Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 maart 2024 7:45



Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997
Een keertje extra het filter vervangen weegt niet op tegen de schade die je kunt krijgen zonder deze mod. Dus voor mij geen probleem.:-)
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


10 sep 2017 23:48
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 4S mk2 (2002)
Bericht Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997
Vraagje voor AutoResto...

Heb inmiddels verder gelezen over aos en catchcan en kwam volgende info tegen waarin -belangrijk denk ik- wordt aangegeven dat het geen vaccuum op de aos hebben (omdat deze is afgesloten en op bijv. luchtfilterhuis zit al dan niet via een catchcan) de werking op de motor negatief beinvloed omdat de zuigerveren mede functioneren op de vacuum(onder)druk... los daarvan zou er zich nu ook sludge kunnen gaan vormen...
Ben benieuwd naar jullie meningen en hoop dat AutoResto dit ook leest en er een mening over heeft...

https://rennlist.com/forums/996-forum/7 ... ntake.html

ik denk dat er met de opmerking over zuigerveren gedoeld wordt op het gegeven dat Porsche het zo ontwikkeld heeft dat via de aansluiting van de AOS op het inlaatspruitstuk, er een vacuum in het carter ontstaat, (voor afzuigen gassen) waardoor ook de zuigerveren, (aan de onderkant) worden ontlast... of zit ik er nu helemaal naast?

Ben benieuwd!
_________________________________________
The more I learn, the less I know...


23 dec 2017 12:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997
Ja, ben ook benieuwd. Maar of we een duidelijk antwoord op de vraag krijgen weet ik niet. Er zijn zoveel factoren die spelen.

Maar het draadje dat hierboven vermeld staat is wel interessant. Hier nog even de juiste link want die hierboven is onvolledig:
https://rennlist.com/forums/996-forum/7 ... ntake.html

Ik kan nu wel zeggen dat na 45.000km met de AOS mod ik wel merk dat er sneller sludge optreed. En mijn olieverbruik ligt ook iets hoger dan ervoor. Laatste beurt ook de olie laten testen en daar zat toch iets te veel brandstof in. Of dat modificatie gerelateerd zou kunnn zijn weet ik niet.

Heb er nog een vraag aan toe te voegen. Stel dat de AOS stuk gaat en je hebt de mod/bypass. Wat zijn de symptomen? Dat er meer prut in het luchtfilter zit? Uiteindelijk moet de AOS toch weer vervangen worden toch?

Omdat de oliedampen nu via het luchtfilter de inlaat ingaan wat is de kans dat die dampen de luchtmassameter vies maken? Dat is een nl. een bekend probleem bij de geoliede sportluchtfilters.


24 dec 2017 12:44
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2
Bericht Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997
Mbt tot de zuigerveren is het vlgs mij zo dat er een vacuüm wordt getrokken waardoor de onderste zuigeveren (olieschraapveer) juist iets naar buiten worden getrokken en hun werk beter kunnen doen. Ik weet van bepaalde bmw motoren uit oa de E39 dat ze daar juist als mod voor wat extra vacuüm zorgen waardoor het olieverbruik enorm afneemt.


24 dec 2017 15:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 4S mk2 (2002)
Bericht Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997
Mooi dat je dit weet en lijkt me ook ergens op slaan Ticcie... Ben benieuwd of er nog meer respons komt
_________________________________________
The more I learn, the less I know...


24 dec 2017 20:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 4S mk2 (2002)
Bericht Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997
Kheldar:
Omdat de oliedampen nu via het luchtfilter de inlaat ingaan wat is de kans dat die dampen de luchtmassameter vies maken?

Heb je ook een punt in, luchtfilter zal wel veel tegenhouden, maar we willen wel een luchtstroomvrij luchtfilter...
Dit en geen vacuum, (heel weinig) in carter, (meer sludge) heeft mij doen besluiten om de retour vd AOS weer aan te sluiten op het inlaatspruitstuk maar dan met een catchcan ertussen, (nadat de defecte AOS is vervangen) Vraag is dan wel of het sterke vacuum de olie wel terugslaat in de catchcan...
Heb een paar leveranciers deze vraag al gesteld en volgende lijkt mij een sterk plan omdat deze voor turbos wordt gebruikt...

http://www.google.co.uk/search?q=catchc ... C0G61pziDM
_________________________________________
The more I learn, the less I know...


24 dec 2017 20:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 4S mk2 (2002)
Bericht Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997
Ook fraai met een vacuummeter, meten is weten.

mod by horn: hele lange link die niet werkt - zien onder

Twijfel alleen of je met zo een klein luchtfiltertje niet juist weer vacuumdruk verliest.

Ps. De AOS van Porsche moet toch het eerste idee van een catchcan zijn geweest? Waar blijven die olieresiduen?
_________________________________________
The more I learn, the less I know...


24 dec 2017 20:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2, 1998
Bericht Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997
Tevens zal de aszuigkracht via het inlaatspruitstuk veel erachter zijn dan via het luchtfilter.
Een Catch Can tussen de AOS en inlaat lijkt dan ideaal. Dan zal meekomen vloeistof altijd in die beker opgevangen worden.
Dat lijkt me toch een goede tussenoplossing. Mits die Can inhoud wel regelmatig gecontroleerd en geleegd wordt.


24 dec 2017 21:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 4S mk2 (2002)
Bericht Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997
Inderdaad en er een leuk ding bij acterin...
_________________________________________
The more I learn, the less I know...


24 dec 2017 23:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 4S mk2 (2002)
Bericht Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997
Zag net dat de link naar die fraaie oil catch can met vacuummeter niet werkte, nu wel hopelijk...

https://www.ebay.co.uk/itm/UK-BLACK-UNIVERSAL-RACING-ENGINE-OIL-CATCH-CAN-TANK-BREATHER-FILTER-GAUGE-/162701955018
_________________________________________
The more I learn, the less I know...


25 dec 2017 12:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 4S mk2 (2002)
Bericht Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997
Afbeelding
_________________________________________
The more I learn, the less I know...


25 dec 2017 12:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997
Er is ook nog deze optie motorsport AOS versie

Afbeelding

http://www.patrickmotorsports.com/part/ ... g-version/


25 dec 2017 15:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 4S mk2 (2002)
Bericht Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997
Bedankt Kheldar, maar heb je de prijs van dat ding gezien ? :shock:
_________________________________________
The more I learn, the less I know...


26 dec 2017 13:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 4S mk2 (2002)
Bericht Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997
Wel, het is een tijdje stil geweest van mijn kant... Met reden, ik heb bijna 3 maanden ! moeten wachten tot ik mijn 4S weer terug had van de garagehouder.
Ik ben er aardig klaar mee hoe zij hun werk afleveren, maar daar later meer over, (is een heel verhaal en behoorlijk negatief).

Om een lang verhaal kort te maken, ik ben de 4S op gaan halen met een olie lekkende motor!
Ja, zo kunnen Spanjaarden je auto afleveren met een glasharde kop 'oh, wist ik niet...' Leuk :-( nog 'leuker' om te zien hoe de volledig overgespoten uitlaat, (10 uur werk) er nu weer allerminst fraai uitziet :bang:
Gisteren er onder bezig geweest met mobieltje om te traceren waar het vandaan komt en is volgens mij een niet goed aangesloten AOS, (nieuw origineel Porsche onderdeel).
Dus weer terug... :cry: zal wel weer debacle worden

Tijdens surfen kwam ik volgende link tegen dat heel interessant is en eindelijk een goede uitleg gevonden hoe zo een AOS werkt en waar het allemaal goed voor is, behalve emissieeisen
http://986forum.com/forums/boxster-gene ... t-aos.html

Eerder zocht ik al naar antwoord of het vacuum van de AOS en daardoor op carter, (door de aansluiting op het inlaatspruitstuk) niet ook voor andere doeleinden was. Iemand schreef toen dat de onderdruk wellicht ook zo is bedoeld om de zuigers lichter te laten bewegen... met dit verhaal op de link ben ik nu meer overtuigd en geinformeerd. Met name dat de AOS ook overdruk afregelt en daarmee olie-kerringen/pakkingen beschermt.

Ik heb de oliecatchcan geinstalleerd, zie foto: (als het te zien is ;-)want heb nog steeds moeite met omslachtige wijze van foto's inplaatsen)

73048
Was even zoeken naar goede slangen ivm samenknijpen door vacuum, maar dit voldoet.

73049
Hierop is de aansluiting te zien voor 'in' vanaf de AOS. Op achtergrond is te zien dat op deze foto de retour nog niet is aangesloten, maar is op dezelfde wijze gedaan.

Bijkomend probleem is nu dat er een soort van 'nozzle' is, (zie onderstaande foto's) die nu olie afgeeft. Behoorlijk wat
Ik heb er een nog een olie-catchcan op aangesloten voor de rit naar de garage maanden geleden, Bedoeling was dat ook deze nozzle vervangen zou worden, maar dat zijn ze bij de garage even vergeten :bang:
Ik kan je melden dat deze nood-olie-catchcan behoorlijk wat olie afvangt !

73053

73051

73052

73050

Heb inmiddels de nozzle besteld omdat ik ervan uitga dat deze defect is...

Nu ik de die link van Stelan heb gelezen over de werking van de AOS en het belang van grote diameters voor aanzuiging vacium e.d. ben ik toch gaan twijfelen over de oliecatchcan. Niet zozeer over het systeem maar over mijn uitvoering.
De diameters van mijn slangen zijn namelijk wel behoorlijk kleiner, (door de kleine diameter van de oliecatchcan = letterlijk een 'bottleneck')
De nieuwe oliecatchcan heeft zoals je ziet een afleesslangetje om te zien of er olie wordt afgevangen. Ook heb ik expres doorzichtige slangen gemonteerd bij de omleiding nabij inlaatspruitstuk om te zien of er olie voorbijkomt. Er is geen oliespoor te zien...
Nu is mijn gedachte dat wellicht de nozzle niet defect is, maar dat er te weining flow is door de te kleine diameter van de slangen/catchcan en dat er daardoor een overdruk in het carter is als er wordt gereden.
De olievulpijp heeft geen sludge, ook geen hoog vacuum bij losdraaien dop, maar een normaal zuigend gegeven en motor loopt mooi stationair, ook bij weghalen olievuldop.

Noodgedwongen ga ik nu maar eens testen of die nozzle nog olie gaat afgeven als ik de hele omleiding terugdraai. Met een beetje gerust gevoel voor een hydraulische slag omdat ik geen olie heb gezien vanaf de AOS via de doorzichtige slag van de omleiding.

Hou jullie op de hoogte van de vorderingen en ben benieuwd naar nieuwe feedback van jullie.
Alle raad is welkom!
_________________________________________
The more I learn, the less I know...


16 apr 2018 8:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 4S mk2 (2002)
Bericht Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997
Wel, ik heb de omleiding van de AOS teruggedraaid en probleem is verholpen.
De nieuwe nozzle is nog niet binnen maar ga ik ook nog monteren...

Ik hou voorlopig de originele stand vd aos en leidingen aan want er is geen aanleiding meer om omleiding toe te passen...
In de toekomst maar eens experimenteren met grotere leidingen...
Wel gek dat de omleidingen van autoresto, (zonder retour met vacuum) geen problemen hebben gegeven met die nozzle...
_________________________________________
The more I learn, the less I know...


23 apr 2018 12:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2, 1998
Bericht Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997
@RuVaRoRacing 996 4S
Dus door de omleiding naar je luchtfilter is de vacuüm afzuiging duidelijk minder en daardoor ging de nozle bij de AOS lekken?

Kan me voorstellen dat door de bottleneck van je CatchCan de onderdruk nogmaals minder wordt.

Maar dan zou je idd denken dat er zeker meerdere auto's die ook een omleiding hebben, daar in meer of mindere mate last van zouden moeten hebben.


28 apr 2018 9:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 4S mk2 (2002)
Bericht Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997
Hoi Vaudi,

Ja, die gedachte had ik ook dat de lekkende nozzle door de bottleneck van de catchcan moest komen. De 'in' en 'uit' zijn veel kleiner dan de standaard-tube-diameter van de AOS naar inlaatspruitstuk...
Ik had al geen enkel probleem meer nadat de nieuwe AOS is geinstalleerd en gisteren de nieuwe nozzle gemonteerd, (man wat een gepriegel...).
Alles uitgeprobeerd en werkt perfect, geen enkel spoor van Olie of rook. Ook niet nadat ik van ca. 200km/h gas losliet tot ca 100km/h en weer gas geven.
Uiteindelijk ben ik ook overtuigd geraakt om alles weer in originele aansluitingsstaat te brengen door een aantal (race)techneuten die aangven dat de onderdruk door vacuum ook is bedoeld om de onderste zuigerveren, (die dun zijn uitgevoerd) te helpen om te schrapen... en zo dus de werking van deze veren te verlichten...
Ik ga wel op zoek naar een oliecatchcan met grotere in en uit diamter want wil in het geval dat de nieuwe AOS het begeeft, zeker geen olie op de zuigers.
Sowieso is mijn eenvoudig uit te voeren tip om de standaar tube van AOS naar inlaatspritstuk door te knippen, er een deel van ca. 10cm tussenuit te knippen en hiertussen een doorzichtige slang te moneteren. Zo kun je tenministe zien of er olie-delen naar binnen worden gezogen die je anders niet zou zien omdat enige druppels te weinig rook zouden laten zien. Zo kun je volgens mij ook zien of de AOS weer aan het opspelen gaat...
_________________________________________
The more I learn, the less I know...


05 mei 2018 12:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997
Nu dat er weer een aantal AOS-en stuk zijn gegaan en er weer over gediscussierd wordt verwonder ik mij dat men een aanpssing aan de karterventilatie in twijfel trekt door het hele vacuum en ringen verhaal.

Ik vraag mij nog altijd af hoe het vacuum via de AOS nu precies functioneert. Iemand die mij het nog eens kan uitleggen hoe het bij onze Boxer motors nu precies zit, en waar dat vacuum nu echt vandaan komt. Volgens mij speelt de AOS in het hele vacuum dat nodig is binnenin het motorblok een veel kleinere rol dan door de voorgaande posts in twijfel werd getrokken.

Dat er via de AOS lucht 'actief ' wordt aangezogen is enkel het geval bij stationair draaien. De gasklep is nl, dan dicht en dan wordt de AOS aansluiting volledig als aanzuigpunt benut. Het feit dat bij een kapotte AOS er een heel groot vacuum wordt gecreerd wijst er al op dat de AOS de totale vacuum creerende werking zelf dempt.

Zo gauw je gaat rijden en de gasklep zich opent valt deze 'actief' aanzuigende werking volgens mij grotendeels weg. De weg van de minste weerstand. De lucht gaat vooral aangezogen worden via de gasklep en minder direct via de AOS aansluiting. Wat er in dit geval wel optreedt is een drukverschil dat gecreeerd wordt door de snelheid van de lucht langs de AOS aansluiting door de gasklep de inlaat in. Er wordt nu vooral een drukverschil als aanzuigende werking gegenereerd door het Venturi effect. Dit is voldoende om het karter te ontluchten maar betwijfel of dit drukverschil groot genoeg is om mee te spelen in de vacuum regeling van het blok en het hele ringenverhaal.


07 sep 2018 12:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
VW Spijlbus 1964 BMW E93 335i
Bericht Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997
Eigenlijk zo je moeten meten hoeveel vacuum er word gezogen. Zowel stationair als met de gasklep open. Ik heb nog wel een inlaat vacuum meter ergens liggen.
Ik zou deze op de AOS slang kunnen monteren (originele setup) En later op de modificatie setup.
Ook zal ik moeten meten na het AOS membraam om te zien wat het membraam tegenhoudt.
_________________________________________
6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)


07 sep 2018 13:02
Profiel
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Bericht Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997
MarkGT3 schreef:
Heeft het Metzger blok dit probleem ook of niet door gebruik van dry sump ?


Goeie!

Bij de gt3 geen AOS constructie. De dampen worden ook nog eens afgezogen aan de andere zijde van de gasklep, hier is bij afremmen op de motor geen onderdruk en dus zal er geen olie uit de tank gezogen kunnen worden.

De AOS zoals op de m96 en m97 motor heeft een catchtank functie en staat hierom in verbinding met het onderste deel van de het olieniveau. Dus de olie word uit de AOS onderin de pan teruggebracht, dit moet onderin woeden teruggebracht omdat anders de carterdruk de olie juist de AOS in zou stuwen.Er loopt dus een olieretour kanaal vanuit de AOS rechtsteeeks de carterpan in en komt helemaal onderin uit.

Dit is wat er gebeurt wanneer de AOS faalt:

Afremmen op de motor, groot vacuum in de inlaat, de klep in de AOS zou moeten sluiten maar is defect en het vacuum krijgt toegang tot de bodem van het carter( dit is het grote probleem), de aos vult zich met olie die via de slangen de inlaat bereikt. De motor gaat roken en de kans op een hydraulische slag is groot.

De enige oplossing om deze te voorkomen is de AOS aan de andere kant van de klep te laten ademen zoals bij de GT3. Daar is geen onderdruk bij afremmen op de motor.
Bijkomend voordeel van de aanpassing is dat de vervuilde dampen niet zomaar worden her verbrand, er geen olie meer word verbrand hetgeen de katalysatoren beschermd. Tevens word je tijdig gewaarschuwd dat de catch tank functie van de AOS ermee stopt want dan komt er olie in de luchtfilter bak. (Dit komt zelden voor gelukkig)Deze olie zou normaliter dus de inlaat binnen dringen.

Over vacuum in de motor en de AOS:

Er is sprake van vacuum ten tijde van afremmen van de motor, er is een klep aangebracht die dit vacuum tegen houdt, de klep sluit zich bij vacuum, anders zuigt de AOS zich vol met olie die vervolgens in de inlaat beland.
Tijdens normaal rijden is er gewoon overdruk in het carter en deze druk duwt de AOS klep open en worden de dampen afgezogen. De AOS klep/ membraam voorkomt dus vacuum zuigen van het carter middels de klep, logisch dus want anders zou het carter dus leeggezogen worden. Enige veronderstelde invloed op zuigerveren e.d is er dus niet en helpt de ombouw vloeistoffen en vuil buiten de cilinders te houden en wel netjes de dampen af te zuigen.

Kleine aanvulling: ook een goed werkende AOS laat olie door en dus is het inlaat traject altijd vet en vol verbrandingsresten.
Naar mate de auto ouder word ontstaan er harde brokjes in de slangen van de carterventilatie en die wil je ook niet in de cilinders.

Hopelijk verduidelijkt dit.
_________________________________________
996 c2 tip

Www.auto-resto.nl


07 sep 2018 13:46
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
Bericht Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997
In onderstaand filmpje kun je zien wat er zo ongeveer gebeurt in de AOS.


Aan de onderkant gaat de olie terug het carter in en de bovenzijde is de zijde richting de inlaat, de uitgefilterde carter damp.
Aan de zijkant komt de carter damp er in.
De vacuum klep is hierop niet aanwezig maar die sluit de uitgaande zijde af in geval van een vacuum, om er dus voor te zorgen dat de inhoud van aos niet opgezogen word.


https://www.youtube.com/watch?v=BrGXXurZers
https://www.youtube.com/watch?v=QfTZUMq-LGI
_________________________________________
996 c2 tip

Www.auto-resto.nl


11 sep 2018 18:37
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: johnj


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.