Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 3:39



Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Mijn verhaal Resto Modificatie AOS. 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Mijn verhaal Resto Modificatie AOS.
Michel van Resto heeft zelf al een topic gemaakt met wat info over de nieuwe AOS modificatie.
Ik heb deze Mod ook en ga zoals jullie gewent zijn van mij mijn eigen verhaal hier plaatsen.

Op een dag merkte ik op dat er een pluim rook uit de uitlaat kwam alleen als ik een snelle scherpe bocht naar links nam. Ik dacht dat kan niet goed zijn. Even in de gaten gehouden en ja hoor na een snelle linker bocht weer witte rook uit de uitlaat.
Daarna rookte hij ook even kort maar heftig met een koude start. Dit is natuurlijk een teken dat er iets niet goed zit. En mijn gedachten gingen al snel uit naar de AOS, lang leve youtube waar echt alles op te vinden is.

Dus maar een belletje naar Michel van Resto gepleegd en het probleem voorgelegd.
Al snel bleek het iid de AOS te zijn die het aan het begeven was. Is hij helemaal stuk dan rookt hij alleen nog maar en kun je er niet meer mee rijden. Nu blijkt het systeem van de AOS eigenlijk levensgevaarlijk te zijn omdat deze tijdens een defect de olie samen met de gassen rechtstreeks de cilinders in zuigt. Met als gevolg dat de motor onherroepelijk stuk loopt met erg grote schade als gevolg.
Het is dus niet wenselijk dat er olie samen met de gassen uit de carter de cilinders in gezogen word. Het beetje olie wat wel eens mee kan komen loopt normaal in een klein opvangbakje wat net achter de gasklep zit maar zal natuurlijk overlopen als de AOS stuk is.

Michel was op dat moment bezig daar een modificatie voor te ontwikkelen welke ervoor zorgt dat er nooit meer olie in de cilinders kan lopen. Ook als de AOS stuk gaat. En dat sprak mij wel heel erg aan. Ik heb mijn wagen beschikbaar gesteld en we hebben de afgelopen twee maanden het systeem getest. Vanaf het moment dat ik de testopstelling in de wagen had zitten heb ik nooit meer iets van rook gezien. Dat gaf aan dat het systeem zijn werk deed. Wel was het even zoeken naar de juiste settings. Er mocht geen overdruk ontstaan. Nu twee maanden later en wat kleine aanpassingen verder is het systeem klaar en heb ik ook de definitieve versie in de wagen zitten.

Het systeem is de welbekende Catch can. Vanaf de AOS loopt er een slang naar de catch can. Aan de andere kant van de catch can gaan er twee slangen uit. door beide slangen worden de gassen aangezogen. 1 slang zit aangesloten op het luchtfilter en 1 slang zit aangesloten op de olie vuldop. Dit zorgt ervoor dat er voldoende aanzuiging is om de gassen goed terug te laten stromen naar de cilinders. De eventuele olie die mee komt wordt onderweg opgevangen in de catch can en kan dus nooit meer de cilinders in stromen. Deze is heel makkelijk af te tappen. Je kunt het niveau van de olie ook aflezen. Maar het duurt wel even voordat je hem af moet tappen hoor, zoveel loopt er nu ook weer niet in. Hopelijk waarderen jullie mijn verhaal, en dat ik altijd alles met jullie deel. Ook dit probleem is weer opgelost en zo langzamerhand worden alle zwakke punten van de watergekoelde motoren de wereld uit geholpen. Straks zijn ze niet meer stuk te krijgen :mrgreen:

Hier een paar foto's waarop je goed kunt zien hoe het systeem is ingebouwd.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


Laatst bijgewerkt door Ber op 05 aug 2015 23:07, in totaal 4 keer bewerkt.



31 jul 2015 20:41
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 c2
Den Haag
Bericht Re: Mijn verhaal AOS Resto Mod.
Wat is AOS?
_________________________________________
'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best]
'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]


31 jul 2015 21:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S MKII Speedgelb Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met. Stromer ST1 Platinum
Bericht Re: Mijn verhaal AOS Resto Mod.
Air Oil Separator
_________________________________________
http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld
life is too short to drive boring colors


31 jul 2015 21:51
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987.2 Cayman S
Roosendaal
Bericht Re: Mijn verhaal AOS Resto Mod.
En zo ziet ie er uit
Afbeelding
Was bij mij de bron van oliegedruppel op de oprit. Lekte bij de aansluitingen. Vervangen incl. de slangen van en naar het ding.
Na 15 jaar opwarmen en afkoelen best begrijpelijk dat e.e.a. broos wordt.
_________________________________________
"...indrukwekkend, collega...maar werkt het ook in theorie?..."


31 jul 2015 22:53
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Mijn verhaal AOS Resto Mod.
Ik ga hier even advocaat van de duivel spelen.

Niettegenstaande dat de mod waarschijnlijk perfect zijn werk (zal) doen bij een slecht werkende AOS!

Ber, jouw AOS is waarschijnlijk vernieuwd? Dus het probleem van olie in de motor is waarschijnlijk daardoor al verholpen. Logisch dat jouw rookprobleem dus opgelost is. Onafhankelijk van de mod.

Hoeveel km heb je al gereden sindsdien. Wat is de gemiddelde levensduur van een AOS? Het effect van de mod lijkt me zo enkel op langere termijn (kms) correct verifieerbaar. Al geloof ik dat het echt wel moet werken! ;)

De ultieme test zou zijn geweest een motor met de defecte of niet goed werkende AOS met daarop de mod geïnstalleerd. Of is dit reeds voorafgaand zo getest?


31 jul 2015 23:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: Mijn verhaal AOS Resto Mod.
En dat hebben we nu precies getest. Met mijn defecte AOS!
Dan kun je mooi zien dat deze mod super werkt. Vangt gewoon de olie op die de AOS doorlaat.
Deze mod is er ook om elke risico weg te nemen. Het maakt nu niets meer uit of de AOS werkt of niet. In het ergste geval moet je soms iets olie aftappen, maar dat is maar een kleine hoeveelheid en kun je tijdens een beurt laten doen bijv. Of zelf kan ook.
Dus deze mod is het geld meer dan waard. En veel goedkoper dan een nieuwe AOS laten monteren.

Maar het belangrijkste is dat je nooit meer bang hoeft te zijn dat je motor stuk loopt als je AOS stuk gaat.

PS. dit systeem wordt al jaren in de racerij toegepast!!! Dus heeft zijn nut al bewezen.

:cheers:
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


31 jul 2015 23:40
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 S cabrio in Speedgelb, Ex Boxster 986
Schiedam
Bericht Re: Mijn verhaal AOS Resto Mod.
Goed verhaal!
Als technische leek meteen nieuwsgierig; Is het relevant voor alle modellen? En wat zijn de kosten ongeveer?


01 aug 2015 9:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: Mijn verhaal AOS Resto Mod.
Ja voor zover ik weet de Boxsters 986, 987 en de 911 996, 997 modellen.
Kosten liggen rond de 300 euro.

:cheers:
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


01 aug 2015 15:32
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
IT / photographer
Bericht Re: Mijn verhaal Resto Modificatie AOS.
Hoi Ber,
Mooi en duidelijk verhaal.

Hoe lang gaat een AOS mee? Bij welke beurt nemen ze die mee?
Preventief laten plaatsen lijkt erg aantrekkelijk.

Greetz,


Johan
_________________________________________
Current ride: Boxster S 3.4


02 aug 2015 11:56
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Mijn verhaal Resto Modificatie AOS.
Mooi oplossing voor een vervelend probleem. Het is alleen jammer dat het een zeer zichtbare mod is met een beetje van een huisvlijt uitstraling. Op een racemotor prima, maar op een normaal auto een beetje "out of place".
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


02 aug 2015 15:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Mijn verhaal Resto Modificatie AOS.
Het motordeksel is toch dicht? Wat maakt het nou uit. Moet je motor ook mooi gedesigned zijn? Denk niet dat de ingenieurs daar bij stilstaan als ze een motor ontwikkelen.


02 aug 2015 16:01
Profiel
Bericht Re: Mijn verhaal Resto Modificatie AOS.
...staan ze wel bij stil, zie moderne auto's?!

Kleine moeite om bv de onderdelen zwart te maken.
Ik vind het er persoonlijk niet uit zien.


02 aug 2015 16:03
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Mijn verhaal Resto Modificatie AOS.
Bij een Boxster of Cayman zie je het helemaal niet omdat de motor complet omkleed is. Hoef je je daar ook niet meer druk over te maken :wink:
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


02 aug 2015 16:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: Mijn verhaal Resto Modificatie AOS.
Ik vind het prima zo. Het heeft wel wat vind ik zelf. De rest van de motor ziet er ook niet uit, das ook een puinhoop als je er naar kijkt. Als het maar werkt. Maar ieder zijn mening natuurlijk. :-)
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


02 aug 2015 18:41
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: Mijn verhaal Resto Modificatie AOS.
vvo schreef:
Hoi Ber,
Mooi en duidelijk verhaal.

Hoe lang gaat een AOS mee? Bij welke beurt nemen ze die mee?
Preventief laten plaatsen lijkt erg aantrekkelijk.

Greetz,


Johan

Hoe lang gaat deze mee? Dat weet je nooit en is heel verschillend.
De AOS wordt niet vervangen totdat hij stuk gaat. Dus met een beurt wordt daar niet naar gekeken. ;-)
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


02 aug 2015 18:42
Profiel Facebook 
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Mijn verhaal Resto Modificatie AOS.
Behoorlijk interessant! Dit is een veel voorkomend probleem en klinkt als de toekomst. Wat zou deze modificatie kosten? Veel succes en hou ons op de hoogte van de ervaring na de mod


20 aug 2015 20:50
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Mijn verhaal Resto Modificatie AOS.
Porsche Millenium schreef:
Wat zou deze modificatie kosten?

Begin nog eens rustig bovenaan te lezen :idea:

Goed verhaal. Ziet er idd beetje McGyver uit, maar als het zijn werk doet zou ik daar niet om geven. Maar dat is persoonlijk.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


20 aug 2015 21:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: Mijn verhaal Resto Modificatie AOS.
Even een update. Ik heb gisteren twee uur lang op het circuit van Zandvoort gereden en de wagen flink belast. Het was dus gelijk een goede test om te kijken of alles mods goed functioneerde. En dat deden ze ook. Geen rookpluimen gehad en de motor liep erg mooi. Na twee uur de wagen stil gezet en alles nagelopen. De temperatuur van de motor was wel hoger dan bij normaal gebruik maar bleef toch mooi binnen de perken. Ik zit toch veel lekkerder nu ik die koelsysteem modificatie ook heb laten doen. Dus beide mods deden goed hun werk. Ik ben er heel blij mee. :-)
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


20 aug 2015 22:23
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 marineblauw
Bericht Re: Mijn verhaal Resto Modificatie AOS.
Prima mod ! mijn 964 is een Luftie en die hebben weer andere problemen , en dat gezever over hoe de motor eruit ziet !!! een Porsche motor in de 911 ziet er toch al uit als een krankzinnige wasmachine...who cares ... als het maar vermogen levert :mrgreen:
_________________________________________
I am from the government and here to help you

Ronald Reagan


20 aug 2015 22:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: Mijn verhaal Resto Modificatie AOS.
Helemaal mee eens. Snap ook niet waarom de mod minder mooi zou zijn dan de rest van de motor. Het is allemaal een rommel onder de klep. En ik vind het zelf wel mooi als je van alles ziet onder de klep. Mooier dan al die kappen op de motor. Dan zie je de hele motor niet meer. :mrgreen:
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


20 aug 2015 23:02
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 S Coupé, ex 996 MKII
Bericht Re: Mijn verhaal Resto Modificatie AOS.
In de nieuwe. Puur, Porsche magazine, nummer 8 dat vanaf vandaag in de winkel licht, staat het verhaal van Michel van Resto over het carterontluchtingsprobleem. Hierin staat ook dat het niet voor iedere watergekoelde motor onmiddellijk noodzakelijk is om deze aan te passen. Michel geeft aan welke voortekenen er zijn en hoe je zelf kunt checken dmv onderdruk bij lopende motor onder de olie vuldop. Wellicht nuttig om even te lezen voordat je onrustig wordt.
Michel geeft ook aan dat waterkoelers die goed worden behandeld veel minder onverwachte reparatiekosten hebben.
_________________________________________
De precisie 911


21 aug 2015 21:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Mijn verhaal Resto Modificatie AOS.
Klopt ... Er zijn een aantal symptomen die je snel kan controleren die wijzen op evt. AOS falen. De meer dan lichte onderdruk op het oliereservoir is de meest eenvoudige om te controleren.

Een lichte onderdruk is steeds aanwezig, maar als de olievuldop bij losschroeven goed vastgezogen blijft bij het verwijderen kan dit duiden op het membraan in de AOS dat stuk is waardoor er (teveel) olie via de uitlaatgasrecirculatie de motor in kan.

Ook roken bij starten of zeker en vast tijdens rijden is een indicatie dat de AOS niet steeds 100% zijn werk doet.

Ik heb zelf met eigen ogen kunnen zien en met de vingers voelen hoe vettig de recirculatieklep en de aansluiting op het inlaatspruitstuk kan worden, zelfs met goed werkende AOS.

Vandaar dat het voorkomt dat bij een stevige rit voordien bij daaropvolgende koude start de auto wel eens rookt. De oliedampen die toch door de AOS heenkomen tot in het inlaatspruitstuk vloeien dan bij afkoelende motor bij stilstand als het ware verder richting cilinders de motor in

Al deze symptomen zijn hoogstwaarschijnlijk allemaal te herleiden naar de AOS die niet helemaal perfect de olie uit de uitlaatgassen die terug de motor in worden gestuurd filtert.

Bij een kapotte AOS wordt het langzaamaan zoveel olie dat het dus gaat roken zelfs tijdens het rijden en er de reeds genoemde hydraulische slag kan ontstaan.

Hierbij kunnen de krachten in de motor zover oplopen dat ergens de zwakste schakel stuk gaat. Mogelijk kans op een cilinder scheurt, kleppen die eruit worden geblazen of de krukas die vervormt wat wederom tot beschadiging van de cilinderwand (schaven) kan leiden.


22 aug 2015 0:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 marineblauw
Bericht Re: Mijn verhaal Resto Modificatie AOS.
En dan te bedenken dat het hele AOS (EGR) verhaal door de miejeu wetten van Brussel is gekomen. Alle automerken worstelen met vervuilde/niet werkende EGR systemen !
Lees net dat er per dag ! 1 miljard liter Jetfuel ongefilterd verbrand de atmosfeer in wordt geblazen....
_________________________________________
I am from the government and here to help you

Ronald Reagan


23 aug 2015 10:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 S Coupé, ex 996 MKII
Bericht Re: Mijn verhaal Resto Modificatie AOS.
Vanmiddag een leuke rit gemaakt met m'n 996. Zowel bij koude als warme motor de olievuldop eraf gehaald om de onderdruk te voelen. Alleen een licht suizend geluid, geen inhouden, geen motorstoringlampjes en geen rook uit de uitlaat, zelfs niet bij snel bochtenwerk. Mijn conclusie mijn AOS is nog in orde.. Tot een fijn gevoel.
_________________________________________
De precisie 911


23 aug 2015 21:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht Re: Mijn verhaal Resto Modificatie AOS.
Dan zit het zeker goed. Als hij niet goed meer werkt dan ga je zeer zeker rook zien tijdens bochten werk of een koude start.
Heb je dat niet dan is alles nog oke!!
_________________________________________
Link webalbums:
http://picasaweb.google.com/Berboven
Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven


23 aug 2015 22:32
Profiel Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.