Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997

20 jul 2015 18:09

De laatste tijd is het steeds meer opgevallen dat er veel kapotte motoren komen die een hydraulische slag hebben gemaakt, na wat onderzoek denken wij de oorzaak te hebben gevonden

wij nemen aan dat dit komt door een kapotte AOS, de AOS moet olie en lucht scheiden van de carter ontluchting voor dat de lucht terug de motor in gaat. Als deze AOS ook maar een klein lekje heeft, kan er als er onderdruk is in het inlaat systeem olie van de AOS rechtstreeks de motor in worden gezogen. Wat een hydraulische slag veroorzaakt en veel schade aan het motorblok.

Let dus op,


Zelf kijken of de AOS stuk is ? Draai de olie dop er af met een lopende motor, als je hand op de opening legt moet je hem ligt voelen zuigen, zuigt hij erg hard dan is waarschijnlijk je AOS kapot.

Ook zal er olie in je inlaat systeem staan, er zijn verschillende holtes waarin olie zich ophoopt. Dit kan in een bocht of als de auto een tijd stil staat in de cilinder lopen.

Voorkom schade,

We hebben nu een oplossingen bedacht voor de carter ontluchting waarbij er geen olie meer door de AOS de rechtstreeks de motor in word gezogen. Zelfs al is de AOS stuk, Hier meer neem je het risico weg van een falende AOS. Straks ook meer informatie in het magazine puur Porsche.
Laatst bijgewerkt door resto op 21 jul 2015 12:17, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: problemen met carter ontluchting, 996/997/cayman/boxter

20 jul 2015 18:57

Er blijven maar problemen bijkomen.... Michel, zullen wij deze info ook maar meteen meenemen tijdens het volgende "koeilingsproblemen / modificatie uitleg bezoek" in september?

Re: problemen met carter ontluchting, 996/997/cayman/boxter

20 jul 2015 19:20

Lionhunter schreef:"koeilingsproblemen / modificatie uitleg bezoek" in september?

Sylvia,
Dit bezoek wil ik graag bijwonen, is er al meer over bekend?

Re: problemen met carter ontluchting, 996/997/cayman/boxter

20 jul 2015 19:34

Er is nog geen datum vastgezet Frank, er zal snel meer informatie over deze informatiebijeenkomst volgen. Ik zal je op de hoogte houden.

Re: problemen met carter ontluchting, 996/997/cayman/boxter

20 jul 2015 19:49

En wat houd een -hydraulische slag- in?

Re: problemen met carter ontluchting, 996/997/cayman/boxter

20 jul 2015 20:52

Even Google geeft wat interessante informatie.

http://www.pelicanparts.com/techarticle ... arator.htm

Re: problemen met carter ontluchting, 996/997/cayman/boxter

20 jul 2015 22:30

Bij een hydraulische slag, komt door vloeistof in je cilinder. En als de zuiger dit probeerd te comprimeren kan dit niet. Want vloeistof is niet samen drukbaar. Waardoor de vloeistof een weg naar buiten zoekt, als je pech hebt dwars door je zuiger of cilinder

Re: problemen met carter ontluchting, 996/997/cayman/boxter

20 jul 2015 22:45

De oplossing die Michel heeft werkt perfect :cheers:

Re: problemen met carter ontluchting, 996/997/cayman/boxter

21 jul 2015 8:37

Ik neem dat het AOS systeem wordt vervangen door een oil catch can (olie opvangtank). Moet deze niet geleegd worden om de x km?

http://oilcatchcan.com

Re: problemen met carter ontluchting, 996/997/cayman/boxter

21 jul 2015 9:12

roadpursuit schreef:Bij een hydraulische slag, komt door vloeistof in je cilinder. En als de zuiger dit probeerd te comprimeren kan dit niet. Want vloeistof is niet samen drukbaar. Waardoor de vloeistof een weg naar buiten zoekt, als je pech hebt dwars door je zuiger of cilinder

Meestal een kromme drijfstang en als je pech hebt een slag in je krukas...

Re: problemen met carter ontluchting, 996/997/cayman/boxter

21 jul 2015 9:16

En voor welke modellen geldt dit allemaal?

Re: problemen met carter ontluchting, 996/997/cayman/boxter

21 jul 2015 10:06

Vanaf de 2006 modellen en later is het een her-ontworpen model.

Of daarmee het probleem opgelost is ....

Pelican Parts schreef:1998-2005: the engine air-oil separator is located at the top left rear corner of the engine.
2006-2008: Porsche redesigned the system and moved the AOS to the top of the engine under the right side intake.



Quick Fix - (mocht je ooit met een falende AOS langs de weg komen te staan) ... en nog wat meer info ...(YouTube)

Re: problemen met carter ontluchting, 996/997/cayman/boxter

21 jul 2015 10:14

tel er ook alle 986/987 modellen maar bij.
meestal is een kleine blauwe rookwok bij koudstart ook een teken. rookpluim bij start na langer stilstaan heeft het een andere oorzaak.

Re: problemen met carter ontluchting, 996/997/cayman/boxter

21 jul 2015 11:03

Cazzo Super Veloce schreef:
roadpursuit schreef:Bij een hydraulische slag, komt door vloeistof in je cilinder. En als de zuiger dit probeerd te comprimeren kan dit niet. Want vloeistof is niet samen drukbaar. Waardoor de vloeistof een weg naar buiten zoekt, als je pech hebt dwars door je zuiger of cilinder

Meestal een kromme drijfstang en als je pech hebt een slag in je krukas...

Slag in de krukas heb ik ook gehad. Slechts een paar graden, maar voldoende om die te vervangen...
Laatst bijgewerkt door RichardP op 21 jul 2015 13:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: problemen met carter ontluchting, 996/997/cayman/boxter

21 jul 2015 12:24

993 C2 schreef:Ik neem dat het AOS systeem wordt vervangen door een oil catch can (olie opvangtank). Moet deze niet geleegd worden om de x km?

http://oilcatchcan.com


nee de AOS word niet vervangen, deze blijft en voert nog steeds een deel van de olie terug naar het carter.

Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997

21 jul 2015 13:15

roadpursuit = resto :?: :roll:

Stel jezelf eens voor, roadpursuit :idea:

Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997

21 jul 2015 14:47

ik zal me even netjes voorstellen allemaal
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=45094

Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997

21 jul 2015 16:06

Zoals het hoort :thumleft:

Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997

21 jul 2015 17:53

Ber schreef:De oplossing die Michel heeft werkt perfect :cheers:

Ik word wel heel erg nieuwsgierig naar die oplossing. Mijn Boxster heeft ook last van een defecte olieafscheider, dus.....

Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997

22 jul 2015 15:11

Michel van Resto heeft het systeem 2 maanden geleden als eerste in mijn wagen ingebouwd en we hebben de laatste 2 maanden het systeem getest. Ik had ook last van een kapotte AOS. Als ik de wagen startte dan rookte hij heel erg. En na een snelle linker bocht kwam er een pluim rook uit. Dus een teken dat er olie in de cilinders kwam. Met het nieuwe systeem kan de olie nooit meer in de cilinders komen. Dus ook dat gevaar is geweken. Het systeem is nu uitgebreid getest en werkt super. Ik weet zeker dat velen van ons ook hier heel blij mee zijn. Zo langzamerhand worden de zwakke punten van de watergekoelde motoren uit de wereld geholpen. Daar ben ik zelf heel blij mee. Over het systeem zeg ik verder niets. Dat gaat Michel zelf doen. :-)

Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997

23 jul 2015 0:02

Heeft het Metzger blok dit probleem ook of niet door gebruik van dry sump ?

Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997

23 jul 2015 1:22

http://www.total911.com/technology-expl ... er-engine/

Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997

23 jul 2015 9:46

Belangrijke (echt Nederlandse) vraag: " Kost dat "

:roll:

Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997

23 jul 2015 11:04

Thanks Molen.. No problem dus..

Re: modifcatie AOS/problemen met carter ontluchting, 996/997

23 jul 2015 17:08

Het Metzger blok heeft hier geen last van, deze blokken zijn ook totaal niet te vergelijken met 3.4 3.6 en 3.8
Plaats een reactie