27 okt 2015 17:53
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: koude boxster lijkt een hele andere auto! Wat is normaal
Ja, jullie hebben een punt. Ga ik snel regelen!


28 okt 2015 10:36
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.